AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #21 Skrevet 17. juli 2020 Spørs hva du mener med «skriking» og hva du mener med «spedbarn». Anonymkode: 6144e...f11 2
tussi84 Skrevet 17. juli 2020 #22 Skrevet 17. juli 2020 Altså det er ikke nødvendig å ta opp babyen med engang det begynner å gråte, man må jo se ann. Noen ganger roer de seg ned selv etter et par minutter. Varer derimot gråtingen utover 2 til 3 min så tar man jo og henter barnet/gjør noe for å få det til å roe seg. Å ta opp barnet med engang man hører et klynk er ikke nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #23 Skrevet 17. juli 2020 8 minutter siden, tussi84 said: Altså det er ikke nødvendig å ta opp babyen med engang det begynner å gråte, man må jo se ann. Noen ganger roer de seg ned selv etter et par minutter. Varer derimot gråtingen utover 2 til 3 min så tar man jo og henter barnet/gjør noe for å få det til å roe seg. Å ta opp barnet med engang man hører et klynk er ikke nødvendig. Sitte med stoppeklokke da eller? 3 minutter er en evighet for en baby på 9 uker... Anonymkode: b3c6e...0c0
tussi84 Skrevet 17. juli 2020 #24 Skrevet 17. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitte med stoppeklokke da eller? 3 minutter er en evighet for en baby på 9 uker... Anonymkode: b3c6e...0c0 Har du aldri hørt om at babyer gråter feks litt i søvne og som småvåkner, og som sovner igjen like fort. 3 min er ikke en evighet. Når du tar opp babyen med engang forstyrrer man dette også, så derfor se ann. Er babyen våken eller sovner han/hun igjen like fort. Du kan også høre forskjeller på gråt og klynking. Så du må se ann!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #25 Skrevet 17. juli 2020 2 hours ago, tussi84 said: Har du aldri hørt om at babyer gråter feks litt i søvne og som småvåkner, og som sovner igjen like fort. 3 min er ikke en evighet. Når du tar opp babyen med engang forstyrrer man dette også, så derfor se ann. Er babyen våken eller sovner han/hun igjen like fort. Du kan også høre forskjeller på gråt og klynking. Så du må se ann! Jeg kunne kjøpt 20-30 sekunder eller noe i den duren, men tre minutter er mye. Anonymkode: b3c6e...0c0
jabx Skrevet 18. juli 2020 #26 Skrevet 18. juli 2020 (endret) På 16.7.2020 den 22.34, AnonymBruker skrev: Dette står på helsenorge.no. Jeg tolker det som en variant av Ferbers metode, som vel er en form for skrikekur. "Når barnet protesterer eller gråter, går du inn til det etter noen minutter og sier med rolig stemme: «Det er natten, du må sove nå». Gjenta dette til barnet sovner. Prøv gradvis å øke tiden du venter med å gå inn til barnet. Noen barn gråter mer av å se foreldrene sine, sørg da eventuelt for å observere barnet uten selv å bli sett. Du kan også sitte på en stol, enten inne på barnets rom eller synlig rett utenfor døråpningen. Sørg i så fall for at barnet får lite oppmerksomhet." Synes dette virker helt horribelt, men det er altså det Norge anbefaler... Til ts: dette er forøvrig ikke anbefalt før barnet er 6 måneder kan du si de som kommenterer. https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/sovn-hos-spedbarn Anonymkode: b3c6e...0c0 Skremmende fra Helsenorge. Jeg må prøve å ta kontakt med redaktøren for nettstedet for å høre hva i helvete de driver med. Som vi vet er det ikke alltid informasjon som er lagt ut er kvalitetssikret. Hvis de som har laget den siden ikke engang har fått med seg noe så grunnleggende som at små barn ikke gråter uten grunn, så er det noe veldig galt her. Da er det noen som bør vurdere stillingene sine, for å si det slik. Endret 18. juli 2020 av jabx
jabx Skrevet 18. juli 2020 #27 Skrevet 18. juli 2020 12 timer siden, tussi84 skrev: Har du aldri hørt om at babyer gråter feks litt i søvne og som småvåkner, og som sovner igjen like fort. 3 min er ikke en evighet. Når du tar opp babyen med engang forstyrrer man dette også, så derfor se ann. Er babyen våken eller sovner han/hun igjen like fort. Du kan også høre forskjeller på gråt og klynking. Så du må se ann! Man trenger ikke å ta opp barnet. Det går fint an å være nær barnet uten å løfte det.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #28 Skrevet 18. juli 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Spørs hva du mener med «skriking» og hva du mener med «spedbarn». Anonymkode: 6144e...f11 Dette. Etter min erfaring husker ikke den eldre generasjonen så godt de forskjellige stadiene med spedbarn. Og dermed at det er stor forskjell på en ni uker gammel baby og en ni måneder gammel. (Ikke at sistnevnte bør ligge og gråte alene heller, men der kan man stort sett høre forskjell på sutregråt kontra fortvilelse.) Anonymkode: 7f05f...b41 1
jabx Skrevet 18. juli 2020 #29 Skrevet 18. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Etter min erfaring husker ikke den eldre generasjonen så godt de forskjellige stadiene med spedbarn. Og dermed at det er stor forskjell på en ni uker gammel baby og en ni måneder gammel. (Ikke at sistnevnte bør ligge og gråte alene heller, men der kan man stort sett høre forskjell på sutregråt kontra fortvilelse.) Anonymkode: 7f05f...b41 "Sutregråt"?! Gråt er jo den eneste måten et lite barn kan kommunisere verbalt på før det kan snakke.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #30 Skrevet 18. juli 2020 2 hours ago, jabx said: "Sutregråt"?! Gråt er jo den eneste måten et lite barn kan kommunisere verbalt på før det kan snakke. Har du barn selv? Når de nærmer seg året, så hører foreldrene fint forskjell på om barnet er sultent, trøtt, har full bleie, har slått seg, eller kjeder seg/er frustrert/sutrer. Det fins altså kommunikasjon mellom de to ytterpunktene, men ikke når babyen er så liten som TS sin! Det var også poenget mitt, at når man er av besteforeldregenerasjonen husker man sannsynligvis ikke hvordan det er å ha så små babyer. Anonymkode: 7f05f...b41 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #31 Skrevet 18. juli 2020 Det et utdatert og man vet bedre i dag. Jeg kjennet bare én familie som har gjort det slik, alle andre har vært sammen med barnet sitt om det trenger det for å sovne eller sove. Anonymkode: 2768f...e76
Snurrepurre Skrevet 18. juli 2020 #32 Skrevet 18. juli 2020 På 16.7.2020 den 21.54, AnonymBruker skrev: Hun er 9 uker. Gråter høyt hvis hun må ligge i vogn, seng og bilstol. Alle besteforeldrene sier dette. Anonymkode: d2b3d...1b6 Åååh. Sånn hadde vi det også med jenta vår 😔 fikk akkurat samme kommentarer. Alle kommentarene gjorde meg fryktelig usikker. Stol på deg selv og hva mammahjertet sier. Du er den eneste som kjenner barnet ditt! og babyen er bare 9 uker.. dette kalles det fjerde trimester ❤️ og det er helt normalt! Vi bar og bar og bar 🙂 hadde et barn om sjeldent gråt pga. Det.
jabx Skrevet 19. juli 2020 #33 Skrevet 19. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du barn selv? Når de nærmer seg året, så hører foreldrene fint forskjell på om barnet er sultent, trøtt, har full bleie, har slått seg, eller kjeder seg/er frustrert/sutrer. Det fins altså kommunikasjon mellom de to ytterpunktene, men ikke når babyen er så liten som TS sin! Det var også poenget mitt, at når man er av besteforeldregenerasjonen husker man sannsynligvis ikke hvordan det er å ha så små babyer. Anonymkode: 7f05f...b41 Poenget er at gråt er kommunikasjon. Setter du pris på hvis noen ignorerer deg når du prøver å kommunisere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå