AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Jeg skulle lage mat nå og åpner posen med mel. Der kryr det med bitte små dyr (rundt 2-3 mm stor) lysebrun/noen mørkere i fargen. Begynner da å sjekke gjennom resten av maten min og finner det i melis, sukker og havregryn. Nå har jeg vasket alt av skaper og ser det enkeltvis dukker opp en av og til. Det var i absolutt alle kjøkkenskap og skuffer, men bare en til to i hver av skapene. Til og med skapene uten mat fant jeg en. Hva er dette og hva kan jeg gjøre???? Ligner på støvlus, ikke melbiller pga fargen. Skikkelig ekkelt, mistet all matlyst og har i tillegg slitt med spiseforstyrrelser og dette hjelper ikke akuratt. Er ekstremt renslig av meg så syns det er merkelig at disse er her Anonymkode: 14a32...f63
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fleskebiller? Anonymkode: 5c671...bf7 Ligner ikke på disse, de er jevn i fargen. Er så små at jeg nesten ikke klarer å se de noen ganger. Redd de skal være andre steder i huset 😭 Jeg leier, burde jeg si ifra til hun jeg leier hos? Anonymkode: 14a32...f63
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Var bare en i sukkeret som jeg kunne se men i melet krydde det av dem Anonymkode: 14a32...f63
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle lage mat nå og åpner posen med mel. Der kryr det med bitte små dyr (rundt 2-3 mm stor) lysebrun/noen mørkere i fargen. Begynner da å sjekke gjennom resten av maten min og finner det i melis, sukker og havregryn. Nå har jeg vasket alt av skaper og ser det enkeltvis dukker opp en av og til. Det var i absolutt alle kjøkkenskap og skuffer, men bare en til to i hver av skapene. Til og med skapene uten mat fant jeg en. Hva er dette og hva kan jeg gjøre???? Ligner på støvlus, ikke melbiller pga fargen. Skikkelig ekkelt, mistet all matlyst og har i tillegg slitt med spiseforstyrrelser og dette hjelper ikke akuratt. Er ekstremt renslig av meg så syns det er merkelig at disse er her Anonymkode: 14a32...f63 Støvsug alle skap og skuffer veldig nøye. Oppbevar nyinnkjøpt mat i tette plastbokser eller plastposer som er knyttet igjen. Hadde samme svineriet vi også, men etter grundig støvsuging (i alle kriker og kroker) så har vi aldri sett noe mer. Anonymkode: 999f9...51f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Støvsug alle skap og skuffer veldig nøye. Oppbevar nyinnkjøpt mat i tette plastbokser eller plastposer som er knyttet igjen. Hadde samme svineriet vi også, men etter grundig støvsuging (i alle kriker og kroker) så har vi aldri sett noe mer. Anonymkode: 999f9...51f Herregud ble overlykkelig av at du skriver de ikke kom tilbake. Jeg har støvsugd, vasket, alt er pakket inn, fryst hundemat. Æsj, det er helt kvalmt for de er så små at jeg må inspisere maten før jeg spiser den med lommelykt på telefonen Anonymkode: 14a32...f63 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ligner ikke på disse, de er jevn i fargen. Er så små at jeg nesten ikke klarer å se de noen ganger. Redd de skal være andre steder i huset 😭 Jeg leier, burde jeg si ifra til hun jeg leier hos? Anonymkode: 14a32...f63 Nja, småkrypene har sikkert fulgt med i noe du har kjøpt og som har blitt stående i skap/skuffe. Oppbevar ALT i tette bokser heretter (evnt. tette plastposer). Og ikke ha ting stående lenge, sørg for å sjekke jevnlig heretter. Og som sagt, grundig støvsuging så du får med alt som gjemmer seg i sprekker overalt. Anonymkode: 999f9...51f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud ble overlykkelig av at du skriver de ikke kom tilbake. Jeg har støvsugd, vasket, alt er pakket inn, fryst hundemat. Æsj, det er helt kvalmt for de er så små at jeg må inspisere maten før jeg spiser den med lommelykt på telefonen Anonymkode: 14a32...f63 Jeg har sjekket nøye i flere år etterpå, og vi har aldri hatt noen insekter mer. Jeg kastet alt vi hadde omtrent, og kjøpte nytt som ble plassert i tette bokser. Jeg haaater småkryp!!! Anonymkode: 999f9...51f
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Ha ha. Måtte le av navnet fleskebille. Hva med melbille eller majorstuenbille?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjekket nøye i flere år etterpå, og vi har aldri hatt noen insekter mer. Jeg kastet alt vi hadde omtrent, og kjøpte nytt som ble plassert i tette bokser. Jeg haaater småkryp!!! Anonymkode: 999f9...51f Uff så ekkelt!!!! Bra dere ble kvitt det. Jeg også hater småkryp og spesielt i maten! Æsj, tåler ikke edderkopper engang Anonymkode: 14a32...f63
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uff så ekkelt!!!! Bra dere ble kvitt det. Jeg også hater småkryp og spesielt i maten! Æsj, tåler ikke edderkopper engang Anonymkode: 14a32...f63 Småkryp skal være ute! Anonymkode: 999f9...51f
Pillarguri Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 Husk å få støvsugerposer ut av huset når du har støvsuget. Lett å glemme, og da kan de plutselig dukke opp igjen på nye steder. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #13 Skrevet 16. juli 2020 6 minutter siden, Kaffefrøken skrev: Ha ha. Måtte le av navnet fleskebille. Hva med melbille eller majorstuenbille? Ligner egentlig ikke på noen av de. De er veldig tynn, nesten som små maur (men er ikke det). Melbillen står den kan bli 8-1,2 mm men denne er maks 2-3mm Anonymkode: 14a32...f63
Gjest Trynefaktor Skrevet 16. juli 2020 #14 Skrevet 16. juli 2020 Oppbevarer dere mel i nærheten av komfyren?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #16 Skrevet 16. juli 2020 Kan det værr disse? https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/biller/ris--og-kastanjebrun-melbille/ Vi hadde slike melbiller i melhylla vår i fjor. De er ikke så store. Tok en stund før vi fant de, da vi først så de på badet og soverommet. Var en stund siden vi hadde brukt noe i melhylla, så de hadde rukket å formere seg ganske mye.. Måtte kaste absolutt alt av mel og tørrvarer og støvsugde flere ganger før de forsvant helt. Nå har vi alt av tørrvarer i tette bokser slik at det ikke sprer seg til alt om de dukker opp igjen. Anonymkode: 42414...8c4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #17 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ligner egentlig ikke på noen av de. De er veldig tynn, nesten som små maur (men er ikke det). Melbillen står den kan bli 8-1,2 mm men denne er maks 2-3mm Anonymkode: 14a32...f63 De vi hadde var også veldig små, husker ikke om vi fant ut hva det var. Måtte sjekke veldig nøye for å se dem. Anonymkode: 999f9...51f
Gjest Trynefaktor Skrevet 16. juli 2020 #18 Skrevet 16. juli 2020 Melmøll hadde vi. Fulgte med en pose mel antakeligvis. Spredde seg i flere skuffer på kjøkkenet. Forferdelig ekle. Vi kastet mye,støvsugde alt,alle kriker og kroker. Har ikke sett dem siden.
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #19 Skrevet 16. juli 2020 Eller ris-og maissnutebille? Ha ha. Litt av noen navn på disse småkrypene.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #20 Skrevet 16. juli 2020 Det ligner igrunne på rismelbille 🤮 Står selvfølgelig man ikke kan bruke gift til å bli kvitt de heller, æsj. Har prøvd å lete etter flere nå for å få ett bilde av de men fant ingen heldigvis. Skal legge ved bilde om jeg finner flere Anonymkode: 14a32...f63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå