AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #81 Skrevet 17. juli 2020 4 minutter siden, Warrior skrev: Rart ja, men bare la folk reise til de blir fornøyd! Bra noen får kose seg. Jeg skal være hjemme i Norge redd og vente på alt som kommer. Ikke minst holde meg hjemme i Norge for jeg vil ikke komme med smitte fra utlandet å smitte folk i risikogruppene. Det er egoistisk synes jeg å reise til utlandet nå, men så lenge det gleder folk så kjør på. Det kommer allerede stor horder av utenlandske turister til Norge, så det hjelper ikke å holde seg hjemme i Norge. Grensene er åpne begge veier. Anonymkode: 18552...a46 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #82 Skrevet 17. juli 2020 18 minutter siden, SPOCA skrev: Problemet er at man ikke vet hvem som blir alvorlig syke eller ikke. Jeg ble smittet, ikke alvorlig syk, men nok til at jeg ble innlagt et par dager (ikke respirator). Ingen underliggende sykdommer foruten mild anstengelsesastma. Samboer ble også smittet, men fikk nesten ikke symptomer i det hele tatt til tross for flere underliggende sykdommer (kraftig astma, lettere høyt blodtrykk osv). Det er leit å lese, men de aller fleste blir ikke innlagt, og det forløper mildere enn det du opplevde. Jada, man bør ta forholdsregler, men jeg ser ingen grunn til å unngå fly hvis man har en god grunn tll å reise (Og nei, det er ikke alle oss som skal på fylle på Granca i 1-2 uker), men som har slekt, arbeidsoppdrag o.l. i utlandet. Anonymkode: 82c66...316 5
maskinisten Skrevet 17. juli 2020 #83 Skrevet 17. juli 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ditt forslag om å si det eller la det gå - ikke greit. Jeg sier det på bakgrunn av folk sin psykiske helse, ikke for å være tankepoliti. Det er ikke helsefremmende å irritere seg over ting du ikke kan gjøre noe med. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #84 Skrevet 17. juli 2020 Jeg tenker at det er riktig å åpne grensene nå - Europa er blitt et sammenvevd samfunn, og folk må få reise til slektninger, jobb, skole etc. Så tenker jeg også at det er forskjell på å reise til et privat feriehus i Spania og følge smittevernsrestriksjoner, mot å reise på to ukers fylletur til Granka, der man garantert bryter smittevernsrestriksjonene. Det første er greit, men det andre er ikke greit. (I min bok). Vi skal sjøl til dyreparken og vurderer at det er forsvarlig med tanke på hvor lite smitte det er i landet - vi har også god tid og kan unngå å være der alle andre er - da kan vi gå videre og heller gå tilbake seinere. Anonymkode: 03c0f...a57 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #85 Skrevet 17. juli 2020 1 hour ago, SPOCA said: Jeg synes det er rart man ønsker å ta den risikoen det er. Bare tanken på å sette seg på et fly sammen med ørten andre man ikke vet om er smittet er for meg nok til å holde meg hjemme i Norge. Fra august må jeg sette meg på en buss med ørten andre hver dag til og fra jobb, det er nok ganske mye større sjanse for å bli smittet i løpet av alle timene man tilbringer der på et år, enn på et par timers flytur. Og av de ørten på flyet er kanskje 5-6 stk i din umiddelbare nærhet, på bussen er det adskillig trangere. Sjansen for at noen i nabosetene på flyet er veldig liten, mens på bussen er det mange forskjellige man omgås alt for tett hver dag. Anonymkode: 1ff43...a32 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #86 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fra august må jeg sette meg på en buss med ørten andre hver dag til og fra jobb, det er nok ganske mye større sjanse for å bli smittet i løpet av alle timene man tilbringer der på et år, enn på et par timers flytur. Og av de ørten på flyet er kanskje 5-6 stk i din umiddelbare nærhet, på bussen er det adskillig trangere. Sjansen for at noen i nabosetene på flyet er veldig liten, mens på bussen er det mange forskjellige man omgås alt for tett hver dag. Anonymkode: 1ff43...a32 Godt poeng. Smittesporing blir også uendelig mye lettere blant flypassasjerer. Anonymkode: 911be...f31 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #87 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men vil man ha et OK vær og noe interessant å se på, så drar man til de populære stedene. Her jeg bor for eksempel er det ingenting å finne på med barn. Tenåringene er ikke interessert i telttur i 10 grader og regn i trang telt sammen med mora. Mora får for øvrig nyrebekkenbetennelse av telttur i kulden - been there done that flere ganger. Anonymkode: 18552...a46 Men det finns mange småsteder rundt om som har morsomme aktiviteter og. Trenger som sagt ikke være Gaustatoppen og Tusenfryd. Finns ting midt i mellom. Anonymkode: 72581...781 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #88 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det finns mange småsteder rundt om som har morsomme aktiviteter og. Trenger som sagt ikke være Gaustatoppen og Tusenfryd. Finns ting midt i mellom. Anonymkode: 72581...781 Nevn en ting som er interessant for både små og store (har barn i tenårene og små barn), og som man ikke trenger å kjøre hele landet rundt med tilhørende fergekø og overnatting i bilen for å se. Anonymkode: 18552...a46 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #89 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nevn en ting som er interessant for både små og store (har barn i tenårene og små barn), og som man ikke trenger å kjøre hele landet rundt med tilhørende fergekø og overnatting i bilen for å se. Anonymkode: 18552...a46 Internett. 😄 Snart det eneste stedet man har lov å oppholde seg. Anonymkode: 1ff43...a32 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #90 Skrevet 17. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får si det til myndighetene som har åpnet grensa. For øvrig ser man nå hva som skjer når nordmenn skal feriere i eget land. Det er enorme køer ved Gaustadtoppen, Prekestolen, på Tusenfryd og Dyreparken i Kristiansand. Er dette noe bedre da? I tillegg kommer alle turistene fra Danmark, Tyskland, Finland osv. Kjenner to stk som fortalte at smittevern i flere av de andre landene er på helt annet nivå enn i Norge - de følte seg tryggere i disse landene for der bruker man maske, holder avstand og har regler for max antall personer. Her i Norge løper man som hodeløs høne i store folkemengder opp fjelltoppene. Anonymkode: 18552...a46 Helt enig. Har selv feriert på Sørlandet i sommer. Hadde nok følt meg mer trygg i f.eks Hellas. Anonymkode: 31554...172 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #91 Skrevet 17. juli 2020 Noe få tenker over er at om de må i karantene her hjemme fordi landet blir rødt mens de er det, eller om de må i lockdown og ikke kommer hjem til riktig tid, så blir ikke dette noen betalt ferie fra arbeidsgivers side. Jeg har hørt om flere arbeidsgivere som har gitt klar beskjed om at de trekkes i lønn om noe slik skjer. Anonymkode: 72581...781 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #92 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Internett. 😄 Snart det eneste stedet man har lov å oppholde seg. Anonymkode: 1ff43...a32 Målet er jo å få dem bort fra Internett 😄 😄 Fjortiser har jo en vane å oppholde seg der hele tiden. Anonymkode: 18552...a46 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #93 Skrevet 17. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevn en ting som er interessant for både små og store (har barn i tenårene og små barn), og som man ikke trenger å kjøre hele landet rundt med tilhørende fergekø og overnatting i bilen for å se. Anonymkode: 18552...a46 Diverse klatreparker , rafting, zipline, aktivitetsdager blandt annet. Undersøk litt på sider på nettet, det skjer ting på små steder også skjønner du. Anonymkode: 72581...781 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #94 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noe få tenker over er at om de må i karantene her hjemme fordi landet blir rødt mens de er det, eller om de må i lockdown og ikke kommer hjem til riktig tid, så blir ikke dette noen betalt ferie fra arbeidsgivers side. Jeg har hørt om flere arbeidsgivere som har gitt klar beskjed om at de trekkes i lønn om noe slik skjer. Anonymkode: 72581...781 Jeg har beregnet tiden i utlandet i 16 dager, nettopp hvis noen ved siden av meg på flyet tester positivt og jeg må i karantene i 14 dager. Så har jeg enda 11 dager ferie igjen når jeg kommer hjem - altså tåler jeg 10 dagers karantene uten trekk i lønn hvis reglene blir endret. Noe lockdown i et land som nesten ikke har smitte nå, blir ikke om 2-3 uker. Landet har tatt imot turister i flere uker nå, med smittesporing og obligatorisk test på flyplassen, og foreløpig holder smittetallene seg stabilt. Forstår ikke hvorfor det plutselig skal eksplodere, de har jo ikke åpnet for flere land enn før. Anonymkode: 18552...a46 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #95 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Diverse klatreparker , rafting, zipline, aktivitetsdager blandt annet. Undersøk litt på sider på nettet, det skjer ting på små steder også skjønner du. Anonymkode: 72581...781 Vi har klatrepark her, med aldersgrense og høydegrense. Hvis jeg slipper tenåringer dit, må de små slenge rundt uten mål og mening i flere timer der. Vi ønsker aktiviteter som alle kan gjøre sammen. I fjor var det Legoland, Lalandia, diverse campingplasser i Finland og Sverige som er tilrettelagt for barn, med masse forskjellige aktiviteter, Gokart, badeplasser. Året før var besøk hos familie i utlandet, Kristiansand Dyrepark og Teknisk museum i Oslo. Her jeg bor er bowlingen stengt, Gokart stengt og mye annet stengt, og slik er det også flere andre plasser. Til Sverige kommer vi oss ikke, og bade i sjøen her er for kaldt. Anonymkode: 18552...a46 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #96 Skrevet 17. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For å si det slik, de som reiser til syden nå,det er nok ikke av de smarteste folka. Kunne vært artig med en scanfact undersøkelse, og funnet ut hvor mange av de som drar til syden i sommer har høyere utdannelse.......det er nok en liten andel. Anonymkode: 35220...99d Alle de jeg kjenner som har reist til utlandet i sommer har høyere utdanning og flere av dem jobber innen helse. Det er familier med penger. Her tar du nok feil. Jeg støtter valget deres. Selv ferierte jeg i Norge, følte meg ikke trygg. Skulle heller valgt en folketom strand i Hellas. Anonymkode: 31554...172 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #97 Skrevet 17. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe få tenker over er at om de må i karantene her hjemme fordi landet blir rødt mens de er det, eller om de må i lockdown og ikke kommer hjem til riktig tid, så blir ikke dette noen betalt ferie fra arbeidsgivers side. Jeg har hørt om flere arbeidsgivere som har gitt klar beskjed om at de trekkes i lønn om noe slik skjer. Anonymkode: 72581...781 Fint. Hos oss skylder arbeidsgiver meg for 2-300 timer, så de kan begynne å trekke timer derfra hvis jeg skulle bli forsinket. Anonymkode: 82c66...316 4
burgut Skrevet 17. juli 2020 #98 Skrevet 17. juli 2020 Synes i hvert fall ikke at folk skal klage på reiseskam/flyskam. Hvorfor skal man på død og liv ut å reise midt i en krise? Reiserådene er enkle: det er lov å reise,men ikke anbefalt. Så slutt å sutre over reiseskam!
SPOCA Skrevet 17. juli 2020 #99 Skrevet 17. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra august må jeg sette meg på en buss med ørten andre hver dag til og fra jobb, det er nok ganske mye større sjanse for å bli smittet i løpet av alle timene man tilbringer der på et år, enn på et par timers flytur. Og av de ørten på flyet er kanskje 5-6 stk i din umiddelbare nærhet, på bussen er det adskillig trangere. Sjansen for at noen i nabosetene på flyet er veldig liten, mens på bussen er det mange forskjellige man omgås alt for tett hver dag. Anonymkode: 1ff43...a32 Ja, det er jeg ikke uenig i. Jeg må også ta t-banen til og fra jobb fra august. Og jeg kan ikke si at jeg gleder meg. Jeg gruer meg, for å være helt ærlig. Synes det er helt hårreisende at vi ikke får fortsette med hjemmekontor, jeg er ikke komfortabel med å bli presset tilbake på kontoret.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #100 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, burgut skrev: Synes i hvert fall ikke at folk skal klage på reiseskam/flyskam. Hvorfor skal man på død og liv ut å reise midt i en krise? Reiserådene er enkle: det er lov å reise,men ikke anbefalt. Så slutt å sutre over reiseskam! Hva er reiseskam/flyskam? har ikke fått med meg noe av det? Anonymkode: 18552...a46
Anbefalte innlegg