Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men jeg er helt grønn på alt som har med graviditet å gjøre. Har aldri brydd meg, men nå er jeg kanskje gravid og må lære meg "alt" før det hele braker løs.

Det jeg lurer på er i forhold til jobb. Jeg har en forferdelig tung jobb som ofte tar litt lufta ut av meg. Jobber med ungdommer i barnevernet. Har til tider vært redd på jobb også pga trusler, trakassering. Jeg ser ikke at jobben min egner seg så godt i kombo med en graviditet som har kommet et godt stykke på vei . Hvis jeg skal være slapp, sliten og kvalm i tillegg til den jobben, føler jeg at det ikke er bra for barnet.

Hvor vanlig er det å bli sykemeldt de siste månedene av en graviditet? Er legene lite forståelsesfulle?

Hvor skadelig er stress i kombo med litt angst for babyen? 

Anonymkode: b0627...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg er helt grønn på alt som har med graviditet å gjøre. Har aldri brydd meg, men nå er jeg kanskje gravid og må lære meg "alt" før det hele braker løs.

Det jeg lurer på er i forhold til jobb. Jeg har en forferdelig tung jobb som ofte tar litt lufta ut av meg. Jobber med ungdommer i barnevernet. Har til tider vært redd på jobb også pga trusler, trakassering. Jeg ser ikke at jobben min egner seg så godt i kombo med en graviditet som har kommet et godt stykke på vei . Hvis jeg skal være slapp, sliten og kvalm i tillegg til den jobben, føler jeg at det ikke er bra for barnet.

Hvor vanlig er det å bli sykemeldt de siste månedene av en graviditet? Er legene lite forståelsesfulle?

Syns det er litt rart at du skal tenke på sykemelding allerede før du vet om du er gravid 🙄. Men om det skulle bli nødvendig, så blir du jo sykemeldt. De fleste i dag har jo travle og stressende jobber. Det som kanskje kan skje i ditt tilfelle, er at du blir sykemeldt hbis ungdommene du jobber med er voldelige (slår, sparker). Men arbeidsgiver skal prøve å legge tilrette sånn at du kan jobbe hele graviditeten. Dette med kvalme og sånt er det slettes ikke alle som blir plaget med, så hvorfor ta sorgene på forskudd? 

Anonymkode: 11ba1...fa2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt rart at du skal tenke på sykemelding allerede før du vet om du er gravid 🙄. Men om det skulle bli nødvendig, så blir du jo sykemeldt. De fleste i dag har jo travle og stressende jobber. Det som kanskje kan skje i ditt tilfelle, er at du blir sykemeldt hbis ungdommene du jobber med er voldelige (slår, sparker). Men arbeidsgiver skal prøve å legge tilrette sånn at du kan jobbe hele graviditeten. Dette med kvalme og sånt er det slettes ikke alle som blir plaget med, så hvorfor ta sorgene på forskudd? 

Anonymkode: 11ba1...fa2

Tenker mye på det allerede bare. Fordi jeg tidligere har blitt utbrent i jobben. Dro det for langt, sto i for mye uten å klare å sette grenser. En dag sa det pang, fikk et panikkanfall og påfølgende utmattelse.  Litt annerledes hvis jeg plutselig blir gravid . Jeg må tenke på det, nettopp fordi jobben min er spesielt utmattende.

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger, ikke sykemelding dersom det er fare for utagering etc. Sykemelding dersom du er for syk til å jobbe. 

Anonymkode: d6602...279

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt stress og angst er ikke farlig for fosteret. Det skal veldig mye til av stress, type krigstraumer, før det faktisk er farlig.

Jobben skal tilrettelegge så mye som mulig, og OM du trenger det, kan du bli delvis eller helt sykemeldt.

Anonymkode: 2e2b1...a4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på regelverket om svangerskapspenger. Google er din venn 😉 Tror du vil finne mye relevant info for deg der.

Anonymkode: d0af2...f40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller fokusert på å finne meg en god, stabil jobb fremfor å tenke på barn nå. Du har ikke livet ditt på stell, da blir det ikke fornuftig å bringe ett barn til verden. Synes jeg. 

Anonymkode: 353ee...7d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt stress og angst er ikke farlig for fosteret. Det skal veldig mye til av stress, type krigstraumer, før det faktisk er farlig.

Jobben skal tilrettelegge så mye som mulig, og OM du trenger det, kan du bli delvis eller helt sykemeldt.

Anonymkode: 2e2b1...a4a

Slutt a!!!

Anonymkode: 6b9fc...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på legen din. Man skal ikke slite seg helt ut og hvis du er redd for deg selv eller barnet i magen, så tror jeg det er en god ide å søke svangerskapspenger 😊 

Det er ganske vanlig å bli sykemeldt de siste månedene, mest fordi magen blir tung, bekkenløsning, utslitt, fysisk jobb etc.. 

Stress er ikke så veldig lurt mtp at INGEN KOMMER TIL Å TAKKE DEG for at du dro på jobb og var redd. Å LEKE HELT NÅR DU ER GRAVID ER TULL. 

Du og barnets helse kommer først. Se hvordan det går, og blir det for ille så drar du til legen og forteller rett ut hva det er. 

Anonymkode: c597f...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, du skal selvfølgelig ikke gå på jobb der du er redd for utagering/ det er sjanse for utagering. Er du gravid er det ikke bare fare for deg , men også for baby. 

Lederen din har garantert retningslinjer for dette, og du blir trolig omplassert eller så må du over på svangerskapspenger. Vet om flere steder der gravide blir omplassert straks leder får vite om graviditet.

Du skal ikke måtte bekymre deg for dette 🥰 se om testen er positiv og ta det derifra, lykke til 🙌

Anonymkode: f6afe...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du bekymrer deg mye i forkant, du trenger ikke bli veldig dårlig i graviditeten. Som flere skriver er det krav på tilrettelegging, så ved fare for utagering vil din arbeidsplass ta hensyn til det. Kvalme er kjipt (var veldig plaget av det selv), men man klarer å jobbe for det. Får du ekstrem kvalme så du bare kaster opp (så galt går det ikke for de fleste), blir du såklart sykmeldt. 

Jeg er i åttende måned nå, og jeg skal innrømme jeg synes det er tungt. Men det går fint å jobbe så lenge jeg passer på å bruke tiden utenom på å hvile meg. Og så går man jo ut i permisjon tre uker før termin av en grunn:) jeg har to uker igjen, gleder meg!

Anonymkode: a8b1b...0e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...