Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men da jeg studerte ingeniør fag på universitetet var det mange i klassen som var over 40 :) You can do it!

Anonymkode: 9f07d...a3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok av folk der ute med årlig utviklede antenner, dessverre. Mormor er en av dem. Hun jobbet som ufaglært assistent i barnehage hele sitt yrkesaktive liv. Inntil noen år før mormor ble pensjonert var styreren ei godt voksen dame, noen år eldre enn mormor og de to gikk svært så godt sammen.

Så ble styreren pensjonert og ny styrer ble ansatt. Hun var ung og nyutdannet. Hun gjorde en del forandringer på ting. Mormor var svært så fornøyd med seg selv over flere ganger å ha satt på plass "ungjenta" som manglet både livserfaring og arbeidserfaring og hadde så mange dumme innfall. Hun visste ikke hva hun snakket om, men det gjorde altså mormor. At den nye sjefen hennes hadde utdanning var uinteressant, livserfaring er det som gjelder i følge henne.

Anonymkode: 49096...6f4

Dette kan jo ikke sammenlignes da din mormor åpenbart hadde jobbet der i årevis og hadde masse erfaring? Dersom hun hadde kommet som nyutdannet 60-åring og satte sjefen på plass hadde det derimot vært noe annet.

Anonymkode: ed6fc...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt det samme, men da jeg studerte ingeniør fag på universitetet var det mange i klassen som var over 40 :) You can do it!

Var det og kvinner over 40, eller flest menn?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det og kvinner over 40, eller flest menn?

Kvinner og menn. Hadde flere i 30 årene som omskolerte seg som jeg var i studie gruppe med. Vet det var flere i 40 og 50 årene men disse kjente jeg ikke personlig. Stor forskjell på studiene. Vi hadde felles fag, alle ingeniør linjene, i de fagene var det 500 påmeldte. Det var flest damer som omskolerte seg på kjemi og miljø linjen. Det var vel ingen på bygg ingeniør linjen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har vel sagt at man kommer som nyutdannet og er femti og setter på plass andre som har mer erfaring. Altså, såpass har man vel lært på livets skole og i arbeidslivet generelt. Er jo ikke slik at man i andre yrker setter på plass de yngre selvom de har mer kompetanse. 

Anonymkode: 1f3df...f6d

Jo det er nettopp det som skjer, og det er derfor jeg nevnte det i innlegget mitt (selv om jeg da angivelig er sur som kefir og aldersdiskriminerende). Alle sitatene i innlegg 7 har jeg opplevd gjentatte ganger, spesielt det med livserfaring og at man er like gamle som barna til 50 åringen og dermed automatisk uvitende. Så derfor er det noe å tenke gjennom før du begynner, og evt ta tak i den tankegangen før du møter medstudenter, lærer og veileder. Å ha livserfaring gjør ikke automatisk at man har rett eller har kompetanse, selv om man kan ha et annet perspektiv. Jeg har opplevd nyutdannede eldre som dropper å følge avdelings rutiner, de har livserfaring som sier at noe annet er bedre, og når pasienten holder på å stryke med blir de sur på den som sier fra. Når ordinasjoner fra legen som er tyve år yngre møtes med "dette hadde min mor og hun trengte ikke x men y, så her tror jeg du tar feil", eller "skal du informere pasienten? kommer det ikke en som er kompetent?" og den aktuelle legen er spesialist med mange års erfaring... Jeg kunne skrevet så mange eksempler, men du forstår tegningen. Det er ikke sånn at alle andre er perfekte, men det ER mange eldre studenter/nyutdannede som sliter med at kollegiet er mye yngre. Livets harde skole ville jeg for øvrig aldri brukt som argument, og folk arbeidserfaring er svært ulik når man kommer oppi årene. 

Anonymkode: 58300...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Jeg er for at folk studerer når de er voksne, men helt ærlig så tror jeg det kan bli veldig utfordrende for deg når du er ferdig først ved 50 års alder (basert på egen erfaring med så voksne studenter/nyutdannede kolleger). Husk at du ikke får noe slack pga alder. Det kan godt være du klarer deg fint på pensum på skolen, men utfordringen ligger for mange i praksisen og senere yrkesutøvelsen. Noen momenter å tenke over;

- turnus er beinhard. Vet at mange tror det er kjekt og greit, men det er tøft og blir ikke lettere med årene. Uten erfaring vil du være lengst bak i køen for å få stillinger som med lett turnus/dagstillinger, og dette i en alder der de fleste kaster inn håndkle for turnusjobbing og gjerne også får tilrettelegging. 

- tempoet er høyt i det daglige. Det kan helt klart være travelt i mange jobber, men det krever mye multitasking, god oversikt og evne til planlegging å komme gjennom dagen som sykepleier, og dessverre tilsier all min erfaring at en nyansatt på 50 ikke klarer å få dette til. Det er mye som forblir ugjort, de klarer ikke prioritere, fokuset på "varme hender og omsorg" blir større resten av jobben, og det stopper opp. Du kan selvfølgelig være unntaket, men det er forskjell på en nyutdannet på 22/30/36 og en på 50. 

- du kan regne med at alle veiledere, ledere, ansatte som skal lære deg opp, leger og annet helsepersonell du skal samarbeide med er yngre enn deg. Hvis du da er en av de mange som ikke vil høre på unge folk fordi de er unge, du har vært ute en vinternatt før, du "har så masse livserfaring de mangler atte", "ingen ungjåle skal lære meg", "hvem tror den jyplingen han er" eller "du kunne vært dattera mi så ikke snakk til meg om at jeg gjør noe feil", så sliter du. Og her bør du virkelig ta en runde med deg selv, for dette er faktisk et problem hos mange voksne studenter, og det gjør det vanskelig å ha dem både i praksis og som nyansatte. 

For å svare på det du spør om så er det nok flere oppi årene som studerer sykepleie, men du bør ikke forvente veldig mange over 40. Nå er det jo forskjell på om du er singel eller i et forhold, men studier kan kombineres med barn om du er strukturert og har barnepass i perioder med eksamen eller praksis. Det pleier å være greit å få helgejobb/ekstravakter som spl student. Etter å ha jobbet som sykepleier i snart tyve år kan jeg si at jeg ikke hadde begynt om jeg var på din alder nei.  

Kjære vene for noen holdninger du har! 

Jeg er også sykepleier - nyutdannet, og jeg har to fagbrev innen helse (helsefagarbeider og ambulansearbeider). 
Min erfaring med voksne studenter og lærlinger stemmer overhodet ikke med uttalelsene dine. Kjenner at jeg rett og slett blir kraftig irritert! Samarbeidsvansker kan oppstå uansett alder, og jeg vil si at livserfaring/arbeidserfaring er gull verdt i helsevesenet. Jeg kjenner flere leger, sykepleiere og ambulansearbeidere som har tatt sin utdanning når dem har vært godt voksne! 
Jeg håper virkelig ikke du har ansvar for fagopplæring eller sykepleierstudenter - ditt syn og dine holdninger skremmer meg.

Det er absolutt ikke for seint TS, gå for drømmen din! Lykke til, og jeg heier på deg! 😃

Anonymkode: 1314a...5a5

• Liker 7
Skrevet
På 16.7.2020 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har tenkt å endre retning i livet etter å ha jobbet i over 20 år med mer komersielle ting. Jeg har alltid drømt om å bli sykepleier. Tilfeldigheter gjorde at jeg valgte en annen retning. Nå er jeg 45 og ferdig med småbarn og ser muligheten til å studere igjen. Høsten 2021 er tiden jeg ser for meg å starte. Kan noen hjelpe meg litt og komme med erfaringer:

1) Voksen student: Er det flere over 40 som studerer? Jeg vil være nærmere 50 når jeg er ferdig men har mange år igjen i yrkeslivet.

2) Kombinere studier og familie? Fungerer det?

3) Ekstra vakter I perioder på sykehus eller eldrehjem er det vanskelig å få i studietiden. Noen som vet? 

4) Hadde du hoppet i det selv hvis du var medio førti?

Hilsen en som ser lyst på fremtiden

Jeg er 42 år og starter nå på sykepleier, har tre barn. Jeg gleder meg! Er super motivert! Kjør på!! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene for noen holdninger du har! 

Jeg er også sykepleier - nyutdannet, og jeg har to fagbrev innen helse (helsefagarbeider og ambulansearbeider). 
Min erfaring med voksne studenter og lærlinger stemmer overhodet ikke med uttalelsene dine. Kjenner at jeg rett og slett blir kraftig irritert! Samarbeidsvansker kan oppstå uansett alder, og jeg vil si at livserfaring/arbeidserfaring er gull verdt i helsevesenet. Jeg kjenner flere leger, sykepleiere og ambulansearbeidere som har tatt sin utdanning når dem har vært godt voksne! 
Jeg håper virkelig ikke du har ansvar for fagopplæring eller sykepleierstudenter - ditt syn og dine holdninger skremmer meg.

Det er absolutt ikke for seint TS, gå for drømmen din! Lykke til, og jeg heier på deg! 😃

Anonymkode: 1314a...5a5

For et merkelig innlegg. Jeg deler mine erfaringer opparbeidet gjennom lang fartstid som sykepleier, og du mener det er dårlige holdninger. Så fordi noen har en annen erfaring enn deg så er det feil? Og det å dele sin erfaring er ikke det samme som å ha en holdning, du som skryter av masse ulik erfaring burde vite det. Eller kanskje du føler deg veldig truffet fordi du selv har sagt noe ala de eksemplene jeg kommer med? Jeg har selvfølgelig studenter og har hatt det i alle år, jeg er en populær veileder som er engasjert i studentenes læring og får gode tilbakemeldinger fra samtlige, selv 50 åringene. Hvorfor skremmer det deg at noen har erfaring du ikke liker? Jeg har for øvrig også fagbrev i ambulanse, det kom aldri nye lærlinger på 50 år dit. Jeg har også en spesialisering som sykepleier der de som startet i høy alder slet skikkelig. Bare en av dem kom gjennom studiet, og hun slet med å tilpasse seg arbeidslivet etterpå (vi jobber ikke samme sted, men hun forteller det nå vi treffes). Så jeg forteller om min erfaring, det handler ikke om holdninger eller syn, det handler om å dele opplevelser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et merkelig innlegg. Jeg deler mine erfaringer opparbeidet gjennom lang fartstid som sykepleier, og du mener det er dårlige holdninger. Så fordi noen har en annen erfaring enn deg så er det feil? Og det å dele sin erfaring er ikke det samme som å ha en holdning, du som skryter av masse ulik erfaring burde vite det. Eller kanskje du føler deg veldig truffet fordi du selv har sagt noe ala de eksemplene jeg kommer med? Jeg har selvfølgelig studenter og har hatt det i alle år, jeg er en populær veileder som er engasjert i studentenes læring og får gode tilbakemeldinger fra samtlige, selv 50 åringene. Hvorfor skremmer det deg at noen har erfaring du ikke liker? Jeg har for øvrig også fagbrev i ambulanse, det kom aldri nye lærlinger på 50 år dit. Jeg har også en spesialisering som sykepleier der de som startet i høy alder slet skikkelig. Bare en av dem kom gjennom studiet, og hun slet med å tilpasse seg arbeidslivet etterpå (vi jobber ikke samme sted, men hun forteller det nå vi treffes). Så jeg forteller om min erfaring, det handler ikke om holdninger eller syn, det handler om å dele opplevelser. 

Jeg har også lang fartstid som sykepleier og har med ett unntak en helt annen erfaring enn deg. Har ved flere anledninger vært veileder for sykepleierstudenter som har vært 15-20 år eldre enn meg uten problemer. Det handler mer om personlighet enn alder. 
Du har sikkert vært uheldig med dine erfaringer, men det betyr ikke at alle har samme opplevelser. Selvsagt kan du bli en flink sykepleier TS! 

Anonymkode: 0a2c1...df4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lang fartstid som sykepleier og har med ett unntak en helt annen erfaring enn deg. Har ved flere anledninger vært veileder for sykepleierstudenter som har vært 15-20 år eldre enn meg uten problemer. Det handler mer om personlighet enn alder. 
Du har sikkert vært uheldig med dine erfaringer, men det betyr ikke at alle har samme opplevelser. Selvsagt kan du bli en flink sykepleier TS! 

Anonymkode: 0a2c1...df4

Dette!! Dette kan jeg skrive under på.

Anonymkode: ecf31...daf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2020 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har tenkt å endre retning i livet etter å ha jobbet i over 20 år med mer komersielle ting. Jeg har alltid drømt om å bli sykepleier. Tilfeldigheter gjorde at jeg valgte en annen retning. Nå er jeg 45 og ferdig med småbarn og ser muligheten til å studere igjen. Høsten 2021 er tiden jeg ser for meg å starte. Kan noen hjelpe meg litt og komme med erfaringer:

1) Voksen student: Er det flere over 40 som studerer? Jeg vil være nærmere 50 når jeg er ferdig men har mange år igjen i yrkeslivet.

2) Kombinere studier og familie? Fungerer det?

3) Ekstra vakter I perioder på sykehus eller eldrehjem er det vanskelig å få i studietiden. Noen som vet? 

4) Hadde du hoppet i det selv hvis du var medio førti?

Hilsen en som ser lyst på fremtiden

Hopp i det, tror ikke du vil angre!

Jeg er over 50 når jeg er ferdig vernepleier,  fulltidsstudent og jobber mye ekstravakter på institusjon. Voksne barn. Syns livet var mer travelt før da jeg jobbet full tid i næringslivet. 

Anonymkode: d0b7f...f7f

• Liker 3
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei

Jeg planlegger også å starte høsten 2021, er i samme alder som deg.  Det er flere dere ute som tenker det samme. Jeg er også veldig motivert. 

Anonymkode: 2634f...301

• Liker 1
Skrevet
On 7/16/2020 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Sykepleier er beinhadt arbeid. Dårlig lønn. Løfte på tunge pasienter. Stress etc. Ville nok ikke anbefalt å begynne som 50 åring nei.

Anonymkode: a8b68...502

Og lite faste stillingsprosenter. Men dog givende og spennende. 

Anonymkode: 3cd26...5c8

Skrevet
On 7/26/2020 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

Hopp i det, tror ikke du vil angre!

Jeg er over 50 når jeg er ferdig vernepleier,  fulltidsstudent og jobber mye ekstravakter på institusjon. Voksne barn. Syns livet var mer travelt før da jeg jobbet full tid i næringslivet. 

Anonymkode: d0b7f...f7f

Oi! Tøft av deg å gjøre helomvendig

Skrevet
On 7/23/2020 at 10:16 AM, AnonymBruker said:

Hvordan slet vedkommende med å tilpasse seg arbeidslivet?

Skrevet

I sykepleieryrket veier definitivt personlig egnethet og motivasjon opp for alder. Jeg har møtt fantastiske sykepleiere og sykepleiere som burde hatt helt andre jobber (feks en jobb hvor de slipper å måtte håndtere mennesker). Dyktige sykepleiere er gull verdt, ikke bare for pasientene men også for legene. Er du motivert og flink med mennesker, kjør på! 👩‍⚕️

Anonymkode: 718c8...2b1

• Liker 2
Skrevet

Jeg studerte vernepleie da jeg var 35 år. Nå har jeg nylig hoppet på en videreutdanning også! Er over 40 år. Det er aldri for sent å gjøre noe nytt og å lære mer. Tenker også at livserfaring er et stort pluss når en tar helse- og sosialutdanning☺️

Anonymkode: 09b19...162

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...