AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Tidlig i koronapandemien gikk Folkehelseinstituttet (FHI) ut og frarådet munnbind for å forebygge koronavirussmitte utenfor helseinstitusjoner. I februar var det fare for at det skulle bli mangel på profesjonelle kirurgiske munnbind, og det var viktig at de munnbindene som fantes var tilgjengelig for dem som behandlet pasienter. Dersom dette hadde vært den offisielle begrunnelsen ville alle ha forstått det. I stedet gikk man ut med påstanden at bruk av munnbind kunne gi økt risiko for smitte, fordi man angivelig ville ta seg mer til ansiktet og munnbindene ville gi falsk trygghet. Det med å ta seg til ansiktet er et urimelig argument, for det må være mye bedre å ta utenpå et munnbind enn å ta på slimhinnene. Det ble dessuten hevdet at det ville være vanskelig å lære folk flest å bruke munnbindene riktig. Vi hadde allerede i februar gode nok faglige holdepunkter til å slå fast at munnbind hindrer spredning av dråper fra smittebærere. Dette gjelder ikke bare profesjonelle munnbind, men også hjemmelagete munnbind av bomullsstoff av tilsvarende kvalitet som et oppvaskhåndkle. https://www.nrk.no/ytring/a-male-seg-inn-i-et-hjorne-1.15090457 Anonymkode: 052fc...a53 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Nå først skal Norge produsere munnbind. Vi gikk tom i min avd på ett sykehus i mai. Spritkluter er vi tomme for til august engang. Ang å bruke det riktig så kunne de lagd ett lite program og vist på TV 2 ganger om dagen. Anonymkode: ba871...08e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Hvorfor er dere så opphengt i munnbind? Norge har utrolig få smittede og en helt annen demografi og kontaktkultur enn landene man bruker munnbind i. Bare se på tallene i land de bruker munnbind kontra her. Virker det som det hjelper? Kjøp dere munnbind om dere er redde men ikke syt om at fhi skal påby det så dere slipper bli flaue over eget hysteri. Anonymkode: cebda...ad8 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere så opphengt i munnbind? Norge har utrolig få smittede og en helt annen demografi og kontaktkultur enn landene man bruker munnbind i. Bare se på tallene i land de bruker munnbind kontra her. Virker det som det hjelper? Kjøp dere munnbind om dere er redde men ikke syt om at fhi skal påby det så dere slipper bli flaue over eget hysteri. Anonymkode: cebda...ad8 Du mener vel Gunnar Hassle, ikkesant? Det er hans meninger det linkes til i artikkelen. Dessuten er vel ikke pandemien hysteri er den det da? Du mener vel kanskje at de som dør stryker med av hysteri også du tenker jeg...? Anonymkode: 052fc...a53 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener vel Gunnar Hassle, ikkesant? Det er hans meninger det linkes til i artikkelen. Dessuten er vel ikke pandemien hysteri er den det da? Du mener vel kanskje at de som dør stryker med av hysteri også du tenker jeg...? Anonymkode: 052fc...a53 Haha. Jeg mener nok mange her inne og ikke bare han. Jeg har god hygiene, holder meg unna folkemengder og gjør det jeg skal jeg. Men jeg forstår ikke hvorfor vi ønsker oss munnbind her. Folk som dør er neppe mer eller mindre hysteriske enn andre. De er døde. Anonymkode: cebda...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere så opphengt i munnbind? Norge har utrolig få smittede og en helt annen demografi og kontaktkultur enn landene man bruker munnbind i. Bare se på tallene i land de bruker munnbind kontra her. Virker det som det hjelper? Kjøp dere munnbind om dere er redde men ikke syt om at fhi skal påby det så dere slipper bli flaue over eget hysteri. Anonymkode: cebda...ad8 Dette må gjøres likt for alle. Effektive og korrekt benyttede munnbind på påbys ved lov alle steder, alltid, innendørs som utendørs. Dette må til og med gjelde under søvn. Hvis noen blotter nese eller munn, bør de straks fengsles. Vi kan ikke tolerere smitterisiko. Anonymkode: 7f1cb...57b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må gjøres likt for alle. Effektive og korrekt benyttede munnbind på påbys ved lov alle steder, alltid, innendørs som utendørs. Dette må til og med gjelde under søvn. Hvis noen blotter nese eller munn, bør de straks fengsles. Vi kan ikke tolerere smitterisiko. Anonymkode: 7f1cb...57b Ah, nei, enig. Kanskje vi bør plugges til respirator alle som en i tilfelle rottefelle Anonymkode: cebda...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må gjøres likt for alle. Effektive og korrekt benyttede munnbind på påbys ved lov alle steder, alltid, innendørs som utendørs. Dette må til og med gjelde under søvn. Hvis noen blotter nese eller munn, bør de straks fengsles. Vi kan ikke tolerere smitterisiko. Anonymkode: 7f1cb...57b Jeg vet at her er det politistat-trollet som har vært på ferde igjen, men lurer bare på hvordan man skal kontrollere at folk bruker munnbind under søvn, og hva som er hensikten? Høhøhø 😄 😄 😄 Anonymkode: aec20...a09 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, nei, enig. Kanskje vi bør plugges til respirator alle som en i tilfelle rottefelle Anonymkode: cebda...ad8 Ja, for det ville jo være sammenlignbart... 🤪 Anonymkode: 052fc...a53
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at her er det politistat-trollet som har vært på ferde igjen, men lurer bare på hvordan man skal kontrollere at folk bruker munnbind under søvn, og hva som er hensikten? Høhøhø 😄 😄 😄 Anonymkode: aec20...a09 Dette er ingen trolling, men effektivt smittevern. Politi og forsvar må få ansvar for overvåking, i tillegg at det må bli vanlig også for vanlige folk (gjerne premiert) å rapportere observerte brudd på reglene til politiet. Anonymkode: 7f1cb...57b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingen trolling, men effektivt smittevern. Politi og forsvar må få ansvar for overvåking, i tillegg at det må bli vanlig også for vanlige folk (gjerne premiert) å rapportere observerte brudd på reglene til politiet. Anonymkode: 7f1cb...57b Mange nordmenn bor i hus i skogen uten naboer. Du kan ikke overvåke alle mennesker i Norge mens de sover. Anonymkode: aec20...a09
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 Munnbind kommer til å bli anbefalt av FHI til høsten. Garantert. Det blir nok aldri et påbud med bøtelegging, men en generell anbefaling vil føre til at det blir mindre stigmatisert. Faren min som er i risikogruppe pga alder og sykdom har kjøpt inn, men han tørr ikke å gå med det fordi han er redd for negative reaksjoner. En anbefaling ville ført til mindre stigmatisering, og mer utpreget bruk. Anonymkode: 89136...ab4 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 Munnbind vil aldri bli anbefalt av fhi siden nordmenn ikke greier å bruke munnbind korrekt. Anonymkode: ef7b1...7f7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Munnbind vil aldri bli anbefalt av fhi siden nordmenn ikke greier å bruke munnbind korrekt. Anonymkode: ef7b1...7f7 Det klarer de ikke i andre land heller, så dette er intet argument mot anbefaling eller påbud. Anonymkode: 7f1cb...57b
Anbefalte innlegg