Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det for gammelt å bli bioingeniør når man er 42? Er det vanskelig å lære seg alt det tekniske som yrket innebærer? Jeg har alltid hatt en drøm om å bli bioingeniør, men har av ulike grunner ikke hatt muligheten før nå. Da jeg var yngre kunne jeg studert det, men jeg valgte et annet yrke i stedet, noe jeg angrer på. 

Anonymkode: ec348...6d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er for gammelt. Jeg kjenner en som studerte til medisin i 40-årene, og er nå veldig fornøyd.

Anonymkode: d3699...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det for gammelt å bli bioingeniør når man er 42? Er det vanskelig å lære seg alt det tekniske som yrket innebærer? Jeg har alltid hatt en drøm om å bli bioingeniør, men har av ulike grunner ikke hatt muligheten før nå. Da jeg var yngre kunne jeg studert det, men jeg valgte et annet yrke i stedet, noe jeg angrer på. 

Begynte selv da jeg var 42, har ikke angret et sekund

Anonymkode: cd2e3...cd4

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er for gammelt. Jeg kjenner en som studerte til medisin i 40-årene, og er nå veldig fornøyd.

Så bra, det er motiverende å høre.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte selv da jeg var 42, har ikke angret et sekund

Kjekt å høre, var det samme studie? Kan jeg spørre hva som gjorde at du begynte å studere igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, så får fulltidsstudenter over 30 år tilbud om ekstra lån fra og med i høst, slik at de månedlige utbetalingene blir større. Til info 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, det er motiverende å høre.

Kjekt å høre, var det samme studie? Kan jeg spørre hva som gjorde at du begynte å studere igjen?

omskolering. Har virkelig ikke angret en dag. Føler jeg angriper stoffet på en helt annen måte enn da jeg var 19/20, leser for å forstå og lære, ikke kun for å komme gjennom det som jeg gjorde den gang. Mange godt voksne på skolebenken er blitt ganske vanlig (heldigvis) vi var alt fra 20 åringer til 55, helt kanon med variasjon i alder.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er for gammelt! Men du må vurdere om det er verdt det da, er vel ikke så god lønn...? 

Anonymkode: 418b5...eff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vanskelig å få jobb som bioingeniør, særlig da som eldre uten erfaring

Anonymkode: 63d1d...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønnen er ikke noe å skryte av mtp hvor travel jobben er.

Anonymkode: 73d67...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for gammel til å utdanne seg til et nytt yrke, men vil advare om et vanskelig jobbmarked for bioingeniører og andre retninger som går under samme tittel. 

Anonymkode: 6b0e9...4ce

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vanskelig å få jobb som bioingeniør, særlig da som eldre uten erfaring

Anonymkode: 63d1d...51a

Vanskeligere å få jobb fordi jeg da er 45 år, uten erfaring?

Du mener jeg lettere hadde fått jobb om jeg var 23 år, uten erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for gammel til å utdanne seg til et nytt yrke, men vil advare om et vanskelig jobbmarked for bioingeniører og andre retninger som går under samme tittel. 

Anonymkode: 6b0e9...4ce

Men jeg har lest at nyutdannete bioingeniører ikke sliter med å finne jobb, til minst her i Bergen. For non dager siden snqkket jeg ned en bioing. som studerte i Bergen og jobber ved Haukeland. Hun sa at ingen av de Bioing. hun kjenner hadde problemer med å finne jobb. Og for ett år siden snakkey jeg med en Prof. ved HVL i Bergen som sa at behov for bioingeniører er stor og kommer til å øke i løpet av de neste 10 årene. Dette gjelder til minst Bergen. Hvorfor sier dere at jobbmarkedet er vanskelig? Bare lurer på det. Selvfølgelig kan vi ikke sammenligne bioingeniører til andre "ekte" ingeniører ifm jobbmuligheter. 

Anonymkode: d7777...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Lønnen er ikke noe å skryte av mtp hvor travel jobben er.

Anonymkode: 73d67...9c2

Det er veldig travelt i de fleste offentlige jobber, både innen helse og utdanning.

Tenker at bioingeniørjobben er ganske «enkel» når man kan den. Det er et veldig konsentrert område man jobber innenfor, eller? Man tar blodprøver, og analyserer dem? (Med mindre det er en annen type lab). Du slipper jo å forholde deg sånn til ansvar for liv og død (som leger og sykepleiere), pårørende/foreldre/kunder osv, jobben dreier seg om å styre laboratoriet? Og du er omgitt av likesinnede kolleger? (Tenker at alle må ha et visst utdanningsnivå og interessenivå for det de holder på med).

Eller tar jeg feil?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har lest at nyutdannete bioingeniører ikke sliter med å finne jobb, til minst her i Bergen. For non dager siden snqkket jeg ned en bioing. som studerte i Bergen og jobber ved Haukeland. Hun sa at ingen av de Bioing. hun kjenner hadde problemer med å finne jobb. Og for ett år siden snakkey jeg med en Prof. ved HVL i Bergen som sa at behov for bioingeniører er stor og kommer til å øke i løpet av de neste 10 årene. Dette gjelder til minst Bergen. Hvorfor sier dere at jobbmarkedet er vanskelig? Bare lurer på det. Selvfølgelig kan vi ikke sammenligne bioingeniører til andre "ekte" ingeniører ifm jobbmuligheter. 

Dette har jeg også hørt, så blir derfor overrasket når noen til stadig skal si at bioingeniører sliter med å finne jobb. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg også hørt, så blir derfor overrasket når noen til stadig skal si at bioingeniører sliter med å finne jobb. Ts

Mmmh jeg tror at de sammenligner bioingeniører til andre ingeniøreyrkes som elektrisk ingeniør, sivil ingeniør og andre. Disse får fast jobb ganske fort etter å ha fullført utdanninga, mens for bioingeniører er det vanlig at de må jobbe ey par år som vikarer før å få fast jobb med en lønne som er mer enn halv av det andre ingeniører får. Sånn har jeg hørt. Men alt i alt, bioingeniører kommer ikke til å få uaktuelle jobber. Jeg er masterutdannet i biologi og måtte jobbe i butikk, barnehag3 og andre greier...

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mmmh jeg tror at de sammenligner bioingeniører til andre ingeniøreyrkes som elektrisk ingeniør, sivil ingeniør og andre. Disse får fast jobb ganske fort etter å ha fullført utdanninga, mens for bioingeniører er det vanlig at de må jobbe ey par år som vikarer før å få fast jobb med en lønne som er mer enn halv av det andre ingeniører får. Sånn har jeg hørt. Men alt i alt, bioingeniører kommer ikke til å få uaktuelle jobber. Jeg er masterutdannet i biologi og måtte jobbe i butikk, barnehag3 og andre greier...

Men master i biologi kvalifiserer jo til arbeidsløshet, det er ganske kjent. Du kan ikke sammenligne bioingeniør med ditt fagfelt. 

Tror ikke at de fleste sammenligner bioingeniører med elektro-bygg-maskin osv. Jeg kjenner en som tok bachelor i biologi, hun begynt på bioingeniør etterpå nettopp for å unngå å bli arbeidsløs. Hun fikk fort jobb.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men master i biologi kvalifiserer jo til arbeidsløshet, det er ganske kjent. Du kan ikke sammenligne bioingeniør med ditt fagfelt. 

Tror ikke at de fleste sammenligner bioingeniører med elektro-bygg-maskin osv. Jeg kjenner en som tok bachelor i biologi, hun begynt på bioingeniør etterpå nettopp for å unngå å bli arbeidsløs. Hun fikk fort jobb.

Vi er enige om alt!

Nei! Det er ikke meg som sammenligner disse yrker, jeg bare lurte på hvorfor andre folk sier at det er vanskelig å få jobb for bioingeniører. Jeg har ikke samenlignet mitt fag med bioingeniør. Tvert imot, du jan lese at jeg skrev biologiutdanning førte meg til urelevante jobber. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er enige om alt!

Nei! Det er ikke meg som sammenligner disse yrker, jeg bare lurte på hvorfor andre folk sier at det er vanskelig å få jobb for bioingeniører. Jeg har ikke samenlignet mitt fag med bioingeniør. Tvert imot, du jan lese at jeg skrev biologiutdanning førte meg til urelevante jobber. 

Unnskyld jeg leste litt feil, syntes du skrev aktuelle i stedet for uaktuelle jobber 😂 da er vi enige ja.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld jeg leste litt feil, syntes du skrev aktuelle i stedet for uaktuelle jobber 😂 da er vi enige ja.

Anonymkode:

Ingen problem. Det var tydelig at vi synes det det samme. Håper flere folk dukker opp med tips for de som ønsker å bli bioingeniører. 

Jeg synes ikke det er bare om å finne en god utdanning. Det er også viktig å ta en god studieretning/spesialisasjon innen faget, å få referanser fra diktige professorer og få praktisk opplæring i gode laboratorier osv. Håper at noen bioingeniører har lyst til å skrive om sin erfaring:))))

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ferdig utdannet bioingeniør i 2018. Den eldste i klassen min var 51 da vi begynte og hun hadde ingen problemer med å henge med :) 

Hun hadde heller ingen problemer med å få seg jobb etter studiene, så kjør på! 

Anonymkode: 65b93...699

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...