AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Vi har i lengre tid hatt forkjølelse innad i kjernefamilien, men den ene etter den andre har tilfrisknet etter ca 4-7 dager uten at vi har tatt oss bryderiet med å la oss teste. Nå er det min tur til å være forkjøla. Sår hals i en dag, og i dag er det litt tyngre å puste enn normalt, jeg gjentar litt. Vi har vel konkludert med at det er det mye omtalte rhinoviruset som er på ferde. Er jeg umoralsk om jeg velger å se an hele greia eller bør jeg testes for å vite hva dette er for noe? Jeg tviler sterkt på at det er koronavirus, og jeg er ung så vil nok ikke trenge behandling heller. Skal på ferie om få dager, og orker ikke tanken på isolasjon frem til et svært sannsynlig negativt svar foreligger. Til informasjon skal jeg på bilferie med nevnte familie, og vi holder oss mest for oss selv med unntak av matinnkjøp (med maske selvsagt!). Kan dette ses an ilys av at andre i familien valgte å gjøre det samme? Som nevnt var de andre friske igjen under en uke etter at de ble syke. Anonymkode: 50041...412
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Skal på ferie om få dager, og orker ikke tanken på isolasjon frem til et svært sannsynlig negativt svar foreligger. Anonymkode: 50041...412 Hold deg hjemme når du er syk, og det gjelder også hvis du har forkjølelsessymptomer. Og test selv ved milde symptomer. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Råd til alle i befolkningen Husk god hånd- og hostehygiene. Du og dine nærmeste kan omgås normalt. Hvem som er «dine nærmeste» bestemmer du selv, men det bør ikke være for mange og det bør være de samme over tid! Hold økt avstand til andre enn dine nærmeste. Unngå fysisk kontakt, inkludert håndhilsing og klemming. Det bør minst være en meter mellom dere. (Avstanden fra ansikt til ansikt er aller viktigst. Hvis man står rygg til rygg, eller etter hverandre som i kø, er det mindre risiko for smitte. Der man sitter ved siden av hverandre bør det være en meter fra skulder til skulder.) Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme til du er symptomfri. Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri. Anonymkode: d9a08...d58 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Hei der, andre bølge! Hadebra, bestefar! Anonymkode: a6c60...4d0 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Jeg jobber på legevakt, for å si det sånn "alle" tenker som deg, reiser på ferie og sprer om seg, for de er jo bare med familie, bare kjapt på wc på bensinstasjoner etc, liten interesse for å være i karantene i ferien ja. Hvis det blir en oppbluss av Covid 19 her til lands så blir jeg ikke overrasket. Heldigvis er det mest rhinovirus i omløp per nå. Anonymkode: 98865...7dd 13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 Vi sleit med det samme her. Jeg ringte bare legen for sikkerhetsskyld. Ble testet to timer etterpå, svaret var klart klokken 8 dagen etter, det var virkelig null stress. Jeg gjorde det nettopp fordi vi skulle ut på tur en uke senere om alle var friske, hadde ikke samvittighet til å dra avgårde med mulig koronasmitte i bagasjen. Her var det heldigvis bare rhinovirus. Anonymkode: 09aca...e82 10
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sleit med det samme her. Jeg ringte bare legen for sikkerhetsskyld. Ble testet to timer etterpå, svaret var klart klokken 8 dagen etter, det var virkelig null stress. Anonymkode: 09aca...e82 Det er virkelig null stress. Men det er viktig å huske på at man skal holde seg hjemme med symptomer, selv om man har negativ test. Anonymkode: d9a08...d58 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er virkelig null stress. Men det er viktig å huske på at man skal holde seg hjemme med symptomer, selv om man har negativ test. Anonymkode: d9a08...d58 Ja, selvfølgelig. Og det gjorde vi og hadde tenkt å gjøre uansett. Tror det ta bekymrer seg for er at det skal ta lang tid å få testsvar, eller at de skal på positiv test. For man må holde seg hjemme enda lenger ved positiv test enn ved negativ. Anonymkode: 09aca...e82
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er virkelig null stress. Men det er viktig å huske på at man skal holde seg hjemme med symptomer, selv om man har negativ test. Anonymkode: d9a08...d58 Da må jeg isoleres året rundt, da jeg har symptomer hele tiden grunnet sykdommen min. Anonymkode: f2d31...5e5 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Håper da du holder deg hjemme! Rhino og corona - samme symptomer ! Test deg for Guds skyld. Tenk på at dere vil være smitte bærere enten det er det ene eller det andre what so ever. Null respekt for folk som absolutt f..... håper dere i alle fall holder dere unna Vestfold for jeg vil ikke se snurten av syke folk som gir faen. Anonymkode: e8096...645 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på legevakt, for å si det sånn "alle" tenker som deg, reiser på ferie og sprer om seg, for de er jo bare med familie, bare kjapt på wc på bensinstasjoner etc, liten interesse for å være i karantene i ferien ja. Hvis det blir en oppbluss av Covid 19 her til lands så blir jeg ikke overrasket. Heldigvis er det mest rhinovirus i omløp per nå. Anonymkode: 98865...7dd Forstår hvorfor folk tenker som meg, så absolutt! I mitt/ vårt tilfelle har vi vært veldig stasjonære i lang tid. De unge studerer (var sist på sine respektive studiesteder i mars), og fester svært lite. Mannen i huset har hjemmekontor, og jeg jobber som frisør (gikk i ferie på fredagen som var). Ettersom at jeg ikke var den som dro smitten inn i huset er det svært usannsynlig at dette er koronaviruset. Det spiller inn som en del av regnestykket. Jeg vet ærlig talt ikke hvor vi skulle ha fått det fra foruten gjennom mitt arbeid, men som sagt er ikke jeg husets pasient zero. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi sleit med det samme her. Jeg ringte bare legen for sikkerhetsskyld. Ble testet to timer etterpå, svaret var klart klokken 8 dagen etter, det var virkelig null stress. Jeg gjorde det nettopp fordi vi skulle ut på tur en uke senere om alle var friske, hadde ikke samvittighet til å dra avgårde med mulig koronasmitte i bagasjen. Her var det heldigvis bare rhinovirus. Anonymkode: 09aca...e82 Greit å vite at det er så grei skuring. Takk for informasjon 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig. Og det gjorde vi og hadde tenkt å gjøre uansett. Tror det ta bekymrer seg for er at det skal ta lang tid å få testsvar, eller at de skal på positiv test. For man må holde seg hjemme enda lenger ved positiv test enn ved negativ. Anonymkode: 09aca...e82 Du har vel rett. Dersom jeg skulle ha testet positivt går hele ferien ut vindu! Det orker jeg ikke tanken på engang. Vi har virkelig behov for ferie hele familien. Dette har liksom vært en oase i en veldig tøff tid på jobben for oss begge. Dersom jeg mister denne ferien kommer jeg garantert til å måtte sykemelde meg, Korona eller ikke. 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper da du holder deg hjemme! Rhino og corona - samme symptomer ! Test deg for Guds skyld. Tenk på at dere vil være smitte bærere enten det er det ene eller det andre what so ever. Null respekt for folk som absolutt f..... håper dere i alle fall holder dere unna Vestfold for jeg vil ikke se snurten av syke folk som gir faen. Anonymkode: e8096...645 Er snakk om en tur til Trøndelag så ta det helt med ro - ts Anonymkode: 50041...412
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår hvorfor folk tenker som meg, så absolutt! I mitt/ vårt tilfelle har vi vært veldig stasjonære i lang tid. De unge studerer (var sist på sine respektive studiesteder i mars), og fester svært lite. Mannen i huset har hjemmekontor, og jeg jobber som frisør (gikk i ferie på fredagen som var). Ettersom at jeg ikke var den som dro smitten inn i huset er det svært usannsynlig at dette er koronaviruset. Det spiller inn som en del av regnestykket. Jeg vet ærlig talt ikke hvor vi skulle ha fått det fra foruten gjennom mitt arbeid, men som sagt er ikke jeg husets pasient zero. Greit å vite at det er så grei skuring. Takk for informasjon Du har vel rett. Dersom jeg skulle ha testet positivt går hele ferien ut vindu! Det orker jeg ikke tanken på engang. Vi har virkelig behov for ferie hele familien. Dette har liksom vært en oase i en veldig tøff tid på jobben for oss begge. Dersom jeg mister denne ferien kommer jeg garantert til å måtte sykemelde meg, Korona eller ikke. Er snakk om en tur til Trøndelag så ta det helt med ro - ts Anonymkode: 50041...412 Egoistiske som bare tenker på seg selv og reise på ferie, uten å vite om en har korona eller ikke. Er det rart smitten flyr med slike som bare gir faen og tenker på seg selv og sine egne behov. Folk dør rundt om i verden og det er en katastrofe. Nordmenn er noen store egoister som må sutre for den minste ting. Hvordan hadde du klart deg i et fattig land nå uten legehjelp omtrent og masse folk rundt deg? Du og andre med den holdningen dere skulle vært sendt til de landene så tror jeg dere hadde begynt å svette ganske fort. Hold dere hjemme så lenge dere er dårlige og ikke vet om dere har korona eller ikke. Vær ikke en smittespreder pga din egen egoisme. Jeg blir oppgitt og forbanna på ego folk ! Anonymkode: 2ea6d...0e1 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har i lengre tid hatt forkjølelse innad i kjernefamilien, men den ene etter den andre har tilfrisknet etter ca 4-7 dager uten at vi har tatt oss bryderiet med å la oss teste. Nå er det min tur til å være forkjøla. Sår hals i en dag, og i dag er det litt tyngre å puste enn normalt, jeg gjentar litt. Vi har vel konkludert med at det er det mye omtalte rhinoviruset som er på ferde. Er jeg umoralsk om jeg velger å se an hele greia eller bør jeg testes for å vite hva dette er for noe? Jeg tviler sterkt på at det er koronavirus, og jeg er ung så vil nok ikke trenge behandling heller. Skal på ferie om få dager, og orker ikke tanken på isolasjon frem til et svært sannsynlig negativt svar foreligger. Til informasjon skal jeg på bilferie med nevnte familie, og vi holder oss mest for oss selv med unntak av matinnkjøp (med maske selvsagt!). Kan dette ses an ilys av at andre i familien valgte å gjøre det samme? Som nevnt var de andre friske igjen under en uke etter at de ble syke. Anonymkode: 50041...412 Du burde absolutt teste deg. Det vet du også. Om ikke annet så for å få iverksatt smittesporing på folk du har vært i kontakt med, hvis du er smittet. Alle tåler det ikke like godt som deg. Vær en ansvarlig voksen og be om å bli testet. Sannsynligvis er det ingenting, men da har du gjort ditt. Anonymkode: a3e41...6a8 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det ta bekymrer seg for er at det skal ta lang tid å få testsvar, eller at de skal på positiv test. For man må holde seg hjemme enda lenger ved positiv test enn ved negativ. Anonymkode: 09aca...e82 Ja, jeg har hørt om disse som nekter å teste seg i tilfelle de får positivt svar, og må være isolert. Det ironiske er at hvis den første syke i TS' familie hadde testet seg når de skulle (altså 2-3 dager etter at første symptom oppsto ) hadde de allerede visst om det var rhinovirus eller covid-19, og kunne lagt opp planene etter det. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har i lengre tid hatt forkjølelse innad i kjernefamilien, men den ene etter den andre har tilfrisknet etter ca 4-7 dager uten at vi har tatt oss bryderiet med å la oss teste. Anonymkode: d9a08...d58 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har hørt om disse som nekter å teste seg i tilfelle de får positivt svar, og må være isolert. Det ironiske er at hvis den første syke i TS' familie hadde testet seg når de skulle (altså 2-3 dager etter at første symptom oppsto ) hadde de allerede visst om det var rhinovirus eller covid-19, og kunne lagt opp planene etter det. Anonymkode: d9a08...d58 Men så lenge man må i karantene selv om man har negativt svar, så forstår jeg dem litt. Hva er vitsen med å teste seg da, hvis man uansett skal være innesperret? Anonymkode: f2d31...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men så lenge man må i karantene selv om man har negativt svar, så forstår jeg dem litt. Hva er vitsen med å teste seg da, hvis man uansett skal være innesperret? Anonymkode: f2d31...5e5 Jeg skjønner tankegangen, det er morsommere å kunne gå ut, møte andre på avstand, bruke munnbind på butikken (som TS sa var en selvfølgelighet), og alt det andre man kan gjøre i karantene, men som man ikke kan gjøre i isolasjon. Men det som er morsommere for en selv er ikke alltid det beste for andre. Og akkurat nå er vi i en tid der andres helse, arbeidsplass, og velbefinnende bør settes like høyt som egen, og da bør en test (med påfølgende isolasjon ved positivt svar) være en selvfølgelighet. Anonymkode: d9a08...d58 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner tankegangen, det er morsommere å kunne gå ut, møte andre på avstand, bruke munnbind på butikken (som TS sa var en selvfølgelighet), og alt det andre man kan gjøre i karantene, men som man ikke kan gjøre i isolasjon. Men det som er morsommere for en selv er ikke alltid det beste for andre. Og akkurat nå er vi i en tid der andres helse, arbeidsplass, og velbefinnende bør settes like høyt som egen, og da bør en test (med påfølgende isolasjon ved positivt svar) være en selvfølgelighet. Anonymkode: d9a08...d58 Det er en gutt i Saudi-Arabia som døde i går fordi testpinnen knakk i nesen hans. Så det er risiko å ta testen også skal jeg si deg. Ubehagelig og kjempevond test, som kan være potensielt farlig. Er testen negativ, så må man likevel være hjemme - for man kan være syk likevel. Javel? Hva er vitsen med å testes hvis testene hele tiden viser feil? Anonymkode: f2d31...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår hvorfor folk tenker som meg, så absolutt! I mitt/ vårt tilfelle har vi vært veldig stasjonære i lang tid. De unge studerer (var sist på sine respektive studiesteder i mars), og fester svært lite. Mannen i huset har hjemmekontor, og jeg jobber som frisør (gikk i ferie på fredagen som var). Ettersom at jeg ikke var den som dro smitten inn i huset er det svært usannsynlig at dette er koronaviruset. Det spiller inn som en del av regnestykket. Jeg vet ærlig talt ikke hvor vi skulle ha fått det fra foruten gjennom mitt arbeid, men som sagt er ikke jeg husets pasient zero. Greit å vite at det er så grei skuring. Takk for informasjon Du har vel rett. Dersom jeg skulle ha testet positivt går hele ferien ut vindu! Det orker jeg ikke tanken på engang. Vi har virkelig behov for ferie hele familien. Dette har liksom vært en oase i en veldig tøff tid på jobben for oss begge. Dersom jeg mister denne ferien kommer jeg garantert til å måtte sykemelde meg, Korona eller ikke. Er snakk om en tur til Trøndelag så ta det helt med ro - ts Anonymkode: 50041...412 Jeg bor i Trøndelag og ser helst at du ikke kommer hit... JEG skal ikke være nødt til å sitte inne for at DU er syk. Hele familien trenger ferie??? Altså, hvem faen trenger ikke ferie?? Hva er det som gjør din familie mer spesiell enn alle de andre familiene? Jeg regner med dette er et innlegg kun for å provosere. Ingen er vel så dumme som ts.. Anonymkode: 602cd...1a1 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en gutt i Saudi-Arabia som døde i går fordi testpinnen knakk i nesen hans. Så det er risiko å ta testen også skal jeg si deg. Ubehagelig og kjempevond test, som kan være potensielt farlig. Er testen negativ, så må man likevel være hjemme - for man kan være syk likevel. Javel? Hva er vitsen med å testes hvis testene hele tiden viser feil? Anonymkode: f2d31...5e5 Det må ha vært noe annet han døde av. Man dør ikke av en pinne i nesa. Anonymkode: 76bb1...d8f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en gutt i Saudi-Arabia som døde i går fordi testpinnen knakk i nesen hans. Så det er risiko å ta testen også skal jeg si deg. Ubehagelig og kjempevond test, som kan være potensielt farlig. Er testen negativ, så må man likevel være hjemme - for man kan være syk likevel. Javel? Hva er vitsen med å testes hvis testene hele tiden viser feil? Anonymkode: f2d31...5e5 Hvor mange har dødd av testen (hvis det var testen han døde av)? 1 av 20 millioner eller noe slikt? Testen kan være feil ja, men det er mindre sannsynlighet for falsk negativ ved symptomer enn ved testing uten symptomer. Ved falsk negativ behøver du ikke være i karantene når symptomene er borte. Ved positiv test må du være isolert i minst 8 dager etter at du ble syk, og minst 3 døgn etter at du ble symptomfri. Det er stor forskjell på karantene og isolasjon, karantene er friere, og det er derfor mange ikke vil teste seg. Heldigvis har vi så lavt smittetrykk akkurat nå, så det får ikke like store konsekvenser at syke mennesker ikke tester seg som det ville gjort ved større smittetrykk, men man kan stille spørsmål ved den enkeltes ansvarsfølelse. Anonymkode: d9a08...d58
Anbefalte innlegg