AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 https://www.tv2.no/a/11545078/ inspirert av artikkelen, mer spesifikt opplevelsen hennes, ønsker jeg å høre andre sin fødselsopplevelse på godt og vondt. Følte du at du ble du godt ivaretatt? Er det vanlig å ligge med rier og 7 cm uten å bli hjulpet?? Anonymkode: 69dc0...ce9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Jeg fødte også på Riksen og har en helt annen opplevelse. Hun var nok uheldig med at det var travelt. Jeg lå også på observasjonsposten da jeg ble satt i gang, etter noen timer hadde jeg 5 min mellom riene (uten at det var veldig vondt enda), og jeg ble flyttet rett til en fødestue. Fikk epidural med en gang. Veldig fin fødsel! Barsel var ikke noe bra derimot. Jeg klarte meg helt fint da jeg var andregangs, men med corona og uten fedre var det nok travelt. Det var knapt noen innom rommet, måtte innimellom minne dem på at jeg trengte mat. Anonymkode: 6fdf0...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Uansett hvor man føder vil noen ha gode og andre dårlige erfaringer. Det kommer helt an på hvem som er på vakt når du kommer, hvor stort press det er på føden den dagen, om det er midt i ferieavvikling med mye vikarer, hvordan du selv opplever fødselen osv. Jeg har selv født på Riksen som tegnehanne og hadde ikke samme opplevelse. Hvis jeg skal påpeke noe må det være at jeg ikke følte jeg ble trodd på at jeg hadde sterke rier da jeg ringte inn, særlig første fødsel. Ellers følte jeg meg godt ivaretatt av alle jordmødre jeg møtte ved begge mine fødsler. Flere av mine venninner har født ved Riksen, noen er fornøyde, andre skikkelig misfornøyd. Anonymkode: 7d69e...75e 11
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Jeg fødte på Ullevål. Damen (antar det var en jordmor) som møtte meg var skikkelig dust. Jeg hadde sterke smerter og vannet hadde gått. Hun undersøkte meg og sa at vannet ikke hadde gått og at det bare var 1 cm, så jeg kunne bare dra hjem igjen. Veldig lite vennlighet i tonen. Jeg skulle egentlig ha en undersøkelse uken etter for å se om jeg måtte ha KS eller kunne føde vaginalt, så jeg ga beskjed om dette, så en lege kom for å gjøre undersøkelsen. Hun fant fostervann, så hun bekreftet at vannet hadde gått. Jeg fikk lov å vente på venterommet en time å ta ny undersøkelse da. Mannen gikk å maste på de for om jeg ikke kunne få en seng å ligge på i det minste, og da var det akkurat vært vaktbytte, så ny jordmor. Hun sjekket og "oi, her er det 4cm, jeg skal skrive deg inn med en gang". Så på 30 min hadde det gått fra 1cm til 4 cm. Men den jordmoren jeg fikk tildelt når jeg var innskrevet var fantastisk. Rolig, blid, satt inne på rommet vårt hele tiden, med unntak av da hun skulle få tak i anestesi legen. Han var opptatt, så tok litt tid før han kom og da var jeg på 7 cm. Tok litt tid før de fikk rikket den skikkelig på plass så epiduralen virket og når han endelig var ferdig så hadde jeg full åpning og skulle presse. Altså ikke noe epidural før pressingen. Legen sa "ja, da er det jo egentlig bare å skru den av igjen da". Jeg så bedende på jordmor å sa "må vi?", og hun svarte "neida, jeg bare jatter med legen, så gjør vi som vi vil vi". Så jeg fikk epidural under pressfasen. Hadde en rask fødsel. Veldig fornøyd med min jordmor, og hadde en fin opplevelse totalt sett. Var bare den mistroen til at jeg hadde vondt og alt det der når jeg kom som var kjipt. Anonymkode: acf76...079 5
Sokkar Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Første gang kom jeg inn med 7 cm åpning.. De var nok litt undrende til hvorfor jeg kom inn, men jeg sa at nå gjorde det såpass vondt at jeg ville vite hvordan ting lå ann.. Hun såg litt overrasket ut, smilte og sa at her er det 7 cm åpning 😊 følte meg godt ivaretatt 😊 Fødsel nr 2 kom jeg med 6 cm åpning, da følte jeg at jeg var tidlig ute i tilfelle, siden jeg hadde 7 cm åpning sist 😊 men måtte ta vannet, for at han skulle komme ut 😊 men da kom han som en rakett. Har ikke født under corona enda. Får prøve det snart, og gleder meg 😁 tenker ikke på annet enn fødsel om dagen. Og når jeg ikke tenker på det, så surrer det i underbevisstheten likevel. Ender vel opp med igangsetting eller noe.....
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 Fødte på Ullevål, ungen ble tatt med keisersnitt etter at jeg hadde vært på observasjonsposten i noen dager. Fikk en syk prematur og ble godt ivaretatt hele veien. Men det er klart at min historie er annerledes enn Tegnehannes, i mitt tilfelle visste legene at det var et sykt barn i magen. Vi havnet etterhvert på nfi på Riksen, og der trivdes jeg ikke i det hele tatt. Så jeg har ingen planer om å føde på Riksen neste gang, skal prøve å unngå det sykehuset så godt jeg kan (bortsett fra den oppfølgingen barnet mitt må ha der selvfølgelig). Anonymkode: 14d5b...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Vannet gikk hjemme og kom på kontroll på sykehuset ca 2 timer etterpå, da syns jeg det var ganske vondt allerede og viste seg at jeg hadde 4 cm åpning, ble da sendt på fødestuen og 6 timer etterpå var baby ute. Snill og hyggelig jordmor som var dere hele tiden. Dette var Ullevål, så ikke noe negativt å si Anonymkode: abc0a...402
Anjatapinjata Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Jeg hadde blandede følelser om hvordan jeg ble ivaretatt på føden. Kom inn med sterke smerter etter 18timer med rier hjemme. Hadde bare 2cm åpning, jordmor i tlf var sur før jeg kom, og hun jeg fikk når jeg kom på sykehuset var sur og frekk. Det var ekstremt mange fødende den natta så jeg fikk ikke fødestue med det første. Fikk heldigvis ny jordmor og slapp å dra hjem når de fikk se og måle intensiteten på riene mine. Men jordmoren jeg fikk var helt utkjørt og var nesten ikke på rommet. Fikk tilslutt epidural for å overleve smertene. Fikk ny og uthvilt jordmor og en kjempehyggelig sykepleier tilslutt. Alt endte i vellykket fødsel men en morkake som ikke ville ut, samt hasteoperasjon på meg. Jeg stussa mest på hvor mye jeg var alene på fødestua, fikk beskjed på fødselsforberedende kurs at førstegangsfødende skal ha noen hos seg til enhver tid. Oppfølging på barsel etterpå var også ræva, mildt sagt. Men alt gikk jo fint, og de var veldig åpne på at de var underbemannet og at føden og barsel var stapp fult. Dette var på kalnes i fjor på samme tid.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 Kjenner meg igjen med at de er litt tøffe i trynet til førstegangs fordi dette tar tid, fikk inntrykk av at de oversvømmes av førstegangs som kommer for tidlig og forventer for mye? Ble iallefall møtt med litt hånlig tone om at jeg nok skal hjem igjen etter undersøkelsen. Så undersøkte jordmor meg, fant 5 cm åpning, og da snudde hun helt på flisa og lurte på hvordan jeg hadde klart å være hjemme så lenge. Ble lagt på fødestue og barnet var ute 2,5 timer senere. Jeg hadde ikke prøvd å være hjemme lengst mulig. Syntes det var betenkelig at de ikke ser at forløp for førstegangs varierer ganske mye? De som står midt oppi det? Anonymkode: c2fb8...14b 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 Jeg har også en veldig dårlig fødselsopplevelse fra Ullevål. Jeg har skrevet brev til dem om det, og fått brev med svar. Blant annet fikk jeg beskjed, da det stod på som det verste, at jeg ikke måtte skrike så mye. Jeg revnet så mye at jeg selv måtte inn på operasjonsstua rett etter at barnet var født. Anonymkode: 9d37c...04f 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 Nei, ble ikke godt ivaretatt. Ble nektet epidural, ble ikke trodd på at fødsel var i gang eller på at jeg hadde smerter, skiftet jordmor seks ganger og ingen av dem holdt seg på rommet så mannen min måtte lete på gangen etter noen... Fødselen tok flere døgn før den endte i hastesnitt, og den jævla heksa av ei jordmor slo meg (!). De oppdaget ikke at barnet var stjernekokker og ikke fikk plass til å komme ut. Hadde det ikke vært for at jeg nesten døde skulle jeg anmeldt henne. Angrer på det fortsatt. Haukeland. Anonymkode: 1a6ba...b68 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: stjernekokker *stjernekikker Anonymkode: 1a6ba...b68
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ble ikke godt ivaretatt. Ble nektet epidural, ble ikke trodd på at fødsel var i gang eller på at jeg hadde smerter, skiftet jordmor seks ganger og ingen av dem holdt seg på rommet så mannen min måtte lete på gangen etter noen... Fødselen tok flere døgn før den endte i hastesnitt, og den jævla heksa av ei jordmor slo meg (!). De oppdaget ikke at barnet var stjernekokker og ikke fikk plass til å komme ut. Hadde det ikke vært for at jeg nesten døde skulle jeg anmeldt henne. Angrer på det fortsatt. Haukeland. Anonymkode: 1a6ba...b68 Slo deg??? Sorry, men dette må vi vite mer om. Om noen slo meg, så skulle de vist få en fot i trynet selv! Anonymkode: 6da70...865 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen, har blitt kjempegodt ivaretatt og tatt på alvor begge gangene (Ahus). Anonymkode: 42dc5...af4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen, har blitt kjempegodt ivaretatt og tatt på alvor begge gangene (Ahus). Anonymkode: 42dc5...af4 JM var også inne hos meg så mye jeg ønsket begge gangene. Den siste gangen sa jeg at jeg ikke trengte hun så mye og at jeg ville slappe av litt alene, ellers hadde hun vært der hele tiden. Anonymkode: 42dc5...af4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slo deg??? Sorry, men dette må vi vite mer om. Om noen slo meg, så skulle de vist få en fot i trynet selv! Anonymkode: 6da70...865 Ja, hun dro til meg. Sur og fæl. Og jeg var ikke i en tilstand der jeg kunne forsvare meg. Anonymkode: 1a6ba...b68 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Veldig fornøyd med føden på Riksen selv, både i 2018 og nå under Corona. Både med oppfølging pga komplikasjoner i svangerskapet og ved igangsettelse og spontan fødsel. Mer blandet med barsel, men her opplevde jeg at det var veldig personavhengig. Anonymkode: 1f172...8a6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 Jeg kjente meg veldig igjen i Koronatiltakene rundt fødselen. Det var helt forferdelig å være uten samboeren min i en så sårbar situasjon. Jeg ble også igangsatt og lå isolert i 3 døgn på et rom uten mulighet til å gå ut. Bare en stresset sur pleier som stakk innom meg. Internettet var så dårlig at det ikke gikk an å streame noe heller. Holdt på å bli gal! Var ikke slik jeg så for meg at en fødsel skulle være. Anonymkode: 2b326...a95 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun dro til meg. Sur og fæl. Og jeg var ikke i en tilstand der jeg kunne forsvare meg. Anonymkode: 1a6ba...b68 Fy f! 🤬 Er det mulig! Hun skulle fått sparken der og da!! Anonymkode: 3ad90...416 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 Har valgt bort å føde på Riksen fordi vi har hatt dårlige erfaringer med IVF-prosessen der. Blant annet at et embryo ble tint opp på feil dato, og at en lege som skulle utføre etterkontroll etter spontanabort ikke hadde lest mer enn starten på journalen (positiv graviditetstest) og sa «ja, da skal vi se hvordan det står til med den lille». Håper å ikke ha med meg så mange negative minner til Ullevål. Anonymkode: 3b5c5...41d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå