Gå til innhold

Mannen drikker og blåser i ansvar når han får besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tvillinger, og han har en del familie og venner fra Østlandet.  Når de kommer på besøk bor de hos oss. Tvillingene våre er babyer og vi har 3 oppvåkningen på natten. Da han får besøk skal det alltid drikkes, greit nok det men jeg står da med alt ansvaret. Han glemmer alt som heter rutiner og jeg må stå for alt. Så drikker han når kvelden kommer med de som er på besøk. Det er helt ok men han blir så pass full at han hjelper ikke til om natten og neste dag er han ubrukelig. Jeg gruer meg til det kommer besøk. Det skjer ofte og han er mye borte i nordsjøen og da han kommer hjem er det stadig noen som inviterer seg selv. Jeg har allerde da vært alene i flere uker og da han får besøk skal han kjøre hit og dit og hente gjester og styre på, varte opp med mat og det som er. Jeg er kjempe sliten og får liksom aldri hentet meg inn. Når jeg forsøker å ta det opp  blir han dritt sur. Han skjønner ikke hva problemet er.  Akkurat nå virker det som at alle som er på Norges ferie bor hos oss. Hvorfor skjønner ikke folk som vil på besøk at det er slit nok med 6 mnd gamle tvillinger? Hvordan kan jeg få han til å forstå dette? 

Anonymkode: 91ed8...4f4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo sagt det og han vil ikke høre. Du kan ikke bestemme over han, men du kan bestemme over hjemmet ditt. Det kan for eksempel bety at fra nå av skal ikke du ha overnattingsbesøk og hvis folk kommer likevel får mannen din underholde dem et annet sted. Du og barna trenger ro.

Jeg vet ikke hvordan du stiller deg til drikkinga i seg selv, men jeg hadde ikke ønsket å ha mannen fyllesyk i hjemmet vårt gang på gang heller. Et sånt hjem skal ikke barna mine vokse opp i. Du får bestemme hva som er et godt nok hjem for barna dine og så står du for det.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg reagert VELDIG på. Og hadde rett og slett blir dritsur om mannen min holdt på sånn. 

Anonymkode: 507c9...7e0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Til det du spør om: hvordan få han til å forstå det; du må fortelle han hva du føler og tenker. Hvordan snakket dere om slike ting før barna kom? Hvilke forventinger dere har til hverandre mtp at han er så mye borte i hverdagen osv 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har tre barn. 

Anonymkode: 982d6...621

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Om vi ikke har besøk stiller han opp 100% så tikke missforstå meg. Det er når besøket kommer, noe som i denne perioden av året er ekstremt mye. 

Vi snakket aldri om det å ha besøk og hvordan det ville bli. Det burde vi nok. Når jeg tar det opp blir han sur og sier vi får la vær og ha besøk så sier han sarkastisk at han skal ikke få lov å kose seg med sine venner og familie... 

Er jo ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker jo bare han skal hjelpe like mye som når de ikke er der, og ikke drikke så mye som han gjør. Det burde jo også være positivt for han at alle faktisk ser hvor flink han egentlig er, men det får de ikke se for mye blir glemt og fokuset flyttet. Han er jo en fantastisk pappa. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Denne mannen bryr seg ikke om hverken deg eller ungene. Uakseptabelt!

Anonymkode: de1f3...491

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv familievernkontor

Anonymkode: 429e7...956

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til det du spør om: hvordan få han til å forstå det; du må fortelle han hva du føler og tenker. Hvordan snakket dere om slike ting før barna kom? Hvilke forventinger dere har til hverandre mtp at han er så mye borte i hverdagen osv 

Han vet hva han driver med. Han gjør dette fordi han slipper unna med det.

Anonymkode: 982d6...621

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten å få han til å forstå er å svare med samme mynt. Ha masse besøk av venninner, ha vinkvelder og la han sitte med fullt ansvar hele natten. Kanskje det går opp et lite lys for han. 

Anonymkode: 2838a...81f

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi ikke har besøk stiller han opp 100% så tikke missforstå meg. Det er når besøket kommer, noe som i denne perioden av året er ekstremt mye. 

Vi snakket aldri om det å ha besøk og hvordan det ville bli. Det burde vi nok. Når jeg tar det opp blir han sur og sier vi får la vær og ha besøk så sier han sarkastisk at han skal ikke få lov å kose seg med sine venner og familie... 

Er jo ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker jo bare han skal hjelpe like mye som når de ikke er der, og ikke drikke så mye som han gjør. Det burde jo også være positivt for han at alle faktisk ser hvor flink han egentlig er, men det får de ikke se for mye blir glemt og fokuset flyttet. Han er jo en fantastisk pappa. 

Ts

Du ønsker - naturlig nok at alle skal være glade hele tiden og derfor lar du deg kue av denne hersketeknikken. Selvsagt vil du at han skal ha det hyggelig med gjester og venner, men fordi han blir sur og sarkastisk når du tar opp hans oppførsel, så lar du det ligge. Fordi det blir så dårlig stemning....... 

Det du må gjøre er å bestemme deg for at dette finner du deg ikke i, her må det endring til. Da må du også tåle at mannen blir sur, du må tåle dårlig stemning for å få til endring. Men du må også ha noen svar og strategier for hva og hvordan du skal svare når du tar det opp og han begynner med hersketeknikker om at «du unner meg ingenting......». Du kan feks spørre om han syns det er rimelig at du må ta all nattevåk fordi han er sammen med besøket og/eller er full. Du kan også spørre om han ikke syns at barna trenger omsorg siden han prioriterer de bort. Er det viktigere med hans hygge med venner enn at barna tas hånd om på en god måte? 

Du er også i din fulle rett til å si at du ikke orker flere overnattingsbesøk, fordi det har vært mye. Jeg vet at det sitter langt inne å «nekte» familie å komme på besøk, men noen ganger må man sette grenser. Vær hyggelig, og bare si at det ikke passer. Inviterer mannen/sier ja til de som spør, så overlater du også ALT ansvar for besøket til han. Du bidrar verken med handling, oppvartning,rydding eller annet.

Men det aller aller viktigste er at du slutter å ta ansvar for at det blir «dårlig stemning» når du stiller helt normale og legitime krav. La han være sur, men ikke gi deg. 

• Liker 7
Skrevet

Enig med de andre. Sett ned foten, så får han bare bli så drittsur han gidder. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste måten å få han til å forstå er å svare med samme mynt. Ha masse besøk av venninner, ha vinkvelder og la han sitte med fullt ansvar hele natten. Kanskje det går opp et lite lys for han. 

Anonymkode: 2838a...81f

Dette 😃👏

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Coronas skrev:

Dette 😃👏

Det som kommer til å skje er at mannen blir dritsur, men ikke greier å se at det er akkurat det samme han gjør mot henne. Sånne mannfolk greier ikke å se dette, de er for selvsentrerte. "Men JEG må jo få lov.." osv.

Anonymkode: 94d49...4eb

• Liker 3
Gjest AnnaW
Skrevet

En sånn mann hadde ikke blitt lenge i mitt hus,,,hva skal man med mann når han ikke tar del i ansvaret for barna...drikke seg full med så små barn er heller ikke akseptabelt. Slutt på drikking og ta seg av barn eller rett ut hvis det hadde vært meg i den situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Avtal at når han har besøk, så står han for oppvartning (handling, matlaging, rydding etter gjester, etc) 100%, så kompenserer det litt for at du må ta ungene alene. Ha noe enkle middager i fryseren tilfelle han ikke følger opp middagslaging, så kan du ihvertfall hive noe kjapt i mikroen/stekeovnen til deg og ungene.

Og dere har små barn i hus, så drikkingen får de ta et annet sted. Jeg hadde ikke godtatt fyllefester med barn i hus!

Anonymkode: f1d4d...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Visham tråden

Anonymkode: 173df...d50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et fjols. Sett foten ned og nekt overnattingsbesøk. Det er absolutt ikke greit å ha "fyllafest" med to babyer på seks måneder i samme bolig. Har du vurdert familievernkontoret? Kan hende han har godt av å høre at han er et fjols fra en tredjepart. Blir irritert på dine vegne. 

Anonymkode: e1a6a...116

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne mannen bryr seg ikke om hverken deg eller ungene. Uakseptabelt!

Anonymkode: de1f3...491

Tullete svar,står jo at han stiller opp ellers

Anonymkode: 802de...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fyllefest. Det er rolig og prat. Men han drikker for fort og for mye. Han og kompisen, faren ect hvem det nå enn er sitter og drikker langt utover kvelden, prater og drikker. Kansje jeg ikke forklarte godt nok i første innlegg. Men det er absolutt ikke fest. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...