Gjest Tari i.i Skrevet 8. juli 2005 #1 Skrevet 8. juli 2005 Igår da vi kom for å hente sønnen vår i barnehagen la vi merke til da han kom mot oss at han gikk så merkelig.. I all verden, sa jeg - hva har skjedd? (det så ut som han hadde mengder med bæsj i bleien) å, det sa hun ene, han tisset og bæsjet på seg på tur så han er så sår. Jaha, tenkte jeg og gikk inn for å hente tingene hans, snakket der med avdelingsleder som gjentok at han hadde tisset og bæsjet så mye på tur og det kombinert med sol visstnok hadde gjort at han ble så sår. Vel hjemme ser jeg at han er kjempesår i rompa og har sår som ser nesten ut som brannsår der shortsen stopper..litt ovenfor kneet. Min oppfatning er at dette skjer ikke om man følger med og skifter bleie når man ser at den er full og vel så det..og i dette tilfellet var shortsent helt tilgriset så det burde ikke være så vanskelig å oppdage. Hva ville dere gjort? (kan nevne at dette skjedde omtrent 1 måned etter at han falt ned fra ribbeveggen og måtte gipse benet..så ja, er litt irritert.)
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2005 #2 Skrevet 8. juli 2005 Jeg ville spurt om det var noen grunn til at bleia hans ikke ble skiftet før det ble sår av det. Kan jo hende at det var ting som gjore at han måtte gå litt lenger enn han burde ha gjort - mange ting som skjedde med flere barn på en gang etc som måtte ordnes opp i i tur og orden. Syns du kan spørre i hvertfall, men gjør det på en ålreit måte - i hvertfall til du vet årsaken.
Gjest mayamor i.i. Skrevet 8. juli 2005 #3 Skrevet 8. juli 2005 At barnet falt ned fra ribbeveggen er nå ikke barnehagen sin feil. Godt at de får bevege seg, mener nå jeg. Når det gjelder bleien har de barnehagene jeg har opplevd faste rutiner for bleieskift. Dersom et barn trenger det utenom, skifter de ekstra. Men det er jo ikke alltid lett å oppdage heller da...? Jeg ville ikke foretatt meg noe siden dette er en engangsforetredelse. Skjer det om att og om att: Da ville jeg klaget. Men det er meg. Mayamor
Gjest Tari i.i Skrevet 8. juli 2005 #4 Skrevet 8. juli 2005 At barnet falt ned fra ribbeveggen er nå ikke barnehagen sin feil. Godt at de får bevege seg, mener nå jeg. Når det gjelder bleien har de barnehagene jeg har opplevd faste rutiner for bleieskift. Dersom et barn trenger det utenom, skifter de ekstra. Men det er jo ikke alltid lett å oppdage heller da...? Jeg ville ikke foretatt meg noe siden dette er en engangsforetredelse. Skjer det om att og om att: Da ville jeg klaget. Men det er meg. Mayamor Det er ikke barnehagen sin feil at han falt ned fra ribbeveggen, men de har en regel om at barna ikke får klatre i ribbeveggen når det kun er 1 voksen tilstede og at de ikke får klatre helt opp. Han fikk tydeligvis klarte likevel og ingen passet på så han ikke klatret helt opp. Da mener jeg at noen ikke har gjort jobben sin godt nok. Når dette med bleien skjer så vil jeg selvfølgelig vite årsaken til at dette skjer, det er da ikke så uvanlig når sønnen din kommer hjem og nesten ikke klarer å gå og ikke vil sitte eller ligge på ryggen. Det har også hendt flere ganger at bleien har vært full av bæsj når vi kommer og henter han og det er tydelig at han har hatt det en stund. Når vi kommer sier de alltid: "å, vi skulle akkurat til å skifte på han..". Dette gjelder da stort sett kun 1 person der da. Det burde ikke være så vanskelig å oppdage heller mener jeg, jeg så shortsen når han kom hjem og det kan ikke ungås å se..i tillegg er det vel kun 3 barn på avdelingen som bruker bleier. Men, jeg har ringt og snakket med de og fått en forklaring på det (hvor god den var kan jo diskuteres) og var selvfølgelig ikke ufin!
Ann Forup Skrevet 8. juli 2005 #5 Skrevet 8. juli 2005 Havede det været mit barn, havede jeg taget billed af det, og vist det til dem i barnehagen, et barn skal gå ganske længe med tis og lort i bleen før de får brændsår, dagens bleer kan holde på lidt af hvert netop for at ungå de brændsår, hvis det er slemt så har barnehagen sjusket.
Gjest Gjesta Skrevet 12. juli 2005 #6 Skrevet 12. juli 2005 Et barn trenger IKKE gå lenge med en bæsjebleie før det blir sår, det ommer veldig an på avføringen, hva barnet har spist osv. Vi har så klart faste skifterutiner når det gjelder bleier. Og vi går ikke rundt og glaner ned i bleiene til ungene hele dagen, selvom vi har et årvåkent blikk på om det kommer noe i bleiene. Om man er på tur og det ikke fantes skiftemuligheter, om ungen hadde bæsjet ut alle ekstrableiene de hadde med seg, om man fex satt på t-banen da ungen bæsjet..... Det kan være hundre grunner til at det tok litt tid før det ble skiftet. Om du i fullt alvor tror at personalet ikke gidder å skifte, eller du tror at de ønsker at ditt barn skal bli sår i rompa, bør du ta det opp på en skikkelig måte, ellers syns jeg du skal si til deg selv at dette kunne like gjerne skjedd mens barnet ditt var hjemme hos deg. For hvilken forelder kan si med hånden på hjertet at barnet ikke har vært sår i rompa noen gang hjemme?
Gjest Tari i.i Skrevet 12. juli 2005 #7 Skrevet 12. juli 2005 Et barn trenger IKKE gå lenge med en bæsjebleie før det blir sår, det ommer veldig an på avføringen, hva barnet har spist osv. Vi har så klart faste skifterutiner når det gjelder bleier. Og vi går ikke rundt og glaner ned i bleiene til ungene hele dagen, selvom vi har et årvåkent blikk på om det kommer noe i bleiene. Om man er på tur og det ikke fantes skiftemuligheter, om ungen hadde bæsjet ut alle ekstrableiene de hadde med seg, om man fex satt på t-banen da ungen bæsjet..... Det kan være hundre grunner til at det tok litt tid før det ble skiftet. Om du i fullt alvor tror at personalet ikke gidder å skifte, eller du tror at de ønsker at ditt barn skal bli sår i rompa, bør du ta det opp på en skikkelig måte, ellers syns jeg du skal si til deg selv at dette kunne like gjerne skjedd mens barnet ditt var hjemme hos deg. For hvilken forelder kan si med hånden på hjertet at barnet ikke har vært sår i rompa noen gang hjemme? ← Personalet i barnehagen var faktisk mye mindre defensive enn du er i ditt innlegg. De sa at de hadde vært på vei hjem fra tur og at de ikke kunne skifte. Jeg skifter ofte bleie på sønnen min ute og det er virkelig ikke noe problem. Jeg tror ikke at personalet ikke gidder å skifte og jeg tror selfølgelig ikke at de ønsker at barnet mitt skal bli sår i rompa (hva i all verden er dette for noen tanker?) Men, jeg ønsker selfølgelig å få vite hva som har skjedd når han har brannsår like over kneet, det er ikke snakk om en vanlig sår rompe her! Jeg fikk et svar og vi har selvfølgelig fortsatt en god tone. Og jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at han aldri har vært sår i rompa hjemme og absolutt ikke nedover bena! Men, det har hendt fra tid til annen at han har vært sår når han har kommet hjem fra barnehagen, noe jeg ikke har reagert på. Brannsår nedover bena blir visserlig noe annet!
Fru Blå Skrevet 12. juli 2005 #8 Skrevet 12. juli 2005 Jobber selv som vikar i barnehager og har en datter som også går i barnehage. Jeg skjønner godt at du som mor reagerer når barnet ditt blir så sår av en bæsjbleie. Standaren i barnehagene jeg har jobbet i er å skifte bæsjbleien så snart den blir oppdaget. Hvis bleien ikke lukter, spesiellt når man er ute kan det gå litt før man oppdager den. Men jeg har aldri opplevd at noen har blitt veldig sår av det. Når vi har vært på tur i marka har vi også med bleier og våtservietter, så det skal ikke være noe problem å få skiftet da heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå