Gå til innhold

Koronadilemma: Invitert i 40-årslag med 22 andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i min søster sitt 40-årslag neste helg, kun de nærmeste, men problemet er at "de nærmeste" teller totalt 23 personer. Dette er folk fra vår side av familien og fra hennes mann sin side. Blant disse er 3 over 75 år. De fra mannen sin side er ikke folk jeg omgås, de bor ikke her, og vi treffes bare i familieselskap hos min søster og mannen. Festen skal foregå i min søster sitt hus. De har liten plass både inne og ute, og 1 meters regel kommer ikke til å kunne overholdes. 

Hva gjør jeg? Dette har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Jeg er fristet til å si at jeg kun kommer om det er fint vær så man kan være ute (selv om uteplassen er trang, men det føles i det minste bedre), men hun er typen til å bli dødelig fornærmet. 

Anonymkode: 322e7...944

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blåst i om hun eller andre hadde blitt fornærmet. Du kjenner dine grenser, og alle bør kjenne til hva anbefalingene fra myndighetene er. Da bør søsteren din og de andre gjestene respektere dine grenser og ditt valg for å ikke komme

Anonymkode: 73c1e...d00

• Liker 5
Skrevet

Vi er midt i en pandemi. Si at du ikke har lyst sånn som situasjonen er. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gått. Var dum nok til å dra i bursdag for to uker siden, og på den festen så forsvant alt av smittevern og meteren ble cm etter hvert som promillen steg. 5 stk ble syke etterpå. Det var ikke korona, men hadde vi hatt mer smitte hvor jeg bor så hadde det spredd seg fort. Ikke verdt det. 

Anonymkode: 261ed...b0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er invitert i min søster sitt 40-årslag neste helg, kun de nærmeste, men problemet er at "de nærmeste" teller totalt 23 personer. Dette er folk fra vår side av familien og fra hennes mann sin side. Blant disse er 3 over 75 år. De fra mannen sin side er ikke folk jeg omgås, de bor ikke her, og vi treffes bare i familieselskap hos min søster og mannen. Festen skal foregå i min søster sitt hus. De har liten plass både inne og ute, og 1 meters regel kommer ikke til å kunne overholdes. 

Hva gjør jeg? Dette har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Jeg er fristet til å si at jeg kun kommer om det er fint vær så man kan være ute (selv om uteplassen er trang, men det føles i det minste bedre), men hun er typen til å bli dødelig fornærmet. 

Da ville jeg tatt en spansk en og sagt jeg hadde blitt syk dagen før.

Anonymkode: 63a63...6f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har liten plass både inne og ute, og 1 meters regel kommer ikke til å kunne overholdes. 

Altså har de ikke mulighet til å arrangere stor fest hjemme. De får leie lokale eller droppe det.

Anonymkode: d40a1...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde deltatt, og jeg synes de som ikke deltar selv er sprø og hysteriske. Det er omtrent ingen smittede i Norge nå. Sannsynligheten for å bli smittet, eller smitte andre, er tilnærmet lik null.

Anonymkode: 3b812...ad9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde deltatt, og jeg synes de som ikke deltar selv er sprø og hysteriske. Det er omtrent ingen smittede i Norge nå. Sannsynligheten for å bli smittet, eller smitte andre, er tilnærmet lik null.

Kan ikke smittevernrådene følges, bør festen avlyses. Kanskje burde samling av såpass mange mennesker avlyses uansett.

Anonymkode: e0a79...b79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne innstillingen er jo nettopp det som kan gjøre at vi plutselig ikke har så lave smittetall likevel. Tenk om alle hadde tenkt slik. En eneste smittet kan i slike tilfeller smitte mange. 

Anonymkode: 10bce...20a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne innstillingen er jo nettopp det som kan gjøre at vi plutselig ikke har så lave smittetall likevel. Tenk om alle hadde tenkt slik. En eneste smittet kan i slike tilfeller smitte mange. 

De fleste tenker allerede slik. Det bekrefter mobilitetsdata. Det meste har også åpnet i Norge. Likevel er det fremdeles nesten null smitte i samfunnet. På tide å roe ned hysteriet nå?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste tenker allerede slik. Det bekrefter mobilitetsdata. Det meste har også åpnet i Norge. Likevel er det fremdeles nesten null smitte i samfunnet. På tide å roe ned hysteriet nå?

Ja, vi har hatt lite smitte innad i samfunnet PÅ GRUNN AV at folk ikke tenkte slik i begynnelsen. 

Og dette kan endre seg fort nå som vi har åpnet for turister. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har hatt lite smitte innad i samfunnet PÅ GRUNN AV at folk ikke tenkte slik i begynnelsen. 

Og dette kan endre seg fort nå som vi har åpnet for turister. 

Hysterikerne har sagt det samme hver dag siden samfunnet begynte å åpne igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Eh ja, for det er jo sant, da. Det gjentas i alle kanaler hver eneste uke, fra både helseministeren og FHI. Vi må være flinke med smittevernet, ellers må vi tilbake i lockdown. Det er fakta.

De som ikke følger smittevernregler er heldigvis ikke i flertall. De er bare dumme, høylydte og irriterende. Og burde vært en god del mer takknemlige enn det de er.

Anonymkode: 63e3d...d57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh ja, for det er jo sant, da. Det gjentas i alle kanaler hver eneste uke, fra både helseministeren og FHI. Vi må være flinke med smittevernet, ellers må vi tilbake i lockdown. Det er fakta.

De som ikke følger smittevernregler er heldigvis ikke i flertall. De er bare dumme, høylydte og irriterende. Og burde vært en god del mer takknemlige enn det de er.

Tull. Folk flest lever ganske normalt nå. Det viser mobilitetsdata og det meste av samfunnet er åpnet opp igjen. Det er likevel ingen økning i smitte i Norge. Det viser at kun små tiltak er nødvendig for å holde smittespredningen under kontroll i Norge. Hysterikerne kaster bort tid og energi på å bekymre seg så mye.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. Folk flest lever ganske normalt nå. Det viser mobilitetsdata og det meste av samfunnet er åpnet opp igjen. Det er likevel ingen økning i smitte i Norge. Det viser at kun små tiltak er nødvendig for å holde smittespredningen under kontroll i Norge. Hysterikerne kaster bort tid og energi på å bekymre seg så mye.

Hvis holde meteren og ellers følge smitterådene er små tiltak så er vi jo enige da. Forøvrig må du gjerne komme med kilder hvis du skal si at det jeg sier er tull. Jeg refererer til nyheter de siste ukene hvor helseministeren og Nakstad forteller hva vi må gjøre for å opprettholde lav risiko i Norge.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis holde meteren og ellers følge smitterådene er små tiltak så er vi jo enige da. Forøvrig må du gjerne komme med kilder hvis du skal si at det jeg sier er tull. Jeg refererer til nyheter de siste ukene hvor helseministeren og Nakstad forteller hva vi må gjøre for å opprettholde lav risiko i Norge.

Det er bare å lese FHIs ukerapporter. Alt står der. Det meste er tilbake til normalt i Norge, uten at smittespredningen har gått opp. Hvorvidt folk overholder 1-metersregelen tror jeg du selv har sett...folk driter i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja men herregud da mann! Hva er det du ikke skjønner her?

Åpningen gikk bra FORDI smittetallet var presset markant ned (på grunn av tiltakene). Landet har vært stengt for de fleste etter dette, derfor lite nysmitte som sirkulerer. Nå som vi får inn både turister og nordmenn som var vært på ferie i utlandet, kan vi få mer nysmitte. Du kan jo prøve å huske på hvordan smitten kom inn i landet i utgangspunktet. Du virker veldig egoistisk og litt.. Enkel i tankegangen din her. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå i selskapet, men holde deg ute i hagen selvom de fleste andre er inne? Bare så du får gratulert, og så kan du gå igjen? Behøver jo ikke bli der så lenge. 

Anonymkode: 46e60...092

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men herregud da mann! Hva er det du ikke skjønner her?

Åpningen gikk bra FORDI smittetallet var presset markant ned (på grunn av tiltakene). Landet har vært stengt for de fleste etter dette, derfor lite nysmitte som sirkulerer. Nå som vi får inn både turister og nordmenn som var vært på ferie i utlandet, kan vi få mer nysmitte. Du kan jo prøve å huske på hvordan smitten kom inn i landet i utgangspunktet. Du virker veldig egoistisk og litt.. Enkel i tankegangen din her. 

Det virker ikke som du forstår enkel logikk. Dersom tiltakene hadde en stor effekt på smittespredningen, ville smittespredningen ha økt etter hvert det ble lettet på tiltakene. Smittespredningen har ikke økt etter hvert som samfunnet har åpnet opp. Det viser at de strengeste tiltakene var unødvendige.

Og før du nevner Sverige. De fikk viruset langt tidligere og de hadde langt flere smittede i samfunnet når de innførte tiltak. Derfor tok det lengre tid å få ting under kontroll. Andre land, som f.eks. Spania, Belgia, England, Italia osv, innførte veldig strenge tiltak, men fikk likevel stor smittespredning. Det var ikke hvor strenge tiltakene som betydde noe, men derimot når de ble innført. Vennligst ikke uttal deg om ting du overhodet ikke forstår.

• Liker 4
Skrevet

Det er bare å lese FHIs ukerapporter. Alt står der. Det meste er tilbake til normalt i Norge, uten at smittespredningen har gått opp. Hvorvidt folk overholder 1-metersregelen tror jeg du selv har sett...folk driter i det. 

Det interessante her er at HVIS koronaen var mer i sirkulasjon enn den er for tiden, så hadde vi hatt massiv smittespredning nå fordi folk er blitt slappere med smittevern. Og grunnen til at vi kan si det, er fordi det for tiden er enormt mye forkjølelse ute å går. Så vi har egentlig ekstremt med flaks akkurat nå at vi har så lite smitte som vi har, for hadde det vært tilfelle at koronaen sirkulerte mer, så hadde vi hatt problemer nå.

• Liker 2
  • Opprett ny...