AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Jeg har fått akutt forstoppelse. Gikk på noen medisiner i en kort periode som gjorde at jeg fikk det. Jeg må veldig på do, men er alt for stort og hardt til at jeg får det ut. Har også prøvd å grave fra skjeden og i selve anus med hanske, men det har ikke hatt noe effekt. Det ble bare enda mer smertefullt. kjøpe microlax i dag og laktulose. Har tatt 2 microlax uten effekt. Effekten jeg fikk var at jeg måtte på do, men avføringen sitter som en stor propp. Dette er svært smertefullt. Hva skal jeg gjøre??? Anonymkode: e1a6c...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Du ringer legen for å høre om du burde inn for en sjekk evt få noe annet som kan hjelpe Anonymkode: 91e90...4cf 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Hvor lenge har du vært for stoppet? Anonymkode: 84bef...187
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ringer legen for å høre om du burde inn for en sjekk evt få noe annet som kan hjelpe Anonymkode: 91e90...4cf Jeg burde kanskje fått det med. Men snakket med legevakt og de sa at jeg bare burde forsøke ett annet klyster. ts Anonymkode: e1a6c...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du vært for stoppet? Anonymkode: 84bef...187 Siden søndag tror jeg. ts Anonymkode: e1a6c...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siden søndag tror jeg. ts Anonymkode: e1a6c...4fa Du må få gjort noe for det blir verre for hver dag når tarmene suger væsken ut av avføringen så den blir hardere inni der. Vet dette er jævlig. Klem Anonymkode: 4b47b...e1b 1
Blondine Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, Blondine skrev: TOILAX virker bedre enn microlax Glemte en ting, om du kjøper kombinasjonspakning får du i tillegg tabletter med. Dette tror jeg vil hjelpe deg
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Har du forsøkt å sitte på huk mens du presser? Sitt i dusjen feks Anonymkode: 91e90...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg burde kanskje fått det med. Men snakket med legevakt og de sa at jeg bare burde forsøke ett annet klyster. ts Anonymkode: e1a6c...4fa Legevakt er vel typisk stresset og gir ikke alltid gode svar. Jeg ville dratt til fastlegen din i morgen. Anonymkode: 84bef...187 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 Sitat Det hender avføringen har stått så lenge på vent nede i tarmen at den er blitt helt uttørket og stenhard. Dette fordi det trekkes vann ut av den så lenge den står på vent der nede. Slik avføring kan forsøkes å mykes opp gjennom å stikke en tube inn i avføringen og deretter sprøyte saltvann inn i den. Hjelper ikke det kan man forsøke å sprøyte/sette klyster inn i den. Noen ganger må det plukkes ut biter av den først, for å redusere størrelsen på den. Dette gjør legen med fingrene, under samtidig lokalbedøvelse med salve, og eventuelt beroligende medisin i tillegg. Deretter kan man forsøke å få ut restene ved å bruke mykgjørende tre ganger daglig fremover. https://www.onlinelege.no/svar/_kan-man-operere-for-forstoppelse_ref:bhgfjdf72 Anonymkode: 84bef...187
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 Smør endetarmen med det du måtte ha av fett: glidemiddel, babyolje, vaselin, hudkrem, såpe, matolje, smør. Hva som helst. Smør på masse og så langt inn som du kommer. Prøv gjerne å forsiktig dytte avføringen litt innover sånn at du får smurt godt også innvendig. Når endetarmen er glatt blir det litt lettere å få ut noe. Sett deg på huk. Ikke press som du ville gjort til vanlig, avføringen som ligger ytterst er sannsynligvis for stor til å komme ut i ett stykke, og vil bare lage rifter. Fortsett med å prøve å grave ut små biter. Prøv gjerne med en tannpirker, håndtaket på en teskje eller hva nå enn du måtte ha liggende, men smør det godt inn med fett. Få ut bit for bit, til slutt har du fått ut nok slik at du klarer å få ut resten på den vanlige måten. Det kommer uansett til å være smertefullt, men jo lenger det drøyer jo mer smertefullt blir det. Anonymkode: 1fce0...d80 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #13 Skrevet 16. juli 2020 Ville ikke brukt tannpirker, risikerer å stikke deg i tarmen. Anonymkode: 84bef...187 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #14 Skrevet 16. juli 2020 Søkte på eplecidereddik og forstoppelse nå fordi eplecidereddik kan brukes til så mangt (hjalp meg med en matforgiftning for noen år siden). Og ja - det skal også hjelpe på forstoppelse. Ta en spiseskje enten rent eller bland det ut i et glass vann. Det sto forøvrig at man aldri skal tvinge eller avbryte avføring, så ville vært litt forsiktig med å fysisk tvinge det frem med fingre osv. Anonymkode: 64966...e1d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #15 Skrevet 16. juli 2020 Og ikke tenk at det er ekkelt. Dette er noe som skjer med de aller fleste minst én gang iløpet av livet. Hvis det er for smertefullt til at du klarer å få ut noe selv, og du kjenner veldig mye presstrang, bør du oppsøke legevakt så fort som mulig. Ellers vil smerten forverres. De hjelper deg med å plukke ut bit for bit. Det er helt vanlig prosedyre for dem, en oppgave de møter på flere ganger i uken (om ikke daglig). Det er helt normalt. Lykke til og god bedring. Anonymkode: 1fce0...d80 3
Kittykat Skrevet 16. juli 2020 #16 Skrevet 16. juli 2020 (endret) Når jeg fikk forstoppelse forrige gang, så fikk jeg tips om Vi-Siblin (fås kjøpt hos apotek) og laktulose fra legen. Det gjorde susen og dagen etter, så kom proppen ut. Endret 16. juli 2020 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #17 Skrevet 16. juli 2020 Har du badekar? Legg deg i passe varmt vann å prøv å få kroppen til å slappe av. Mens du ligger der så prøv å maser åpningen og litt innenfor med en finger. Sett deg så på huk og prøv å få ut litt mens du er i vannet. Litt ekkelt ja, men det er forferdelig vondt med forstoppelse. Anonymkode: d23c6...97f 1
Peanut Skrevet 16. juli 2020 #18 Skrevet 16. juli 2020 Jeg ble anbefalt Movicol og Visiblin av en lege en gang. Microlax er for meg, kun ytterste nødløsning >_< Movicol bruker jeg mest av. Ca 3-4 pakker løser opp det meste. Avføring bli myk, også kommende dager.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #19 Skrevet 16. juli 2020 Tusen takk for alle svar! Har fått ut alt nå. Har aldri kjent på en så stor smerte før, men det er heldigvis over. ts Anonymkode: e1a6c...4fa 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #20 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle svar! Har fått ut alt nå. Har aldri kjent på en så stor smerte før, men det er heldigvis over. ts Anonymkode: e1a6c...4fa Hvordan fikk du det ut? Anonymkode: 89f5f...190
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå