Gå til innhold

Koronadilemma: Invitert i 40-årslag med 22 andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS, hvis du ikke  har lyst til å si i forkant at du ikke kommer (enten du er ærlig om grunnen eller bløffer på deg på noe annet), har jo corona gitt alle hvitt kort ifht å avlyse samme dag - «jeg hoster litt i dag, så jeg blir hjemme for sikkerhets skyld»

Anonymkode: fbff5...aec

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er invitert i min søster sitt 40-årslag neste helg, kun de nærmeste, men problemet er at "de nærmeste" teller totalt 23 personer. Dette er folk fra vår side av familien og fra hennes mann sin side. Blant disse er 3 over 75 år. De fra mannen sin side er ikke folk jeg omgås, de bor ikke her, og vi treffes bare i familieselskap hos min søster og mannen. Festen skal foregå i min søster sitt hus. De har liten plass både inne og ute, og 1 meters regel kommer ikke til å kunne overholdes. 

Hva gjør jeg? Dette har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Jeg er fristet til å si at jeg kun kommer om det er fint vær så man kan være ute (selv om uteplassen er trang, men det føles i det minste bedre), men hun er typen til å bli dødelig fornærmet. 

Anonymkode: 322e7...944

Ta en hvit løgn på selve dagen: Si du har vondt i halsen.

Anonymkode: d1b43...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill, alle. Jeg har snakket med et par andre som er invitert, og de er like oppgitt som meg over at hun inviterer i strid med FHI sine anbefalinger nå. Jeg har bestemt meg for å takke nei, og å være helt ærlig om årsaken. 

I mitt hode er det eneste riktige slik situasjonen er å følge FHI sine anbefalinger. Jeg har gjort det hele tiden, jeg stoler på at det har vært med på å skåne oss, og jeg kommer til å fortsette å følge de anbefalingene som til enhver tid gjelder, og fortsatt stole på at det er det eneste riktige å gjøre. 

Anonymkode: 322e7...944

• Liker 5
Skrevet

Look at Sweden,  kan du si

• Liker 1
Skrevet
On 7/16/2020 at 11:55 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde deltatt, og jeg synes de som ikke deltar selv er sprø og hysteriske. Det er omtrent ingen smittede i Norge nå. Sannsynligheten for å bli smittet, eller smitte andre, er tilnærmet lik null.

Anonymkode: 3b812...ad9

Og det er fordi de fleste har vært flinke til å overholde smittevernstiltakene. Hvis folk begynner å gi blaffen i smitteverntiltakene vil det før eller siden skape en andre smittebølge.

• Liker 1
Skrevet
On 7/16/2020 at 1:47 PM, AnonymBruker said:

Tull. Folk flest lever ganske normalt nå. Det viser mobilitetsdata og det meste av samfunnet er åpnet opp igjen. Det er likevel ingen økning i smitte i Norge. Det viser at kun små tiltak er nødvendig for å holde smittespredningen under kontroll i Norge. Hysterikerne kaster bort tid og energi på å bekymre seg så mye.

Så det gjelder ikke det samme for Norge som for f. eks. Spania eller USA? I Spania var det noen titalls innhøstingsarbeidere som satte i gang ny smitte, slik at en hel region (har glemt navnet akkurat nå) måtte gå i ny lockdown. 

Flere stater i USA må nå reversere åpningen fordi smitten blusser opp igjen. 

Grunnen til at vi ikke har fått noen ny bølge i Norge er at helsevesenet er flinke til å spore opp hvem de nyoppdagede smittede har vært i kontakt med, samt at mange fremdeles overholder hygiene- og avstandsregler. Hvis én som er smittet omgås andre som ikke bryr seg, f.eks. på en fest, har vi plutselig et titalls som er smittet. Disse smitter i snitt 3 andre hver, så 6 dager senere er det 30 som er smitet. 6 dager senere igjen: 90, deretter 270, deretter 810, deretter 2430 osv. 

Vi kan ikke slappe av, vi må fortsette med god hygiene, holde god avstand og ikke oppsøke anledninger (typisk fester) der det ikke er mulig å overholde avstandsreglene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har hatt lite smitte innad i samfunnet PÅ GRUNN AV at folk ikke tenkte slik i begynnelsen. 

Og dette kan endre seg fort nå som vi har åpnet for turister. 

Anonymkode: 10bce...20a

Ikke sant. Bare vent om 14 dager, da kommer det til å eksplodere 😱😱

Anonymkode: df387...3d9

• Liker 1
Skrevet
On 7/16/2020 at 1:47 PM, AnonymBruker said:

Tull. Folk flest lever ganske normalt nå. Det viser mobilitetsdata og det meste av samfunnet er åpnet opp igjen. Det er likevel ingen økning i smitte i Norge. Det viser at kun små tiltak er nødvendig for å holde smittespredningen under kontroll i Norge. Hysterikerne kaster bort tid og energi på å bekymre seg så mye.

Dessuten: Sverige har hatt vesentlig mindre inngripende tiltak enn Norge. De har per nå strengere tiltak i Norge, smittespredningen går langsomt nedover, men det har tatt ekstremt mye lengre tid enn Norge og andre land som kjørte hard lockdown. 

• Liker 2
  • Opprett ny...