Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det et tegn på lav sosial intelligens, om det ikke sies i kampens hete?

La oss si at man snakker om et tema i relativt rolige former, og så kommer det et hysj eller hold kjeft. Jeg tåler det, men stusser litt på det. 

Det er så mye bedre å si vent litt, la ham/henne fullføre osv.

Anonymkode: 70756...7d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ham/henne/meg*

Skrevet

Tror det handler om mangel på selvkontroll, fordi temaet trigger en såpass at man mister hemninger. Man tar det kanskje personlig eller har svært sterke meninger rundt tema - og blir derfor altfor følelsesmessig engasjert. Kanskje man føler seg urettferdig behandlet, at noen kommer med en anklage som ikke stemmer. 

Ofte når man sier "hold kjeft" er man sint, og sinne bunner egentlig i frykt og sorg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan føye til litt ekstra info. 

Skjedde i kveld. Faren min hadde ordet og jeg avbrøt. Vi avbrøt hverandre flere ganger. Sånn blir det noen ganger. Så sa samboeren hans "hysj". 

Var også på en London-tur med søs for mange år siden. Satt på en pub. Snakket sammen og var sikkert uenige om noe, uten at det var særlig høy temperatur. Så kom det plutselig et "hold kjeft". Det er en av få ting jeg fortsatt husker fra denne turen. 

Var på en date for noen år siden. Stilte et oppfølgingsspørsmål (var snakk om at moren røykte og så spurte jeg "inne?"). Responsen var "hold kjeft, det var ikke poenget". Ekstra spesielt å si hold kjeft på date. 

Skrevet

Enig i den. Samme med "hæ?"" Man sier/skriver "hva sa du?" Ikke "hæ??" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, KillerKitty skrev:

Hæ er veldig veldig vanlig å si. bruker det når en f.eks blir overraska . «Hæææ?!».  Kan ikke sammenlignes med hysj/hold kjeft, som bare er skikkelig frekt.. 

Anonymkode: 488c3...ab9

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ er veldig veldig vanlig å si. bruker det når en f.eks blir overraska . «Hæææ?!».  Kan ikke sammenlignes med hysj/hold kjeft, som bare er skikkelig frekt.. 

Anonymkode: 488c3...ab9

Jo, jeg synes egentlig det kan sammenlignes. Kommer kanskje an på hvor man er i fra? Synes bare "hæ" er litt frekt/stygt/ sløvt (om det blir brukt som "hva sa du nå") i ditt eksempel er det bedre. Da er det kanskje ikke andre mange alternativer

AnonymBruker
Skrevet

"Hæ?" er egentlig greit, men bedre å si "hva?" eller lignende. 

TS

Gjest Villja
Skrevet

Kanskje du er irriterende for andre og derfor opplever dette? 

Skrevet
På 17.7.2020 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Jeg kan føye til litt ekstra info. 

Skjedde i kveld. Faren min hadde ordet og jeg avbrøt. Vi avbrøt hverandre flere ganger. Sånn blir det noen ganger. Så sa samboeren hans "hysj". 

Var også på en London-tur med søs for mange år siden. Satt på en pub. Snakket sammen og var sikkert uenige om noe, uten at det var særlig høy temperatur. Så kom det plutselig et "hold kjeft". Det er en av få ting jeg fortsatt husker fra denne turen. 

Var på en date for noen år siden. Stilte et oppfølgingsspørsmål (var snakk om at moren røykte og så spurte jeg "inne?"). Responsen var "hold kjeft, det var ikke poenget". Ekstra spesielt å si hold kjeft på date. 

Kommer litt an på tonen man har mellom seg, noen er mer direkte enn andre, men hvis jeg hadde vært på en første (eller tidlig) date, og han hadde bedt meg om å holde kjeft, hadde det ikke blitt flere dater, det er sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvordan det blir sagt. Jeg kan si ssssjjjj og le på tull hvis noen er uenig eller har et bedre poeng enn meg. Eller «kaaaaaannn du holde kjeft» når samboeren min får mase-anfall eller irriterer meg. Men det er aldri med høy stemme eller stygt tonefall, det er fordi vi har en sånn tone, vi skjønner at det enten er spøk eller at den andre har fått nok og vi kan ligge lavt en halvtime.

Kan også hysje på konserter, kino eller foredrag hvis noen prater sånn at det overdøver det jeg er der for, men HYSJ og HOLD KJEFT sagt med tyngde bak og at man mener det «på ekte» hadde jeg aldri funnet meg bortsett fra hvis jeg var i en krangel med noen som var veldig sint og jeg avbrøt vedkommende. Sånn sagt i kampens hete. Men kun hvis jeg kjente vedkommende godt.

På date eller med familie så hadde det vært heeelt uaktuelt både å si og høre. Ville tatt det opp der og da hvis det var familie. Hvis det var date så hadde jeg reist meg og gått. 

Anonymkode: 4e2fd...402

• Liker 1
Skrevet
On 7/17/2020 at 4:25 AM, KillerKitty said:

Så enig. Enkelte har byttet ut oppmerksomhet med ordet "hæ", man trenger ikke følge med på noen ting for et "hæ" løser alt.... syyyyykt irriterende :)*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...