Gå til innhold

Gå med maske på butikk osv, hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å bruke maske hvis skal noe, f.eks matbutikken osv... Synes dere det blir for drøyt? Jeg bare ser hva andre land gjør, og nå når turister får strømme til Norge, tenker jeg at hvorfor ikke være på den sikre sida.... Jeg har ikke lyst å få smitte eller smitte familien min pga andre vil leve som normalt...

Men er litt nervøs for at jeg skal få kommentarer på at jeg bruker maske her, iallefall når det er et liten befolkning :(

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: ebd86...9fe

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo har jeg sett enkelte med maske. Tenker at de er i en risikogruppe eller pleier omgang med noen i risikogruppe. Synes det er helt kurant. 

Regner med at flere kommer til å bruke maske på feks kollektivtransport utover høsten. 

Anonymkode: 5103c...033

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I Oslo har jeg sett enkelte med maske. Tenker at de er i en risikogruppe eller pleier omgang med noen i risikogruppe. Synes det er helt kurant. 

Regner med at flere kommer til å bruke maske på feks kollektivtransport utover høsten. 

Anonymkode: 5103c...033

Ja, vil tro at de som er i risikogruppen velger å være på den sikre siden... Men er redd for at det skal forårsake misforståelse her jeg bor, er ikke en så stor plass... Blir da teit å bruke maske? Jeg bor ikke en storby liksom...

Men turister kan jo strømme hit også..

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt innafor! Ble servert av en asiater her om dagen, som hadde på seg munnbind. Tenkte det var fint at de ville gi oss den ekstra tryggheten, i tillegg til å være hakket tryggere selv. 

Anonymkode: 20f1e...3e7

• Liker 4
Skrevet

Hvis du får kommentarer så svarer du bare at du ikke har lyst til å smitte noen. 

Ingen har noe med om du bruker maske. Det er jo kun du som kan bestemme dette. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker det er helt innafor! Ble servert av en asiater her om dagen, som hadde på seg munnbind. Tenkte det var fint at de ville gi oss den ekstra tryggheten, i tillegg til å være hakket tryggere selv. 

Dette var på Evje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg ikke bryr meg om hva andre tenker. Ja til masker. Nei til virus og faenskap fra andre mennesker. 

Anonymkode: 60bf1...dbc

• Liker 2
Skrevet

Det er synd at vi er så opptatt av andres blikk hele tiden. Jeg har kjent på den samme maske-skammen selv, men kommer til å bruke maske til høsten dersom jeg reiser kollektivt til Oslo. 

Det er viktig for meg å presisere at Norge er et avvikende land når det gjelder holdninger til masker. I store deler av Europa, USA og Asia er det nå påbudt med masker i det offentlige rom. Det er motstanderne av masker som er avvikerne her, ikke de som bruker maske! 

Bruk maske dersom du føler for det 👍 det er med maske som med alt annet, det føles kleint og teit i noen dager. Etter det tenker du ikke mer over det i det hele tatt  :)

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å bruke maske hvis skal noe, f.eks matbutikken osv... Synes dere det blir for drøyt? Jeg bare ser hva andre land gjør, og nå når turister får strømme til Norge, tenker jeg at hvorfor ikke være på den sikre sida.... Jeg har ikke lyst å få smitte eller smitte familien min pga andre vil leve som normalt...

Men er litt nervøs for at jeg skal få kommentarer på at jeg bruker maske her, iallefall når det er et liten befolkning :(

Hva tenker dere om det?

Skjønner at du syns det er ubehagelig at andre stirrer og kanskje tenker hysteriker osv. MEN hev deg over det, Jeg syns du går frem som ett bra eksempel på at man burde bruke maske i en pandemi!! . I flere og flere land blir det påbudt å bruke maske i butikk osv nå. Så drit i hva noldusene tenker og bruk maske. Det er dokumentert at det gir bedre beskyttelse. Norge burde også få ett påbud om at det må brukes på bane,buss, butikk osv. Men FHI har jo sagt lenge at maske ikke har noe for seg.. LATTERLIG!! De samme folka tippa 100 smittet til påske når det ble flere tusen!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind beskytter i liten grad deg fra å bli smittet. Munnbind kan beskytte deg fra å smitte andre, men også dette er litt omdiskutert.

Anonymkode: bd854...845

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Munnbind beskytter i liten grad deg fra å bli smittet. Munnbind kan beskytte deg fra å smitte andre, men også dette er litt omdiskutert.

Anonymkode: bd854...845

Det er ikke riktig. Ifølge WHO er det "significant evidence" for at maske beskytter tredjepart. Det er også "some evidence" for at den beskytter bæreren selv. Gidder ikke finne linken, men artikkelen ble publisert i begynnelsen av juli.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Det er synd at vi er så opptatt av andres blikk hele tiden. Jeg har kjent på den samme maske-skammen selv, men kommer til å bruke maske til høsten dersom jeg reiser kollektivt til Oslo. 

Det er viktig for meg å presisere at Norge er et avvikende land når det gjelder holdninger til masker. I store deler av Europa, USA og Asia er det nå påbudt med masker i det offentlige rom. Det er motstanderne av masker som er avvikerne her, ikke de som bruker maske! 

Ja, og vi er blant dem med aller minst smitte i verden. Men ellers selvsagt enig i at alle som vil bruke maske bare må gjøre det, det har da ikke noe å si hva andre mener om saken. Så lenge de ikke begynner å shame de som ikke bruker, da. 

Anonymkode: 43533...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind fungerer bare i utlandet. 

Anonymkode: 4722c...b7d

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at de som går med masker enten er smittet eller at de er kjempe redde for å bli syk.

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg tenker at de som går med masker enten er smittet eller at de er kjempe redde for å bli syk.

Det er også noen som har feks vondt i halsen, men som ser det hele an. Synes uavhengig av motivasjon at maskebruk er en solidarisk og fin ting. Dessuten kjenner jeg ei som er alvorlig kreftsyk som brukte munnbind tidlig i epidemien. Hun følte seg så stigmatisert av det at hun valgte å la være i lengden. 

Hun ser frisk ut, og fikk flere kommentarer for maskebruken. Vi snakker om lavmælt kommentering og baksnakking. 

Jeg synes oppriktig talt at nordmenn er noen av de større slandrekjerrignene i verden. Jeg er etnisk norsk selv, men svært skuffet over denne formen for gruppepress og jantelov. Har bodd i Spania og USA også, og der er takhøyden en helt annen! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er positiv til maskebruk, men synes det er unødvendig med påbud når vi har så lite smitte i Norge. Hvis smittetallene hadde vært høye hadde jeg ikke vært kritisk til påbud om maske i offentlige rom. 

De som er syke og velger å bruke maske uansett er bra. Jeg har jo også sett maskebruk før pandemien begynte, da flere som går på sterke medisiner bruker maske til og fra behandling på sykehus (og jeg bor rett ved et). 

Anonymkode: 08b83...171

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, tussi84 skrev:

Ja,, akkurat dette jeg frykter... At noen skal tro jeg er det! Skulle bare ønske maskebruk ble mer normalisert... De sier at nordmenn ikke vet hvordan man skal bruke disse maskene, men hvis Japan klarer det (et land på 100 millioner mennesker) hvorfor har dem så lite tro på at nordmenn kan lære seg opp å bruke de riktig også?!

Og er det siste så negativt? de fleste i risikogruppen er kjemepredde for å bli smittet, eller som bor med noen som er i risikogruppen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Det er også noen som har feks vondt i halsen, men som ser det hele an. Synes uavhengig av motivasjon at maskebruk er en solidarisk og fin ting. Dessuten kjenner jeg ei som er alvorlig kreftsyk som brukte munnbind tidlig i epidemien. Hun følte seg så stigmatisert av det at hun valgte å la være i lengden. 

Hun ser frisk ut, og fikk flere kommentarer for maskebruken. Vi snakker om lavmælt kommentering og baksnakking. 

Jeg synes oppriktig talt at nordmenn er noen av de større slandrekjerrignene i verden. Jeg er etnisk norsk selv, men svært skuffet over denne formen for gruppepress og jantelov. Har bodd i Spania og USA også, og der er takhøyden en helt annen! 

Nei, huffameg :( Håper virkelig hun begynner med det igjen! Det er faktisk noe av det tristeste jeg har lest på lenge...

Kan du fortelle hvordan hun følte seg stigmatisert? Var det fremmede mennesker som påpekte det når hun gikk på butikken osv?

Ja, det er trist at den vanlige nordmannen kan være så sladrete... Det verste er vel at janteloven ikke var ment for å bli tatt seriøst :p Jeg er etnisk norsk selv.. men ja, synes den vanlige personen i gata her kan være minst like irriterende og smålige som amerikanere blir anklaget for å være..

Men  USA og Spania har jo også en mye større befolkning.

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært folk som har brukt maske innimellom siden mars. Jobber i butikk og har aldri sett at de har fått noe tilsnakk. I mars var det noen som så rart på de og flyttet seg unna, nå er folk vant til det.

Anonymkode: 72763...ace

• Liker 2
  • Opprett ny...