AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 Noen her som har lest boken? Leste den nettopp ferdig og joda; altså historien har jo et tragisk utfall. Og det er ekkelt å lese hvor egoistisk moren Vibeke er. Men jeg forstår liksom ikke resten. Jeg forstår ikke denne drømmen hvor Jon ser faren spise opp all maten deres. At Jon blir med ei jente hjem og er der langt på kveld uten at foreldrene følger den lille gutten hjem. Og at Jon blir med tivolidama på en kjøretur og røyker. Mulig jeg er dum og ikke ser meningen med dette imellom linjene men det blir så usannsynlig at historien mister troverdigheten for min del... Kan noen som er god på tolkning forklare for meg? Anonymkode: 60130...913 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Sorry, ka`nke hjelpe. Ha`kke master i littvit, så Ørstavik e`kke for sånne som mei. Anonymkode: 67be8...e4e
Jennni Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 På 15.7.2020 den 8.10, AnonymBruker skrev: Noen her som har lest boken? Leste den nettopp ferdig og joda; altså historien har jo et tragisk utfall. Og det er ekkelt å lese hvor egoistisk moren Vibeke er. Men jeg forstår liksom ikke resten. Jeg forstår ikke denne drømmen hvor Jon ser faren spise opp all maten deres. At Jon blir med ei jente hjem og er der langt på kveld uten at foreldrene følger den lille gutten hjem. Og at Jon blir med tivolidama på en kjøretur og røyker. Mulig jeg er dum og ikke ser meningen med dette imellom linjene men det blir så usannsynlig at historien mister troverdigheten for min del... Kan noen som er god på tolkning forklare for meg? Anonymkode: 60130...913 Tja, jeg tenkte ikke så mye over det da jeg leste boka, men sånn umiddelbart gir mange av disse situasjonene en litt ambivalent følelse hos meg. På den ene siden er flere av dem potensielt farlige for en liten gutt (har man en noenlunde normal oppvekst blir man vel fortalt at man ikke skal sitte på i bilen til fremmede, eller bli med ned i kjelleren deres, for den saks skyld), samtidig som disse berøringspunktene med voksne kanskje kunne ha reddet gutten, hvis voksenpersonene hadde vært mer oppmerksomme? Hva tenker du, hvilke assosiasjoner og følelser får du av de forskjellige scenene?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 22 timer siden, Jennni skrev: Tja, jeg tenkte ikke så mye over det da jeg leste boka, men sånn umiddelbart gir mange av disse situasjonene en litt ambivalent følelse hos meg. På den ene siden er flere av dem potensielt farlige for en liten gutt (har man en noenlunde normal oppvekst blir man vel fortalt at man ikke skal sitte på i bilen til fremmede, eller bli med ned i kjelleren deres, for den saks skyld), samtidig som disse berøringspunktene med voksne kanskje kunne ha reddet gutten, hvis voksenpersonene hadde vært mer oppmerksomme? Hva tenker du, hvilke assosiasjoner og følelser får du av de forskjellige scenene? Jeg tenker at de ikke er realistiske. Joda, jeg vet at det finnes voksne mennesker som gjør slemme ting med barn. Men at denne gutten skal først bli invitert ned i en kjeller av en gammel mann for så å sitte på med en fremmed på en lang biltur og bli tilbydt røyk - altså, hvor uheldig kan et barn være tenker jeg at slike to skumle opplevelser skjer på en og samme kveld? Men kanskje gutten søker etter anerkjennelse, etter en slags bekreftelse og derfor lett blir med fremmede? Og sånn sett så er det jo uansett bare tragisk. Og som mamma til en liten gutt selv så får jeg vondt langt inne i hjerterota av historien. Men forstår allikevel ikke alt som skjer i boka..og hvorfor det skjer. Anonymkode: 60130...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå