pia mater Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Jeg har hatt muntlig avtale i lang tid om en stilling til høsten (samme arbeidsplass som jeg er på i sommer). Dette har blitt bekreftet av min sjef ved flere anledninger, med blant annet informasjon om varighet og prosent på stillingen. Har nå ventet på kontrakt etter jeg søkte på stillingen, men fikk plutselig beskjed om at jeg ikke fikk den likevel. Greit nok med at muntlig avtale er bare ord mot ord og jeg kommer ingen vei der, men jeg fikk denne beskjeden på jobb foran mine kolleger. Jeg ble så satt ut jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere. Er dette i det hele tatt innafor? Altså, ingen har noe med hva jeg eventuelt har søkt på, og ihvertfall ikke utfallet av det. Føler meg så tråkket på og ydmyket, men aner ikke hva som faktisk er greit og ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Hvis du har skriftlig det med prosent og varighet, så hadde jeg kontaktet personalavdelingen og tatt opp med dem at du er lovet en stilling, og hva de har tenkt å gjøre med det. Evt ta kontakt med forbundet ditt om du er fagorganisert. Oppførselen til sjefen er uproff, men det er ikke hemmelig hvem som søker på en stilling så strengt tatt har han ikke brutt noen regel med å snakke høyt om hvem som søkte og fikk/ikke fikk jobben. Anonymkode: 11cc1...796 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 20 minutter siden, pia mater said: Jeg har hatt muntlig avtale i lang tid om en stilling til høsten (samme arbeidsplass som jeg er på i sommer). Dette har blitt bekreftet av min sjef ved flere anledninger, med blant annet informasjon om varighet og prosent på stillingen. Har nå ventet på kontrakt etter jeg søkte på stillingen, men fikk plutselig beskjed om at jeg ikke fikk den likevel. Greit nok med at muntlig avtale er bare ord mot ord og jeg kommer ingen vei der, men jeg fikk denne beskjeden på jobb foran mine kolleger. Jeg ble så satt ut jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere. Er dette i det hele tatt innafor? Altså, ingen har noe med hva jeg eventuelt har søkt på, og ihvertfall ikke utfallet av det. Føler meg så tråkket på og ydmyket, men aner ikke hva som faktisk er greit og ikke. Dette er ikke greit. Jeg ville ha gjort følgende før du kontakter neste instans (fagforbund/sjefer): Ta taleopptak og samtal med sjefen. Få han til å innrømme du ble lovet stillingen. Så har du det bevis. Eller få en kollega til å være i nærheten som kan støtte deg. Anonymkode: 2c424...e89 4
pia mater Skrevet 16. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har skriftlig det med prosent og varighet, så hadde jeg kontaktet personalavdelingen og tatt opp med dem at du er lovet en stilling, og hva de har tenkt å gjøre med det. Evt ta kontakt med forbundet ditt om du er fagorganisert. Oppførselen til sjefen er uproff, men det er ikke hemmelig hvem som søker på en stilling så strengt tatt har han ikke brutt noen regel med å snakke høyt om hvem som søkte og fikk/ikke fikk jobben. Anonymkode: 11cc1...796 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke greit. Jeg ville ha gjort følgende før du kontakter neste instans (fagforbund/sjefer): Ta taleopptak og samtal med sjefen. Få han til å innrømme du ble lovet stillingen. Så har du det bevis. Eller få en kollega til å være i nærheten som kan støtte deg. Anonymkode: 2c424...e89 Alt har vært muntlig, men fikk i etterkant noen vakter til høsten men med mye mindre prosent og varighet. Altså ikke nok å leve av. Så blir sikkert "forsvart" med det, hvis jeg sier noe.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 7 minutter siden, pia mater skrev: Alt har vært muntlig, men fikk i etterkant noen vakter til høsten men med mye mindre prosent og varighet. Altså ikke nok å leve av. Så blir sikkert "forsvart" med det, hvis jeg sier noe. Si for all del noe, uansett! Dette er ikke greit! Anonymkode: 62029...3fd 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 Si opp jobben din, bedre å gå på dagpenger mens du finner deg noe nytt. Ikke la deg behandle som dritt, vanskelig å finne et bra sted å jobbe. De fleste ledere kan ikke jobben sin. Anonymkode: a0e87...a84 4
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Fordi om dette er i det offentlige og stillingssøknader av denne grunn ikke er hemmelige, så er ikke det ensbetydende med at man kan "offentliggjøre søknadslisten" på denne måten. Da har man misforstått offentlighetsloven ganske alvorlig. Det vanlige er at de som BER OM INNSYN får tilsendt postlister eller at det annonseres at stillingen er besatt med en søkerliste som man kan be om. Man må være ganske bedøvd hvis man vet at en ansatt ønsker seg en bestemt stilling når man da annonserer at denne er besatt foran kolleger. Ærlig talt, sånt gjør man ikke. Nå vet ikke jeg hvem som fikk stillingen istedenfor deg, men * hvis du er kvalifisert * jobber deltid og har en viss ansiennitet * denne jobben vil øke stillingsprosenten din så er det merkelig at du ikke fikk denne jobben ut fra regelen om fortrinnsrett. Hvis du er organisert (hvis ikke, hvorfor ikke med et sånt rasshøl til sjef?) ville jeg drøftet dette med fagorganisasjonens tillitsvalgte.
pia mater Skrevet 17. juli 2020 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Si opp jobben din, bedre å gå på dagpenger mens du finner deg noe nytt. Ikke la deg behandle som dritt, vanskelig å finne et bra sted å jobbe. De fleste ledere kan ikke jobben sin. Anonymkode: a0e87...a84 Har ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Er nyutdannet så har jobbet kun sommere fram til nå. 1 time siden, Blondie65 skrev: Fordi om dette er i det offentlige og stillingssøknader av denne grunn ikke er hemmelige, så er ikke det ensbetydende med at man kan "offentliggjøre søknadslisten" på denne måten. Da har man misforstått offentlighetsloven ganske alvorlig. Det vanlige er at de som BER OM INNSYN får tilsendt postlister eller at det annonseres at stillingen er besatt med en søkerliste som man kan be om. Man må være ganske bedøvd hvis man vet at en ansatt ønsker seg en bestemt stilling når man da annonserer at denne er besatt foran kolleger. Ærlig talt, sånt gjør man ikke. Nå vet ikke jeg hvem som fikk stillingen istedenfor deg, men * hvis du er kvalifisert * jobber deltid og har en viss ansiennitet * denne jobben vil øke stillingsprosenten din så er det merkelig at du ikke fikk denne jobben ut fra regelen om fortrinnsrett. Hvis du er organisert (hvis ikke, hvorfor ikke med et sånt rasshøl til sjef?) ville jeg drøftet dette med fagorganisasjonens tillitsvalgte. Nå har jeg null ansiennitet siden jeg er nyutdannet, og forstår at noen med mer erfaring går først. Syns bare det er så merkelig at hele den muntlige avtalen ikke teller noe likevel. Personen som fikk stillingen istedet satt rett ved siden av meg, og fikk beskjed om det der og da.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 For en rævva sjef... Anonymkode: 6a527...07b 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 Opplevde akkurat samme med en leder selv. Ble lovet en varig stilling etter et engasjement, men sjefen ombestemte seg samme dag som vi skulle tegne kontrakt. Vil ikke si det er innafor akkurat, men hva kan man gjøre? Anonymkode: 7b7e1...a0f
pia mater Skrevet 17. juli 2020 Forfatter #11 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Opplevde akkurat samme med en leder selv. Ble lovet en varig stilling etter et engasjement, men sjefen ombestemte seg samme dag som vi skulle tegne kontrakt. Vil ikke si det er innafor akkurat, men hva kan man gjøre? Anonymkode: 7b7e1...a0f Sant. Søker på alt av andre stillinger i området nå, og det er helt greit det. Trengte mer en realitetssjekk om det er jeg som er helt på bærtur som reagerte eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 Etisk riktig er det absolutt ikke, håper du er mer heldig med ledere i fremtiden. Selv om jeg tviler litt på det, siden det er altfor mange som ikke burde vært i en sånn stilling. I ditt tilfelle har du sikkert jobbet hardt for å bevise at du hsr gjort deg fortjent til den stillingen, det gjør det jo ikke akkurat bedre. Men stå på videre 😊 Anonymkode: a90dc...5e9 2
Viktualia Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 4 timer siden, pia mater skrev: Har ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Er nyutdannet så har jobbet kun sommere fram til nå. Nå har jeg null ansiennitet siden jeg er nyutdannet, og forstår at noen med mer erfaring går først. Syns bare det er så merkelig at hele den muntlige avtalen ikke teller noe likevel. Personen som fikk stillingen istedet satt rett ved siden av meg, og fikk beskjed om det der og da. Det her er ikke en sjef du vil ha. Det er faen ikke greit, og sikkert passe kjipt for den som fikk stillingen også. 😧 5
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 23 timer siden, pia mater skrev: Har ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Er nyutdannet så har jobbet kun sommere fram til nå. Nå har jeg null ansiennitet siden jeg er nyutdannet, og forstår at noen med mer erfaring går først. Syns bare det er så merkelig at hele den muntlige avtalen ikke teller noe likevel. Personen som fikk stillingen istedet satt rett ved siden av meg, og fikk beskjed om det der og da. Men det er uansett ikke slik man skal få melding om at en ikke får jobben. Personlig synes jeg at når man legger opp til at en ansatt skal få en jobb med muntlige lovnader, så bør en innkalle denne ansatte og forklare hvorfor en har valgt annerledes. Det er også helt normalt å fortelle den som har fått jobben dette privat. En ting er å annonsere at stillingen nå er besatt, noe helt annet er å offentliggjøre hvem som ikke fikk den foran kolleger. Det er rett og slett ufint.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 Jeg har jo lest i avisa, artikler som "disse har søkt på stillingen som ny sjef for xxx bedrift", og deretter en ny artikkel et par uker etter om at "ola nordmann trakk det lengste strået", så jeg vet ikke hvor ulovlig det er å offentliggjøre hvem som har søkt, og hvem som får stillingen. Derimot er det veldig bedriten oppførsel av sjefen din, spesielt når han har lovet deg stillingen.. Jeg hadde bare kalt inn til møte, å spurt sjefen direkte. At du syns det var veldig dumt siden du har fått beskjed tidligere om at du får stillingen, og at du lurer på hvorfor sjefen plutselig har endret mening. Anonymkode: d7798...214
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 På 17.7.2020 den 9.51, pia mater skrev: Har ikke tjent nok til å ha rett på dagpenger. Er nyutdannet så har jobbet kun sommere fram til nå. Nå har jeg null ansiennitet siden jeg er nyutdannet, og forstår at noen med mer erfaring går først. Syns bare det er så merkelig at hele den muntlige avtalen ikke teller noe likevel. Personen som fikk stillingen istedet satt rett ved siden av meg, og fikk beskjed om det der og da. Da sørger du for å slutte når du har tjent opp nok, det er jo 12mnd. Anonymkode: a0e87...a84
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da sørger du for å slutte når du har tjent opp nok, det er jo 12mnd. Anonymkode: a0e87...a84 Da er hun 3 mnd uten penger og må bruke opp sparepengene sine inntil hun får dagpenger. Vil tro det er smart. Anonymkode: 25abe...4f0
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo lest i avisa, artikler som "disse har søkt på stillingen som ny sjef for xxx bedrift", og deretter en ny artikkel et par uker etter om at "ola nordmann trakk det lengste strået", så jeg vet ikke hvor ulovlig det er å offentliggjøre hvem som har søkt, og hvem som får stillingen. Derimot er det veldig bedriten oppførsel av sjefen din, spesielt når han har lovet deg stillingen.. Jeg hadde bare kalt inn til møte, å spurt sjefen direkte. At du syns det var veldig dumt siden du har fått beskjed tidligere om at du får stillingen, og at du lurer på hvorfor sjefen plutselig har endret mening. Anonymkode: d7798...214 I det offentlige er det krav til innsyn - dvs at man kan be om det. Men det er ingen som offentliggjør navnet på ny ansatt til avisen FØR avslag er gitt til de kandidatene som var med i runde to (altså 2. gangs intervju). Når journalister kan skrive at det var X søkere til Brannsjefsstillingen i Bergen og senere at Ola Normann fikk jobben så er det fordi de har tilgang til postlisten i Bergen kommune. Det er ikke slik at ansettelseskomiteen ringer avisen. Og det å si "Anne du har fått jobben" foran "Kari" når "Kari" har fått muntlig tilsagn om at denne jobben skal hun få er ufint - uansett hvordan en snur på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå