Gjest Fortvilet Skrevet 12. juli 2005 #1 Skrevet 12. juli 2005 Hei, jeg er en gutt på 19 år og innledet for halvannen uke siden et forhold til ei jente jeg virkelig liker. Hun sa her om dagen at hun bruker så mye tid på å tenke. Hun sa at hun kan finne på å ligge f.eks på senga og tenke i lange tider av gangen. Hun tenker, grubler og analyserer, noe som hun sa fører til overanalysering. Dette gjør at hun får et spor av usikkerhet i seg, om hun er sikker på sine følelser overfor meg og hvorfor jeg er interessert i henne (hun sa at hun kanskje hadde litt lavt selvbilde). Hun sier at når hun tidligere har blitt usikker, har hun bare stukket av fra alt sammen. Dette skremmer meg, ettersom jeg virkelig liker denne jenta, og ikke vil miste henne. Hun sier også at det varierer hvor mye hun savner meg. F.eks sa hun at hun kan savne meg skikkelig mye på ett tidspunkt, og senere så kan hun gi litt mer blaffen i å savne meg. Jeg tror det skremmer henne litt, fordi det virker som hun mener at det er normalt å være konstant forelsket i meg hele tiden, og at det er litt skummelt for henne når dette varierer så mye. Jeg prøvde å fortelle henne at det er så mye som spiller inn på humøret; dagsform, dagens hendelser osv, at det var normalt å føle at det går opp og ned i følelsene. Jeg vet at vi er unge, og relativt uerfarne. Jeg er mer erfaren enn henne, og vet at jo mer man grubler og overanalyserer, jo verre blir det. Det vet jeg av egen erfaring, og er redd at det skal skje henne. Så lurer jeg på om dere noen tips til å få henne til å bli mindre "grublende"? Det er ikke sunt i lengden, det vet særlig jeg.
Gjest Daniella_ Skrevet 12. juli 2005 #2 Skrevet 12. juli 2005 Har hun sagt at hun er sånn "alltid"? I alle forhold? hvis ikke så kan det jo rett og slett være at hun er usikker på selve forholdet.
Gjest Fortvilet Skrevet 12. juli 2005 #3 Skrevet 12. juli 2005 Hun sa at hun var sånn i sitt forrige forhold (har inntrykk av at det ikke varte så veldig lenge), og dermed stakk hun av (sånn som jeg har forstått det). Jeg tror også hun er redd for å få disse følelsene, sånn at det samme skjer igjen. Men hun sier at hun er glad i meg, og at hun vil sovne i armene mine og slikt.. Hun har sagt at hun skal prøve å få orden i tankene sine, men det kan jo ende både med et positivt eller negativt resultat... Hvorfor skal alt være så komplisert
Gjest Fortvilet Skrevet 12. juli 2005 #4 Skrevet 12. juli 2005 Må legge til at det forrige forholdet hennes er også det eneste som kan kategoriseres som et ordentlig forhold.. selv om det visstnok ikke er i nærheten så ordentlig som vi har.
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #5 Skrevet 12. juli 2005 Er enig med deg at det ikke er lurt å overanalysere. Går det ann for henne å venne seg av med vanen. Ta litt lettere på ting. Er sikker på at alt vil bli bedre om hun kunne bli litt mer ukomplisert. En av grunnene til at hun overanalyserer kan jo være at hun er usikker på forholdet. Det må dere prøve å finne ut sammen. Lykke til
Gjest seroxata Skrevet 12. juli 2005 #6 Skrevet 12. juli 2005 Hun høres akkurat ut som meg jo! Kunne vært typen min som skrev dette innlegget om meg for noen måneder siden! Vet ikke helt hvordan hun tenker, men slik jeg hadde det, så holdt jeg KRAFTIG tilbake med følelsene mine, for jeg var livredd for å bli såret, livredd for å sette meg fast i et forhold, og livredd for at gubben skulle forsvinne fra meg.. Men jeg var og ærlig helt fra begynnelsen, og han skjønte meg, og lot meg få dent iden jeg trengte... Og i dag er jeg veldig fornøyd, kjempeforelsket, og skjønner ikke at jeg kunne være så tvilende i begynnelsen. Har hatt tre seriøse forhold før han her, hver på ca 2 år, og jeg har stukket av fra de alle sammen! Men det var fordi jeg ikke kunne være ærlig om hvordan jeg tenkte, og aldri sa noe om hvordan jeg fungerte... Så det at hun er så ærlig med deg, vil jeg ta som et godt tegn faktisk! For da vet du hvordan hun tenker, og kan handle litt deretter;) Tror det skal gå bra jeg!! lykke til
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #7 Skrevet 12. juli 2005 Takk for positivt svar! ^_^ Får vel ta all den informasjon jeg får, og gjøre alt jeg kan for få dette på riktig vei. Håper på det beste, men får vel ta en dag av gangen og se utviklingen. Hvis det er noen andre som kjenner seg igjen så er det bare å skrive her.. det kan hjelpe meg
Gjest Guest Skrevet 13. juli 2005 #8 Skrevet 13. juli 2005 Jeg forstår i grunnen ikke problemet. Mange jenter har et komplekst tankemønster og det typisk mange av oss å analysere en del. Hun er ung, du er ung...hun analyserer følelser, ord, handlinger, hva de betyr, og kanskje svinger litt fram og tilbake. Likevel senser du kanskej at hun er glad i deg fordi dere er sammen? Jeg håper det! Selv om du er "ung", finnes det en god del menn på 28 og over 30, som takler slike jenter like dårlig som deg. Mange menn forstår ikke hvorfor noen jenter er så følsomme og skal analysere alt. Fra jentas ståsted kan det fortone seg slik: "Her utreder jeg tanker, analyserer og fremstår som feminint kompleks, også blir han bare sint og frustrert?! Er det takken?!" Den modne mann som kjenner jenter vet at kompleksitet er et tegn på liv: hun lever! Hun ånder og hun tenker. Hvis mannen elsker kvinner og deres vesen elsker han dette ved henne. Hvis mannen er sportsidiot og ikke forstår så mye beyond the obvious, vel så er det ikke mye håp for de reflekterte og mer "dype" jentene. Det er ikke alltid så lett å få forholdet til å vare med deilig kompliserte jenter og uforstående og frustrerte menn, for disse mennene vil aldri forstå.. Jeg synes det er bra at mange jenter er kompliserte og reflekterte og at de tenker høyt. Problemet er bare at mange menn ikke takler det.
vixen Skrevet 15. juli 2005 #9 Skrevet 15. juli 2005 Overanalyseringen vil jeg tro går over når hun har blitt overbevist om at du faktisk mener det du sier og gjør gjennom å lære å stole på deg. Det kan sikkert ta litt tid, men så lenge du ikke gir henne noen grunn til å tvile på deg så løser det seg nok. -viXen-
BayliZ Skrevet 15. juli 2005 #10 Skrevet 15. juli 2005 Skulle nesten tro det var meg du skrev om, bortsett fra at jeg nå er 10 år eldre enn henne. Min personlige erfaring, du får ikke gjort noe med det. Jeg er ihvertfall bare sånn. Når det gjelder forhold, så analyserer jeg mindre og mindre av den enkle grunn at jeg er lykkelig. Det beste du kan gjøre er å ikke mase for mye, la henne tenke, for hun kommer også ut av de negative tankene selv. Men du skal selvfølgelig bry deg om henne, akkurat sånn passe slik at hun føler seg trygg og elsket. resten må nesten hun fikse selv, det er i hennes indre alt dette rører seg i og der kommer ikke du inn når hun er i "det" humøret. Min erfaring dette da :-)
Gjest Ananas Skrevet 15. juli 2005 #11 Skrevet 15. juli 2005 Jeg tenker at ho grubler over hvorvidt du faktisk er glad i henne og om du fortsatt kommer til å være det etterhvert som dere blir bedre kjent og ho slipper deg lenger inn på seg. Det virker som dere prater åpent om ting og det er jo veldig bra. Mitt råd til deg er å kjøre på og vise henne og fortelle henne hvordan og hvor godt du liker henne. For eksempel kan du forklare henne hva det er med henne eller det ho gjør som du liker.
Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #12 Skrevet 15. juli 2005 Jah.. får bare holde ut, og gi mitt beste. Håper det ikke er mer enn slik som dere sier, at hun kun er usikker på hva jeg vil med henne. Mens jeg var på jobb idag, kjørte jeg opp og droppet et brev i postkassen hennes med noen fine og gøye fraser. Venter på responsen
Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #13 Skrevet 15. juli 2005 Svært mange menn (i alle aldre) lurer veldig på hva de skal gjøre med kompliserte (eventuelt usikre) jenter. Det kreves litt raffinement til for å forstå oss av og til, og noen menn de kan dette (kanskje fordi de har hatt søstre eller bare at de er smarte og reflekterte). Mange menn blir utålmodige, for de vet ikke hva kvinner vil ha, og hva de egentlig gir uttrykk for. I middelhavslandene finnes det så mange menn som elsker dette ved kvinnen: de kan lese henne og de kan respondere på henne. Det er som himmelen når en kvinne er i lag med en mann som forstår henne og vet hva hun vil ha, en mann som klarer å lese sin kvinne, har fått en kvinne for livet. Ofte holder det ikke å være sportsidiot og komme med dustete, typisk norske og klønete kommentarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå