Gå til innhold

Dere som ikke har kontakt med familien deres, hvordan «lever» dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg ikke kommer til å ha kontakt med familien min. Lang historie, men den er gjennomtenkt, vi passer rett og slett ikke sammen. 

Men dette er jo nytt for meg, hvordan lever dere andre livet deres uten familie rundt dere? 

Anonymkode: 048ac...e66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skapte min egen familie. Har flott mann og to nydelige barn, mer familie trenger jeg ikke 🥰

Anonymkode: bc997...18f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skapte min egen familie. Har flott mann og to nydelige barn, mer familie trenger jeg ikke 🥰

Anonymkode: bc997...18f

Men da har du kanskje kontakt med svigerfamilie? Og jeg kan dessverre ikke få barn så det er litt trust, jeg får ikke laget meg min egen 😢

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene, har verken familie, samboer eller barn. Er ufør, så møter ikke folk via jobb, men har litt kontakter via hobby og slikt.

Anonymkode: 6252b...4a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bor alene, har verken familie, samboer eller barn. Er ufør, så møter ikke folk via jobb, men har litt kontakter via hobby og slikt.

Samme her. Prøver å skaffe meg nettverk gjennom hobby, men folk er veldig lukka og det er vanskelig å få de med på ting. 

Med andre ord, et liv uten kontakt med familie er tungt. Veldig tungt. Anbefales ikke. 

Anonymkode: 7a4e9...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke få barn? Det finnes så mange muligheter nå. Også adopsjon. :)

Jeg har også svært lite kontakt med min familie, men har noen skikkelig gode venner som nesten har blitt som familie etterhvert. Vi reiser på ferie sammen, feirer enkelte høytider. Har også en kjæreste, og han har en relativt stor familie. Jeg er usikker på om jeg kan få barn. Hvis det viser seg at jeg ikke kan få det så kommer jeg til å sjekke mulighetene for å bli fostermor eller adoptere.

Selvfølgelig er det kjempesårt til tider, men jeg har valgt å legge fortiden bak meg og fokusere på her og nå og alt det gode som kommer. Mental innstilling er viktig.

Anonymkode: b98d3...1a8

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Prøver å skaffe meg nettverk gjennom hobby, men folk er veldig lukka og det er vanskelig å få de med på ting. 

Med andre ord, et liv uten kontakt med familie er tungt. Veldig tungt. Anbefales ikke. 

Anonymkode: 7a4e9...5dd

Jeg vet til dere begge to, det er tøft og jeg er selv ufør og ikke noe særlig nettverk. Men når familie bare blir som gift så er heller ikke det et alternativ 😢 skulle ønske det fantes noe støttegrupper for «sånne som oss», altså uføre og alene. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke få barn? Det finnes så mange muligheter nå. Også adopsjon. :)

Jeg har også svært lite kontakt med min familie, men har noen skikkelig gode venner som nesten har blitt som familie etterhvert. Vi reiser på ferie sammen, feirer enkelte høytider. Har også en kjæreste, og han har en relativt stor familie. Jeg er usikker på om jeg kan få barn. Hvis det viser seg at jeg ikke kan få det så kommer jeg til å sjekke mulighetene for å bli fostermor eller adoptere.

Selvfølgelig er det kjempesårt til tider, men jeg har valgt å legge fortiden bak meg og fokusere på her og nå og alt det gode som kommer. Mental innstilling er viktig.

Anonymkode: b98d3...1a8

Nei hvorfor jeg ikke kan få barn må du snakke med han der oppe om 😇 heldige deg som har noen gode venner, jeg hadde det, men skjebnen ville det sånn at 3 flytta og 1 døde 😢 og bygge opp nytt nettverk er vanskelig om ikke umulig i dagens samfunn. Også er du jo heldig med stor svigerfamilie, det har jo også mye å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Lever er helt vanlig liv laaaangt unna min miserable familie.

Anonymkode: 5673b...7f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever et til tider ensomt liv. Har et barn som er min familie, og noen få venner. Men er ganske trist å ikke ha en familie rundt meg.

Anonymkode: 92196...1f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et rolig liv. Mest 'sosial' via nettet da formen alltid er elendig etter å ha vært med folk.

Er aleneforsørger og gjør mitt sosiale via barnet. Har en hobby som heller ikke krever sosial kontakt. Kontakt med perifer familie fra tid til annen.

Ingen stress i julehøytiden for å si det sånn.

Anonymkode: 01d34...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om familien din er vanskelig for deg trenger du ikke kutte alle bånd.. du kan minske kontakten, men ikke bryte den. Familie er familie

Anonymkode: d43ad...9cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det rundt jul og andre høytider? Bursdager? 

Det er ikke vanlig i min vennekrets å feire jul med venner, da er det kun familien som gjelder. Hva gjør dere da? 

Anonymkode: beaa6...d53

Skrevet

Jeg liker å reise bort. Gjøre andre ting og fokusere på koselige ting å gjøre. Ellers rydder jeg i hus og hjem. Yoga. Filmer, bøker og serier. Lange bad med lys 💕. Lese. Lære meg nye ting. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Man lever... som at man ikke har familie. 

Funket fint her siden jeg var 18.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet til dere begge to, det er tøft og jeg er selv ufør og ikke noe særlig nettverk. Men når familie bare blir som gift så er heller ikke det et alternativ 😢 skulle ønske det fantes noe støttegrupper for «sånne som oss», altså uføre og alene. 

Tror nesten bare man må starte en, og jobbe hardt for å få det på plass. Har gjort det selv noen ganger med hobbyer. Det dukker ikke opp en lokal forening før noen brette opp armene og gjør den innsatsen.

AnonymBruker
Skrevet

Lever helt normalt

Anonymkode: e56b6...518

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever uten kontakt med familien. Har det greit, men det er jo en stor sorg, og det føles viktig å anerkjenne. Man føler seg ensom og sårbar, på en måte som venner og kjærester ikke alltid kan dekke over. Man mangler en "flokk" som er der uansett og ville støttet deg gjennom sorg, brudd, sykdom, fattigdom. Det er vanligvis den rollen familie og slekt har i folks liv, en ubetinget kjærlighet og et sikkerhetsnett. 

Derfor vil jeg også anbefale folk å tenke godt igjennom valget om å bryte kontakt. Det er ikke noe jeg ville gjort for bagateller eller irritasjon. Det er noe man gjør fordi familien faktisk er en vedvarende destruktiv kraft i livet ditt. I min familie er har problemet vært rus, psykisk sykdom og trakassering. Foreldrene mine har aldri kunnet tilby meg verken ubetinget kjærlighet eller støtte, bare masse problemer og angst, så da ble valget om å droppe kontakt det eneste riktige.

Uten familie i ryggen, så er man mer avhengig av å lage nye relasjoner i voksen alder. Heller enn å tenke at "jeg trenger ingen", som ofte er en forsvarsmekanisme hos oss som har opplevd mye dritt, så må man innse at vi mennesker er flokkdyr og vårt behov for sosial kontakt er like reelt som behovet for mat, hus og medisiner. Noen er heldige og får partner og egne barn, men jeg vil på det sterkeste anbefale å også satse på vennskap. Man trenger et godt nettverk rundt seg.

Hvordan man skaffer sånt i voksen alder, er et annet spørsmål. Etter min erfaring er det lettere å bli kjent med folk når man går via interesser, hobbyer og engasjement, f.eks. frivillige/kulturelle organisasjoner. Eller studier, trimgrupper, miljøvern... Man må gjøre seg synlig i terrenget og kaste seg ut i det som skjer i lokalmiljøet. 

Anonymkode: 4147c...70d

Skrevet

Finnes mange forskjellige grupper hvor man kan møte andre, f.eks. hey girl. 
Og vær frempå, til jul går det ann å lage en annonse eller noe om at du gjerne vil feire jul hos noen kjente/ukjente. Vi feirer jul med en som ikke er i familie med oss hvert år, det er veldig koselig og beriker familien vår.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et rolig liv. Mest 'sosial' via nettet da formen alltid er elendig etter å ha vært med folk.

Er aleneforsørger og gjør mitt sosiale via barnet. Har en hobby som heller ikke krever sosial kontakt. Kontakt med perifer familie fra tid til annen.

Ingen stress i julehøytiden for å si det sånn.

Anonymkode: 01d34...17a

Akkurat det samme her.:5:

Anonymkode: 9378a...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...