Gjest Kirsebæra Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 (endret) Vi fikk 2 kg fersk kveite av en bekjent, men ante ikke hva vi skulle gjøre med den før ferien, så vi frøys den. Nå har vi lyst å tilberede og trenger tips. Det er flere fileter så ikke en hel kveite. Kan altså få flere retter. Må den tines før den tilberedes eller kan den stekes frossen? Grilles? Igjen, tines først? Jeg har først begynt å like hvit fisk i voksen alder så jeg er clueless. Fisken har vært fryst en mnd. Endret 16. juli 2020 av Kirsebæra Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Filetene må tines sakte i kjøleskap over natten. Skyll dem i friskt kaldt vann og tørk godt med kjøkkenrull. Jeg tilbereder mye kveite (mye fisk i det hele tatt), og metoden jeg liker best er å dele fileter i passe serveringsstykker og ovnsbake på vanlig stekeplate (gjerne dekket med alufolie, så slipper du oppvask). Salt og litt olivenolje over stykkene, skinnsiden ned, 150 grader til stykkene akkurat flaker seg. Det tar vanligvis 11-13 min, men det avhenger av hvor fersk fisken er, og hvor tykke stykkene er, så sjekk fra 10 min og jevnlig og hyppig fram til de er ferdige. Det er helt avgjørende å ikke oversteke kveite, da blir den tørr og får en mye mindre tiltalende smak. Det aller beste til et perfekt varmebehandlet stykke kveite er etter min mening en smørsaus som feks sandefjordsmør, hollandaise eller beurre blanc: https://www.nrk.no/mat/smorsaus_-beurre-blanc-1.11681260 Og så noen enkle grønnsaker - norsk blomkål og sommerkål er i sesong nå og passer godt til. Eller feks grillet eller ovnsstekt fennikel hvis du vil ha noe litt mer spenstig. Anonymkode: 61ae9...e8b 2
Zienna Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Det meste er sagt i innlegget fra Anonym foran her. Fisk må tines sakte, og aldri stekes i frossen tilstand! Sausene som nevnes er midt i blinken til kveite Du ber om flere tips, til flere retter. Jeg steker i blant kveite i en blanding av mel, salt/pepper og knust Kellogs cornflakes (den tradisjonelle). Vender fiskestykkene i blandingen, og steker på stekepanne til såvidt gjennomstekt. Legger så stykkene over på fat som jeg pynter med sitron i båter. Sandefjordsmør er nydelig til dette. Og en syrlig agurksalat er prikken over i-en 1
Ginny Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Tines sakte og rolig som de over sier. Kok opp vann og ha i sitron, hel pepper, salt, og laurbærblader. Når vannet koker skruer du ned varmen så det er akkurat under småkok. Legg i fisken, men ikke la den ligge for lenge! Den skal akkurat flaske seg, da er den best 😁 Serveres med Sandefjordsmør, rømme med sukker, agurksalat, kokt gulrot, og potet etter eget ønske 😃 Kveite er noe av det aller beste i hele verden 😃 3
Minya Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Liker du sushi, er kveite perfekt til hjemmelaget sushi når den er i filet.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 På 16.7.2020 den 17.08, AnonymBruker skrev: Salt og litt olivenolje over stykkene, skinnsiden ned, 150 grader til stykkene akkurat flaker seg. Det tar vanligvis 11-13 min, men det avhenger av hvor fersk fisken er, og hvor tykke stykkene er, så sjekk fra 10 min og jevnlig og hyppig fram til de er ferdige. Det er helt avgjørende å ikke oversteke kveite, da blir den tørr og får en mye mindre tiltalende smak. Anonymkode: 61ae9...e8b Vi steker serveringsstykkene på 185 grader i ca 6 minutter. Ellers helt enig! Anonymkode: babe1...a42
Brunello Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 Mange gode forslag. Det er også godt å smørstekte i glodvarm panne. Vare et minutt på hver side, slik at fisken får god stekeskorpe uten å bli tørr. Smørsaus er en klassiker til, men jeg liker også fløtesaus med parmesan.
Gjest Kirsebæra Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 (endret) Jeg fikk ikke varsel på denne, det var dumt! Så mange gode forslag! Vi tinte den sakte, og grillet i folie med pastinakkpuré og småpotet og asparges. Herlighet for en fantastisk opplevelse! Sausen glemte vi jo helt av, pureen var vel nok følte vi, men merker meg at en god smørsaus bør på lista! Har mer igjen av fisken! Endret 1. august 2020 av Kirsebæra Feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå