AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 Jeg sluttet på prevensjon og fikk positiv test 4 uker etterpå. Da er vel egentlig terminen ganske sikker, at det da er maks 4 uker siden jeg ble gravid da jeg fant det ut? Jeg aner ikke når eggløsning var og fikk heller ikke mensen. Anonymkode: 2b3d7...7dd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #2 Skrevet 15. juli 2020 Du vil få «endelig» termin når du er på ultralyd i uke 18/19. Å vite nøyaktig termin er ganske viktig ja. Når man nærmer seg slutten på svangerskapet står det fort mellom liv og død om baby blir for lenge inne i magen. Derfor er det regler på når sykehuset starter fødsel, om den ikke har begynt av seg selv til termin. Senest to uker etter termin blir fødsel som regel satt igang, men dette kan variere til en viss grad hos hvert enkelt sykehus. Anonymkode: 05aef...b16 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #3 Skrevet 15. juli 2020 Nei, det trenger du ikke vite selv. Du blir spurt om når du hadde siste menstruasjon, så regner de det ut derfra for deg, og setter termin. Den står frem til du er på 18-ukers ultralyd, hvor de måler babyen bl.a. lårbeinets lengde, og da korrigerer de terminen som først ble satt, stort sett med noen få dager. Det er denne siste terminen som brukes til å si når du er på overtid. Hvis du vet på dagen når befruktnibgen skjedde, så er de relativt uinteressert. De gjør det som beskrevet over uansett. Det er fordi fosteret i starten kan hvile litt før det utvikler seg osv. Anonymkode: ef8b4...28b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil få «endelig» termin når du er på ultralyd i uke 18/19. Å vite nøyaktig termin er ganske viktig ja. Når man nærmer seg slutten på svangerskapet står det fort mellom liv og død om baby blir for lenge inne i magen. Derfor er det regler på når sykehuset starter fødsel, om den ikke har begynt av seg selv til termin. Senest to uker etter termin blir fødsel som regel satt igang, men dette kan variere til en viss grad hos hvert enkelt sykehus. Anonymkode: 05aef...b16 Etter den svenske saken i vinter, så holder vel Helsedirektoratet på å korrigere retningslinjene, om det ikke allerede er gjort. Baby får ligge max 1 uke over termin. De aller aller fleste babyer kommer mellom uke 38 og 41 helt av seg selv. Anonymkode: ef8b4...28b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter den svenske saken i vinter, så holder vel Helsedirektoratet på å korrigere retningslinjene, om det ikke allerede er gjort. Baby får ligge max 1 uke over termin. De aller aller fleste babyer kommer mellom uke 38 og 41 helt av seg selv. Anonymkode: ef8b4...28b Denne saken har jeg ikke hørt om, og korrigeringen kan ikke ha trådt i kraft enda. Jeg er gravid nå, og har fått beskjed om at jeg blir satt i gang 11 dager etter termin, hvis ungen ikke kommer før det. Anonymkode: 0f8c6...c2e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Her er tråden som diskuterte temaet. Jeg har ikke repetert den selv. Men mødre skal bli hørt, og da jeg gikk med mine sa jeg dengang at jeg vil ikke gå mange dager over termin, synes 7 dager er mye også. Termin er 40+2 så 7 dager over er 41+2 altså inne i 42. uken om du vil. Jeg ble satt opp på overtidskontroll 40+5 da, tre dager over termin. Da sa de at lege ville vurdere hvordan barnet hadde det, og hvis mor ønsket igangsetting så hørte de på det. (Hvis lege vurderer at barnet bør ut, så får ikke mor bestemme å gå lenger tror jeg). Anonymkode: ef8b4...28b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 Ja, det er viktig å finne ut av rett termindato. Som en over her sier, det kan på et tidspunkt stå mellom liv og død. Jeg fikk en termindato på tidlig ul, den var helt feil det skjønte jeg jo selv. På ordinær ultralyd så fikk jeg en annen dato. Forskjellen var nesten 3 uker! Jordmor kunne ikke fatte hva den legen tenkte på Så skjedde det som ikke skulle skje: jeg fikk en ekstremprematur, og hadde termindatoen på helsekortet vært den som var feil, da tror jeg ikke at barnet mitt hadde levd nå. Jenta mi er frisk og rask den dag i dag Anonymkode: ee83a...e96 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det trenger du ikke vite selv. Du blir spurt om når du hadde siste menstruasjon, så regner de det ut derfra for deg, og setter termin. Den står frem til du er på 18-ukers ultralyd, hvor de måler babyen bl.a. lårbeinets lengde, og da korrigerer de terminen som først ble satt, stort sett med noen få dager. Det er denne siste terminen som brukes til å si når du er på overtid. Hvis du vet på dagen når befruktnibgen skjedde, så er de relativt uinteressert. De gjør det som beskrevet over uansett. Det er fordi fosteret i starten kan hvile litt før det utvikler seg osv. Anonymkode: ef8b4...28b TS her. Men i mitt tilfelle var jo siste mens for 4 år siden, hvordan regnes termin da? Anonymkode: 2b3d7...7dd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vil få «endelig» termin når du er på ultralyd i uke 18/19. Å vite nøyaktig termin er ganske viktig ja. Når man nærmer seg slutten på svangerskapet står det fort mellom liv og død om baby blir for lenge inne i magen. Derfor er det regler på når sykehuset starter fødsel, om den ikke har begynt av seg selv til termin. Senest to uker etter termin blir fødsel som regel satt igang, men dette kan variere til en viss grad hos hvert enkelt sykehus. Anonymkode: 05aef...b16 Hvordan vet jeg når jeg er i uke 18/19 da? Når jeg ikke har siste mens å regne fra, jeg hadde spiral uten mens i 4 år. Anonymkode: 2b3d7...7dd
tussi84 Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Men i mitt tilfelle var jo siste mens for 4 år siden, hvordan regnes termin da? Anonymkode: 2b3d7...7dd Før du skal til ordinær ultralyd så skal du minst på en svangerskapskontroll hos fastlegen eller jordmor. Du kan velge selv. Denne kontrollen skal foregå rundt uke 12, og ved denne kontrollen beregner lege/jordmor ca termin etter 28 dager syklus. Men siden du er så usikker på hvor langt du er på vei, så kan det hende at legen henviser deg til tidlig ultralyd for å få bekreftet ca hvor langt du er på vei. Du bør kanskje kontakte legen din i en god stund før uke 12 og forklare situasjonen. Hvis de vil du skal ta tidlig ultralyd ønsker de nemlig å få gjort dette fortest mulig pga abort grensen på 12 uker.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #11 Skrevet 16. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet jeg når jeg er i uke 18/19 da? Når jeg ikke har siste mens å regne fra, jeg hadde spiral uten mens i 4 år. Anonymkode: 2b3d7...7dd Siden du er usikker på når termin er og hvor langt du er på vei, vil jeg råde deg til å ta kontakt med jordmor i kommunen om dere har dette tilbudet der du bor. Hvis ikke ta kontakt med lege. Du vil mest trolig bli henvist til tidlig ultralyd for å finne ut hvor langt du er på vei, siden det er såpass lenge siden menstruasjon! Du bør uansett gå til enten lege eller jordmor gjennom svangerskapet for oppfølging, så du kan gjerne ta kontakt nå om du har anledning til det. Anonymkode: 05aef...b16 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #12 Skrevet 16. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter den svenske saken i vinter, så holder vel Helsedirektoratet på å korrigere retningslinjene, om det ikke allerede er gjort. Baby får ligge max 1 uke over termin. De aller aller fleste babyer kommer mellom uke 38 og 41 helt av seg selv. Anonymkode: ef8b4...28b Ja, jeg kjenner til denne studien. Jeg vet at Sverige har endret retningslinjene sine etter denne studien. Norge har foreløpig ikke fulgt etter enda, men det får vi håpe at de gjør snart. Anonymkode: 05aef...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå