Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den kommentaren fikk jeg i dag. Fått den ganger i litt ulike varianter siden hun ble født. Er det vanlig å la spedbarn skrike for å lære dem å sove for seg selv når de er rolige og sover dersom du bærer på dem? 

Anonymkode: d2b3d...1b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har gitt den kommentaren? Hvor gammelt er barnet ditt?

Spebarn er frem til 6 uker. De trenger mye nærhet og det er urealistisk å forvente rutine på soving da.

Anonymkode: 306ba...8a6

Skrevet

Nei, de trenger nærhet og kos. Om de vil ligge i fred å sove så merker du det. Jeg har hatt 2 klistremerker og 1 som ville sove i fred.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt hva du mener med skriking. Hvis baby og du trives med å bære og sove så er det vel ingen grunn til å gjøre noe annerledes. Men hvis du ikke trives og er desperat etter å få henne i seng så er det vel ikke urimelig å se for seg at det blir protester, derav skriking. Men du må jo gjøre det som du er komfortabel med, og før eller siden så blir det helt greit med egen seng, om det blir helt uten skriking eller ikke kommer vel an på baby og alder osv osv. 

Anonymkode: 249c1...1b7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er utdaterte råd som det er påvist at skaper utrygghet. Motsatt av hva man ønsker. 

vår sønn har sovet alene siden 6 mnd gammel. Han legger seg uten klaging og sover gjennom natten. Han vet at vi kommer hvis han trenger oss og derfor er han trygg og komfortabel på rommet alene. 

Endret av SansaS
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har gitt den kommentaren? Hvor gammelt er barnet ditt?

Spebarn er frem til 6 uker. De trenger mye nærhet og det er urealistisk å forvente rutine på soving da.

Anonymkode: 306ba...8a6

Spedbarn er frem til 12 mnd.. 

Det er urealistisk å forvente rutine på søvn frem til ca 3 mnd alder, for det er først da søvnhormonet blir gjeldende. 

Eller hva for noe magisk er det du tror skjer ved 6 uker? 

TS: nei, for meg er det ikke normalt. Men for meg er det heller ikke normalt at babyer skal sove alene, da.. 

Anonymkode: 2bc6e...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 9 uker. Gråter høyt hvis hun må ligge i vogn, seng og bilstol. Alle besteforeldrene sier dette. 

Skrevet

Gi barnet den nærheten det måtte trenge. Umulig å gjøre ett barn bortskjemt på kjærlighet.

Lytt til mammahjertet ditt ❤️

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 9 uker. Gråter høyt hvis hun må ligge i vogn, seng og bilstol. Alle besteforeldrene sier dette. 

Okei svaret mitt over var basert på at jeg trodde det var snakk om en såkalt skrikekur Om natten. Men prøv å venne gradvis til mens dere trøster, om det ikke går, prøv igjen om noen dager. Osv. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat samme her og samme kommentar fra mamma. Plutselig ble det greit med vogn. Så seng. Nå er vi kanskje på gli med bilstol. Det der endrer seg ganske mye de neste par månedene, ikke noe å stresse med. Spesielt ikke hvis du trives som du har det. Men skal sies at vi måtte jobbe med seng, men med en som grein i bæresele og med alskens byssing så var det ikke så stor forskjell. Noen babyer må bare liksom gråte litt før de sovner. 

Anonymkode: 249c1...1b7

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kommentaren fikk jeg i dag. Fått den ganger i litt ulike varianter siden hun ble født. Er det vanlig å la spedbarn skrike for å lære dem å sove for seg selv når de er rolige og sover dersom du bærer på dem? 

Små barn skal ikke gråte for seg selv. De skal trøstes og gis nærhet og omsorg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, SansaS said:

Det er utdaterte råd som det er påvist at skaper utrygghet. Motsatt av hva man ønsker. 

vår sønn har sovet alene siden 6 mnd gammel. Han legger seg uten klaging og sover gjennom natten. Han vet at vi kommer hvis han trenger oss og derfor er han trygg og komfortabel på rommet alene. 

Enig med deg, men har du dokumentasjon på at dette er utdatert? Når jeg googler finner jeg bare artikler om at det anbefales av helsesøstre og at det er bedre for foreldrene osv.

Anonymkode: b3c6e...0c0

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, men har du dokumentasjon på at dette er utdatert? Når jeg googler finner jeg bare artikler om at det anbefales av helsesøstre og at det er bedre for foreldrene osv.

Jeg har ingen link som bruker «utdatert» annet enn at skrikekurer var anbefalt før og ikke er det nå 🙂 men vet ikke om jeg kanskje misforstod Ts, er ikke sikkert det er dette hun ble rådet til.. 

Endret av SansaS
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SansaS said:

Jeg har ingen link som bruker «utdatert» annet enn at skrikekurer var anbefalt før og ikke er det nå 🙂 

Dette står på helsenorge.no. Jeg tolker det som en variant av Ferbers metode, som vel er en form for skrikekur.

"Når barnet protesterer eller gråter, går du inn til det etter noen minutter og sier med rolig stemme: «Det er natten, du må sove nå». Gjenta dette til barnet sovner.

Prøv gradvis å øke tiden du venter med å gå inn til barnet. Noen barn gråter mer av å se foreldrene sine, sørg da eventuelt for å observere barnet uten selv å bli sett.

Du kan også sitte på en stol, enten inne på barnets rom eller synlig rett utenfor døråpningen. Sørg i så fall for at barnet får lite oppmerksomhet."

Synes dette virker helt horribelt, men det er altså det Norge anbefaler... Til ts: dette er forøvrig ikke anbefalt før barnet er 6 måneder kan du si de som kommenterer.

https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/sovn-hos-spedbarn

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man skal da ikke la små barn skrike seg i søvn, vel? Hva lærer de da? Jo, at mor og far ikke kommer når barnet gråter. Små barn kommuniserer med å gråte/skrike m.m. I mine øyne så er det ikke vanlig å bruke denne metoden. Jeg har selv barn og jeg har aldri brukt skrikemetoden under noen omstendigheter. Når de etterhvert flyttet inn på eget rom, så gikk leggingen uten problemer, fordi de visste at mamma og pappa kom når de trengte det. Men så var våre barn aldri vanskelige med legging i det hele tatt og de sov igjennom hele natten fra de ble født.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke oppdra spebarn og vise dem konsekvenser, det er for større barn. Skrikekur er utdatert fordi forskning viser at det er skadelig, så det er vel nærmest som omsorgssvikt å regne i våre dager. 

Anonymkode: c6c1a...645

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke oppdra spebarn og vise dem konsekvenser, det er for større barn. Skrikekur er utdatert fordi forskning viser at det er skadelig, så det er vel nærmest som omsorgssvikt å regne i våre dager. 

Anonymkode: c6c1a...645

Til deg også, jeg er enig i at det er utdatert, men har du noe forskning å vise til?

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Barnet bør være gammelt nok til at du kan forklare det hva som skjer hvis du skal la det gråte litt. Men personlig vil jeg si at det aldri er greit, utenom en sånn "mamma må bare tisse ferdig så kommer jeg". 

Tenk om barnet har reflux eller noe som gjør at det er vondt å ligge på rygg... Også blir det forlatt der for å bare gråte og ingen hører på det. Eller andre ting. Grusomt.

Anonymkode: d681f...40d

Skrevet

For en latterlig kommentar å få!! Barn skal IKKE gråte seg i søvn, ikke under noen omstendigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...