AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 Hei. Jeg har termin i oktober og skal søke foreldrepenger. Jobber 100% i kommunen (helsevesenet). Har forstått det slik at man får gjennomsnittet fra de 6 siste mnd? Men hva blir regnet med? Får man kvelds/helgetillegg? Dette utgjør en del tusen av lønna mi faktisk. Og hva med ekstravakter/overtid? Har jobbet noe ekstra de siste mnd pga. mye fravær på arbeidsplassen pga. korona. Og hva med feriepenger/helligdagstillegg? Om alt dette regnes med så vil jeg faktisk få mer enn hva jeg "normalt" tjener. Pga. jeg har jobbet mye helligdager, tatt litt ekstravakter som utgjør overtid etc.. vil ikke "svindle" heller😬 Anonymkode: 15423...56e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #2 Skrevet 15. juli 2020 Feriepenger telles ikke med, siden det ikke er lønn. Men alt annet mener jeg er med i grunnlaget. De tar utgangspunkt i lønnsslippen. Anonymkode: 63195...53d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #3 Skrevet 15. juli 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg har termin i oktober og skal søke foreldrepenger. Jobber 100% i kommunen (helsevesenet). Har forstått det slik at man får gjennomsnittet fra de 6 siste mnd? Men hva blir regnet med? Får man kvelds/helgetillegg? Dette utgjør en del tusen av lønna mi faktisk. Og hva med ekstravakter/overtid? Har jobbet noe ekstra de siste mnd pga. mye fravær på arbeidsplassen pga. korona. Og hva med feriepenger/helligdagstillegg? Om alt dette regnes med så vil jeg faktisk få mer enn hva jeg "normalt" tjener. Pga. jeg har jobbet mye helligdager, tatt litt ekstravakter som utgjør overtid etc.. vil ikke "svindle" heller😬 Anonymkode: 15423...56e Det er de siste 3 månedene som teller, ikke 6 måneder. For meg var det bare fastlønn som telte, ikke overtid. Anonymkode: 44bc4...f1e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 Takk for svar dere! Virker som det er ulikt hva som blir tatt med da? Jeg mener sjefen sa de siste 6 mnd, men kanskje jeg misforstod det som ble sagt. Jobber som sagt i kommunen, så hadde vært greit å sett hva andre i kommunen fikk. Anonymkode: 15423...56e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 Alt du lurer på står her: https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger-fra-2019_kap Anonymkode: 79a40...826 1
Rosa Sitron Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 On 7/15/2020 at 5:07 PM, AnonymBruker said: Takk for svar dere! Virker som det er ulikt hva som blir tatt med da? Jeg mener sjefen sa de siste 6 mnd, men kanskje jeg misforstod det som ble sagt. Jobber som sagt i kommunen, så hadde vært greit å sett hva andre i kommunen fikk. Anonymkode: 15423...56e Ikke sikkert sjefen din vet hva han/hun snakker om. Mange som surrer mellom hva som gir grunnlag for utbetaling (siste 3 mnd) og hva som gir rett på permisjonspenger(6 av siste 10 mnd)
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Det du tjente de tre siste månedene før du går ut i permisjon utgjør grunnlag for foreldrepenger. Da regnes alle tillegg du har tjent disse månedene med. All lønn medregnes unntatt overtid. Er det mer eller mindre enn 25% av det du har tjent det siste året blir det gjort en vurdering på hva som er din reelle inntekt. Det som er med de seks månedene er at du må ha jobbet i seks av de siste 10 månedene. Men inntektsgrunnlaget er de tre siste månedene før permisjonen starter Anonymkode: d75aa...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå