Gå til innhold

Forslag til lavkarbo middag/kveldsmat? Til ei som elsker karbohydrater

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen av dere forslag til lavkarbo / ketose middag/kveldsmat? Jeg spiser 2 måltider til dagen (av og til et mellommåltid utenom). 

Har prøvd å spise lavkarbo i det siste, for jeg har gått på det før for noen år siden og fikk veldig bra resultater. Vil ned 6-7 kg nå

Første måltid jeg spiser er som regel omelett med bacon, sopp og purre. Ca. 750 kalorier til sammen. 

Men jeg sliter sånn med måltid nr 2 (sen middag/kveldsmat). Jeg har så lyst å spise masse karbohydrater om kvelden, for jeg koser meg alltid på kvelden med mat (sunn mat i hverdagene altså, som frukt osv). Har noen forslag til hva jeg kan spise?

Anonymkode: ac9c2...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har funnet ut at det meste jeg liker å spise kan erstattes på et vis. Så finn ut hva du egentlig vil ha, også lager du en lavkarbo variant. 😉 Nå har jeg laget vanilje glasur av kremost og meierismør (++++ vanilje mm) og skal ha det på cloudbread, med et stø av kanel. Og en god kopp te til. Forleden lagde jeg hjemmelaget holiday dipp av majones og krydder og hadde med grønnsaker og slikt. Jeg finner mye inspirasjon på Pinterest.

Anonymkode: 0fb27...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg digger lavkarbo-salat, og lager ofte en av disse variantene. Varierer litt hva slags dressing jeg bruker, men ringler alltid litt sitron over begge salatene :)  Det er sikkert masse andre grønnsaker som er like bra å bruke, men som det vanemennesket jeg er så vil jeg helst ha det likt hver gang 😄

Kyllingsalat: Salat/ spinat, avocado, gul paprika, tomat, champignon, hakkede cashew-nøtter, oliven og kylling

Fisk/ rekesalat: Salat/ spinat, stangselleri, avocado, asparges, tomat, rød paprika, kokt egg og fisk el. reker (bruker mest stekt ørret el. laks)

Anonymkode: e6ecb...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Middag: lavkorbo tortillalefse med salat,avocado og ovnsbakt blomkål,sopp,paprika og rødløk

Bakt squash og tomat med pesto:

Pesto

4 dl friske basilikumblader
32 gram rå gresskarfrø (eller pinjekjerner)
1 hvitløksfedd skrellet
2 ss sitronsaft (omtrent 1 stor sitron)
3 ss olivenolje (eller vann)
1/4 ts himalayan rosa havsalt (mer etter smak)
1/8 ts svart pepper (mer etter smak)
 Grønnsaker
1 ss olivenolje
3 middels squash  tynt skiver
8 medium romatomater tynt skiver
4 små rødløk tynt skiver

Fremgangsmåte
Først skal du lage pestosausen. Tilsett de friske basilikumbladene, gresskarfrø, hvitløk, sitronsaft, olivenolje, vann, salt og pepper i en blender eller matprosessor. Bland sausen til den er jevn og sett den til side for senere.
Forvarm ovnen til 350 grader. Bruk en håndmandolin til å skive squash  tomater og rødløk 
Pensle et lett belegg med olje på bunnen av en støpejernspanne. Anrett deretter de skiver grønnsakene i pannen i denne rekkefølgen: courgette, tomat,squash, rødløk. Gjenta dette til du er tom for grønnsaker. Begynn med den større ytre sirkelen først, og gjør deretter en mindre sirkel på innsiden av den ytre sirkelen. Til slutt fyller du midthullet.
Drypp den  pestosausen over grønnsakene og bruk deretter en silikonbørste til å pensle sausen over alle grønnsakene i pannen.
Legg et stykke ubleket bakepapir på toppen av grønnsakene og stek det i 30-35 minutter eller til alle grønnsakene er møre.

Spiralized squash med pesto (som nevnt over) med rødløk og cherrytomater

Chiapudding med usøtet kokosmelk toppet med bringebær/jordbær og noen hakka walnøtter/mandler

Smoothiebowl med bringebær,jordbær,usøstet kokosmelk,avocado toppet med gresskarkjerner og en klikk nøttesmør

Anonymkode: 0e7a8...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag "pasta" av egg, smøreost og fiberhusk. Som plater til lasagne (kjøttsaus med litt tomatpure og krydder, ost eller fløtesaus med litt muskat),  skjær båndpasta til å spise med bacon eller kylling, smør eller fløtesaus. Mettende og godt.

https://fettogforstand.no/norsk/middagsretter/lavkarbo-pasta/

Anonymkode: 14390...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reker med majones er også godt.

Salatblad med majones/rømmebaserte salater som fyll.

Stek større stykker med mørbrad eller entrecote, lag remulade ved siden av. Eventuelt blomkplsalat, tomatsalat eller sellerirotpurè. Kan spises varmt eller kaldt.

Kjøp frosne kyllingvinger, krydre godt med det du liker - og stek i ovnen. Kok gjerne kraft på bena etterpå og lag kyllingsuppe.

Stek svineknoke og spis med asiatiskinspirert saus på.

Det er mange blogger med inspirasjon, jeg synes også svenske kostdoktorn har mange fristende forslag:

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept

Anonymkode: 14390...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bacon er en av kreftverstingene og bør ikke spises hver dag. Tror du må finne en bedre modell for lavkarbo å følge, for de som anbefaler bacon som hverdagskost har ikke peiling på kosthold. 

Anonymkode: 7a8e0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...