Gå til innhold

Velger jeg feil venner eller er det noe feil med meg (langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år gammel og har de siste årene mistet flere og flere venner føler jeg selv. Har hatt mye venner oppover tidene, men mange mistet kontakt etter VGS uten at det skjedde noe spesielt. Noen flyttet, noen fikk barn. Jeg slet også enormt med panikkanfall i to år og klarte derfor ikke være med på sosiale sammenkomster. 

Likevel har jeg hatt nære veninner som jeg har mistet, uten at jeg klarer helt å se hva som har skjedd. Noen ganger lurer jeg på om det er noe galt med meg som mistet vennene mine, eller om jeg har valgt feil venner oppover tidene.

Eksempel 1: en bestevenninne jeg hadde i 12 år. Vi var veldig close, og var sammen hele tiden. Hun fikk barn og jeg flyttet bort. Etter jeg flyttet ringte jeg ofte, skrev til hun og dro på besøk når jeg var hjemme. Men lilevel tok hun aldri kontakt tilbake. Hun kunne også eksempel lage avtaler hvor vi skulle reise, jeg tok fri flere dager fra jobb for så at hun avlyste. Hun kunne si jeg skulle sove hos henne for så å bli med noen hjem slik at jeg ikke hadde soveplass. Eller si vi skulle dra ut, avlyse en time før for så å dra ut med noen andre. Alle disse tingene i tillegg til ingen kontakt fikk meg til å tenke at jeg skulle vente til hun tok kontakt. Dette gjorde hun ikke på 3 år, men gikk rundt og snakket stygt om meg og at jeg ikke brydde meg om mine gamle venner og ikke tok kontakt etter jeg flytter.

Eksmepel 2: også en bestevenninne jeg har hatt i nærmest 20 år. Vi har hatt litt turbulent vennskap uten kontakt grunnet hun rotet med en jeg datet. Vi snakket ikke på 1 år men har ordnet opp. Nå har vi vært gode venner men merker hun bare tar kontakt om hun trenger hjelp med noe eller har lite penger og trenger gratis middag (hos meg). Jeg har hjulpet henne med jobb, penger og lignende og kjenner meg igrunnen utnyttet ofte. Når hun ikke trenger noe tar hun aldri kontakt. I tillegg har hun nå møtt en fyr og jeg har ikke hørt fra henne på en måned da hun gjør dette hver gang hun får type, bare glemmer vennene. Jeg kjenner nå at jeg orker ikke gi mer. 

Likevel syns jeg det er rart at jeg mister veninnener jeg har hatt så lenge? Syns det er flaut at jeg ikke har klart å holde på vennene mine og lurer på om det er noe jeg kunne gjort annerledes, eventuelt om det er noe galt med meg eller jeg er nærtagende? Er veldig mye ensom og alene men føler liksom ikke det er vits å ha veninner som er slik som eksempelene? 

Anonymkode: 812e5...41c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er deg det er noe galt med. Tror ganske enkelt at veldig mange vennskap visner hvis de ikke vannes jevnlig (fra begge parter). Det blir ekstra tydelig når det er snakk om årelange og livslange vennskap. Hvis man tenker på alle mennesker man har møtt i løpet av sitt liv, alle bekjentskapene og alle vennskapene så ser nok de fleste at de fleste av disse visnet hen. Gode, trygge vennskap er det lite av. Men alle har godt av å ha noen. For deg er det kanskje på tide å lete etter nye vennskap, slik mange av oss har måttet gjøre. 

Anonymkode: ee9c3...139

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er deg det er noe galt med. Tror ganske enkelt at veldig mange vennskap visner hvis de ikke vannes jevnlig (fra begge parter). Det blir ekstra tydelig når det er snakk om årelange og livslange vennskap. Hvis man tenker på alle mennesker man har møtt i løpet av sitt liv, alle bekjentskapene og alle vennskapene så ser nok de fleste at de fleste av disse visnet hen. Gode, trygge vennskap er det lite av. Men alle har godt av å ha noen. For deg er det kanskje på tide å lete etter nye vennskap, slik mange av oss har måttet gjøre. 

Anonymkode: ee9c3...139

Takk for fint svar. Jeg håper ikke det er det, jeg har jo hatt veldig mange venner oppover og vært godt likt på jobb og skole. Har tenkt på å prøve å lete etter nye veninnner men syns dette er så vanskelig i denne alderen. Møter liksom ikke folk slik jeg ville gjort før 

Skrevet

Kjære deg, skjønner tankene dine, men det er ikke noe galt med deg. Som andre skriver over, så er det nok (dessverre) ikke så uvanlig at en del vennskap visner og/eller forsvinner med årene. Du forklarer jo selv at barn og flytting er to ganske store komponenter som har ført til dette. 

Du sier at den første venninnen har snakket stygt om deg, hvordan vet du det? Hva er det hun har sagt? 

Den andre venninnen har jo ikke behandlet deg så bra, da er det helt greit å kutte henne ut.

Det du kanskje bør jobbe med er å skaffe deg nye venner? Du har hatt panikkangst, er dette bedre nå? Anbefaler deg å ta opp kontakt med kollega, be de med ut på en pils eller noe.. man kan fortsatt skape nye vennskap i voksen alder :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten så jeg kunne skrevet det selv. Jeg er en person som tar vennskap seriøst, og jeg prøver å ta vare på vennene mine, men folk er så egoistiske og tenket kun på seg selv. Ca hvor i landet bor du? 

Anonymkode: c8e16...db7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesten så jeg kunne skrevet det selv. Jeg er en person som tar vennskap seriøst, og jeg prøver å ta vare på vennene mine, men folk er så egoistiske og tenket kun på seg selv. Ca hvor i landet bor du? 

Takk for fine svar ❤️ Irriterende at man ikke finner noen som tar vare på vennene tilbake. Har en venninne som har fått barn og hun er veldig flink å ta kontakt/gjøre ting så føler det er veldig forskjell på hvor mye venner betyr for enkelte. Jeg bor i Bergen, hvor bor du?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar ❤️ Irriterende at man ikke finner noen som tar vare på vennene tilbake. Har en venninne som har fått barn og hun er veldig flink å ta kontakt/gjøre ting så føler det er veldig forskjell på hvor mye venner betyr for enkelte. Jeg bor i Bergen, hvor bor du?

Åja, det var dumt. Bor i Østfold. Ønsker nye venner 🤔😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere har vokst fra hverandre. Folk du hadde mye tilfelles med da du var åtte år, er ikke nødvendigvis dunhar mye til felles med som 28-åring. Akseptér at de gamle vennene dine hører oppvekstårene til, og begynn å se deg om etter nye venner som passer bedre inn i din nåværende livssituasjon. 

Anonymkode: 240ed...d05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...