Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften?  

5 stemmer

1. 1. Hva spiser dere på julaften?

• Fisk
      1
    • Annet
      21
    • Pinnekjøtt
      37
    • Juleribbe
      49

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm...har vært borti litt av hvert. Det kommer sånn an på hvilke familiemedlemmer som er samlet. Det varierer mellom torsk, kalkun, ribbe og lutefisk. I fjor var jeg for første gang hos svigers julaften, og der var det pinnekjøtt....og det liker jeg ikke :cry:

Så jeg tok skjeen i egne hender og tro til med en kalkun en av de andre juledagene......

I år skal vi nok være her i begynnelsen av jula, og hos svigers i slutten. Vet ikke enda hva det blir hvilke dager, men noe godt er det hvertfall....

God jul...eh.....litt i tidligste laget ja.....hehe

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Pinnekjøtt! Uten det blir det ikke jul! Bodde et år i Englang da jeg var liten, og da sendte farmor ned pinnekjøtt til oss... Høhøhø, sier noe om hvor viktig det er for oss da! Siden jeg er halvt svensk spiser vi også svensk, lettere julemat på formiddagen, og har kun svenske julekaker. Viktig å holde på tradisjonene!

Skrevet

Pinnekjøtt har vi :D Det er det beste kjøttet som finst. Spiser meg nesten død hver jul jeg. Men det er vel en tradisjon å ha pinnekjøtt på vestlandet tenker jeg.

Personlig kunne jeg aaaldri spist fisk på julaften. Er ikke glad i fisk til vanlig heller...

Svineribbe lager farmor alltid på 1.juledag. Men jeg spiser bare svor'en jeg.

Bæææææææ :wink:

Skrevet

Vi äter risgrynsgröt med kanel och socker och mjölk till frukost eller lunch.

På julbordet finns på julaftonskvällen julskinka (av gris) med söt, stark senap och äppelmos, prinskorv, köttbullar, ugnsomelett med svamp- el. räkstuvning, kalvsylta, leverpastej, kokta ägg med majonnäs och räkor, fårfiol, janssons frestelse, lax, inlagd sill, kokt potatis. Rödbetsssallad och sillsallad brukar också stå på bordet. Julosten får mnan inte glömma. Ibland kan det hända att vi också har revbensspjäll. Till detta dricker vi julmust (några kanske tar en snaps till sillen och en mörk julöl).

På juldagen (1. juledag) är det dopp i grytan eller lutfisk till lunch och samma på middagsbordet som vi hade på julafton. Då passar man på att äta av det man inte orkade med på julafton. :blunke:

--------------------------------------------------------

Hälsningar Donborwen

Skrevet

Hmm, ser at det ikker sp mange som spiser skinkestek på julaften! MMM det er jo det beste av alt!!! i tilegg kommer medister pølser, medister kakaer og ribbe!!! sikle sikle....

• 4 uker senere...
Skrevet

Når vi feirer jul hos mamma og pappa er det elgsteik med warldorfsalat og rosenkål... Med aspargessuppe til forrett og multekrem til dessert... Multekremen kan jeg styre min begeistring for, så jeg får som regel is...

Når vi er hjemme hos oss er det pinnekjøtt og fortsatt med aspargessuppe først, og med hjemmelaget karamellpudding... mmmmmmmmmmmm

Mannen min er vant til ribbe, men det er ikke godt!!!!

Skrevet

Ribbe, medisterpølse, medisterkake, sosisser, surkål, rødkål, mandelpoteter, saus m.m. Ikke rart i at jeg må på slankekur etter hver jul! Dagen etterpå så er det julefrokost som nesten varer dagen ut.

2. juledag er det pinnekjøtt med hjemmelaget kålrabistappe! Kunne spist alt alene tror jeg!

Nå gleder jeg meg utrolig altså!!

xeyes

Skrevet

Ribbe egentlig, men i fjor hadde vi pinnekjøtt, og det er det beste synes jeg. Foreldrene til samboeren min har litt andre julemattradisjoner enn jeg er vant med :cry: MEN i går bestemte vi oss for å være sammen med min familie i jula i år. *jiiippiii*

Regner med det blir ribbe på julaften og senere i jula pinnekjøtt *NAAAM*, muligens kveite eller laks.

Nyttårsaften har vi bestandig kalkun, men da blir vi sammen med familien hans, og jeg tror faktisk at de pleier å ha kalkun da de også. :)

Skrevet

Vi har litt av hvert vi... Spiser skinke stek, ribbe, medisterpølser og medister kaker... Med poteter, brun saus, surkål og sånne små grønne kål hoder... MMMMM jammi, ble sulten nå, gleder meg til jul!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det blir ikke jul uten ribbe! Men fordi flere tradisjoner på en eller annen måte må kombineres blir det i hvert fall ribbe en av juledagene om jeg ikke får ribbe på julaften! Samboer'n må ha pinnekjøtt, og det liker ikke jeg noe særlig, så hvis vi noen gang skal feire jul hjemme hos oss selv blir det kanskje begge deler...

Skrevet

Vi har svineribbe til julemiddag, Mors hjemmelagede kjøttkaker, surkål og nydelig saus til , hjemmebrygget maltøl og akevitt. Og selvfølgelig riskrem til dessert. Da er det JUL!!!

Skrevet

Hjemme hadde vi alltid ribbe når jeg var liten, og mine svigerforeldre hadde også dette til tradisjon. Siden disse er skilt og vi egentlig skulle ha vært hvert 3. år til hver av dem har det blitt en masse rot, og vi har vært en gang til hver av mine svigerser og tre ganger til mamma og pappa. MEN i år skal vi feire jul i eget hus med svigermor på besøk. Da blir det ribbe med medisterpølse, kjøttkaker og sosisser gitt. Og grøt på formiddagen. 1. juledag er det middag til svigermor med lutefisk (som jeg ikke liker så jeg får medisterkaker), 2. juledag middag til svigerfar, som satser på rester fra julaften tror jeg - hi hi, og 4. juledag middag hos mamma og pappa - kveite (nam...). Nyttårsaften ber vi inn alle foreldre, steforeldre og søsken til kalkun fest, og det pleier å slå an. Men det er jammen ikke rart man må på slanker'n etter jul. Pleier liksom å legge meg ut en 3 - 4 kilo jeg, men det går heldigvis fort av da

:lol:

• 4 uker senere...
Skrevet

I familien vår er det tradisjon med ribbe på julaften, men jeg liker det ikke. Men lukta er bra, da er det jul!

Jeg har vekslet mellom å spist koteletter,kylling og nå i det siste medisterkaker. Og det siste har jeg tenkt å fortsette med slik at jeg får en tradisjon jeg og! Med ornlti grønnsaker, svisker, tyttebær og brun saus.Yammi,yammi! :sjarmor:

Er ikke så veldig glad i pinnekjøtt, steik, ribbe og sånt type kjøtt. Ganske så kresen Frk. Efelia ja!

Skrevet

Hei :D

Pinnekjøtt må jeg ha :P ! :P ! :tunge1: ! :blunke: !

Sist jul feiret jeg sammen med samboeren, og da lagde jeg det sjøl, de andre skulle ha ribbe, men nå er det faktisk en mann mer i landet som elsker pinnekjøtt...likevel skal han få litt ribbe på juleaften da. Hjemme hos meg er vi vant til å ha begge deler på julaften, mange munner og mette og ikke alle er enige om hva som er hovedretten.

:P Svibel

Skrevet

Er nødt å vera pinnakjøtt julafta. Masse pinnakjøtt og kålrabistappe, noko betre enn det finst ikkje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...