Gå til innhold

Hvor mye egenkapital må jeg ha for å få huslån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke gjeld, men jeg er ufør og er trygdet. Har en halv million på  sparekonto. Jeg veit det blir litt vanskelig å svare på men tror du jeg får huslån? Eller må må man ha en viss inntekt og kunne betale (foreksempel) halvparten av hva huset koster med en gang eller lignende. Jeg har absolutt ikke noe peiling som du sikkert skjønner  😊 har ikke noe hus i tankene men prøver å se fremover. Dagdrømmer litt, men hva er realistisk? 

Anonymkode: e6a38...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha 15% egenkapital av lånebeløpet, samt lånet skal ikke overstige fem ganger inntekten din (brutto). I tillegg foretar banken beregninger for renteøkning og at du har nok penger til å leve for. Søk etter boliglånkalkulator på nettet, så kan du justere beløpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Harefrøken18 skrev:

Du må ha 15% egenkapital av lånebeløpet, samt lånet skal ikke overstige fem ganger inntekten din (brutto). I tillegg foretar banken beregninger for renteøkning og at du har nok penger til å leve for. Søk etter boliglånkalkulator på nettet, så kan du justere beløpene.

Takk 😊 skal se på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke får lån i banken, så kan du også prøve husbanken. Jeg vet ikke mye om det, men har forstått at du nok må ha flere avslag før du kan søke. 

Her kan du i alle fall lese litt selv:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

Anonymkode: c68d6...a16

Så bra 😊 Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

De kan avike fra 15% om du tjener bra, og ellers har ryddig økonomi. Lite gjeld osv😊

egenkapital er i stor grad symbolsk for å vise betalingsevne.

lykke til! Lurt å kjøpe nå snart, for boligprisene går kun en vei😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ung ufør og har fått lån i min vanlige bank :)  Hadde en god del egenkapital.

Jeg er usikker på om jeg ville fått i en hvilken som helst annen bank, tror mye var gjort fordi jeg bor på et lite sted og de kjenner meg og min familie.

Anonymkode: 63ded...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Forumhei skrev:

De kan avike fra 15% om du tjener bra, og ellers har ryddig økonomi. Lite gjeld osv😊

egenkapital er i stor grad symbolsk for å vise betalingsevne.

lykke til! Lurt å kjøpe nå snart, for boligprisene går kun en vei😅

Var det jeg også trodde når jeg kjøpte, rett før prisene sank som en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på inntekt, egenkapital, betjeningsevne, evt gjeld osv... en halv mill i egenkapital er en god start. Har du bsu? Det vil telle positivt, Pluss du får jo litt skattefordeleler. Barn og bil vil trekke ned.
Har du veldig god inntekt, så kan banken gi deg opp til 5x inntekt, har du lav inntekt, kanskje 0,5x inntekt selv med kausjonist. Lånekalkulatorer på nett kan gi et estimat på hva som muligens kan gis i lån, men anbefaler deg å kontakte dagligbanken din for en samtale med finansrådgiver. 

Anonymkode: b045b...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
1 time siden, Tvist skrev:

Var det jeg også trodde når jeg kjøpte, rett før prisene sank som en stein.

Wow ! Når og hvor er dette? Her bare stiger det.. mye Oslo folk på vei ut på bygda😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare presisere at egenkapitalkravet er 15% av salgssummen ikke lånebeløpet. Det er en (betydelig) forskjell. 

Anonymkode: e5330...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

de stiller rare spørsmål fra banker, helt uforventet, og kan vel lett kalle drepes gleder. Er alle kundeveilder i banker på det nivået?

er dem ikke der for å se om man har en finansieringløsning til å få boliglån. 

Hvis jeg hadde fått sånne spørsmål når jeg går i butikk og handler dagligvarer, så tror jeg ikke jeg hadde gått i den butikken mer. 

Anonymkode: 3c131...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

de stiller rare spørsmål fra banker, helt uforventet, og kan vel lett kalle drepes gleder. Er alle kundeveilder i banker på det nivået?

Hvis jeg hadde fått sånne spørsmål når jeg går i butikk og handler dagligvarer, så tror jeg ikke jeg hadde gått i den butikken mer. 

Hva er rare spørsmål? 

Anonymkode: f8fda...c81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter gledesdreper, og du er ikke i en butikk for å låne hundretusenvis av kroner, kanskje millioner. Du er der for å legge igjen penger og kjøpe noe. Ikke så rart en butikk da ikke har samme behovet som banken for å stille deg "rare" spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Million skrev:

Det heter gledesdreper, og du er ikke i en butikk for å låne hundretusenvis av kroner, kanskje millioner. Du er der for å legge igjen penger og kjøpe noe. Ikke så rart en butikk da ikke har samme behovet som banken for å stille deg "rare" spørsmål.

du forteller at du fikk de rare spørsmålene når du gikk første gang i banken med et forsøk å få boliglån/finansieringsbevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å trekk fra eventuelle andre lån, som studielån. Du får også låne mindre hvis du har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, Sandin skrev:

Husk å trekk fra eventuelle andre lån, som studielån. Du får også låne mindre hvis du har barn.

etter min mening er det banken og kundeveileder som vil håndtere det, men opplever dem gir all ansvar til deg som at du jobber der og skal skrive alle dokumenter selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

etter min mening er det banken og kundeveileder som vil håndtere det, men opplever dem gir all ansvar til deg som at du jobber der og skal skrive alle dokumenter selv. 

Hvorfor siterer du meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du forteller at du fikk de rare spørsmålene når du gikk første gang i banken med et forsøk å få boliglån/finansieringsbevis?

Har du sitert feil person nå? Jeg har ikke skrevet noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Million skrev:

Har du sitert feil person nå? Jeg har ikke skrevet noe sånt.

men jeg besvarer det du svarte til det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...