AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Hei! Jeg har tenkt å endre retning i livet etter å ha jobbet i over 20 år med mer komersielle ting. Jeg har alltid drømt om å bli sykepleier. Tilfeldigheter gjorde at jeg valgte en annen retning. Nå er jeg 45 og ferdig med småbarn og ser muligheten til å studere igjen. Høsten 2021 er tiden jeg ser for meg å starte. Kan noen hjelpe meg litt og komme med erfaringer: 1) Voksen student: Er det flere over 40 som studerer? Jeg vil være nærmere 50 når jeg er ferdig men har mange år igjen i yrkeslivet. 2) Kombinere studier og familie? Fungerer det? 3) Ekstra vakter I perioder på sykehus eller eldrehjem er det vanskelig å få i studietiden. Noen som vet? 4) Hadde du hoppet i det selv hvis du var medio førti? Hilsen en som ser lyst på fremtiden Anonymkode: 1f3df...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Sykepleier er beinhadt arbeid. Dårlig lønn. Løfte på tunge pasienter. Stress etc. Ville nok ikke anbefalt å begynne som 50 åring nei. Anonymkode: a8b68...502 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Det er ikke for sent for deg, men forbered deg på et tøft yrke enten du skal jobbe på sykehus/ andre steder. Det er mye stress og tidspress, man må trives med å ha mange baller i luften. Du bør være veldig interessert i medisinske fag, etikk og sosiologi også. Yrket har mange muligheter og du kan videreutdanne deg. Du er ca. 49 når du er ferdig? Kjør på hvis du er klar for et tøft yrke. Det er selvfølgelig utrolig givende å jobbe med mennesker, lindre lidelser, observere og vurdere og jobbe for at de skal bli friske/ lindring. Er selv sykepleier på 35. Anonymkode: f4dbe...bd7 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Studerer sykepleie selv, men er bare 24 så har ikke så mye klokt å bidra med😅 men på eldrehjem eller i bofellesskap får du helt sikkert ekstravakter uansett, men på sykehus ansetter de gjerne 2. eller 3.årsstudenter. Flere om beinet på sykehus enn det er i kommunene. Anonymkode: 6c6db...081
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er sykepleier og ser ingen problemer med å ta studiet i godt voksen alder. Det er som tidligere nevnt lett å få en relevant ekstrajobb ved siden av. Det er slitsomt å gå i tredelt turnus, og jeg synes det blir tyngre med alderen. Men etter noen år er det mulig å få en dagstilling. Sykepleieryrket må ikke innebære fysisk tunge stell heller, som jeg ser at det ofte fokuseres på her. Det er nok mest i eldreomsorgen og sengeposter på sykehus, men du må jo ikke jobbe der hele karrieren selv om mange starter på disse stedene. Det beste med yrket er at man kan jobbe veldig variert, og at det finnes utallige fagområder å spesialisere seg i. Blir man lei av en pasientgruppe, kan man alltids jobbe med en annen. Kjør på TS, det er et fantastisk yrke! Anonymkode: 0a2c1...df4 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har tenkt å endre retning i livet etter å ha jobbet i over 20 år med mer komersielle ting. Jeg har alltid drømt om å bli sykepleier. Tilfeldigheter gjorde at jeg valgte en annen retning. Nå er jeg 45 og ferdig med småbarn og ser muligheten til å studere igjen. Høsten 2021 er tiden jeg ser for meg å starte. Kan noen hjelpe meg litt og komme med erfaringer: 1) Voksen student: Er det flere over 40 som studerer? Jeg vil være nærmere 50 når jeg er ferdig men har mange år igjen i yrkeslivet. 2) Kombinere studier og familie? Fungerer det? 3) Ekstra vakter I perioder på sykehus eller eldrehjem er det vanskelig å få i studietiden. Noen som vet? 4) Hadde du hoppet i det selv hvis du var medio førti? Hilsen en som ser lyst på fremtiden Anonymkode: 1f3df...f6d Kjør på. Er selv i aldersgruppen, men et annet helsefaglig yrke(relatert). Koser meg med studiene Lev livet ditt ! Anonymkode: 0d5c9...593 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er for at folk studerer når de er voksne, men helt ærlig så tror jeg det kan bli veldig utfordrende for deg når du er ferdig først ved 50 års alder (basert på egen erfaring med så voksne studenter/nyutdannede kolleger). Husk at du ikke får noe slack pga alder. Det kan godt være du klarer deg fint på pensum på skolen, men utfordringen ligger for mange i praksisen og senere yrkesutøvelsen. Noen momenter å tenke over; - turnus er beinhard. Vet at mange tror det er kjekt og greit, men det er tøft og blir ikke lettere med årene. Uten erfaring vil du være lengst bak i køen for å få stillinger som med lett turnus/dagstillinger, og dette i en alder der de fleste kaster inn håndkle for turnusjobbing og gjerne også får tilrettelegging. - tempoet er høyt i det daglige. Det kan helt klart være travelt i mange jobber, men det krever mye multitasking, god oversikt og evne til planlegging å komme gjennom dagen som sykepleier, og dessverre tilsier all min erfaring at en nyansatt på 50 ikke klarer å få dette til. Det er mye som forblir ugjort, de klarer ikke prioritere, fokuset på "varme hender og omsorg" blir større resten av jobben, og det stopper opp. Du kan selvfølgelig være unntaket, men det er forskjell på en nyutdannet på 22/30/36 og en på 50. - du kan regne med at alle veiledere, ledere, ansatte som skal lære deg opp, leger og annet helsepersonell du skal samarbeide med er yngre enn deg. Hvis du da er en av de mange som ikke vil høre på unge folk fordi de er unge, du har vært ute en vinternatt før, du "har så masse livserfaring de mangler atte", "ingen ungjåle skal lære meg", "hvem tror den jyplingen han er" eller "du kunne vært dattera mi så ikke snakk til meg om at jeg gjør noe feil", så sliter du. Og her bør du virkelig ta en runde med deg selv, for dette er faktisk et problem hos mange voksne studenter, og det gjør det vanskelig å ha dem både i praksis og som nyansatte. For å svare på det du spør om så er det nok flere oppi årene som studerer sykepleie, men du bør ikke forvente veldig mange over 40. Nå er det jo forskjell på om du er singel eller i et forhold, men studier kan kombineres med barn om du er strukturert og har barnepass i perioder med eksamen eller praksis. Det pleier å være greit å få helgejobb/ekstravakter som spl student. Etter å ha jobbet som sykepleier i snart tyve år kan jeg si at jeg ikke hadde begynt om jeg var på din alder nei. Anonymkode: 58300...d83 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er 46 og studerer. Skal ta mastergrad nå. Ble ferdig med bachelor i fjor og har tre barn og jobber fullt. Mange andre voksne som studerer. De tenker ikke på alder men at de skal drive med noe de liker. Jobber selv ekstravakt på sykehjem og der trenger de alltid sykepleiere. Det er mange områder du kan jobbe med, og det er veldig givende og kan være tøft. Er du typen som liker mennesker, fag, har god etisk sans og er omgjengelig og kan omgås mange forskjellige mennesker vil du trives. Anonymkode: d0c73...6c6 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for at folk studerer når de er voksne, men helt ærlig så tror jeg det kan bli veldig utfordrende for deg når du er ferdig først ved 50 års alder (basert på egen erfaring med så voksne studenter/nyutdannede kolleger). Husk at du ikke får noe slack pga alder. Det kan godt være du klarer deg fint på pensum på skolen, men utfordringen ligger for mange i praksisen og senere yrkesutøvelsen. Noen momenter å tenke over; - turnus er beinhard. Vet at mange tror det er kjekt og greit, men det er tøft og blir ikke lettere med årene. Uten erfaring vil du være lengst bak i køen for å få stillinger som med lett turnus/dagstillinger, og dette i en alder der de fleste kaster inn håndkle for turnusjobbing og gjerne også får tilrettelegging. - tempoet er høyt i det daglige. Det kan helt klart være travelt i mange jobber, men det krever mye multitasking, god oversikt og evne til planlegging å komme gjennom dagen som sykepleier, og dessverre tilsier all min erfaring at en nyansatt på 50 ikke klarer å få dette til. Det er mye som forblir ugjort, de klarer ikke prioritere, fokuset på "varme hender og omsorg" blir større resten av jobben, og det stopper opp. Du kan selvfølgelig være unntaket, men det er forskjell på en nyutdannet på 22/30/36 og en på 50. - du kan regne med at alle veiledere, ledere, ansatte som skal lære deg opp, leger og annet helsepersonell du skal samarbeide med er yngre enn deg. Hvis du da er en av de mange som ikke vil høre på unge folk fordi de er unge, du har vært ute en vinternatt før, du "har så masse livserfaring de mangler atte", "ingen ungjåle skal lære meg", "hvem tror den jyplingen han er" eller "du kunne vært dattera mi så ikke snakk til meg om at jeg gjør noe feil", så sliter du. Og her bør du virkelig ta en runde med deg selv, for dette er faktisk et problem hos mange voksne studenter, og det gjør det vanskelig å ha dem både i praksis og som nyansatte. For å svare på det du spør om så er det nok flere oppi årene som studerer sykepleie, men du bør ikke forvente veldig mange over 40. Nå er det jo forskjell på om du er singel eller i et forhold, men studier kan kombineres med barn om du er strukturert og har barnepass i perioder med eksamen eller praksis. Det pleier å være greit å få helgejobb/ekstravakter som spl student. Etter å ha jobbet som sykepleier i snart tyve år kan jeg si at jeg ikke hadde begynt om jeg var på din alder nei. Anonymkode: 58300...d83 Helt uenig i det du sier. Tvert om er det de yngre som ikke leverer på jobb. Dagvaktene er overhodet ikke lettest men tyngst. Her var det mye feilinformasjon gitt. Anonymkode: d0c73...6c6 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig i det du sier. Tvert om er det de yngre som ikke leverer på jobb. Dagvaktene er overhodet ikke lettest men tyngst. Her var det mye feilinformasjon gitt. Anonymkode: d0c73...6c6 Jeg skrev ikke at dagvaktene var lettest, gjorde jeg vel? Jeg skrev dagstilling, som er noe helt annet. Dagstilling = fravær av turnus, altså mer helsefremmende og mindre helseskadelig arbeidstid. Svært ettertraktet blant sykepleiere. Helt greit at du er uenig, men du besitter ikke min erfaring. Så feil informasjon er det ikke, det er min erfaring gjennom mange år, og jeg er ikke helt ung selv lenger. Sykepleiere på 50 som har jobbet seg opp erfaring i årevis er noe helt annet, og det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 58300...d83 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev ikke at dagvaktene var lettest, gjorde jeg vel? Jeg skrev dagstilling, som er noe helt annet. Dagstilling = fravær av turnus, altså mer helsefremmende og mindre helseskadelig arbeidstid. Svært ettertraktet blant sykepleiere. Helt greit at du er uenig, men du besitter ikke min erfaring. Så feil informasjon er det ikke, det er min erfaring gjennom mange år, og jeg er ikke helt ung selv lenger. Sykepleiere på 50 som har jobbet seg opp erfaring i årevis er noe helt annet, og det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 58300...d83 Du er slem og aldersdiskriminerende. Kanskje du bør finne deg en annen jobb som ikke gjør deg sur som kefir. Anonymkode: d0c73...6c6 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er ydmyk ift at dette er et tøft yrke, men det vil ikke si at andre yrker også er tøffe. Har jobbet som leder i mange år og vært i en ekstrem hektisk bransje så vet hva det vil si å ha mye å gjøre selvom dette er noe helt annet. Det jeg tenker kan være et fortrinn å bytte yrke i voksen alder er at da er det noe man virkelig ønsker. At yngre har mer erfaring enn meg har jeg ikke noe problem med. Slik er det i mange yrker når man selv blir eldre😊 Anonymkode: 1f3df...f6d 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #13 Skrevet 16. juli 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ydmyk ift at dette er et tøft yrke, men det vil ikke si at andre yrker også er tøffe. Har jobbet som leder i mange år og vært i en ekstrem hektisk bransje så vet hva det vil si å ha mye å gjøre selvom dette er noe helt annet. Det jeg tenker kan være et fortrinn å bytte yrke i voksen alder er at da er det noe man virkelig ønsker. At yngre har mer erfaring enn meg har jeg ikke noe problem med. Slik er det i mange yrker når man selv blir eldre😊 Anonymkode: 1f3df...f6d Enig. Jeg ble ferdigutdannet i starten av 40-åra og har ingen problemer med at noen yngre vet mer om mitt nye fagfelt. Akkurat som jeg vet mer enn dem, og jevnaldrene kolleger, om mitt tidligere fagfelt. Bare flott å lære fra noen med erfaring. Jeg synes det er helt greit å jobbe turnus, men det er kanskje fordi jeg ikke har gjort det i 20 år allerede. Anonymkode: 76585...4a3 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #14 Skrevet 16. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg ble ferdigutdannet i starten av 40-åra og har ingen problemer med at noen yngre vet mer om mitt nye fagfelt. Akkurat som jeg vet mer enn dem, og jevnaldrene kolleger, om mitt tidligere fagfelt. Bare flott å lære fra noen med erfaring. Jeg synes det er helt greit å jobbe turnus, men det er kanskje fordi jeg ikke har gjort det i 20 år allerede. Anonymkode: 76585...4a3 Er du sykepleier? Anonymkode: 00252...dae
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #15 Skrevet 16. juli 2020 Vurderer selv å starte på sykepleiestudiet neste år, da er jeg 39 år. Jeg har jobbet i 20 år, og har fortsatt nesten 30 år igjen i yrkeslivet. Men blir skremt av mye negative meninger.... Anonymkode: 00252...dae 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sykepleier? Anonymkode: 00252...dae Nei, vernepleier. Er veldig glad for å ha tatt det studiet, og for å ha så mange forskjellige felt jeg kan jobbe innen i den siste halvdelen av yrkeslivet mitt. Anonymkode: 76585...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 På 16.7.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev: - du kan regne med at alle veiledere, ledere, ansatte som skal lære deg opp, leger og annet helsepersonell du skal samarbeide med er yngre enn deg. Hvis du da er en av de mange som ikke vil høre på unge folk fordi de er unge, du har vært ute en vinternatt før, du "har så masse livserfaring de mangler atte", "ingen ungjåle skal lære meg", "hvem tror den jyplingen han er" eller "du kunne vært dattera mi så ikke snakk til meg om at jeg gjør noe feil", så sliter du. Og her bør du virkelig ta en runde med deg selv, for dette er faktisk et problem hos mange voksne studenter, og det gjør det vanskelig å ha dem både i praksis og som nyansatte. Anonymkode: 58300...d83 Hjertens enig! Er du en sånn som kan tenkes å komme som 45 år gammel student eller nesten 50 år gammel fersk sykepleier og «sette på plass» den 35 år gamle kardiologen som nettopp er ferdig spesialisert, så vær så snill, finn på noe annet. Sånt er puteflaut. Anonymkode: 71d3c...0ef 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 Ingen har vel sagt at man kommer som nyutdannet og er femti og setter på plass andre som har mer erfaring. Altså, såpass har man vel lært på livets skole og i arbeidslivet generelt. Er jo ikke slik at man i andre yrker setter på plass de yngre selvom de har mer kompetanse. Anonymkode: 1f3df...f6d 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #19 Skrevet 22. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen har vel sagt at man kommer som nyutdannet og er femti og setter på plass andre som har mer erfaring. Altså, såpass har man vel lært på livets skole og i arbeidslivet generelt. Er jo ikke slik at man i andre yrker setter på plass de yngre selvom de har mer kompetanse. Anonymkode: 1f3df...f6d Er nok av folk der ute med årlig utviklede antenner, dessverre. Mormor er en av dem. Hun jobbet som ufaglært assistent i barnehage hele sitt yrkesaktive liv. Inntil noen år før mormor ble pensjonert var styreren ei godt voksen dame, noen år eldre enn mormor og de to gikk svært så godt sammen. Så ble styreren pensjonert og ny styrer ble ansatt. Hun var ung og nyutdannet. Hun gjorde en del forandringer på ting. Mormor var svært så fornøyd med seg selv over flere ganger å ha satt på plass "ungjenta" som manglet både livserfaring og arbeidserfaring og hadde så mange dumme innfall. Hun visste ikke hva hun snakket om, men det gjorde altså mormor. At den nye sjefen hennes hadde utdanning var uinteressant, livserfaring er det som gjelder i følge henne. Anonymkode: 49096...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #20 Skrevet 22. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen har vel sagt at man kommer som nyutdannet og er femti og setter på plass andre som har mer erfaring. Altså, såpass har man vel lært på livets skole og i arbeidslivet generelt. Er jo ikke slik at man i andre yrker setter på plass de yngre selvom de har mer kompetanse. Anonymkode: 1f3df...f6d Det er ganske vanlig i enkelte miljøer, dessverre. Helsesektoren er vel en av verstingene. Sånn ellers, for å svare på hovedinnlegget, så tror jeg ikke det er noe problem for deg å bli sykepleier, uansett alder. (Bare ikke dra frem livets skole i faglige sammenhenger, det er et nokså belastet begrep...) Anonymkode: 71d3c...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå