Gå til innhold

Trenger noen innspill rundt 20- åring som er flyttet hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stesønnen min har "flyttet inn igjen".  Etter et år på hybel. Men... Siden jeg bare har mindre barn, synes jeg grensesettingen kan være litt vanskelig.

Vi har snakket om at han må hjelpe til litt hjemme. Vaske badet i kjelleren, som det egentlig er han som bruker mest. Lage middag innimellom. Osv. Og var veldig tydelige på at man må tilpasse seg andre, når man flytter hjem.

Han liker å samle kompiser. Men i går brukte han tv-stuen, uten å ha avtalt på forhånd. Og jeg synes det er helt greit å ta noen øl, men de brøler og knuffer slik at både småsøsken og hund blir urolige. Og nå står vi opp, og da er det ølbokser over hele bordet. (I rommet det småsøsken også holder til). 

Tok det opp med han forrige uke, og fikk da beskjed om at jeg hadde vært verdens kjedeligste ungdom. (????) 

Overdriver jeg? Hva gjør dere andre med store barn?

Anonymkode: cc2d7...646

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Han er voksen og han bor under ditt tak. Dine regler. Han er ingen ungdom lenger heller. 

Mitt spørsmål er. 

Hvorfor har han flyttet hjem? Hva gjør han?? 

AnonymBruker
Skrevet

Wow... Det der hadde vært strike one.. Uaktuelt å være så respektløs i mitt hjem. 

Hadde satt noen klinkende klare grenser. 

Her skal også ung voksen bo hjemme et par år til pga spare til bolig. Så vet hva det går i. Og vet også at det der hadde blitt slått ned på..

Anonymkode: 85dd7...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, det var et innmari umodent svar fra din stesønn.

Men, som i de fleste stemor-trådene her inne er svaret nok en gang: hvor er faren? Dette med store (og små) stebarn er alltid lettere når du og far til "barnet" er enige og far backer opp klagen din. Det veier antakelig tyngre om det kommer fra far.

Du overdriver ikke, så ta en prat med far, pass på at dere er enige, så må far håndtere sin voksne sønn.

Anonymkode: b3e90...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakket faktisk om at dette med fest kunne bli et tema. Og at han ikke kunne gjøre som han ville, men måtte tilpasse seg våre regler hvis han flyttet inn igjen.

Skal prøve å få til en konstruktiv samtale. Men det må da være rimelig å forlange:

1  At han spør.

2. At de rydder etter seg.

3 At de ikke ødelegger ting. (Hadde røsket ut x-boxen til småsøsken. Og veltet en høytaler til 10 000,-)

• Liker 1
Skrevet

Å måtte «avtale» å bruke kjellerstue er litt spesielt, men det er da en selvfølge at han tar hensyn og  rydder opp etter seg. 

• Liker 1
Skrevet

Er selv 21 år som flyttet tilbake til min mor etter 1 år i leilighet. Det å gå fra å være helt selvstendig til å gå tilbake til andre sine regler er vanskelig for begge parter. Men syntes ikke at hendelsen du forklarer var noe hyggelig av stesønnen din som har fått lov å kunne komme tilbake for å bo under ditt tak igjen. Så du overdriver virkelig ikke der. Desverre i mitt tilfelle så ble det gode forholdet som Jeg og min mor hadde ødelagt, så jeg skal flytte ut igjen nå😊

håper det ordner seg for dere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yngre søsken (14 år og nedover) ønsker også å bruke den. Derfor avtale. Jeg har heller ikke fest her uten å avtale/planlegge.

AnonymBruker
Skrevet

Han må forstå at det er annerledes å bo hjemme enn å bo på hybel. Hvorfor kan han ikke bo på hybel lenger? 

Anonymkode: bf82e...ed9

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må forstå at det er annerledes å bo hjemme enn å bo på hybel. Hvorfor kan han ikke bo på hybel lenger? 

Anonymkode: bf82e...ed9

Han syntes det var ukomfortabelt å bo på hybel. (Selv om han egentlig hadde en leilighet, med eget bad og kjøkken). 

Nå skal han jobbe et år, og spare penger til å kjøpe selv. Er planen. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk å bruke dette argumentet: Hvis du var en kjip ungdom, så hvorfor kunne ikke en av gutta invitere dem til seg? Jo, fordi de ikke har lov av foreldrene sine. Så de er kjipe de!

Uansett! Sett ned foten, snakk med mannen din og få tiltak. Evt kaste ham ut igjen, hvorfor skal han få flytte hjem igjen? Hvis han ikke klarer å være en moden ungdom for familien sin 

Anonymkode: 5c4cd...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Mitt hus mine regler, uansett alder. Det gjelder til og med for 26 åringen min som er hjemme på ferie.

Anonymkode: 805fd...52d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som egentlig anser meg selv som en ansvarlig og hensynsfull person, husker at jeg selv hadde problemer med å forholde meg helt "voksent" når jeg flyttet hjem til mamma i en periode før jeg skulle kjøpe. Det var liksom hennes hus, og jeg lot det være hennes ansvar. Mitt tips er å ha helt klare forventninger. Ikke "lage middag av og til" og "vaske badet når det trengs", men "vaske badet hver torsdag, f.eks. Vær tydelige på hva som forventes helt konkret, og si at dette er forutsetninger for at han får lov til å bo der.

Anonymkode: ab56b...f7a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, cattleya skrev:

Å måtte «avtale» å bruke kjellerstue er litt spesielt, men det er da en selvfølge at han tar hensyn og  rydder opp etter seg. 

Det er ingen som har nevnt noenting om en kjellerstue her.. TV-stua derimot. Og det er jo bare en selvfølge at dette barnet sier fra eller spør først før han inviterer hjem en håndfull ungdommer som ikke klarer å oppføre seg. 

Anonymkode: 9c328...e04

AnonymBruker
Skrevet

Eh, hadde folk virkelig godtatt fester hjemme hos seg selv? Det gjør ikke vi 

Anonymkode: 895a0...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...