AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Jeg har en mann som har slitt av og på i alle år med et stort alkoholinntak. Han vet jeg synes det er vanskelig og han vet jeg har syntes alt var på det beste de årene han var helt avholds. Historien gjentar seg som regel hver gang han drikker, som oftest skjer hver fredag og lørdag: han drikker litt mer enn jeg skulle ønske, han blir klåfingret og vil tydelig noe helt spesifikk, mens jeg reagerer helt motsatt. Jeg har denne alloholoppførselen helt i vrangstrupen og får skikkelig turn-Off følelser. Sist kveld dette skjedde, var jeg nok litt direkte. Vi var begge slitne etter en lang dag med småbarn, timer på reise osv. Det var sent på kvelden og like før leggetid. Han hadde drukket (i mine øyne for mye) og jeg var edru. Så når han tok på meg og helt direkte, rett på kjønnsorgan uten på buksen min, kjente jeg nærmest angst og sa: Når du får for mye å drikke - så får du lyst. Jeg derimot, får mindre lyst jo mer du drikker. Har vært sammen i 17 år, så dette er ikke noe nytt. Likevel reagerte han med å bli så fornærmet at jeg rakk nesten ikke få med meg at han reiste seg og gikk. Ikke bare gikk han ut av stua, men han ordnet seg og la seg på gjesterommet. Nevnte det heller ikke neste dag, bare surmulte. Forstår om dere vil «arrestere» meg for å være direkte, men jeg følte for tydelig tale. Likevel.. hvordan skal vi klare å unngå slike situasjoner hver gang han drikker? Er liksom ikke aktuelt at han drikker mindre. Vil tro han konsumerer 6-10 0,5l på en kveld, og gjerne mer om mulig. Anonymkode: 3719f...b6c
Jentadi Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Jeg synes ikke du var for direkte. Det er helt innafor å ikke ha lyst og si klart i fra om det. Jeg synes også du skal like klart i fra om drikkinga. Der høres ut som om han ofte drikker mer enn han burde. 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Har du ikke sexlyst? Eller er det dårlig ånde. Her er det ikke snakk om mye alkohol. Er han god elsker og du vil ha han , hva gjør vel det. Anonymkode: 0410c...6d1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Flott at du sier fra så direkte. Har dere snakket om dette i edru tilstand også, når han kanskje er litt mer mottakelig for tilbakemelding? Av erfaring så er det lurt å snakke om sex i en ikke-seksuell setting. Hvor direkte har du vært når det kommer til å si fra at han drikker for mye? Anonymkode: bdfe0...b03 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 Jeg har vel egentlig mest «drive» og tar mer initativ enn han sånn ellers. Men jeg får helt angst når denne «fulle» mannen kommer frem. Det er ikke han og jeg, ja, klarer det bare ikke. Jeg har også sagt mange ganger at jeg håper han kan la være å drikke en kveld eller i hvertfall drikke mindre, slik at vi kan bruke kvelden på sex. Men han velger alltid alkohol først. ts Anonymkode: 3719f...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 47 minutter siden, Kaffefrøken skrev: Har dere nok sex når han ikke drikker da? Ja, egentlig er vi heldig synes jeg. For vi har blitt bedre og bedre med årene. Vi har både oftere sex og bedre sex. Men jeg vil ikke når han er full. Så da går fredag og lørdag kveld ut sånn sett. Noe han tydeligvis tar veldig personlig. ts Anonymkode: 3719f...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke sexlyst? Eller er det dårlig ånde. Her er det ikke snakk om mye alkohol. Er han god elsker og du vil ha han , hva gjør vel det. Anonymkode: 0410c...6d1 Det handler ikke nødvendigvis om mengden alkohol, men om at mannen forandrer seg når han drikker. Skjønner deg godt jeg TS. Anonymkode: f4888...3f7 5
Gjest YtreYtterst Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke sexlyst? Eller er det dårlig ånde. Her er det ikke snakk om mye alkohol. Er han god elsker og du vil ha han , hva gjør vel det. Anonymkode: 0410c...6d1 Jeg synes det høres ut som ganske mye alkohol. Som edru merker man fort forskjellen. Jeg gidder heller ikke å ha sex med samboeren min når han et full. Det skjønner han heldigvis helt av seg selv, så vi har sex tidligere på kvelden istedenfor om han har planer om å drikke.
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, egentlig er vi heldig synes jeg. For vi har blitt bedre og bedre med årene. Vi har både oftere sex og bedre sex. Men jeg vil ikke når han er full. Så da går fredag og lørdag kveld ut sånn sett. Noe han tydeligvis tar veldig personlig. ts Anonymkode: 3719f...b6c Det er synd det skal være sånn. Og jeg kan forstå at sex med en full mann byr i mot. Det blir jo feil for dere begge, egentlig. Du føler deg "forgrepet" og han føler seg avvist. Han har nok ikke hodet på rett plass når han er dritafull, og tenker ikke konsekvenser. Tenker vel bare "jeg er kåt, nå har jeg lyst på sex" også tar han en råsjans. Jeg spurte om dere har nok sex, fordi jeg tenkte kanskje han var utsultet, og tør å gripe sjansen om han er full, men da stemmer ikke den hypotesen. Dere må snakke sammen når han er edru. Fortell ham at du setter pris på oppmerksomheten, at du ønsker å være nær ham, men at det ikke blir det samme når han er full, og at du ønsker han er tilstede mentalt. Kanskje han vil forstå det uten å gå i forsvar eller bli blodig fornærmet. Men oftere, vil det si tre ganger i uken? eller er oftere for deg tre ganger i mnd? Alt er relativt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 3 minutter siden, Kaffefrøken skrev: Det er synd det skal være sånn. Og jeg kan forstå at sex med en full mann byr i mot. Det blir jo feil for dere begge, egentlig. Du føler deg "forgrepet" og han føler seg avvist. Han har nok ikke hodet på rett plass når han er dritafull, og tenker ikke konsekvenser. Tenker vel bare "jeg er kåt, nå har jeg lyst på sex" også tar han en råsjans. Jeg spurte om dere har nok sex, fordi jeg tenkte kanskje han var utsultet, og tør å gripe sjansen om han er full, men da stemmer ikke den hypotesen. Dere må snakke sammen når han er edru. Fortell ham at du setter pris på oppmerksomheten, at du ønsker å være nær ham, men at det ikke blir det samme når han er full, og at du ønsker han er tilstede mentalt. Kanskje han vil forstå det uten å gå i forsvar eller bli blodig fornærmet. Men oftere, vil det si tre ganger i uken? eller er oftere for deg tre ganger i mnd? Alt er relativt. Takk for konkrete tips. Skal ta det opp på en slik måte når han er edru. Oftere som i at jeg tar mer initativ og har mer lyst på sex enn han, eller oftere lyst. Du får meg til å tenke på at jeg tror han tror han kan ta frempå når han vil, fordi det er det han tror jeg vil. Men da forveksler han i såfall med at når vi først har sex, så vil jeg gjerne han skal ta litt mer for seg, dominere mer. ts Anonymkode: 3719f...b6c
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for konkrete tips. Skal ta det opp på en slik måte når han er edru. Oftere som i at jeg tar mer initativ og har mer lyst på sex enn han, eller oftere lyst. Du får meg til å tenke på at jeg tror han tror han kan ta frempå når han vil, fordi det er det han tror jeg vil. Men da forveksler han i såfall med at når vi først har sex, så vil jeg gjerne han skal ta litt mer for seg, dominere mer. ts Anonymkode: 3719f...b6c Ja, det kan være en enkel misforståelse som lett kan løses med kommunikasjon. Men sex kan være et sårt tema for noen, så det er lurt å være litt forsiktig og konkret. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #13 Skrevet 16. juli 2020 Ts, endel av rådene over her er håpløse. De tar utgangspunkt i at du gjør noe feil og må løse dette; at han får for lite sex, at du må kommunisere bedre herunder si at du «setter pris på oppmerksomheten» (!), at det ikke er mye alkohol og du ikke vil ha ham av andre grunner. Ingen over kommenterer det sentrale her: Mannen din har et alkoholproblem når han hver helg velger alkohol foran deg. At dere har småbarn gjør det bekymringsfullt. Ingen over sier noe om det. Han oppfører seg dessuten respektløst når han 1) gir blaffen i at du ikke ønsker at han skal drikke såpass mye, 2) blir klåfingret når du ikke vil og 3) furter hele forbanna dagen etter. Totalt uakseptabelt. Ingen over sier noe om det. Du er i din fulle rett i å di fra og at du i det hele tatt spør om det, sier meg at du ikke er i et jevnbyrdig forhold overhodet, men har et litt forvrengt bilde av hva det vil si åbli respektert i et forhold. og ikke skjønner det selv. Ikke rart etter 17 år sammen, men dette gjør dere til dårlige rollemodeller for barna deres. Det er på tide at du setter foten ned og krever respekt, og med det at han modererer drikkingen. Den kommer ikke til å avta med mindre fu setter hardt lot hardt. Han må få en real vekker om hvor viktig dette er for deg, samt fatte at det ikke hører hjemme noe sted å furte et døgn etter avvisning når han var full. Anonymkode: 093fb...300 7
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #14 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts, endel av rådene over her er håpløse. De tar utgangspunkt i at du gjør noe feil og må løse dette; at han får for lite sex, at du må kommunisere bedre herunder si at du «setter pris på oppmerksomheten» (!), at det ikke er mye alkohol og du ikke vil ha ham av andre grunner. Ingen over kommenterer det sentrale her: Mannen din har et alkoholproblem når han hver helg velger alkohol foran deg. At dere har småbarn gjør det bekymringsfullt. Ingen over sier noe om det. Han oppfører seg dessuten respektløst når han 1) gir blaffen i at du ikke ønsker at han skal drikke såpass mye, 2) blir klåfingret når du ikke vil og 3) furter hele forbanna dagen etter. Totalt uakseptabelt. Ingen over sier noe om det. Du er i din fulle rett i å di fra og at du i det hele tatt spør om det, sier meg at du ikke er i et jevnbyrdig forhold overhodet, men har et litt forvrengt bilde av hva det vil si åbli respektert i et forhold. og ikke skjønner det selv. Ikke rart etter 17 år sammen, men dette gjør dere til dårlige rollemodeller for barna deres. Det er på tide at du setter foten ned og krever respekt, og med det at han modererer drikkingen. Den kommer ikke til å avta med mindre fu setter hardt lot hardt. Han må få en real vekker om hvor viktig dette er for deg, samt fatte at det ikke hører hjemme noe sted å furte et døgn etter avvisning når han var full. Anonymkode: 093fb...300 Skjønner at du sikter til mitt innlegg. Og jeg står ved mitt. God kommunikasjon og intimitet er viktig i et forhold. Har ikke påstått at det er greit at han "forgriper" seg sånn. Men mannen er full. Han stopper når TS avviser ham. Det er ikke slik at hun blir presset. Dessuten må han få kunne furte hvor lenge han vil. Det er hans reaksjon, og hans følelser. Mtp. at han har alkoholproblemer tør jeg påstå han er svært følsom og sliter med psyken. Det er ikke svart/hvitt. Han trenger ikke være den store stygge ulven selv om han ønsker sex med kona. Han tenker vel ikke over at det frastøter TS såpass, om han hadde tenkt det så hadde han vel ikke prøvd seg på den måten. De trenger å snakke sammen når han er edru. 2
Gjest Alterego666 Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 Med et så stort alkoholkonsum er jeg enig i at alkoholen er rotårsaken til problemet her. Som @Kaffefrøken påpeker, kan det være mange årsaker til dette, men et så stort konsum hver helg når man sitter hjemme og drikker alene er foruroligende og i beste fall en motorvei til diabetes II. I verste fall full alkoholisme. Jeg mener han trenger hjelp. Det finnes tester på nett man kan ta som gir svar på om man er i faresonen.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vel egentlig mest «drive» og tar mer initativ enn han sånn ellers. Men jeg får helt angst når denne «fulle» mannen kommer frem. Det er ikke han og jeg, ja, klarer det bare ikke. Jeg har også sagt mange ganger at jeg håper han kan la være å drikke en kveld eller i hvertfall drikke mindre, slik at vi kan bruke kvelden på sex. Men han velger alltid alkohol først. ts Anonymkode: 3719f...b6c Han har alkoholproblemer. Vis han denne tråden? Anonymkode: 01810...90f 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mann som har slitt av og på i alle år med et stort alkoholinntak. Han vet jeg synes det er vanskelig og han vet jeg har syntes alt var på det beste de årene han var helt avholds. Historien gjentar seg som regel hver gang han drikker, som oftest skjer hver fredag og lørdag: han drikker litt mer enn jeg skulle ønske, han blir klåfingret og vil tydelig noe helt spesifikk, mens jeg reagerer helt motsatt. Jeg har denne alloholoppførselen helt i vrangstrupen og får skikkelig turn-Off følelser. Sist kveld dette skjedde, var jeg nok litt direkte. Vi var begge slitne etter en lang dag med småbarn, timer på reise osv. Det var sent på kvelden og like før leggetid. Han hadde drukket (i mine øyne for mye) og jeg var edru. Så når han tok på meg og helt direkte, rett på kjønnsorgan uten på buksen min, kjente jeg nærmest angst og sa: Når du får for mye å drikke - så får du lyst. Jeg derimot, får mindre lyst jo mer du drikker. Har vært sammen i 17 år, så dette er ikke noe nytt. Likevel reagerte han med å bli så fornærmet at jeg rakk nesten ikke få med meg at han reiste seg og gikk. Ikke bare gikk han ut av stua, men han ordnet seg og la seg på gjesterommet. Nevnte det heller ikke neste dag, bare surmulte. Forstår om dere vil «arrestere» meg for å være direkte, men jeg følte for tydelig tale. Likevel.. hvordan skal vi klare å unngå slike situasjoner hver gang han drikker? Er liksom ikke aktuelt at han drikker mindre. Vil tro han konsumerer 6-10 0,5l på en kveld, og gjerne mer om mulig. Anonymkode: 3719f...b6c Jeg lurer på hvor denne redselen en del kvinner har for tråkke på mannens følelser kommer fra. Den kan i alle fall ikke komme som en reaksjon på at menn ikke tråkker på kvinner. Jeg syns du gjorde helt rett, og jeg hadde ikke giddet og løfte et hårstrå for å blidgjøre mannen. Du må avgjøre om du syns alt annet han bringer til torgs rettferdiggjør all drikkingen. Anonymkode: 89e3e...823 1
Pia Sofia Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 Skulle bare mangle at du ikke var direkte! Han drikker altfor mye, to halvlitere hadde vært ok en hjemmekveld, 6-10 er helt vilt mye! Selvfølgelig er det turn off! Det er bare ekkelt! Du bør være direkte om mer, for han er alkoholiker med stor fare for organskader: Anbefalt forbruk WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader. 14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen.
Doolittle Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 Jeg synes definitivt ikke du var for direkte. Han derimot, var for direkte, og da må han tåle en tydelig avvisning også. Når det er sagt synes jeg @Kaffefrøken sier det veldig godt. 12 timer siden, Kaffefrøken skrev: God kommunikasjon og intimitet er viktig i et forhold. Har ikke påstått at det er greit at han "forgriper" seg sånn. Men mannen er full. Han stopper når TS avviser ham. Det er ikke slik at hun blir presset. Dessuten må han få kunne furte hvor lenge han vil. Det er hans reaksjon, og hans følelser. Mtp. at han har alkoholproblemer tør jeg påstå han er svært følsom og sliter med psyken. Det er ikke svart/hvitt. Han trenger ikke være den store stygge ulven selv om han ønsker sex med kona. Han tenker vel ikke over at det frastøter TS såpass, om han hadde tenkt det så hadde han vel ikke prøvd seg på den måten. Det er ikke sikkert det er alkoholen som er det egentlige problemet. Det kan godt være symptomet, mens problemet ligger i psyken. Uansett er dette sansynligvis noe han trenger hjelp med. Tydelighet i kommunikasjonen er positivt (det er forskjell på å være tydelig og å være krass) så det tror jeg TS bør fortsette med.
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mann som har slitt av og på i alle år med et stort alkoholinntak. Han vet jeg synes det er vanskelig og han vet jeg har syntes alt var på det beste de årene han var helt avholds. Historien gjentar seg som regel hver gang han drikker, som oftest skjer hver fredag og lørdag: han drikker litt mer enn jeg skulle ønske, han blir klåfingret og vil tydelig noe helt spesifikk, mens jeg reagerer helt motsatt. Jeg har denne alloholoppførselen helt i vrangstrupen og får skikkelig turn-Off følelser. Sist kveld dette skjedde, var jeg nok litt direkte. Vi var begge slitne etter en lang dag med småbarn, timer på reise osv. Det var sent på kvelden og like før leggetid. Han hadde drukket (i mine øyne for mye) og jeg var edru. Så når han tok på meg og helt direkte, rett på kjønnsorgan uten på buksen min, kjente jeg nærmest angst og sa: Når du får for mye å drikke - så får du lyst. Jeg derimot, får mindre lyst jo mer du drikker. Har vært sammen i 17 år, så dette er ikke noe nytt. Likevel reagerte han med å bli så fornærmet at jeg rakk nesten ikke få med meg at han reiste seg og gikk. Ikke bare gikk han ut av stua, men han ordnet seg og la seg på gjesterommet. Nevnte det heller ikke neste dag, bare surmulte. Forstår om dere vil «arrestere» meg for å være direkte, men jeg følte for tydelig tale. Likevel.. hvordan skal vi klare å unngå slike situasjoner hver gang han drikker? Er liksom ikke aktuelt at han drikker mindre. Vil tro han konsumerer 6-10 0,5l på en kveld, og gjerne mer om mulig. Anonymkode: 3719f...b6c Dere må jo snakke sammen om hans alkoholproblem når han er endru. Hva sier han om at du reagerer på alkoholbruken hans?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå