AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Jeg sliter så veldig med å få i meg mat for tiden. Eier ikke matlyst, og må tvinge ned litt bare for å holde meg gående. Blir jo kvalm av å ikke spise, og så blir jeg kvalm av å spise, og sånn går dagene. Ikke gravid. Orker heller ikke å lage noe, så det blir som regel ei skive eller noe posesuppe, rett i koppen o.l. Altså veldig lite proteiner. Er det mulig å få i seg den næringen kroppen trenger med et flytende kosthold? Skjønner jo at det ikke er helt optimalt, men jeg klarer virkelig ikke å spise mer enn et par brødskiver om dagen. Hadde brått lyst på taco her om dagen, og ordnet i stand, og klarte en kvart lefse før det stoppet. Det var alt jeg fikk i meg den dagen, og det var faktisk noe av det "sunneste" (mest næringsstoffer) jeg har fått i meg på ei uke. Jeg har proteinpulver, en sånn helsedrikk med ymse vitaminer og mineraler, og tar multivitamin hver dag. Er det noen som har tips om næringsrik, enkel og flytende mat? Tenkte å se om jeg får ånden over meg til å lage en diger kjele med grønnsakssuppe, og fryse i beholdere, men hittil har jeg nøyd meg med posegrønnsakssuppe med biter av ferdiggrilla kylling.. Anonymkode: 86ad5...610
stan Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Hønsesuppe med grønnsaker. https://www.renmat.no/oppskrift/klar-hønsesuppe Oppskriften her er litt stor. Eller en kjøttsuppe. Bruk grønnsaker og krydder etter smak. Jeg har flere ganger laget slik suppe med "taco" smak. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Finnes mange "soylent" produkter. Alt kommer an på lommeboka. Du kan finne glutenfri, søtningsstofffri, melkefri osv osv. Alt etter behov og intoleranser Anonymkode: e56d6...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Ikke ideelt, men bedre enn ingenting. På sikt vil det klusse med fordøyelsen. Anbefaler det ikke. Anonymkode: bc656...2e3 2
Kaffefrøken Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Ja, med forskjellige supper og smoothie. Bare du får i deg karbohydrater, proteiner, fett, fiber, vitaminer og mineraler. Og selvfølgelig nok kalorier. 1
Blueberrymuffin Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 (endret) Jeg ser flere over her kommer med råd om flytende føde, noe jeg reagerer veldig på. En slik diet over tid er farlig for fordøyelsessystemet og kan føre til en alvorlig spiseforstyrrelse. Mitt råd, er ikke flytende føde, men at du tar dette videre med lege og ernæringsfysiolog slik at du kan få hjelp. Det er viktig å utrede eventuelt underliggende sykdom eller spiseforstyrrelse når det har kommet til det steget at du ikke får i deg fast føde. Da er det siste du trenger oppfordring og hjelp til å kosthold med kun flytende føde. Her burde de som har kommentert over skamme seg. Du trenger hjelp av lege, ikke råd til hvordan du kan utvikle en alvorlig spiseforstyrrelse. Derfor kommer jeg til rapportere tråden til moderator. Du burde gå til lege, og ikke høre på kostholdsråd fra brukere på kg. Endret 16. juli 2020 av Blueberrymuffin 5
Kragebein Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Tråden er ryddet for avsporinger. Med vennlig hilsen, Kragebein, adm
Anbefalte innlegg