Gå til innhold

Vil bruke pepperspray - Jeg er redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som vet regelverk på pepperspray? Er livredd for å bli slått ned igjen, bare at denne gangen er jeg gravid...Møter på disse folkene alene fordi vi bor i samme bygd. Gruer meg til å gå på butikken. 

Anonymkode: d7c25...4f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pepperspray er forbudt. 

Anonymkode: cc278...ef5

Skrevet

Dersom trusselen er reel ville jeg personlig heller forsvart meg og tatt straffen en å blitt offer. Men det er klart at saken din vil se bedre ut dersom du har meldt fra til politiet før det ble bruk for nødverge. 

• Liker 2
Skrevet

Pepperspray er ulovlig i Norge, men det finnes noe som heter selvforsvarsspray. Jeg har kjøpt sånn spray til meg og datteren min. Clas Ohlson, Vidaxl.no og teknikkmagasinet selger selvforsvarsspray. Denne sprayen inneholder ikke pepperekstrakt fra chilipepper, og er godkjent av norske myndigheter. Man trenger ikke tillatelse av politiet for å ha en og det er heller ikke aldersgrense på dem. Man kan gå fritt med dem overalt. 

Bruk av forsvarsspray mot en annen person er i utgangspunktet ulovlig. Det blir vanligvis vurdert som en legemsfornærmelse etter straffeloven § 228. Strafferammen gir bøter eller fengsel inntil 6 mnd. 

Burk av forsvarsspray kan likevel være lovlig, dersom det er foretatt i nødverde, jf. straffeloven § 48. Nødverge betyr at man forsvarer seg selv eller andre mot ulovlig angrep. Skal bruk av forsvarsspray være lovlig, må den ha vært nødvendig. Dersom du er i en situasjon hvor du blir overfalt eller du tror du blir overfalt, vil bruken av forsvarsspray mot den som angriper, ikke være straffbar.

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts spør om pepperspray. Som er ulovlig. 

Anonymkode: 7ce4f...1f6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...