AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 Finnes det sukkerfritt snop i vanlig butikk? Anonymkode: 75018...5dd
Blueberrymuffin Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 (endret) Finnes i Sverige, men det smaker mildt sagt drit. Søtningsmiddelet som brukes i sukkerfritt løsvektgodt gir som regel en bitter og metallaktig bismak i etterkant, og da forsvinner for min del hele vitsen med godteri, for det skal liksom være godt. Avhengig av hvilke type diabetes du har ville jeg heller funnet en ok plan slik at du heller kan kose deg med vanlig godteri i blant. Sukkerfritt løsvektgodt er ikke verdt det, da er ingen godteri et bedre valg syns jeg. Beklager om jeg misforstår spørsmålet ditt, men antar at det er snakk om godteri, som i løsvekt, siden det står godteri spesifikt Endret 16. juli 2020 av Blueberrymuffin
superplomme Skrevet 16. juli 2020 #3 Skrevet 16. juli 2020 Sparkjøp har godteri fra Debron og werthers ekte uten sukker, og disse er kjempegode 🙂 Spesielt frukt toffee fra debron er helt sjukt gode. Kan ikke spise for mange da, blir litt dårlig i magen. Både Rusta og Meny har forresten werthers ekte.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Jeg fant sjokolade fra Cloetta uten sukker i vanlig butikk, så det ordnet seg. 😊 Det var ikke til meg heller, men blant flere barn som skulle få sjokolade så var det en med diabetes, og da måtte jeg gjøre mest mulig likt. Anonymkode: 75018...5dd
Blueberrymuffin Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant sjokolade fra Cloetta uten sukker i vanlig butikk, så det ordnet seg. 😊 Det var ikke til meg heller, men blant flere barn som skulle få sjokolade så var det en med diabetes, og da måtte jeg gjøre mest mulig likt. Anonymkode: 75018...5dd Som diabetiker må jeg rette litt opp. Cloetta sjokolade er «uten tilsatt sukker», men den har fremdeles 53g karbohydrat per 100 gram, som er helt identitsk som Freia melkesjokolade. https://kolonial.no/produkter/15996-cloetta-melkesjokolade/ https://meny.no/varer/snacks-godteri/sjokolade/melkesjokolade-7040110569908?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter&utm_term=&utm_content=Cj0KCQjw9b_4BRCMARIsADMUIypNoxfy2tlsxI1EeC7EyPTGlWuFLWt9Rb2FX4u9G5KvBAhHIaxaMOgaAp5_EALw_wcB&gclid=Cj0KCQjw9b_4BRCMARIsADMUIypNoxfy2tlsxI1EeC7EyPTGlWuFLWt9Rb2FX4u9G5KvBAhHIaxaMOgaAp5_EALw_wcB Med andre ord, det er like mye sukker i Choletta «sukkerfri» sjokolade som i Freia melkesjokolade. Choletta sjokoladen er ikke sukkerfri. I tillegg, jeg vet det er godt ment, men jeg lurer litt på hvorfor man skal kjøpe spesialmat til et barn med diabetes? Barn med denne sykdommen har type 1, og bruker som regel insulinpumpe, som betyr at de fint kan spise litt godteri eller ting med sukker i, så lenge det er kontrollert, og man regner riktig på karbohydratene. Det er en misoppfatning at barn og unge med diabetes ikke kan eller skal spise sukker. Har selv fått «skjenn» av velmenende folk som kommenterer «du skal ikke spise det der» eller «du vet det er sukker i den, da må du ikke spise det», når de ser meg spise enten godteri, drikke brus med sukker, eller ting med tilsatt sukker. Diabetes type 2 uten insulinbehandling, som regel den typen som rammer eldre, er de som må være forsiktige med karbohydrater eller ta avstand fra sukker. For barn, unge og de med type 1 diabetes, så kan vi faktisk spise og leve helt normalt så lenge vi setter riktig megde insulin til riktig tid. Type 1 og type 2 diabetes er to vidt forskjellige sykdommer, og behandles også vidt forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå