Gjest Butterflygirl Skrevet 12. juli 2005 #1 Skrevet 12. juli 2005 Jeg fikk noen sår på overleppa for ca 1 uke siden. Det er litt rødt og ligner på kviser. Tror det er ca 3 stk. Må bruke leppomad hele tiden. Bruker jeg ikke det så er det kjempe tør. Føler nesten litt nummen der. Så klør det så innmari fælt. Etter at jeg har klødd så kommer det litt væske. LItt hoven nå. Noen som vet hva det er ? Noe jeg kan kjøpe på apoteke å smøre på? Har ikke spist noe jeg er allergisk mot, eller gjort noe med leppene eller solt meg så mye. Har bare brukt en leppestift som var litt gammel...begynte egentlig etter det når jeg tenker etter....kan det være det?
Gjest Bhsiltsk Skrevet 12. juli 2005 #2 Skrevet 12. juli 2005 Kan det være herpes simplex? Ligner det på dette?
showgirl Skrevet 12. juli 2005 #3 Skrevet 12. juli 2005 Om du har herpes er Zovirax noe som behandler munnsåret. Det finnes både som krem og tbl. Snakk med legen din
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #4 Skrevet 12. juli 2005 Nja, det lignet for noen dager siden. Nå er det ikke så stor utslett. Blitt flatere hvis dere skjønner. Men hva er herpes simplex? Må jeg til legen? Ikke noe reseptfritt jeg kan bruke? Det bare klør så ofte...så irriterende Veldig tørr iallefall.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 12. juli 2005 #5 Skrevet 12. juli 2005 Det finnes reseptfrie salver på apoteket. Kanskje Zovirax også er blitt reseptfri nå? Husker første gang jeg skulle få det, så måtte jeg bli registrert i herpes-registeret, sa legen min... Da ville jeg ikke ha det likevel, fant jeg ut, for i det registeret skilte man ikke på simplex og kjønnssykdommen. Hvis det er Herpes Simplex du har fått, så er det en del forholdsregler å ta for å forhindre nytt utbrudd. F.eks beskytt leppene mot sol og kulde, forsøk å unngå støt mot leppene. Har man først fått utbrudd, hjelper ikke tabletter. De er dyre, men utrolig effektive. Salven lindrer og forkorter varigheten av utbruddet. Tablettene tas når man kjenner prikkingen og kløingen, og man skal ta fem tabletter i fem dager for å forhindre utbrudd. De 25 tablettene kostet over 300 kroner for tre år siden, så med mindre det er kjempekrise å få utbrudd, tar jeg dem ikke. Herpes Simplex er smittsomt, så ikke la noen drikke av det samme som deg, og heller ikke kyss noen. Hvertfall ikke utfør oralsex. Jeg HAR hørt om tilfeller av smitte fra Simplex til kjønnssykdom.
Gjest Butterflygirl ikke logget inn Skrevet 12. juli 2005 #6 Skrevet 12. juli 2005 Det var meg over som gjest. Får ikke logget meg inn. Ok, så herpes en sykdom som er smittelig. Drakk av samme flaske som kjæresten min igår. Så hvis han skulle bli smittet, hvor lang tid vil det ta? Hvordan kan jeg ha fått det? Må jeg til legen for å sjekke dette? For å få en bekreftelse på hva det er? Jeg vet bare at det klør så ofte. Klør nesten hele tiden, noen ganger så roer det seg ned. Det er veldig tørt på overleppa. Litt tørr løs hudflaker som jeg peller av noen ganger. Føles ut som kviser. For de første dagene jeg fikk det, så var det veldig lik kviser. Men nå har det flatet seg ut og har ikke noe blemme eller noe sånt. Er bare litt rødt irritert hu over leppa. Som KLØR!!!
Fauna Skrevet 14. juli 2005 #7 Skrevet 14. juli 2005 (endret) Jeg har hatt herpes simplex, også kalt forkjølelsessår siden jeg var rundt to, om mulig siden jeg var født. Det du har kan godt høres ut som herpes. Ikke alle får like sår, det varierer også fra utbrudd til utbrudd. Du må til legen for å få resept, Zovirax eller Vectavir er det jeg har funnet ut hjelper best. De tar bare en liten prøve av såret så vidt jeg husker. Ikke kyss noen, noen plass på kroppen, ikke ta på såret og så ta på deg selv noen steder. Vask hendene! Kan få herpes hvor som helst på kroppen. En vennine av meg hadde det på ryggen! Og for all del, ikke ha oralsex! Om det er herpes har du det resten av livet, jeg får utbrudd to-tre ganger i året. Går fint an å leve med det. Om du smører på krem med en gang du kjenner prikking unngår du et stort sår. Et tips er å kjøpe Zovirax om du er i utlandet, tror Norge er et av de eneste landene hvor Zovirax er reseptbelagt. Om jeg var deg ville jeg fått sjekket det, bedre enn å gå å lure. - glemte å si at om det er herpes må du kjøpe ny tannkost og leppepomade, smitter fort igjen. Brent meg på det en del ganger, endelig kvitt det, og så er det på an igjen.. Endret 14. juli 2005 av Fauna
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå