Jytte Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 (endret) Har hatt lite tid og lite motivasjon for å dra frem lecakuler og jord. De har fått vann, men står i små potter. Ser at par av de ikke trives helt. Ga de gjødsel i dag. De er ute på verandaen og jeg angret litt på at jeg kjøpte dem, men gjort er gjort. De krever stell. Den ene har fått litt gult på bladene så den manglet gjødsel. Den andre har knopper, men bare to blomster nå. De andre ser ut til å trives, men hvor lenge tenker jeg.... Nå har jeg som sagt gitt de gjødsel. Da er det vel dumt å potte om i dag? Drar jeg bort har jeg ingen til å vanne, det vil bli masete for dem hvis jeg spør. Jeg vet ikke hva plantene heter. Den ene skal ha lite vann, den med gule blader, og der har det kommet en annen plante i løpet av par dager. Vil jo helst bevare dem siden de kostet litt i innkjøp. Er ikke sikker på om jeg har store nok potter til alle, men i alle fall to av plantene ser ut til å kreve det. Kjøpte to krukker som kan henges på Ikea, kan jeg bare stikke hull i bunnen med spiker og hammer, legge i leca og ompotte? De er i blikk, men farget. Aner ikke om de inneholder giftige stoffer som planter ikke vil trives i. Ikea er utsolgt for dem, fikk tak i de to siste som var til utstilling. Hva gjør man for å holde alt ved like? Jeg klipper av det som er visnet og vanner. Og er veldig nysgjerrig på hvilken plante som spirer nå i samme potte som den som var en av de som trenger mest stell, men lite vann. Hva gjør dere? Med mest stell mener jeg at den trenger en større potte. Endret 15. juli 2020 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #2 Skrevet 15. juli 2020 Gjødsel vil ikke hjelpe her. Planten er stressa og røttene trenger større plass. Stor potte med lecakuler i bunn, så et lag med kompostjord og deretter billig plantejord over. Da trenger du ikke tenke på gjødsling i det hele tatt. Har de stor potte tørker de ikke så lett ut heller. Hvorvidt du skal lage hull i potta eller ei kommer an på om det pleier å regne mye hos deg eller ikke. Hvis de skal henge på husveggen blir de nok fort tørre, da bør du ikke lage hull. Metallpotter er ikke det beste, kan fort bli zink, alu eller jernforgiftning, men større potte er bedre enn de små de står i nå. Anonymkode: e05a5...002 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå