AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Hei Jeg har vurdert å melde meg ut av statskirka, men har et par spm. - hvor gjør jeg det? - hva er konsekvensene foruten at jeg ikke kan gifte meg i kirka? - kan man fortsatt se seg selv som troende? jeg anser meg ikke for kristen men kan ikke utelukke at gud finnes, og tidvis har jeg bedt til gud. men jeg vil ikke ha noe med kirken å gjøre. - hva skjer når man dør og skal begraves? blir det fortsatt samling i kirka osv eller hvordan er det? kan man ønske seg "kristen" begravelse fordeom man ikke er medlem av statskirka? Anonymkode: 413c1...9d2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: - hvor gjør jeg det? https://kirken.no/medlem 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: - hva er konsekvensene foruten at jeg ikke kan gifte meg i kirka? Ingen. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: - kan man fortsatt se seg selv som troende? Ja, selvfølgelig. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: - hva skjer når man dør og skal begraves? blir det fortsatt samling i kirka osv eller hvordan er det? kan man ønske seg "kristen" begravelse fordeom man ikke er medlem av statskirka? Ja. Anonymkode: 133ae...e54 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har vurdert å melde meg ut av statskirka, men har et par spm. - hvor gjør jeg det? - hva er konsekvensene foruten at jeg ikke kan gifte meg i kirka? - kan man fortsatt se seg selv som troende? jeg anser meg ikke for kristen men kan ikke utelukke at gud finnes, og tidvis har jeg bedt til gud. men jeg vil ikke ha noe med kirken å gjøre. - hva skjer når man dør og skal begraves? blir det fortsatt samling i kirka osv eller hvordan er det? kan man ønske seg "kristen" begravelse fordeom man ikke er medlem av statskirka? Anonymkode: 413c1...9d2 - Du kan melde deg ut på utmelding.no - du kan ikke stemme ved kirkevalg. (Du kan gifte deg i kirken hvis den andre partneren er medlem der.) - Du velger selvsagt selv hva du anser deg som 😊 - Mange kirkegårder har egne gravplasser for ikke-medlem. Jeg har vært i en ikke-kristen begravelse, og den samlingen foregikk i et kapell og var veldig fin. Kun fokus på avdøde, livet og menneskeverdet. Jeg personlig synes det var en av de fineste begravelser jeg har vært i. Synes det var mer ekte uten snakk om en Gud. Anonymkode: df8a4...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Norge har ikke en statskirke lenger. Anonymkode: c6b61...7d4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: - Du kan melde deg ut på utmelding.no - du kan ikke stemme ved kirkevalg. (Du kan gifte deg i kirken hvis den andre partneren er medlem der.) - Du velger selvsagt selv hva du anser deg som 😊 - Mange kirkegårder har egne gravplasser for ikke-medlem. Jeg har vært i en ikke-kristen begravelse, og den samlingen foregikk i et kapell og var veldig fin. Kun fokus på avdøde, livet og menneskeverdet. Jeg personlig synes det var en av de fineste begravelser jeg har vært i. Synes det var mer ekte uten snakk om en Gud. Anonymkode: df8a4...c9b Dette har vi valgt to ganger, ene gangen var det jeg som sto for hele greie overfor begravelsesbyrået og andre gangen var det avdøde selv som valgte det. Det er så fint når man kan begrave og ha bisettelse/begravelse uten snakk om Gud og Jesus og oppstandelse og kjedelige salmer osv... Anonymkode: 228c0...c7e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 Det kan hende utmeldelsen fører til at du føler deg friere med tanke på hva Gud er og ikke er for deg og at du finner en ny livstro, så ikke bekymre deg. Det er så mange spennende livssyn der ute. Anonymkode: 83cbd...10b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Skrevet 16. juli 2020 Takk for mange flotte, lærerike kommentarer! ☺️☺️ Anonymkode: 413c1...9d2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Det trossamfunnet du er medlem av får statsstøtte per medlem. Så tenk på hvem du støtter. Det finnes flere aktører som feks humanistforeningen (opptatt av likeverd og menneskerettigheter) , holistisk forbund (opptatt av energiene i naturen). Litt alternative og spirituelle), human etisk forbund ( de har noen underlige syn på ting), osv. Flere andre vier gratis. Noen kirker gjør det men noen kirker tar også store summer for å vie. Kirken i nabokommunen skulle ha 6000. Pluss at du må pynte selv. Anonymkode: 2e701...f5f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er støttemedlem i kirka. Jo flere som melder seg, jo mer får andre trossamfunn i støtte. Melder du deg ut, støtter du indirekte disse. Anonymkode: f805a...714
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er støttemedlem i kirka. Jo flere som melder seg, jo mer får andre trossamfunn i støtte. Melder du deg ut, støtter du indirekte disse. Anonymkode: f805a...714 Tulle-grunn for å være kristen på papiret. Det systemet vil bli endret når nok mennesker har meldt seg ut av kirken. Anonymkode: df8a4...c9b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå