Gå til innhold

Kan man takke nei til jobb hvis man har dagpenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis NAV finner arbeid til meg - kan jeg takke nei?

Mister jeg da umiddelbart retten til dagpenger? Og det er vel uansett ytterste konsekvens? Jeg kommer ikke i noe erstatningsansvar eller lignende for mottatte ytelser?

Grunnen til at jeg spør er at jeg akkurat fikk innvilget dette og søker på en del jobber nå, men de mest aktuelle har trolig ikke ansettelse før i september.

Spurte veilederen min om dette, men fikk til beskjed at jeg måtte sette meg inn i regelverket selv. Så spør derfor her om noen vet hvordan dette fungerer i praksis.

Anonymkode: 1c91d...4c5

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/arbeid/no/dagpenger/

Anonymkode: cb9d7...b53

Takk!

Vet noen om det i praksis er så strengt som dette? Enten man selv får tilbud eller gjennom NAV?

Har ingen konkrete tilbud enda, men det kan raskt komme. MÅ jeg ta til takke med det første jeg får hvis ikke mister jeg retten til dagpenger?

Det i seg selv er ingen krise, så sant jeg ikke kommer i noe erstatningsansvar eller lignende. 

image.png.4a276e4e1cd39bcfd8e81c38c081be04.png

Anonymkode: 1c91d...4c5

Annonse

AnonymBruker

Nav finner dessverre ikke arbeid til folk... Dette er noe en må prøve å gjøre selv.
Men én av forutsetningene for å få utbetalt dagpenger, er å takke ja til alle slags jobber man kan få - uansett hva det er eller hvor i landet det er. Det sier seg jo selv at dette ikke er noe alle kan gjøre

Anonymkode: 65fdb...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at det var greit å takke nei hvis lønna var under tariff. Vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: c439d...928

Nei. Det står TYDELIG at man plikter å takke ja til alle tilbud eller miste dagpengene 

Anonymkode: f4c6c...2cd

AnonymBruker

Unnskyld hvis jeg spør dumt nå, men hvorfor skulle man ville takke nei til et jobbtilbud om man ikke har jobb? Hvis det ikke er «drømmejobben» er det jo bare å fortsette og søke, og så skifte jobb når det ordner seg. 

Anonymkode: 4c866...ace

• Liker 4
AnonymBruker

Hvis du takker nei til jobbtilbud får du mest sannsynlig tidsbegrenset bortfall av dagpenger på 12 uker. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld hvis jeg spør dumt nå, men hvorfor skulle man ville takke nei til et jobbtilbud om man ikke har jobb? Hvis det ikke er «drømmejobben» er det jo bare å fortsette og søke, og så skifte jobb når det ordner seg. 

Enig. 

Anonymkode: 64b8a...48e

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det står TYDELIG at man plikter å takke ja til alle tilbud eller miste dagpengene 

Anonymkode: f4c6c...2cd

Nei. Tvert i mot står det ganske tydelig i Folketrygdloven at man kun er pliktig til å ta arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane.

"§ 4-5.Reelle arbeidssøkere

For å ha rett til dagpenger må medlemmet være reell arbeidssøker. Som reell arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør, og er villig til

a)å ta ethvert arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane,

b)å ta arbeid hvor som helst i Norge,

c)å ta arbeid uavhengig av om det er på heltid eller deltid,

d)å delta på arbeidsmarkedstiltak.

Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område.

Medlemmer som har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, fritas for kravet om å være reell arbeidssøker i inntil fire uker i forbindelse med feriefravær. Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om fritaket, herunder om vilkår.

Departementet kan fastsette forskrift om krav til aktivitet som underbygger at medlemmet er reell arbeidssøker".

• Liker 3
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg bor i arvet hus sammen med mannen min som har fast jobb i byen vi bor i, og våre to barn som går på skole i samme by. Klart, jeg kunne takket ja til en jobb på en annen kant av landet, men det er ikke akkurat noe jeg kommer til å gjøre. 

Anonymkode: 4b97a...a64

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg bor i arvet hus sammen med mannen min som har fast jobb i byen vi bor i, og våre to barn som går på skole i samme by. Klart, jeg kunne takket ja til en jobb på en annen kant av landet, men det er ikke akkurat noe jeg kommer til å gjøre. 

Anonymkode: 4b97a...a64

Du kan jo bare ukependle (ja, har gjort det selv), så den begrunnelsen forstår jeg ikke. Blir slitsomt i lengden, men må jo være ok i en periode til man finner en ny jobb i nærheten.

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo bare ukependle (ja, har gjort det selv), så den begrunnelsen forstår jeg ikke. Blir slitsomt i lengden, men må jo være ok i en periode til man finner en ny jobb i nærheten.

Nav krever ikke at en mor går over til helgesamvær fordi hun MÅ takke ja til en jobb.

Anonymkode: 0a120...b21

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De krever selvsagt ikke at foreldrene skal forlate barna for å pendle.

Anonymkode: 3b8c6...0cf

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det krever i så fall at far har aleneomsorg hele uka. Ikke alle familier det er mulig og det er ikke noe NAV krever heller (og det skulle vel bare mangle!). Det er tøft nok at ene foreldren mister jobben, barna skal vel ikke miste ene foreldren i tillegg?!

Tror ikke du har barn om du faktisk mener dette, ellers må det være noe galt med omsorgsevnen din om det «bare» å gå over til ukependling 😱

Anonymkode: 7e301...b80

TS: Bare ta det med ro. NAV har nok å gjøre i coronatiden, og de kommer garantert ikke til å kaste jobber etter deg.

Kjenner folk som jobber i NAV og de har omdisponert ressurser og jobber på spreng med å få unna alle søknader om lønnskompensasjon/dagpenger. De bruker ikke tid på å bla frem jobber og dele dem ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...