Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en middels elev på barne og ungdomsskolen. Ryddig og punktlig, men ikke særlig skoleflink. På videregående likeså. Hadde greie karakterer, men feks 2 i matte. Tok høyskoleutdanning med halvt hjerte og var mer opptatt av det sosiale enn å gjøre grundig arbeid. Nå som jeg nærmer meg 40, føler jeg at jeg kunne tatt utdanningen om igjen, med toppkarakterer. Ser løsninger på en helt annen måte og forstår matematiske utregninger mye fortere. Føler i det hele tatt at hjernen har utviklet seg og åpnet for nye impulser. Er også mer teknisk anlagt og ser sammenhenger jeg ikke gjorde før. Problemet er å starte med ny utdanning i voksen alder. Har nå en ganske vanlig jobb, der det er mye "pjatt" blandt de ansatte, noe som ikke lenger interesserer meg. I det hele tatt føler jeg meg som en smartere utgave av meg selv (sammenlikner meg ikke med andre). Er det flere som føler/har følt det slik og startet på utdanning i voksen alder? Hva gjør/gjorde dere?

Anonymkode: e92fb...d3f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er erfaring i livet som gjør oss smartere, og at vi blir mere motivert. Tok høyere utdanning som 40 åring og fikk gode karakterer. På grunnskolen var jeg i nederste sjiktet. Så det er fullt mulig å snu om å ta utdanning i voksen alder med et bra resultat.

Anonymkode: ca0a1...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja definitivt. Man har også mer ro og fokus enn i ungdomsårene. Mer disiplin. Jeg har tatt utdanning i voksen alder med toppkarakterer.

Anonymkode: 92b93...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en middels elev på barne og ungdomsskolen. Ryddig og punktlig, men ikke særlig skoleflink. På videregående likeså. Hadde greie karakterer, men feks 2 i matte. Tok høyskoleutdanning med halvt hjerte og var mer opptatt av det sosiale enn å gjøre grundig arbeid. Nå som jeg nærmer meg 40, føler jeg at jeg kunne tatt utdanningen om igjen, med toppkarakterer. Ser løsninger på en helt annen måte og forstår matematiske utregninger mye fortere. Føler i det hele tatt at hjernen har utviklet seg og åpnet for nye impulser. Er også mer teknisk anlagt og ser sammenhenger jeg ikke gjorde før. Problemet er å starte med ny utdanning i voksen alder. Har nå en ganske vanlig jobb, der det er mye "pjatt" blandt de ansatte, noe som ikke lenger interesserer meg. I det hele tatt føler jeg meg som en smartere utgave av meg selv (sammenlikner meg ikke med andre). Er det flere som føler/har følt det slik og startet på utdanning i voksen alder? Hva gjør/gjorde dere?

Hvorfor er det et problem? For min del var det et av de beste trekkene jeg har gjort i livet.

Anonymkode: 8e6a5...91b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå som jeg nærmer meg 40, føler jeg at jeg kunne tatt utdanningen om igjen, med toppkarakterer. Ser løsninger på en helt annen måte og forstår matematiske utregninger mye fortere. Føler i det hele tatt at hjernen har utviklet seg og åpnet for nye impulser. Er også mer teknisk anlagt og ser sammenhenger jeg ikke gjorde før. 

Hadde skolen vært god, så hadde du lært dette på barnskolen. Men siden skole handler om pugging, er det mange som ikke utvikler forståelse for hvordan forstå før de er myeee eldre. Selvsagt handler enkelte elementer om at hjernen utvikler seg ut i 20-årene, men mye handler om at barn ikke egentlig lærer forstå, de lærer å pugge

Anonymkode: 885c7...fd1

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det et problem? For min del var det et av de beste trekkene jeg har gjort i livet.

Anonymkode: 8e6a5...91b

Godt å høre😊 Har en del sperrer der som økonomi og å føle meg for gammel osv..Derfor fint å høre andres erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde skolen vært god, så hadde du lært dette på barnskolen. Men siden skole handler om pugging, er det mange som ikke utvikler forståelse for hvordan forstå før de er myeee eldre. Selvsagt handler enkelte elementer om at hjernen utvikler seg ut i 20-årene, men mye handler om at barn ikke egentlig lærer forstå, de lærer å pugge

Anonymkode: 885c7...fd1

Ja, du sier noe der! Jeg satt ofte fjern i timene, uten å forstå og uten å få hjelp...

Skrevet

Ikke nødvendigvis jeg blir dummere og dummere med alderen.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernen er «ferdig bygget» når du er 25. Altså -da er hjernen din å regne som voksen. Så kan og bør du selvsagt årlig og månedlig bruke den for å forbedre den og trimme den. Akkurat sånn du kan være en lat slappfisk som 14-åring og en veltrent hunk som 50-åring kan du forbedre hjernen.

Som 40-åring har du 30 ÅR igjen i arbeidslivet. Ta en utdannelse. Det er lenge igjen. 

Anonymkode: 0263b...6bc

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke smartere og smartere, men de fleste av oss har tross alt tilegnet oss noe erfaring med årene. Erfaring er også læring, så vi kan rett og slett mer. 

Jeg var skoleflink til jeg gikk ut videregående. Møtte litt veggen på høyere studier, men kom meg gjennom en master med et middelmådig karaktersnitt. I voksen alder har jeg tatt nye studier, og der har jeg gjort det veldig bra. Ikke fordi jeg er glupere, men fordi jeg har modnet og har lært meg å lære.  

Skrevet

Det sies at visdommen kommer med alderen, men jeg har også sett eksempler på at alderen har kommet helt alene.

Johannes Møllehave  (også brukt av Kong Harald)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Ullvott skrev:

Man blir ikke smartere og smartere, men de fleste av oss har tross alt tilegnet oss noe erfaring med årene. Erfaring er også læring, så vi kan rett og slett mer. 

Jeg var skoleflink til jeg gikk ut videregående. Møtte litt veggen på høyere studier, men kom meg gjennom en master med et middelmådig karaktersnitt. I voksen alder har jeg tatt nye studier, og der har jeg gjort det veldig bra. Ikke fordi jeg er glupere, men fordi jeg har modnet og har lært meg å lære.  

Dette hørtes litt ut som meg. Jeg var skoleflink på vgs, men da jeg tok høyere utdannelse var jeg litt lei eller motløs, møtte veggen og gjorde det rundt middels bra. Jeg vurderer nå og ta mer utdannelse i voksen alder for jeg føler at jeg har et uforløst potensiale. Men var det samme type studier du tok som voksen, eller var det et nytt faglfelt?

Anonymkode: 3acc9...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det omvendt. Har blitt så utrolig glemsk og surrete med alderen. Sliter med hukommelsen. Er nå i tredveåra. Var ikke slik i tyveårene.

Anonymkode: 397e0...1dd

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at jeg ville ha skåret langt dårligere på en IQ test nå enn da jeg var ung. 

Livserfaring og annen klokskap derimot... 

Skrevet (endret)

Ble dobbelpost

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet

Man blir klokere, ikke nødvendigvis smartere. Jeg hadde også 2 i matte. Null forståelse for formler. Da jeg tok opp matte igjen i voksen alder fikk jeg 5

Anonymkode: f2b04...ff9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjernen er ferdig utviklet som 25 åring. De under 30 har "kjappest" hjerne, men de over har jo muligens mer erfaring (men ikke alle) Vet også om mange unge osm har opplevd mye mer på godt og vondt enn gamle, så det er variasjoner.

Anonymkode: 8a3fe...8d2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men var det samme type studier du tok som voksen, eller var det et nytt faglfelt?

Anonymkode: 3acc9...a8c

Det var et nytt fagfelt som jeg fikk interesse for i voksen alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer kan gjøre en smartere. Spørs hva man gjør med livet sitt. Noen som har levd veldig skjermet, eller uheldigvis er oppvokst i religion, kan bli fastgrodd i meningene sine.

Anonymkode: ab2da...ea2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...