Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på når en person tuller med ting han eller hun har opplevd selv? Type galgenhumor. Eller mer på et generelt grunnlag? 

Anonymkode: d38b4...dc2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er en forsvarsmekanisme. 

Anonymkode: 5c593...297

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ler hvis jeg synes det er gøy, ler ikke hvis jeg ikke synes det er gøy. Alt kan tulles med.

Anonymkode: 67fc4...e10

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd vold, overgrep og alvorlig sykdom og død på mine nærmeste. Jeg ler med. 

Klarer man ikke le av vanskelige ting så kan man like så godt grave seg ned selv. 

Anonymkode: 045ad...6a5

• Liker 8
Skrevet

Kan le av det meste, men kommer an på hvordan det blir lagt frem. Om noen forteller en historie om noen som har opplevd noe av det du listet opp, og latterliggjør det, så ler jeg så absolutt ikke. Ser ikke humor i å mobbe andre. 

Man ler ofte av noe som er såpass brutalt og støtende at man blir sjokkert. Samme som mange kan le når man blir skremt. Eller le når man forteller om noe tragisk man har opplevd. Latter er ikke bevisst. Om man ikke fake-ler for å please noen da, men da er det ikke genuint. 

• Liker 6
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan det blir gjort og i hvilken sammenheng. Strengt tatt er det vel lite eller ingenting som ikke kan tulles med, men man bør jo se an publikum. Internt i vår familie har vi for eksempel en galgenhumor som mange ville synes er grotesk, men vi serverer jo ikke de galgenhumoristiske kommentarene annet i en begrenset krets. 

• Liker 12
Skrevet

Man merker som oftest om det bare er galgenhumor eller til og med en forsvarsmekanisme for dem, eller om de bare prøver å provosere og være respektløse. Jeg selv har en ekstremt mørk humor og har opplevd mye vondt i livet som jeg ofte tuller om som en form for forsvarsmekanisme, men det er jo selvsagt en time and place for alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes alt er greit å tulle med så lenge man ikke gjør det på bekostning av noen eller en form for humoristiske sleivspark.

Anonymkode: df36a...715

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe galt med galgenhumor, Det er noe jeg har selv.

Men det er som noen sier det kommer an på situasjonen, f.eks om man jobber med lik og døden da må man nesten ha en form for galgenhumor/Mørk humor for å ikke bli helt gal.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hva gjør dere når folk vitser om eller ler bort alvorlige ting som mobbing, overgrep, vold, sykdom, døden eller andre ting man ikke bør tulle med? 

Jeg blir veldig satt ut, og tenker at man ikke bør tulle med alt. Vet liksom ikke hvordan jeg skal reagere. Vil ikke le heller fordi jeg føler det er mangel på empati, og jeg vet jo ikke om det sitter noen rundt som kanskje tar seg nær av noe. Synes det er respektløst å tulle med slike ting, så det blir til at jeg er den eneste som ikke ler.

Hva gjør dere i sånne situasjoner?

Kanskje de har vonde opplevelser de selv ikke ønsker dele, og takler det vonde på den måten !Har tøffe ting bak meg selv og det gjør vondt. Lettere å spøke det vekk og jobbe gjennom ting i eget tempo. Vi spøker i håp om å få slutt på samtalen ! Fordi det er VONDT å snakke om!

Anonymkode: e604c...cd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på tid og sted. Hvis jeg er hjemme hos en venninne og vi skravler om løst og fast og hun forteller om noe vondt hun har opplevd men så prøver å tulle det bort, ignorerer jeg tullet og sier noe som «Leit å høre at du har opplevd det, forstår at det er vondt. Vil du snakke om det?». 

Anonymkode: 14249...00f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.7.2020 den 20.02):

Tenker du på når en person tuller med ting han eller hun har opplevd selv? Type galgenhumor. Eller mer på et generelt grunnlag? 

Anonymkode: d38b4...dc2

Det kan være galgenhumor,

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Min første tanke når folk tuller med slikt er at det er en forsvarsmekanisme. Jeg har selv spøkt med ting som ikke er morsomt. Gjerne for å avvæpne en situasjon. Folk syntes noen ting kan være vanskelig å snakke om. Spesielt hvis det er fæle ting som har skjedd. Jeg har tullet med slikt fordi jeg ikke orket all sympatien. Jeg ville folk skulle vite at det var ferdig for meg og at jeg ikke ville dvele ved det som hadde vært. Ved å tulle med det. Følte jeg at jeg viste at det ikke var noe de skulle være redd for å kommentere eller si noe feil om. 

• Liker 1
Gjest Tamsi
Skrevet

Kommer an på hvem. Jeg må vite at personen ikke mener det de sier. Men så tuller vi med alt. Det funker bare med folk jeg kjenner godt, da vet jeg hvor langt vi kan gå, og hva vi ikke tuller med.

Skrevet

Men nå er vel du TS fra krenk-generasjonen som krenkes av alt mulig. Humor utvikler seg i takt med tiden, og jeg tror det handler mye om hvilken generasjon man tilhører, hvilken humor man er oppvokst med. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en tid og sted for alt, og ikke minst avsender og mottaker! På egen bekostning og rent generelt mener jeg man kan spøke med det meste. Ofte er det mye god medisin i en god latter, og ved å ikke ta seg selv så alvorlig kan man gjøre livet lettere for seg selv.

Men hvis andre sliter med noe eller er i krise vil det ofte være dårlig stil (og av og til direkte slemt) å ubedt gjøre humor ut av opplevelsene deres. Da skal du kjenne vedkommende godt!

Jeg har selv mye svart humor og drøy humor og tenkte før at alt kan tulles med. Jeg mener fremdeles at det meste kan spøkes om under visse forutsetninger, men har samtidig fått meg noen småmoralistiske holdninger med årene. Nå foretrekker jeg selv å unngå humor som omhandler mishandling og overgrep mot barn, sultkatastrofer og druknede flyktninger osv. Selv ikke et festlig ordspill gjør disse temaene morsomme for meg. Tror jeg begynner å bli litt kjerring ;)

Anonymkode: 57772...43d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der selv. Klart å si et par ting som jeg burde tenkt meg om to ganger før jeg sa. Men har klart å hente meg inn igjen når jeg har sett reaksjonene og sagt "oi, det kom litt feil ut". 

Jeg jobber med mennesker og synes faktisk det er viktig at f.eks vi kollegaer kan spøke litt om diverse. Alt kan ikke være blodalvorlig. 

Anonymkode: 7f975...241

Skrevet
44 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Men nå er vel du TS fra krenk-generasjonen som krenkes av alt mulig. Humor utvikler seg i takt med tiden, og jeg tror det handler mye om hvilken generasjon man tilhører, hvilken humor man er oppvokst med. 

Det der var jo litt nedlatende da...

Jeg blir ikke «krenket», men jeg blir usikker på hvordan jeg skal opptre fordi jeg er redd andre skal bli lei seg eller oppfatte meg som empatiløs om jeg ler med. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en forsvarsmekanisme. 

Anonymkode: 5c593...297

Det kan det absolutt være. Man kan le om man er usikker og ikke helt vet hvordan man skal reagere i en situasjon. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...