Gå til innhold

Oppblomstring av koronaviruset fører til ny nedstengning i flere land

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel det vi kommer til å leve med de neste årene? Til en eventuell vaksine er klar. 

I et forsøk på å finne det rette forholdet mellom åpenhet og aktiviteter, og tiltak og restriksjoner, vil det bli utbrudd. Håpet er at de kan oppdages tidlig og begrenses. 

Testing er vel det viktigste verktøyet for dette. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som jeg risikerer både smitte og karantene ved å reise nå. Flott argument å bruke. Jeg kan «dessverre» ikke reise i år.

Drit med resten av konsekvensene selvfølgelig.

Anonymkode: 0356e...251

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis drar vi til et "grønt" land som ikke har hatt smitte på en stund, og heller ingen karanteneplikt verken der eller i Norge når man reiser til og fra. Jeg tror nok at restriksjonene med tiden blir svakere og svakere, fordi man ikke kan holde alt stengt i flere år. Da ryker utdanning, arbeidsplasser, medisinsk tilbud og andre tilbud mennesker trenger. Da blir det ingen vits i å leve lenger hvis man bare skal overleve fra dag til dag.

Anonymkode: fd942...2d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som jeg risikerer både smitte og karantene ved å reise nå. Flott argument å bruke. Jeg kan «dessverre» ikke reise i år.

Drit med resten av konsekvensene selvfølgelig.

Anonymkode: 0356e...251

Jeg foretrekker å unngå å bli smittet. Selv om de fleste bare har milde symptomer er det også en andel som får ulike varige mén. 

Så i år blir det hytta. Fersk fisk og krabbe hver dag. 

Anonymkode: 5a10a...86c

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å unngå å bli smittet. Selv om de fleste bare har milde symptomer er det også en andel som får ulike varige mén. 

Så i år blir det hytta. Fersk fisk og krabbe hver dag. 

Anonymkode: 5a10a...86c

Høres ikke så verst ut det heller, si :) forbeholdt at du har en god riesling til maten da så klart  😄

Skrevet
20 minutter siden, stan skrev:

Dette er vel det vi kommer til å leve med de neste årene? Til en eventuell vaksine er klar. 

I et forsøk på å finne det rette forholdet mellom åpenhet og aktiviteter, og tiltak og restriksjoner, vil det bli utbrudd. Håpet er at de kan oppdages tidlig og begrenses. 

Testing er vel det viktigste verktøyet for dette. 

Årene? Er de ikke snart ferdige med å lage den jævla vaksinen?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei. Vi er heldige om den er ferdig før neste sommer. 

Håpet nå er at det ikke blir alt for mye smitte omkring så landet kan fungere litt som normalt fra skolestart. For mye smittespredning de neste ukene kan lett ødelegge neste skoleår. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nye studier viser at det ikke er varig immunitet mot viruset. Da blir det heller ingen vaksine.

For øvrig, hvis neste skoleår også blir ødelagt, vil jeg ta lærerstudier på kveldstid for å kunne undervise barna mine, og gå ned i stilling. Så får staten betale for at jeg er lærer for barna. Det er ikke snakk om at mine barn ikke skal få utdanning slik at de ødelegger hele livet sitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye studier viser at det ikke er varig immunitet mot viruset. Da blir det heller ingen vaksine.

For øvrig, hvis neste skoleår også blir ødelagt, vil jeg ta lærerstudier på kveldstid for å kunne undervise barna mine, og gå ned i stilling. Så får staten betale for at jeg er lærer for barna. Det er ikke snakk om at mine barn ikke skal få utdanning slik at de ødelegger hele livet sitt.

Jo, det kan bli vaksine, men hvis immuniteten er kortvarig må man ta den om igjen og om igjen.
Spørs om de klarer å produsere nok til det da, ellers blir det mange som aldri får.

Anonymkode: cb6ca...fb5

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det kan bli vaksine, men hvis immuniteten er kortvarig må man ta den om igjen og om igjen.
Spørs om de klarer å produsere nok til det da, ellers blir det mange som aldri får.

De fleste trenger ikke heller, hvis man får gitt til risikogruppene eller selv deler av dem, så vil det hjelpe veldig mye.

Anonymkode: 9ca20...399

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok se langt etter penger hvis alle skal måtte være lærere for egne barn. Uten skatteinngang, stanser velferdsstaten og da er det slutt på all støtte til alle. 

Dine barn, som alle andres, vil sannsynligvis kun kjenne fattigdom og krig de neste 10-30 årene. 

Anonymkode: 00867...b05

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste trenger ikke heller, hvis man får gitt til risikogruppene eller selv deler av dem, så vil det hjelpe veldig mye.

Det er nok riktig.
Det som imidlertid bekymrer meg, er at hvis en klarer å vaksinere en forholdsvis stor av befolkningen, men langt fra alle, så vil man kanskje deles inn i et A- og et B-lag, der de på A-laget (de vaksinerte) kan leve som normalt, mens B-laget (de andre) knapt får lov å gå ut. Og hvis det da aldri blir nok igjen tl B-laget har man en ganske kjip tilværelse å se fram til.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vel vaksine, men den må tas flere ganger.

Anonymkode: 06ede...525

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok riktig.
Det som imidlertid bekymrer meg, er at hvis en klarer å vaksinere en forholdsvis stor av befolkningen, men langt fra alle, så vil man kanskje deles inn i et A- og et B-lag, der de på A-laget (de vaksinerte) kan leve som normalt, mens B-laget (de andre) knapt får lov å gå ut. Og hvis det da aldri blir nok igjen tl B-laget har man en ganske kjip tilværelse å se fram til.

Det skal ikke være nødvendig, for utenom risikogruppene er viruset ikke spesielt farlig. Det er jo ikke noe a- og b-lag når de vaksinerer risikogruppene mot influensa hver sesong. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være nødvendig, for utenom risikogruppene er viruset ikke spesielt farlig. Det er jo ikke noe a- og b-lag når de vaksinerer risikogruppene mot influensa hver sesong. 

Nei, men det forutsetter at beslutningstakerne både tenker rasjonelt, og handler i tråd  med disse tankene og ikke etter press fra en panisk befolkning.
Dessverre har de, bevisst eller ubevisst, skapt et fryktmonster det kan vise seg å bli minst like vanskelig å kontrollere som smitten.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men det forutsetter at beslutningstakerne både tenker rasjonelt, og handler i tråd  med disse tankene og ikke etter press fra en panisk befolkning.
Dessverre har de, bevisst eller ubevisst, skapt et fryktmonster det kan vise seg å bli minst like vanskelig å kontrollere som smitten.

Det stemmer, dessverre. Egentlig synes jeg de har åpnet i helt riktig takt, etter kanskje å ha tatt i litt mye i starten. Smittetallene tyder på at vi har god kontroll så langt, men når man leser enkelte kommentarer på internett skulle man tro det var smitteeksplosjon hver dag. Enkelte er panisk livredde for å passere andre mennesker på butikken, og så stor frykt kan jeg ikke huske det var blant folk helt i starten, en gang. Og så har vi fått høre i månedsvis at folk gir blaffen, men smitten har kun gått nedover. Men nå har det spredd seg så mye frykt blant mange at selv en liten økning i tallene kan gi paniske tilstander. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, dessverre. Egentlig synes jeg de har åpnet i helt riktig takt, etter kanskje å ha tatt i litt mye i starten. Smittetallene tyder på at vi har god kontroll så langt, men når man leser enkelte kommentarer på internett skulle man tro det var smitteeksplosjon hver dag. Enkelte er panisk livredde for å passere andre mennesker på butikken, og så stor frykt kan jeg ikke huske det var blant folk helt i starten, en gang. Og så har vi fått høre i månedsvis at folk gir blaffen, men smitten har kun gått nedover. Men nå har det spredd seg så mye frykt blant mange at selv en liten økning i tallene kan gi paniske tilstander. 

Nettopp. Folk kjefter, banner, har panikk og er sinte hele tiden. Mange slike folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Folk kjefter, banner, har panikk og er sinte hele tiden. Mange slike folk. 

Ja, folk er nå sinte pga noe de tror vil skje frem i tid. Og bare smittetallet øker fra eksempelvis 5-10 en dag blir de redde. Så går det ned til 3 neste dag, og kanskje opp igjen til 7 den neste. Dette har blitt en slags sakte-tv for hypokondere. Jeg tror folk vil venne seg til dette også over tid som med alle andre sykdommer, men hvor lang tid er jeg usikker på. Vi får bare håpe på en vaksine snarest, selv en ganske ineffektiv en vil nok være nok til å døyve angsten hos mange. Da kan vi gå tilbake til den gamle kjeklingen mellom antivaccere og de som vil skyte uvaksinerte igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, folk er nå sinte pga noe de tror vil skje frem i tid. Og bare smittetallet øker fra eksempelvis 5-10 en dag blir de redde. Så går det ned til 3 neste dag, og kanskje opp igjen til 7 den neste. Dette har blitt en slags sakte-tv for hypokondere. Jeg tror folk vil venne seg til dette også over tid som med alle andre sykdommer, men hvor lang tid er jeg usikker på. Vi får bare håpe på en vaksine snarest, selv en ganske ineffektiv en vil nok være nok til å døyve angsten hos mange. Da kan vi gå tilbake til den gamle kjeklingen mellom antivaccere og de som vil skyte uvaksinerte igjen.

Og media hauser dette opp også. Stoooore oppslag om "EN NY PERSON DØD AV KORONAVIRUS I NORGE!!!!! UÆÆÆÆÆ!!!". Ingen oppslag om "100 stk død av kreft den siste måneden", "50 kvinner havnet på krisesenter den siste måneden". Neida, nå er det KUN covid-19 som gjelder. Det skrives kun om det, i store ord og med masse skrekkpropaganda. 

• Liker 3
  • Opprett ny...