Gå til innhold

Frisørutdanningen er rasistisk, diskriminerer afrohår

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er De enig?

https://www.nrk.no/kultur/mira-craig-meiner-frisorutdanninga-ikkje-rommar-afrohar-1.15080542

Mira Craig meiner frisørutdanninga ikkje rommar afrohår: – Diskriminerande

Artisten har starta underskriftskampanje for å gjera afrohår obligatorisk. – Læreplanen kan ikkje omfatta så detaljerte beskrivingar, seier fagleg råd for frisør.

– Eg meiner det er diskriminerande og rasistisk at ein kan koma inn i ein frisørsalong og få beskjeden «me gjer ikkje din type hår».

Endret av nord og ned
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasistisk er vel ikke riktig. Men samfunnet har endret seg og noen er kanskje litt trege med å innse det? 

• Liker 21
Skrevet

Hvem tar Mira Craig seriøst egentlig?

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, nord og ned skrev:

– Eg meiner det er diskriminerande og rasistisk at ein kan koma inn i ein frisørsalong og få beskjeden «me gjer ikkje din type hår».

oioioi, så når vi besøker en restaurant som ikke har fiskesuppe på menyen, diskriminerer de kunder som vil bestille fiskesuppe?! 

bare gå til en annen restaurant som serverer fiskesuppe! 

dvs.: gå til en frisør som tilbyr afrostyle hår! 

• Liker 18
Skrevet

Jeg er hvit nordmann med krøller som ligner mer på afro. Så jeg sier ja takk til kompetanseheving på krøller. I dag er det veldig vanskelig å finne noen som kan klippe krøller. Noen får helt panikk når de ser håret mitt. 😂

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg tenker at så lenge man tilhører noe som angår et mindretall så får man finne en spesialist på området. Alle innenfor en spesifikk yrkesgruppe kan ikke kunne alt.

Endret av Rosa blomst
  • Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg er hvit nordmann med krøller som ligner mer på afro. Så jeg sier ja takk til kompetanseheving på krøller. I dag er det veldig vanskelig å finne noen som kan klippe krøller. Noen får helt panikk når de ser håret mitt. 😂

Dette!

At frisører ikke lærer seg å klippe forskjellig typer krøller er rett og slett veldig rart.

• Liker 12
Skrevet

Synes det er synd for frisørene som tar en utdanning som ikke dekker et potensialt kundegrunnlag for dem. Det betyr i praksis at de går glipp av kompetanse, noe som kan begrense muligheter i arbeidssammenheng. Kan også se for meg at det føles veldig leit å måtte avvise kunder, både utfra hvilke signaler det sender men også at man føler seg mindre dyktig i eget fag og yrke.

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Alt er jo rasistisk i dag så....

Gjest kaprikorn
Skrevet (endret)

Dette blir for dumt. Det er hårtypen som er vanskelig å klippe uten erfaring, og det finnes mange "hvite" med tykt, småkrøllet hår. Det er selvfølgelig flere "svarte" med samme hårtype, men det er jo ikke sånn at frisører bortviser én gruppe spesifikt mens de klipper den andre. 

Å sette* fokus på dette er bra, for da får flere kunder bedre behandling, men å kalle det rasisme blir helt feil. Skal jeg nå kalle dem rasister fordi mitt øst-europeiske hår er motstandsdyktig mot farging og alt frisører har puttet i det vaskes ut innen tre uker? Nei. Glasshår er det mange som har. 

Endret av kaprikorn
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Jeg leste i artikkelen at det tar lenger tid å børste og stelle sånt hår. Blir vel til at alle må betale mer for behandlingene sine da? For det blir vel også rasistisk at de må betale mer, for mer tidsbruk? 

Endret av Villfisker
Skrevet

Jeg sier ikke at rasisme ikke eksisterer. Jeg har selv lest kjipe historier de siste ukene. Men når man er i en utsatt gruppe, er det lett å havne i fella med å tolke noe som diskriminering når det ikke er det. Alle hårhistoriene som har versert i det siste kan jeg kjenne meg igjen i. Mye oppmerksomhet, noe mobbing, noe beundring. Årsaken er det krøllete håret, ikke hudfargen. Problemet er at så mange skal mene så mye om andres krøllete hår og vie det oppmerksomhet på godt og vondt. Jeg har vært dritlei selv. Men krøller er jo kult da! Og jeg ønsker som sagt en kompetanseheving på krøller hjertelig velkommen! 

Skrevet
41 minutter siden, Villfisker skrev:

Jeg leste i artikkelen at det tar lenger tid å børste og stelle sånt hår. Blir vel til at alle må betale mer for behandlingene sine da? For det blir vel også rasistisk at de må betale mer, for mer tidsbruk? 

Nja. Slik burde det jo ikke være. Det er allerede slik at menn betaler mindre enn kvinner for en hårklipp. Samt at jo lenger tid frisøren bruker jo dyrere blir det vel? Går ikke til frisør så jeg aner ikke, men det  burde jo være slik at man betaler for faktisk tidsbruk og farge/utstyr som brukes.

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
4 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Nja. Slik burde det jo ikke være. Det er allerede slik at menn betaler mindre enn kvinner for en hårklipp. Samt at jo lenger tid frisøren bruker jo dyrere blir det vel? Går ikke til frisør så jeg aner ikke, men det  burde jo være slik at man betaler for faktisk tidsbruk og farge/utstyr som brukes.

Enig i det. Du betaler jo for selve arbeidet. Hadde jo blitt som om jeg sa til rørleggeren «men naboen betalte jo bare halvparten av hva jeg måtte ut med»

Rørleggeren: «Ja, men du trengte flere deler, og din jobb tok lenger tid»

Gjest Varg Veum
Skrevet

Hvis dette kan bidra til økt kunnskap blant frisørene, synes jeg det utelukkende er positivt. Det kan jo også slå positivt ut for dem, siden de da potensielt får flere kunder. Synes derimot at rasismebeskyldningen er noe søkt. Tror ikke det er den generelle intensjonen i denne yrkesgruppen. 

Skrevet
5 timer siden, parmanoia skrev:

Jeg er også etnisk norsk, men har hår som er helt likt afrohår. Så dette er ikke et problem bare for afrikanere.

• Liker 2
Skrevet

Banker i Norge tilbyr ikke Halal-lån. Er det rasistisk? Er bankene i Norge trege med å innse at samfunnet har endret seg? Eller ser de rett og slett ikke bunnlinjen i dette?

Hvis det er etterpørsel etter klipp av afro-hår vil det allitd være noen som er villig til å fylle dette nisjemarkedet dersom de kan tjene penger på det. Det vil si at dersom det tar lengre tid og er mer krevende kompetansemessig å klippe krøller uavhengig av hudfarge, så bør de også kunne ta tilsvarende betalt for det.

Her er det ikke rasisme som ligger til grunn, men rett og slett markedet som ikke klare å regne dette hjem.

Det skader rasisme-saken å koble alt til rasisme. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, The Kitten skrev:

Jeg er også etnisk norsk, men har hår som er helt likt afrohår. Så dette er ikke et problem bare for afrikanere.

Nei, det er et problem for flere. 

Gjest sunriseandsunset
Skrevet

En kundegruppe som ber om å bli hørt er ikke så ofte man leser om. Hvis man kan noe om å drive butikk så vet man hva man bør gjøre nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...