Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften?  

5 stemmer

1. 1. Hva spiser dere på julaften?

• Fisk
      1
    • Annet
      21
    • Pinnekjøtt
      37
    • Juleribbe
      49

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere på julaften?? Vi spiser alltid pinnekjøtt!! Da er det jul i hus!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ribbe!!! mmm.....

Men det som er litt kjipt, er at svigers har ikke den samme tradisjonen... Så annethvert år de siste 4 årene (altså to ganger) så har jeg måtte takke meg til et slags koldtbord med hjemmelagd sylte, lefse, pålegg osv.... Det var skikkelig nitrist første gangen, men nå er det greit.

Men siden mamma'n min er så snill, så passer hun alltid på å lage ribbe til middag en annen dag i jula når jeg feirer juleaften hos svigers...hehe...

Bortskjemt?...Jeg?....Neeeei.... :ler:

To ting har iallfall jeg funnet ut etter 20 år med julefeiringer:

* Folk som serverer meg ribbe ellers i året ødelegger julemiddagen for meg (Les: Svigers!!)

* Det blir ikke skikkelig jul for meg uten ribbe (Les: Annethvert år....)

Hmm...Svigers får visst skylda for alt de...hehe.... :blunke:

Skrevet

Vi spiser pinnekjøtt og masse stekt pølse og becon til barna som ikke spiser pinnekjøtt;men vi har raspeballer til pinnekjøttet og poteter....det ble en tradisjon da meg og mine brødre var liten...vi spiste ikke pinnekjøtt og plse og poteter var kjedelig mat syntes mamma og pappa så da begynnte de og lage raspeballer til oss...og no er det bare en vane..er ikke jul uten raspeballer :)

Skrevet

I min familie har vi hatt tradisjon med å spise kalkun på julaften. heldigvis for det, for ribbe synes jeg absolutt ikke noe om. Ikke de "berømte" julepølsene eller medisterkakene heller...

Min mann er vant til lutefisk fra sin familie, så egentlig får vi et lite problem i år når vi skal feire jul i eget hjem for første gang. Jeg begynner faktisk å få smaken på lutefisk, men siden vi skal ha besøk av folk som ikke liker dette, kommer vi nok til å ha pinnekjøtt på julaften. Lutefisken får vi enten ta lille julaften eller 1.juledag tenker jeg.

Skrevet

Farlig tema dette her når det begynner å nærme seg lunsjtider.... :smile:

Familien min består av både nordmenn og svensker med tilhørende tradisjoner og vi har vel stort sett blandet det meste. Alt fra ribbe og surkål til julskinka med äppelmos, prinskorvar, kjöttbullar, sild og janssons...

Kanskje en grunn til at middagen hos oss pågår i flere timer :blunke:

-Merrick

Skrevet

Vi spiser kveite i på julaften vi. Det er jo en god gammel nordnorsk tradisjon. Min mor var vant med lutefisk OG ribbe hvert år (pluss grøt på formidagen), mens min far var vant med ribbe annethvert år og pinnekjøtt annethvert år. Dette ble for mange tradisjoner å kombinere, så de startet sin helt egen ny-gamle tradisjon. Min kjære er vant med pinnekjøtt, så vi får se hva det blir når vi to engang skal være hos oss selv. Foreløpig spiser jeg pinnekjøtt når jeg er hos han, og han spiser kveite når han er hos min familie.

Skrevet

Vi har alltid hatt ribbe, julepølse og medisterkaker på julaften, og pinnekjøtt 1. juledag. Jeg liker verken ribbe eller pinnekjøtt, er veldig kresen når det gjelder kjøtt. Men lukten av stekt ribbe.......*sniiiiiff*........ DA er det jul!!!

Skrevet

Vi spiser røkt svinekam til middag på julaftenen, jeg liker verken ribbe eller pinnekjøtt. Mamma har bestandig brukt å lage det til oss når vi var små + at hun laget ribbe til de voksne.

Så nå når jeg og sambo og lille pai feirer den sammen nå så blir det røkt svinekam og kanskje litt ribbe til sambo visst han vil ha.

Riskrem til dessert måååååååååå jeg bare ha.

Cobra

Skrevet

Kalkun er tingen!!!

Har høyt kolesterol, og fet mat som f.eks. ribbe og pinnekjøtt er ikke helt tingen. Fisk på juleaften har jeg aldri prøvd. Bestemor pleier å lage ribbe og pinnekjøtt i jula, og da blir det mye poteter, grønnsaker og tilbehør. Men jeg er glad i medisterpølser, og spiser litt ribbe eller pinnekjøtt også. Men aller helst skal det være kalkun. Mamma lager god kalkun, det gjør resten av hennes familie også. Vi er enten hos mammas eller pappas del av familien, og dermed blir det enten kalkun eller ribbe.

Heldigvis liker min kjære best kalkun, han også. Dessuten lager moren hans ofte litt lettere, itanliensk mat til jul. Hun er veldig flink, og siden jeg egentlig ikke MÅ ha en spesiell type mat for at det skal være jul, så tror jeg det blir bra når vi feirer jul sammen med det.

Catzy

Skrevet

Hjemme spiste vi alltid svineribbe, men nå når jeg har mitt eget hjem og når vi er hos min manns foreldre spiser vi pinnekjøtt. Nam NAm :lol:

Skrevet

Familien min spiser pinnekjøtt, men jeg er ikke så glad i det.

Da mormoren min stå for maten spiste jeg mormors hjemmelagde kjøttkaker.

Nå som hun ikke lager julemiddagen mer vet jeg ikke helt hva det blir på meg. :roll:

Skrevet

Min tradisjon er ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, julepølse og tilbehør.

Sambo er vant til kalkun, så det blir en liten kræsj der...

Skrevet

Fra jeg var liten har vi alltid hatt ribbe, medisterkaker og pølser. Men nå har vi gradvis gått over til kalkun.

Min mening er at det skal lukte ribbe og smake kalkun.

Spiser heller stek enn ribbe da. Ribbe er vondt!!

Men medisterkaker må jeg ha. De skal ligge i ovene sammen med ribba og bli litt sprø utenpå.

Skrevet

Jaaaaaaa, ribbe(liker ikke det,men er liksom jul for meg), medisterkaker og julepølse :P

Skrevet

Det er i hvertfall EN ting jeg savner med min eks-svigerfamilie: PINNEKJØTT!!!!

I min familie er det ribbe m/tilbehør som står på menyen, men pinnekjøtt er bare sååå mye bedre!!

Samboeren min nå spiser ribbe og innmatpølse (hva er forresten det??), lefse, + noe mer. Første julen vår sammen så jeg har ikke helt oversikten.. Må prøve å få laget meg noen pinner med pinnekjøtt i tillegg. Kan bli vanskelig, han hater lukten av det.... :cry: Får evt gjøre det i uthuset....

Skrevet

Har de siste årene spist kalkun med fløtesaus på julaften, med riskrem til dessert.

Er egentlig ikke så overbegeistret for riskrem, men det er liksom ikke jul uten.

Det hender vi steker opp litt ribbe som vi (dvs, de andre, ikke jeg) spiser andre dager i julen, men julaften er det kalkun.

Når jeg tenker meg om har jeg ikke så usunn jul, kanskje derfor jeg aldri helt har forstått problemet med at man legger på seg i julen? :roll:

Frk. Busybody :rodme:

Skrevet

Jeg er oppvokste med pinnekjøtt, rødkål og kålrabistappe, mør og julepølse, oppskjært spekekjøtt og mør.

Mannen min har i tilegg vært vant med ribbe, dampa på sammen måte som pinnekjøttet, men tørka litt på forhånd.

Så nå har vi begge deler, sammen hvor vi er.

Nam nam... jeg får vann i munnen, elsker pinnekjøtt!

Skrevet

Dampet pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe, surkål og flatbrød, og hjemmelaget sitronfromasj til dessert. Nam nam!

Skrevet

Liker absolutt ikke ribbe, men det blir likevel ingen jul uten! Ribbe, medisterpølser og medisterkaker. Til dessert er det iskake (hestesko) og kransekake.

Denne julen vil min kjære ha meg med hjem til dem. Vet egentlig ikke hva svigers spiser til jul, men tror det er ribbe hos dem også.

Etter å ha lest litt her inne kom jeg til å tenke på at vi kan jo innvitere hele familien til oss? Mine og hans foreldre har aldri møtt hverandre, så kanskje det blir litt heavy med første møte på julaften? Får tenke litt på saken.

Gleder meg til jul!

Skrevet

Har alltid spist ribbe julaften(og mormor prøvde å gi oss det første juledag da de spiser fisk på julaften) og som regel restene andre juledag. I år blir det julemiddag til foreldrene til samboeren min med pinnekjøtt. siden vi begge er veldig glad i ribbe blir det sikkert til at mamma lager det til oss en annen dag i jula.

I fjor var første jula vi var sammen julaften, før hadde vi vært hver for oss. Da var vi til foreldrene mine. Blir rart i år, første julaften uten mamma og pappa. Men, kanskje like ille for dem, første julaften uten meg (er enebarn..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...