Gå til innhold

Gjemmer katter seg når de er syke og vet de vil dø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår virket litt slapp og pjusk i helgen, hun ville bare ligge i fred på terrassen og virket ikke helt i slag.

Kan nevne at for en drøy måned siden fikk hun plutselig magesjau og var slapp, ville ikke spise og drikke men dette gikk over i løpet av 2-3 døgn. (Vi var på vei til dyrlege men han var stengt pga korona-20mil til neste dyrlege) 

Siden da har pusen vår virket frisk og rask, løpt rundt og jaktet fugler som hun pleier å smake på av og til, spist og drukket godt og avføringen hennes har vært helt normal. 

Nå i helgen da hun var litt pjusk løftet jeg henne opp, og bar henne inn og la henne i kassen. En liten stund gikk jeg inn med mat til henne og da var hun borte. Familien har lett i mange dager i et ganske stort område, men katten er søkk borte.

Jeg begynner å lure på om hun har blitt syk igjen, og kjent på seg at dette gikk feil vei og så gått og gjemt seg for å dø? 

Har i dag lest at mange småfugl i Norge har salmonella infeksjon, og har tilfeldigvis fått vite at en katt i nærheten av der vi bor, plutselig døde denne uken. 

Anonymkode: 83dec...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de gjemmer seg er vel individuelt tviler på at mine hadde gjort det men det vet jeg ikke. Hvor gammel er hun?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Tvist skrev:

Om de gjemmer seg er vel individuelt tviler på at mine hadde gjort det men det vet jeg ikke. Hvor gammel er hun?

Et drøyt år gml. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket boder, garasje osv? Så unge katter er veldig nysgjerrig av seg. 

Anonymkode: 4dbe4...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde det, la seg under verandaen og sovnet inn. Var kreft som ikke blei oppdaget stakkar. Påkjørte hunder løper å gjemmer seg når de blir skadet så vil vel tru at katter også gjør det hvis de blir skadet eller syke.

Anonymkode: e38ab...24d

AnonymBruker
Skrevet

Japp, er ganske normalt at katter stikker vekk for å dø. Ikke alle, så klart - men det er slettes ikke uvanlig. Katten din er ganske ung så kan være at den bare har fartet rundt og er innesperret et sted.

Anonymkode: 2788b...57b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et drøyt år gml. 

Da ville jeg heller regnet med at hun har gått seg bort, noe som ikke er uvanlig i den alderen. Er pus chippet og kastrert? 

Heng opp lapper i nærområdet og legg ut annosnser på lokale facebookgrupper for savnet dyr. Kontakt dyrebeskyttelsen også.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Da ville jeg heller regnet med at hun har gått seg bort, noe som ikke er uvanlig i den alderen. Er pus chippet og kastrert? 

Heng opp lapper i nærområdet og legg ut annosnser på lokale facebookgrupper for savnet dyr. Kontakt dyrebeskyttelsen også.

Vi bor på landet på bondegård og hun har aldri vært borte før, hun pleier å gå sammen med søsteren sin hele dagen og i hælene på oss.

Vi har lett overalt og bedt naboer sjekke kjeller og redskapshus /fjøs. 

Ts

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor på landet på bondegård og hun har aldri vært borte før, hun pleier å gå sammen med søsteren sin hele dagen og i hælene på oss.

Vi har lett overalt og bedt naboer sjekke kjeller og redskapshus /fjøs. 

Ts

Er hun kastrert? Hvis ikke er det ikke så rart. 

Det er en ung katt, hun kan ha blitt skremt, jaget, fulgt etter noe spennende...Let etter henne og annonser. Og om hun ikke er chippet, informer dyrlegene i området, kanskje noen har fått henne inn eller hørt noe.

AnonymBruker
Skrevet

Katter blir redde, kanskje vettskremte når de har vondt. Noen katter finner steder å gjemme seg og lide, andre løper til eieren sin for trøst. Katten min ble lam i eine foten og løp direkte til meg og ville rundt halsen min for hjelp. 

Anonymkode: 88755...9b6

Skrevet

Å gjemme seg bort er et av kjennetegnene som kan røpe at en katt er syk eller skadet og har smerter. Det står mange steder på nett, blant annet herher og her.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, syke katter kan gjemme seg bort. 

I år er det registrert mer salmonella blant småfugl og flere smittetilfeller hos katt enn normalt. Tidligere i år ble det anbefalt å ta et opphold i mating av utefuglene ettersom det ofte smittes på foringsplasser, desinfisere alt av utstyr og holde å katten inne for en periode. Salmonella er en zoonose, så den smitter mellom forskjellige arter, inkludert mennesker, det er en B-sykdom, så Mattilsynet skal varsles. Mistenker du salmonella burde du ta kontakt med veterinær og høre om det er mulig å ta en prøve av f.eks. avføring fra dokassa hvis den ikke er tømt, i tillegg burde du desinfisere ting katten har vært i nærheten av så dere ikke blir smittet selv.

Anonymkode: 0e632...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, syke katter kan gjemme seg bort. 

I år er det registrert mer salmonella blant småfugl og flere smittetilfeller hos katt enn normalt. Tidligere i år ble det anbefalt å ta et opphold i mating av utefuglene ettersom det ofte smittes på foringsplasser, desinfisere alt av utstyr og holde å katten inne for en periode. Salmonella er en zoonose, så den smitter mellom forskjellige arter, inkludert mennesker, det er en B-sykdom, så Mattilsynet skal varsles. Mistenker du salmonella burde du ta kontakt med veterinær og høre om det er mulig å ta en prøve av f.eks. avføring fra dokassa hvis den ikke er tømt, i tillegg burde du desinfisere ting katten har vært i nærheten av så dere ikke blir smittet selv.

Ringte til veterinær i dag faktisk og kom til en sur veterinær som sa at det ikke er mer Salmonella blant småfugl i dag enn hva det vanligvis er.

Det tror jeg ikke stemmer for jeg har snakket med mange som sier de har hatt katter som har blitt syke etter å ha vært borti småfugl. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringte til veterinær i dag faktisk og kom til en sur veterinær som sa at det ikke er mer Salmonella blant småfugl i dag enn hva det vanligvis er.

Det tror jeg ikke stemmer for jeg har snakket med mange som sier de har hatt katter som har blitt syke etter å ha vært borti småfugl. 

Ts

Det er ikke Mattilsynet og Veterinærinstituttet enig i, salmonellautbruddet blant småfugler var så stort i år at de opprettet egne infosider om det. 

• Liker 1
Skrevet

Katter går ikke nødvendigvis og gjemmer seg når de er syke, men det forekommer ofte en alvorlig adferdsendring. Kosesyke katter kan ta avstand og katter som foretrekker å holde seg for seg selv kan plutselig bli ekstremt kosete. Slik adferdsendring bør alltid undersøkes av veterinær, da katten kan være alvorlig syk, noe du allerede vet, så jeg håper dere finner henne snart.

Det trenger for øvrig ikke være salmonella, det kan være forgiftning hvis hun har spist mus eller andre ting som har gnafset i seg rottegift, det kan hende hun har spist noe hun ikke tålte, det kan til og med være frostvæskeforgiftning, det kommer helt an på hva hun kan ha fått i seg.

Jeg håper for all del at dere finner henne før det evt er for sent, eller at hun har klart å få opp det hun har spist og blir bra igjen.
:troest:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...