AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Har kjøpt og totalrenovert er hus i 9 måneder nå. Har leietakere som fikk nøklene for 3 dager siden. Det er et par og deres 5 barn. Jeg opprettet depositumskonto som han skulle godkjenne i sin nettbank og betale inn depositum og ble enig om at han betalte halv husleie for juli siden de tok over fra 13. Juli. Forklarte til dem at de betaler den halve husleien den dagen de skulle motta nøklene for tre dager siden, så betaler de første hele husleie 1. I neste måned og at husleie skal betales inn den 1. I hver måned. Oppdaget for to dager siden at han hadde godkjent depositumskonto, men hverken betalt Inn depositum og ikke betalt den halve husleien. Begge kontoer står som 0kr. Jeg tok kontakt med den banken som kunne bekrefte at leietaker hadde vært inne å godkjent opprettelse av depositumskonto, men ikke foretatt noen innbetalinger. Sende han screenshot og meldinger for to dager siden, han svarte ikke. Sendte han meldinger i går både på sms og på hans whatsapp så jeg så at han hadde fått og lest meldingene. Fikk ingen svar. Sendte screenshot til en av de voksne sønnene hans og spurte om han kunne hjelpe faren i nettbanken hvis han ikke fikk til og sendte screenshot av at jeg hadde forsøkt å fått tak i faren i to dager siden de fikk nøklene. Sønnen svarte at han skulle ringe faren, men fikk ikke mere respons fra sønnen ang. Det i går heller. sendte melding til kona til leietakeren imorges og skrev at jeg hadde forsøkt å få tak i han i 3 dager nå, om hun kunne gi han beskjed. Hun har enda ikke svart. Hvor lenge skal jeg og mannen vente og hva blir i så fall neste steg hvis vi fortsetter å se at de ikke har betalt inn depositum og husleie? Da er ikke leiekontrakten gyldig for de har brutt avtalen. skal jeg vente til det har gått 7-10 dager så kontakter jeg flyktningekonsulenten i kommunen og sier at de ikke har betalt inn depositum og husleie etter 7-10 dager etter overtakelse og at vi ikke får respons fra dem, slik at vi sier ifra til kommunen at de bare må ta de tilbake og de bare må flytte tilbake i flyktningeboligen? Kan min mann fysisk dra til huset og låse seg inn og kreve nøklene tilbake og kaste dem ut når de ikke har betalt inn depositum og husleie? Eller er det politiet man evt. Kontakter for å få dem utkastet eller? Eller kontakter vi huseiernes landsforbund som vi er medlem i? Er gjennom dem vi har opprettet depositumskonto og husleiekonto. Anonymkode: a914e...112
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Send rekommandert brev og e-post der du gir de en frist til å betale og hvis ikke så sier du opp kontrakten og begrunner det med kontraktbrudd. Dette virker som leietagere du uansett ikke bør leie ut til så det er lurt å få de ut så fort som mulig, i fremtiden så bør du ikke leie ut til flyktninger og folk som har NAV-garanti eller annet opplegg i regi av kommune og myndigheter. Du kan ikke bare kaste de ut og dessverre så er dette en prosess som kan ta veldig lang tid og du risikerer å ikke få inn husleie på mange måneder. Denne siden kan være til hjelp og du bør også ta kontakt med Huseiernes landsforbund med en gang. http://husleieloven.htu.no/oppsigelse/ Anonymkode: 67f49...b33 24
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Aldri gi fra deg nøkler før pengene er på plass. Unntaket kan f.eks være at du kjenner leietaker eller foreldrene eller at noen du stoler blindt på går god for dem. Anonymkode: 6ed3a...393 43
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Jeg ville nok avsluttet leieforholdet asap. Høres ut som du vil få mye trøbbel med de i fremtiden. Anonymkode: 86652...aa1 13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send rekommandert brev og e-post der du gir de en frist til å betale og hvis ikke så sier du opp kontrakten og begrunner det med kontraktbrudd. Dette virker som leietagere du uansett ikke bør leie ut til så det er lurt å få de ut så fort som mulig, i fremtiden så bør du ikke leie ut til flyktninger og folk som har NAV-garanti eller annet opplegg i regi av kommune og myndigheter. Du kan ikke bare kaste de ut og dessverre så er dette en prosess som kan ta veldig lang tid og du risikerer å ikke få inn husleie på mange måneder. Denne siden kan være til hjelp og du bør også ta kontakt med Huseiernes landsforbund med en gang. http://husleieloven.htu.no/oppsigelse/ Anonymkode: 67f49...b33 De snakket alle perfekt norsk og har bodd i norge siste 10 år og snakket med flyktningekonsulenten i kommunen før vi bestemte oss for å leie ut til dem og hun sa at det var greie folk og hvis det ble noe problem skulle vi bare kontakte flyktningekonsulenten. De var veldig hyggelige og ydmyke på visning og sa de hadde vært på 6 visninger på to år men ble aldri valgt fordi de var afrikanere og at de syntes det var veldig synd for de ønsket å integrere seg i samfunnet og opplevde det som vanskelig når det var så mye fordommer. De klagde på mugg i flyktningeboligen og at det var nedslitt når de flyttet inn og at kommunen ikke tok vare på byggene og at de ønsket bare et ok hjem til sin familie og at de lovde å ta godt vare på huset. De jobber begge som vaskere i kommunen og har gjennomført alle kurs og sånn de skal sa flyktningekonsulenten, så ønsket å endelig gi dem en sjanse for å vise at ikke alle nordmenn er fordomsfulle rasister. Anonymkode: a914e...112 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 Kan det være en mulighet for at de ikke forstår norsk så godt som de kanskje gir uttrykk for? At de nikker og sier ja når du prater til dem, for å virke som om de forstår selvom de i realiteten ikke forstår. Og så forstår de skriftlig norsk enda dårligere? Jeg hadde en kollega på jobben som hadde bodd i Norge ganske lenge, og som ga uttrykk for å forstå norsk godt. Hun holdt alltid øyekontakt, smilte, nikket, sa ja eller fint, så jeg trodde hun forstod alt jeg sa. Likevel gjorde hun aldri de tingene jeg ba henne om, og det var mye surr. Viste seg til slutt at hun egentlig ikke forstod noe særlig norsk, men bare lot som fordi hun kun fikk jobber når hun løy og sa at hun kunne norsk. Hvis jeg var deg ville jeg nok dratt hjem til dem og tatt en prat ansikt til ansikt. Lykke til. Anonymkode: 0b413...4c1 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 De har brutt kontrakten. Hvis dere har skriftlig avtale ang når depositum og sånt skulle betales er det kontraktbrudd og du kan kreve at de flytter ut hvis de ikke betaler deg. Sett en frist, gi tydelig skriftlig beskjed. Så lenge de ikke har betalt kan du fint låse deg inn og prate med dem, eller kreve utflytting Anonymkode: a1de4...3f2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Kontakt flyktningekonsulenten, det er jo det som var avtalen dersom det ble problemer. Anonymkode: 6b892...b48 24
Djækklåsst Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 Får håpe det går bra. Har lært «den harde veien» at man aldri bør stole på folk om sånt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send rekommandert brev og e-post der du gir de en frist til å betale og hvis ikke så sier du opp kontrakten og begrunner det med kontraktbrudd. Dette virker som leietagere du uansett ikke bør leie ut til så det er lurt å få de ut så fort som mulig, i fremtiden så bør du ikke leie ut til flyktninger og folk som har NAV-garanti eller annet opplegg i regi av kommune og myndigheter. Du kan ikke bare kaste de ut og dessverre så er dette en prosess som kan ta veldig lang tid og du risikerer å ikke få inn husleie på mange måneder. Denne siden kan være til hjelp og du bør også ta kontakt med Huseiernes landsforbund med en gang. http://husleieloven.htu.no/oppsigelse/ Anonymkode: 67f49...b33 Her var fordommene i høysetet. Jeg var selv ung student med to små barn i en storby for mange år siden. Leiemarkedet var trangt og leien skyhøy. Noen leide ikke ut til folk med barn. Jeg kom over en annonse der leieprisen var overkommelig, valgte, for første gang å dra personlig med søknaden min. Det viste seg at det var en eldre mann som var blitt enkemann og vi pratet lenge. Jeg la ikke skjul på at jeg var desperat etter et rimelig sted for meg og mine to små. Etter et par dager ringte han, han hadde syntes så synd i meg, jeg virket i tillegg både ærlig og hyggelig. Det ble starten på et langt og godt leieforhold. I løpet av de fem årene jeg bodde der økte han aldri husleien, i desember betalte jeg halv, i juli ingenting, siden jeg ikke var der, det insisterte han på. Som motytelse inviterte jeg ofte på middag, han var en selvskreven gjest i barnas bursdager, med på dagsturer sammen med meg og barna i helgene, de stortrivdes i hverandres selskap. Han satt barnevakt om jeg måtte på gruppesamlinger på kveldstid. Jeg tilbød meg å måke snø men den trimmen trengte han. Da jeg fant meg mann og flyttet et godt stykke unna beholdt vi kontakten og besøkte hverandre, helt til han fikk et slag og døde ikke så lenge etterpå. En dag kom det et rekommandert brev fra et advokatkontor. Jeg var satt opp som enearving, det var gjort allerede mens jeg bodde der. Noen slektninger på hans avdødes kone prøvde å bestride men de hadde satt opp testamente der lengstlevende arvet alt så de kom ingen vei. Dette var mennesker som hadde advart han om å leie ut til alenemødre på trygd. Han burde ta høyere leie, osv. Mennesker som aldri var på besøk eller ringte for å høre hvordan det sto til. Invitere han på besøk. De forventet kun penger på konto til bursdager og jul, for det hadde tante sendt. Etter å ha motatt arven pusset jeg opp huset, delte øverste etasje inn i to leiligheter. Og nå er det meg som leier ut til alenemødre som er studenter, til en helt overkommelig pris og selvsagt depositum. I fjor flyttet en inn, hun kunne nesten ikke tro at leiligheten var så fin, så nyoppusset og så sentralt til den prisen. Til gjengjeld får jeg leia inn hver måned, det er aldri festing fordi alle tre har små barn. De tar snømåkingen etter tur. Og de er storfornøyde. Mitt eneste krav er at ingen menn skal flytte inn, da blir evt leien økt. De må også finne seg ny bolig senest to år etter at de er begynt i jobb. Jeg har kalt boligen NNs hus. Hadde denne eldre, snille mannen vært like fordomsfull som deg hadde jeg kanskje ikke fått utdannelse. Kanskje flere heller ikke hadde det om jeg hadde glemt hvordan det var å måtte snu på hver eneste krone. Og til TS, mulig de venter på penger og er litt redd for å svare deg? Tror det er utbetaling fredag, vent til da. Etter det tar du kontakt med kommunen om det er de som har formidlet utleien. Det er heller ikke bare å kaste ut noen som har flyttet inn, neste gang får du penger på konto før du overleverer nøkler, ellers må mest sannsynlig namsmannen kobles inn. Husk og at folk som har god inntekt også kan være dårlige betalere. Det finnes ulike folk i alle "klasser". Anonymkode: 9b020...124 39
jabx Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var fordommene i høysetet. Jeg var selv ung student med to små barn i en storby for mange år siden. Leiemarkedet var trangt og leien skyhøy. Noen leide ikke ut til folk med barn. Jeg kom over en annonse der leieprisen var overkommelig, valgte, for første gang å dra personlig med søknaden min. Det viste seg at det var en eldre mann som var blitt enkemann og vi pratet lenge. Jeg la ikke skjul på at jeg var desperat etter et rimelig sted for meg og mine to små. Etter et par dager ringte han, han hadde syntes så synd i meg, jeg virket i tillegg både ærlig og hyggelig. Det ble starten på et langt og godt leieforhold. I løpet av de fem årene jeg bodde der økte han aldri husleien, i desember betalte jeg halv, i juli ingenting, siden jeg ikke var der, det insisterte han på. Som motytelse inviterte jeg ofte på middag, han var en selvskreven gjest i barnas bursdager, med på dagsturer sammen med meg og barna i helgene, de stortrivdes i hverandres selskap. Han satt barnevakt om jeg måtte på gruppesamlinger på kveldstid. Jeg tilbød meg å måke snø men den trimmen trengte han. Da jeg fant meg mann og flyttet et godt stykke unna beholdt vi kontakten og besøkte hverandre, helt til han fikk et slag og døde ikke så lenge etterpå. En dag kom det et rekommandert brev fra et advokatkontor. Jeg var satt opp som enearving, det var gjort allerede mens jeg bodde der. Noen slektninger på hans avdødes kone prøvde å bestride men de hadde satt opp testamente der lengstlevende arvet alt så de kom ingen vei. Dette var mennesker som hadde advart han om å leie ut til alenemødre på trygd. Han burde ta høyere leie, osv. Mennesker som aldri var på besøk eller ringte for å høre hvordan det sto til. Invitere han på besøk. De forventet kun penger på konto til bursdager og jul, for det hadde tante sendt. Hva har dette med TS' opplevelse å gjøre? Du var en samvittighetsfull og ærlig leieboer som kommuniserte godt med utleier, så derfor er det greit at noen lar være å betale for seg og bare ignorerer alle forsøk på å kontakte dem? Jesus Kristus. 31
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #13 Skrevet 16. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Her var fordommene i høysetet. Jeg var selv ung student med to små barn i en storby for mange år siden. Leiemarkedet var trangt og leien skyhøy. Noen leide ikke ut til folk med barn. Jeg kom over en annonse der leieprisen var overkommelig, valgte, for første gang å dra personlig med søknaden min. Det viste seg at det var en eldre mann som var blitt enkemann og vi pratet lenge. Jeg la ikke skjul på at jeg var desperat etter et rimelig sted for meg og mine to små. Etter et par dager ringte han, han hadde syntes så synd i meg, jeg virket i tillegg både ærlig og hyggelig. Det ble starten på et langt og godt leieforhold. I løpet av de fem årene jeg bodde der økte han aldri husleien, i desember betalte jeg halv, i juli ingenting, siden jeg ikke var der, det insisterte han på. Som motytelse inviterte jeg ofte på middag, han var en selvskreven gjest i barnas bursdager, med på dagsturer sammen med meg og barna i helgene, de stortrivdes i hverandres selskap. Han satt barnevakt om jeg måtte på gruppesamlinger på kveldstid. Jeg tilbød meg å måke snø men den trimmen trengte han. Da jeg fant meg mann og flyttet et godt stykke unna beholdt vi kontakten og besøkte hverandre, helt til han fikk et slag og døde ikke så lenge etterpå. En dag kom det et rekommandert brev fra et advokatkontor. Jeg var satt opp som enearving, det var gjort allerede mens jeg bodde der. Noen slektninger på hans avdødes kone prøvde å bestride men de hadde satt opp testamente der lengstlevende arvet alt så de kom ingen vei. Dette var mennesker som hadde advart han om å leie ut til alenemødre på trygd. Han burde ta høyere leie, osv. Mennesker som aldri var på besøk eller ringte for å høre hvordan det sto til. Invitere han på besøk. De forventet kun penger på konto til bursdager og jul, for det hadde tante sendt. Etter å ha motatt arven pusset jeg opp huset, delte øverste etasje inn i to leiligheter. Og nå er det meg som leier ut til alenemødre som er studenter, til en helt overkommelig pris og selvsagt depositum. I fjor flyttet en inn, hun kunne nesten ikke tro at leiligheten var så fin, så nyoppusset og så sentralt til den prisen. Til gjengjeld får jeg leia inn hver måned, det er aldri festing fordi alle tre har små barn. De tar snømåkingen etter tur. Og de er storfornøyde. Mitt eneste krav er at ingen menn skal flytte inn, da blir evt leien økt. De må også finne seg ny bolig senest to år etter at de er begynt i jobb. Jeg har kalt boligen NNs hus. Hadde denne eldre, snille mannen vært like fordomsfull som deg hadde jeg kanskje ikke fått utdannelse. Kanskje flere heller ikke hadde det om jeg hadde glemt hvordan det var å måtte snu på hver eneste krone. Og til TS, mulig de venter på penger og er litt redd for å svare deg? Tror det er utbetaling fredag, vent til da. Etter det tar du kontakt med kommunen om det er de som har formidlet utleien. Det er heller ikke bare å kaste ut noen som har flyttet inn, neste gang får du penger på konto før du overleverer nøkler, ellers må mest sannsynlig namsmannen kobles inn. Husk og at folk som har god inntekt også kan være dårlige betalere. Det finnes ulike folk i alle "klasser". Anonymkode: 9b020...124 Hva har dette med ts å gjøre? Anonymkode: 88533...a9e 25
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #14 Skrevet 16. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var fordommene i høysetet. Jeg var selv ung student med to små barn i en storby for mange år siden. Leiemarkedet var trangt og leien skyhøy. Noen leide ikke ut til folk med barn. Jeg kom over en annonse der leieprisen var overkommelig, valgte, for første gang å dra personlig med søknaden min. Det viste seg at det var en eldre mann som var blitt enkemann og vi pratet lenge. Jeg la ikke skjul på at jeg var desperat etter et rimelig sted for meg og mine to små. Etter et par dager ringte han, han hadde syntes så synd i meg, jeg virket i tillegg både ærlig og hyggelig. Det ble starten på et langt og godt leieforhold. I løpet av de fem årene jeg bodde der økte han aldri husleien, i desember betalte jeg halv, i juli ingenting, siden jeg ikke var der, det insisterte han på. Som motytelse inviterte jeg ofte på middag, han var en selvskreven gjest i barnas bursdager, med på dagsturer sammen med meg og barna i helgene, de stortrivdes i hverandres selskap. Han satt barnevakt om jeg måtte på gruppesamlinger på kveldstid. Jeg tilbød meg å måke snø men den trimmen trengte han. Da jeg fant meg mann og flyttet et godt stykke unna beholdt vi kontakten og besøkte hverandre, helt til han fikk et slag og døde ikke så lenge etterpå. En dag kom det et rekommandert brev fra et advokatkontor. Jeg var satt opp som enearving, det var gjort allerede mens jeg bodde der. Noen slektninger på hans avdødes kone prøvde å bestride men de hadde satt opp testamente der lengstlevende arvet alt så de kom ingen vei. Dette var mennesker som hadde advart han om å leie ut til alenemødre på trygd. Han burde ta høyere leie, osv. Mennesker som aldri var på besøk eller ringte for å høre hvordan det sto til. Invitere han på besøk. De forventet kun penger på konto til bursdager og jul, for det hadde tante sendt. Etter å ha motatt arven pusset jeg opp huset, delte øverste etasje inn i to leiligheter. Og nå er det meg som leier ut til alenemødre som er studenter, til en helt overkommelig pris og selvsagt depositum. I fjor flyttet en inn, hun kunne nesten ikke tro at leiligheten var så fin, så nyoppusset og så sentralt til den prisen. Til gjengjeld får jeg leia inn hver måned, det er aldri festing fordi alle tre har små barn. De tar snømåkingen etter tur. Og de er storfornøyde. Mitt eneste krav er at ingen menn skal flytte inn, da blir evt leien økt. De må også finne seg ny bolig senest to år etter at de er begynt i jobb. Jeg har kalt boligen NNs hus. Hadde denne eldre, snille mannen vært like fordomsfull som deg hadde jeg kanskje ikke fått utdannelse. Kanskje flere heller ikke hadde det om jeg hadde glemt hvordan det var å måtte snu på hver eneste krone. Og til TS, mulig de venter på penger og er litt redd for å svare deg? Tror det er utbetaling fredag, vent til da. Etter det tar du kontakt med kommunen om det er de som har formidlet utleien. Det er heller ikke bare å kaste ut noen som har flyttet inn, neste gang får du penger på konto før du overleverer nøkler, ellers må mest sannsynlig namsmannen kobles inn. Husk og at folk som har god inntekt også kan være dårlige betalere. Det finnes ulike folk i alle "klasser". Anonymkode: 9b020...124 Hva har dette med saken å gjøre? TS har ikke fått de innbetalinger som var avtalt, og leietakere svarer ikke på henvendelser. Anonymkode: 6ed3a...393 24
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #15 Skrevet 16. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var fordommene i høysetet. Jeg var selv ung student med to små barn i en storby for mange år siden. Leiemarkedet var trangt og leien skyhøy. Noen leide ikke ut til folk med barn. Jeg kom over en annonse der leieprisen var overkommelig, valgte, for første gang å dra personlig med søknaden min. Det viste seg at det var en eldre mann som var blitt enkemann og vi pratet lenge. Jeg la ikke skjul på at jeg var desperat etter et rimelig sted for meg og mine to små. Etter et par dager ringte han, han hadde syntes så synd i meg, jeg virket i tillegg både ærlig og hyggelig. Det ble starten på et langt og godt leieforhold. I løpet av de fem årene jeg bodde der økte han aldri husleien, i desember betalte jeg halv, i juli ingenting, siden jeg ikke var der, det insisterte han på. Som motytelse inviterte jeg ofte på middag, han var en selvskreven gjest i barnas bursdager, med på dagsturer sammen med meg og barna i helgene, de stortrivdes i hverandres selskap. Han satt barnevakt om jeg måtte på gruppesamlinger på kveldstid. Jeg tilbød meg å måke snø men den trimmen trengte han. Da jeg fant meg mann og flyttet et godt stykke unna beholdt vi kontakten og besøkte hverandre, helt til han fikk et slag og døde ikke så lenge etterpå. En dag kom det et rekommandert brev fra et advokatkontor. Jeg var satt opp som enearving, det var gjort allerede mens jeg bodde der. Noen slektninger på hans avdødes kone prøvde å bestride men de hadde satt opp testamente der lengstlevende arvet alt så de kom ingen vei. Dette var mennesker som hadde advart han om å leie ut til alenemødre på trygd. Han burde ta høyere leie, osv. Mennesker som aldri var på besøk eller ringte for å høre hvordan det sto til. Invitere han på besøk. De forventet kun penger på konto til bursdager og jul, for det hadde tante sendt. Etter å ha motatt arven pusset jeg opp huset, delte øverste etasje inn i to leiligheter. Og nå er det meg som leier ut til alenemødre som er studenter, til en helt overkommelig pris og selvsagt depositum. I fjor flyttet en inn, hun kunne nesten ikke tro at leiligheten var så fin, så nyoppusset og så sentralt til den prisen. Til gjengjeld får jeg leia inn hver måned, det er aldri festing fordi alle tre har små barn. De tar snømåkingen etter tur. Og de er storfornøyde. Mitt eneste krav er at ingen menn skal flytte inn, da blir evt leien økt. De må også finne seg ny bolig senest to år etter at de er begynt i jobb. Jeg har kalt boligen NNs hus. Hadde denne eldre, snille mannen vært like fordomsfull som deg hadde jeg kanskje ikke fått utdannelse. Kanskje flere heller ikke hadde det om jeg hadde glemt hvordan det var å måtte snu på hver eneste krone. Og til TS, mulig de venter på penger og er litt redd for å svare deg? Tror det er utbetaling fredag, vent til da. Etter det tar du kontakt med kommunen om det er de som har formidlet utleien. Det er heller ikke bare å kaste ut noen som har flyttet inn, neste gang får du penger på konto før du overleverer nøkler, ellers må mest sannsynlig namsmannen kobles inn. Husk og at folk som har god inntekt også kan være dårlige betalere. Det finnes ulike folk i alle "klasser". Anonymkode: 9b020...124 Hva i alle dager har dette med saken å gjøre. Så bare fordi noen har dårlig råd ect så skal utleiere godta kontraktbrudd? Neppe. Dette skal da være et profesjonelt utleier/leietaker forhold! Hvis du ikke har råd så dropper du å leie der. Andre skal ikke ta hensyn til leietakers problemer. Hvis man en mnd ikke kan betale før et par dager senere, greit nok. men å ikke betale inn depositum og første mnd leie til avtalt tid er rødt flagg. Ts er ikke ansvarlig for leietakerene, de får betale eller finne seg i at de må flytte Anonymkode: a1de4...3f2 15
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #16 Skrevet 16. juli 2020 Dersom kommunen er involvert kan du forsøke å få de på banen for å rette opp mulige misforståelser. Ellers bør du snarest iverksette prosess med utkastelse. Her finner du informasjon om hvordan du går frem:https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/ Det mest riktige i denne situasjonen vil nok være å begjære fravikelse (utkastelse) pga utestående husleie. Under forutsetning av at husleiekontrakten har vedtakelse om utkastelse på bakgrunn av manglende leie så er kort fortalt prosedyren: 1. sende varsel til leietaker(ene). Bruk standard varsel du finner via overnevnte link, da det stilles krav til innholdet. Det kan sendes med vanlig post eller leveres selv i postkassen (greit å ta et bilde av at det er levert) eller til leietaker. Kan også sendes rekommandert, det vil ha en høyere bevisverdi for eventuell tvist om det er avsendt, men vanlig post er tilstrekkelig. 2. dersom de ikke flytter ut eller betaler innen fristen i varselet, skriv ut og fyll ut begjæring om fravikelse. Legg ved kopi av varsel og kopi av husleiekontrakt og send dette inn til namsmannen i det distriktet leieobjektet befinner seg. 3. dersom det berammes gjennomføring vil du motta brev fra namsmannen og pålegges å møte til fravikelsen. Du har ikke myndighet til å selv kaste de ut. Da kan leietaker ta seg inn igjen, og du kan komme i erstatningsansvar for utgifter leietaker har (hotell, låsesmed og lignende). Og til neste sak, ikke gi ut nøkler før depositum er innbetalt. mvh, en som jobber som namsmann Anonymkode: 00bc1...bca 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #17 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt eneste krav er at ingen menn skal flytte inn, da blir evt leien økt Dette har du vel ikke lov til? Leietakere kan la kjæreste/ektefelle, foreldre, egne barn, fosterbarn, stebarn eller svigerforeldre flytte inn, og de behøver ikke engang spørre utleier om lov. Er ganske sikker på at det ikke er lov til å skrive kontrakt som fratar leietaker denne rettigheten. Du har ikke lov til å øke husleie selvom det skulle bli flere beboere i utleie-leiligheten din. Anonymkode: 0b413...4c1 24
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #18 Skrevet 16. juli 2020 Jeg skal først prøve å sende ny melding til sønnen ikveld eller imorgen og høre om han fikk hjulpet faren og si at det enda ikke har kommet inn depositum eller husleie. Kan hende det bare handler om at han ikke er helt habil på nettbank eller ikke helt har forstått. Siden de fortsatt har den kommunale boligen frem til 1. August, kan det være han ikke har forstått at han må betale inn husleie til meg nå for halv måned siden han ønsket å ta over fra den 12. Selv om dette var noe jeg presiserte. Kan hende han er en av de som gir inntrykk av å forstå og bare smiler og sier «ja veldig bra» som han sa til alt, men egentlig bare forstår en brøkdel. Det var sønnen og datteren som oversatte mesteparten på deres språk av det jeg fortalte, for å forsikre at han skjønte det. Anonymkode: a914e...112
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #19 Skrevet 16. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal først prøve å sende ny melding til sønnen ikveld eller imorgen og høre om han fikk hjulpet faren og si at det enda ikke har kommet inn depositum eller husleie. Kan hende det bare handler om at han ikke er helt habil på nettbank eller ikke helt har forstått. Siden de fortsatt har den kommunale boligen frem til 1. August, kan det være han ikke har forstått at han må betale inn husleie til meg nå for halv måned siden han ønsket å ta over fra den 12. Selv om dette var noe jeg presiserte. Kan hende han er en av de som gir inntrykk av å forstå og bare smiler og sier «ja veldig bra» som han sa til alt, men egentlig bare forstår en brøkdel. Det var sønnen og datteren som oversatte mesteparten på deres språk av det jeg fortalte, for å forsikre at han skjønte det. Anonymkode: a914e...112 Hvor gamle er de barna som hjalp til med oversettelsen? Jeg tror kanskje det hele beror på en misforståelse, ville ha tatt kontakt med flyktningekonsulenten. Anonymkode: e2750...ee1 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #20 Skrevet 16. juli 2020 Hva med å ringe? Anonymkode: 37dcd...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå