Gå til innhold

Tips og råd ifht å anskaffe kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen erfarne kanin eiere her inne som kan gi noen tips og råd? Jeg drømmer om å skaffe to utekaniner (adopterer fra dyrebeskyttelsen) og lage bur og løpegård til de i hagen. Det er masser av plass, så de vil kunne få et stort område (20 kvm+) og boltre seg på. Det blir sjeldent minusgrader her, så planen er at de skal være ute hele året. Området vil bli gjerdet inn (sterk netting) med tak og vegger da jeg har katt og det er både ørn og rev i området. Hva bør jeg tenke på ifht etablering av område? Behøves det en varmekilde, eller er det nok med et isolert kaninhus?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hus med varmelampe. Når det  er minus 10 eller mer lar jeg de ikke gå ut. Er det skikkelig regnvær holder de seg inne i huset. Du burde ha 2 utganger til huset, da føler de seg tryggere, de liker å ha en mulighet til å komme unna. Bruk firkantnetting som er revesikker og grav ned, eller legg det utover en halv meter og legg jord på toppen. De liker å ha stor plass å løpe på og masse gjemmesteder. 

Lykke til! Kos med kaniner og blir glad av å høre at du skal få fra dyrebeskyttelsen😍

Anonymkode: 7d749...05e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Thea82 skrev:

Finnes det noen erfarne kanin eiere her inne som kan gi noen tips og råd? Jeg drømmer om å skaffe to utekaniner (adopterer fra dyrebeskyttelsen) og lage bur og løpegård til de i hagen. Det er masser av plass, så de vil kunne få et stort område (20 kvm+) og boltre seg på. Det blir sjeldent minusgrader her, så planen er at de skal være ute hele året. Området vil bli gjerdet inn (sterk netting) med tak og vegger da jeg har katt og det er både ørn og rev i området. Hva bør jeg tenke på ifht etablering av område? Behøves det en varmekilde, eller er det nok med et isolert kaninhus?

Vi hadde utekaniner som ble 8 år gamle. Vi hadde et romslig bur med et lite isolert soverom som de lå tett i. Hvis dere skal ha to (de blir ensomme) så varmer de hverandre. Var ikke behov for varmelampe. 

Anonymkode: 2081d...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at kaniner ofte blir tamme og da kan de løpe fritt så lenge de holdes et øye med. De er veldig koselige kjæledyr. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde utekaniner som ble 8 år gamle. Vi hadde et romslig bur med et lite isolert soverom som de lå tett i. Hvis dere skal ha to (de blir ensomme) så varmer de hverandre. Var ikke behov for varmelampe. 

Hvis kaniner ikke skal ha varmelampe må de ha store områder å løpe på , så de kan løpe seg varme. Det holder ikke at de varmer hverandre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kaniner i 10 år når jeg var liten. Dverg kaniner tror jeg det var. 

De hadde et inne bur som var litt isolert. Her var det fylt med spon/høy. De hadde mat skål og drikkeflaske. Drikkeflaske var viktig da deres ører hang ned. Ørene skal ikke ligge i vannskål. Da kan de få frost skader på ørene. Fra dette buret var det utgang til stort ute bur. De gravde endel så vi gravde ned skifer plater rundt ute buret slik at de ikke kunne grave seg ut. Jeg pleide å sitte i ute buret dems og synge for dem og mate de med gulerøtter, epler, pærer, de ville ikke ha isbergersalat husker jeg, løvetann blader, rognebær greiner og mer. de stakk av et par ganger, men de kom alltid hjem om kvelden for å sove. Fantastiske dyr. 

Anonymkode: 7bf13...528

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo de skal ha varmelampe 

Anonymkode: 8f681...9ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du leser deg opp på kosthold, den store kaninboka (facebook gruppe og bok) er ett godt sted å starte. 
revenetting er best, de kan gnage over hønsenetting. 
bra de får stor plass, alle kaniner fortjener det ❤️ 
Varmelampe er noe de setter pris på, vannskål hvis de har ører som ikke henger. 
hovednæringen skal være høy, dette sliper også tennene (de skal ikke ha slipestein osv for tennene). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være varmelampe, og minimum 6 kvm å bevege seg på per kanin.

Anonymkode: f7688...21b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hus med varmelampe. Når det  er minus 10 eller mer lar jeg de ikke gå ut. Er det skikkelig regnvær holder de seg inne i huset. Du burde ha 2 utganger til huset, da føler de seg tryggere, de liker å ha en mulighet til å komme unna. Bruk firkantnetting som er revesikker og grav ned, eller legg det utover en halv meter og legg jord på toppen. De liker å ha stor plass å løpe på og masse gjemmesteder. 

Lykke til! Kos med kaniner og blir glad av å høre at du skal få fra dyrebeskyttelsen😍

Takk for tips:) jeg tror ikke det blir minus 10 her noengang, men det skal jeg finne ut. Fikk katten min fra dyrebeskyttelsen også, og det var stor suksess. Og dyrebeskyttelsen får jevnlig inn kaniner også, og ofte er de både tamme og man kan adoptere to som man vet trives sammen 😊

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kaniner ikke skal ha varmelampe må de ha store områder å løpe på , så de kan løpe seg varme. Det holder ikke at de varmer hverandre. 

Planen er 2 stk og stort område, minst 20 kvm:) må finne ut litt mer om hvor kalt det egentlig blir her ifht om varmelampe er nødvendig. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig at du leser deg opp på kosthold, den store kaninboka (facebook gruppe og bok) er ett godt sted å starte. 
revenetting er best, de kan gnage over hønsenetting. 
bra de får stor plass, alle kaniner fortjener det ❤️ 
Varmelampe er noe de setter pris på, vannskål hvis de har ører som ikke henger. 
hovednæringen skal være høy, dette sliper også tennene (de skal ikke ha slipestein osv for tennene). 

Supert med tips om Facebook gruppe, har prøvd og finne en uten suksess. Må ha revenetting også ifht at de skal være beskyttet mot andre dyr. Bor på landet så det er både rev og ørn i nærheten. Jeg har også en katt, men om den utgjør en veldig risiko vet jeg ikke;)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thea82 skrev:

Planen er 2 stk og stort område, minst 20 kvm:) må finne ut litt mer om hvor kalt det egentlig blir her ifht om varmelampe er nødvendig. 

Så bra! Så lenge du bor på et sted det ikke blir skikkelig kaldt, så holder det med isolert hus. Kaniner kan få skjelettplager av for liten plass og kulde. Mange misoppfatninger om kaniner og at det er greit at de bor i bur, det er det absolutt ikke. Høres ut som om de vil få det veldig fint hos deg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Så lenge du bor på et sted det ikke blir skikkelig kaldt, så holder det med isolert hus. Kaniner kan få skjelettplager av for liten plass og kulde. Mange misoppfatninger om kaniner og at det er greit at de bor i bur, det er det absolutt ikke. Høres ut som om de vil få det veldig fint hos deg. 

Det blir ikke spesielt kalt her, kommer knapt snø. Har sett meg ut et område av hagen som jeg tror kunne blitt perfekt til de. Litt kupert, trær som gir skygge, og røtter de kan grave omkring. Det er på ca 20 kvm eller mer, så burde være rikelig til to kaniner. Har fått et gammelt lekehus som jeg tenkte jeg kunne isolere og lage om til kaninhus:) og så inngjerdet hele området med revenetting. Men skal lese meg mer opp først såklart. 

Håper og tror de ville kunne trives her hos oss:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Thea82 said:

Det blir ikke spesielt kalt her, kommer knapt snø. Har sett meg ut et område av hagen som jeg tror kunne blitt perfekt til de. Litt kupert, trær som gir skygge, og røtter de kan grave omkring. Det er på ca 20 kvm eller mer, så burde være rikelig til to kaniner. Har fått et gammelt lekehus som jeg tenkte jeg kunne isolere og lage om til kaninhus:) og så inngjerdet hele området med revenetting. Men skal lese meg mer opp først såklart. 

Håper og tror de ville kunne trives her hos oss:)

Høres veldig bra ut :)

Anonymkode: 2aa16...95c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er flotte dyr! Hadde kaniner for noen år siden. Vi bodde slik til at vi kunne ha kaninene løs på dagen 😊 De holdt seg i nærheten av huset og kom inn på kvelden. De gikk sammen med hønene, hunden, katten og hestene. Det var helt fantastisk at alle dyrene kunne gå sammen ute. Jeg ville hatt en varmelampe selv om det ikke blir så mange minusgrader. Det går an å skru den av når det ikke er behov for den:)

Anonymkode: 569e3...8e3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Thea82 skrev:

Supert med tips om Facebook gruppe, har prøvd og finne en uten suksess. Må ha revenetting også ifht at de skal være beskyttet mot andre dyr. Bor på landet så det er både rev og ørn i nærheten. Jeg har også en katt, men om den utgjør en veldig risiko vet jeg ikke;)

Normalt ikke, da forutsetter jeg at det ikke er en Main Coon du har. En kanin vil være alt for stor for så og si alle katter.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Kjetil E skrev:

Normalt ikke, da forutsetter jeg at det ikke er en Main Coon du har. En kanin vil være alt for stor for så og si alle katter.

Har en hellig birma, og han ville nok ikke gjort noen skade på kaninene. Men var redd han kunne jage de, og det er sikkert ikke noe gøy for kaninene å oppleve. Det er ville harer her, og katten løper etter de, men han har ikke fanget noen for å si det sånn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...