Gå til innhold

Frisørutdanningen er rasistisk, diskriminerer afrohår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor reellt og utbredt dette egentlig er. "Vi gjør ikke din type hår" høres for meg ut som en direkte oversettelse av noe en engelskspråklig frisør ville sagt, og jeg lurer jo da litt på om dette er en problemstilling en til dels importerer eller om dette virkelig er så utbredt. 

Ellers virker det fornuftig at frisørene skal være i stand til å møte flest mulig av sine kunders behov, men samtidig kan jeg forstå at det vil være utfordrende for en frisør som gjennom en hel karriære kun klipper noen hårtyper å klippe noen en rett og slett ikke har erfaring og kompetanse til å klippe. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
On 7/16/2020 at 12:59 PM, parmanoia said:

Jeg er hvit nordmann med krøller som ligner mer på afro. Så jeg sier ja takk til kompetanseheving på krøller. I dag er det veldig vanskelig å finne noen som kan klippe krøller. Noen får helt panikk når de ser håret mitt. 😂

Samme her. Jeg har endt opp skamklipt opptil flere ganger. En gang så jeg bokstavelig talt ut som en sopp.

Har aldri opplevd å ikke bli klippet da. Kun at de ikke aner hva de driver med.

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 16.7.2020 den 13.02, Rosa blomst skrev:

Jeg tenker at så lenge man tilhører noe som angår et mindretall så får man finne en spesialist på området. Alle innenfor en spesifikk yrkesgruppe kan ikke kunne alt.

Jeg er helt uenig. Skal man bare tilpasse for flertallet? Jeg var i Forsvaret tidlig på 2000-tallet. Da var GRUen bare tilpasset menn, så jeg fikk gnagsår på hoftene. Hjelmen var så stor at skarpskyting var en umulighet (jeg fikk dog ferdighetsmedalje i sølv senere da jeg fikk en hjelm som gjorde at jeg kunne se). Skal man virkelig ikke få tilpasninger fordi man er i mindretall? Hva med de som bruker rullestol og ikke kommer seg inn på kinoen eller på skolen? Vi skal bare gi faen i det fordi de er i mindretall? Hva med medisin til sjeldne krefttyper? Skal vi ikke forske på det fordi det uansett er så lite antall som får det?

Ja takk til et mer rausere samfunn som også er opptatt av individet, og nei takk til at samfunnet vårt skal tuftes på utilitarisme.

Skrevet

Som 50 år gammel mann, hadde jeg ønsket at dette fortsatt var en aktuell problemstilling for meg som person.  

Skrevet
3 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg er helt uenig. Skal man bare tilpasse for flertallet? Jeg var i Forsvaret tidlig på 2000-tallet. Da var GRUen bare tilpasset menn, så jeg fikk gnagsår på hoftene. Hjelmen var så stor at skarpskyting var en umulighet (jeg fikk dog ferdighetsmedalje i sølv senere da jeg fikk en hjelm som gjorde at jeg kunne se). Skal man virkelig ikke få tilpasninger fordi man er i mindretall? Hva med de som bruker rullestol og ikke kommer seg inn på kinoen eller på skolen? Vi skal bare gi faen i det fordi de er i mindretall? Hva med medisin til sjeldne krefttyper? Skal vi ikke forske på det fordi det uansett er så lite antall som får det?

Ja takk til et mer rausere samfunn som også er opptatt av individet, og nei takk til at samfunnet vårt skal tuftes på utilitarisme.

Nei, vi skal ikke gi faen bare fordi det er noe mindretallet trenger. En funksjonsnedsettelse er noe ganske annet enn hår. Selvfølgelig skal samfunnet tilrettelegges for det. Noe det for øvrig ikke gjøres i stor nok grad nå.

Innenfor de fleste yrkesgrupper finnes det spesialister, hvorfor skal det være annerledes for frisører? 

Jeg har en sykdom, fastlegen kan "mye om litt", men det er mest av å kunne "litt om mye", derfor går jeg til en spesialist for sykdommen min. En sykdom som blir forsket alt for lite på selv om nesten en femtedel av Norges befolkning har den. Sykdom blir ikke forsket på utifra hvor mange som har noe, det går mer interesse på for de som ønsker å forske. Det finnes spesialister innen det meste, derfoe jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor det skal være et problem at frisører også spesialiserer seg innen for ett spesielt felt. 

Det må da finnes noen som kan slikt hår? Og hvis bransjen er så veldig lukrativ, hvorfor er det ingen som starter opp en frisørsalong som spesialiserer seg?

Skrevet (endret)
7 timer siden, Rosa blomst skrev:

Det må da finnes noen som kan slikt hår? Og hvis bransjen er så veldig lukrativ, hvorfor er det ingen som starter opp en frisørsalong som spesialiserer seg?

Det er klart det finnes salonger og frisører som kan afrohår, og andre krøller for den saks skyld. I hvert fall finnes det i Oslo.

Saken her er jo at det virker som man ikke en gang er innom det i utdanningen. Og det er faktisk ganske rart. Selv om en allmennlege er generalist, er det ikke sånn at hen ikke har vært innom mange typer sykdommer og tilstander i sin utdanning. Og hvis man ikke engang har det grunnleggende på plass fra utdanningen så blir det ikke så lett å spesialisere seg.

Endret av Viktualia
  • Liker 1
Skrevet
På 16.7.2020 den 12.59, parmanoia skrev:

Jeg er hvit nordmann med krøller som ligner mer på afro. Så jeg sier ja takk til kompetanseheving på krøller. I dag er det veldig vanskelig å finne noen som kan klippe krøller. Noen får helt panikk når de ser håret mitt. 😂

Jeg har ikke afro hår, men jeg har selv krøllete hår. Jeg klipper heller meg selv hjemme en å dra til en tilfeldig frisør. Har blitt skam klipt flere ganger, så ja takk til høyere krav 

• Liker 3
Skrevet

Reell diskriminering er selvsagt en uting, men dette er tøv. Noen frisører er gode på farging, andre er supre på håndtering av klipping av småbarn som ikke sitter stille, mens andre igjen kan klippe krøller. Man kan ikke kreve at alle frisører kan alt, og her er selvsagt etterspørselen/markedet også viktig, for frisører skal tjene til livets opphold som alle oss andre. Mira Craig klarer helt sikkert å finne en frisør som kan stusse manken hennes.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...