AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Først vil jeg skrive at vi har tross dette negative en flott familie og har en grei ferie, med koselige folk. Jeg forventer selvfølgelig at når det er barn med at det blir på deres premisser og jeg liker å leke med tantebarna mine. Men.... Vi er et par som ikke har barn på tur med familie hvor flere par har barn. Og hver gang må vi vike. Rom på feriehytta må vi ligge i den vondeste, jævligste enkeltsenga for de med barn må jo få dobbeltsenga. På det andre stedet endte vi opp på hemsen med 12 åringen og 9 åringen. Og på t er lt tur kunne vel vi gi fra oss underlagene våre til barna for de lå ikke noe godt på sine. Barna sendes inn hos oss når de våkner kl 7 for foreldrene må få sove lenge må vite. Og vi som onkel og tante kan jo ikke akkurat si nei heller? Eller kan vi? Jeg føler at mye av ferien vår går med på å stå opp tidlig, sove vondt og være barnevakt! Og helt ærlig,... En morgen er greit det, men hver jævla morgen.. Nei sååååå koselig er det ikke å være tante at jeg vil vekkes kl 7 hver morgen. Og helt ærlig jeg ønsker meg den dobbeltseng og ikke ligge klistret i 7 dager. Jeg har stiv nakke og er utslitt etter 7 dager på hytte og 5 i Kristiansand. Anonymkode: 1f088...288 43
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Huff! Overhodet ikke greit! Her praktiseres det på hytteturer med få rom (ikke nok rom til alle par/foreldre og egne til barna) at foreldrene sover med barna sine. Eller om det er flere barn så sover de på samme rom. Hender det er for få rom, men da gjør vi det slik at single/par uten barn deler rom. For ikke greit å få andres unger inn om morgenen. Og da kan jo de uten barn seg i mellom også avtale litt tid for seg selv på soverommet dersom det skulle være behov... Det er de som har barn som får ta seg av de. Noen har kanskje valgt å ikke få barn av ulike grunner og skal ikke prakkes på andres barn. Dessuten vil gjerne single og par uten barn nyte ferien på en annen måte. Feks sove lenge. De fleste står jo opp tidlig i hverdagen uansett om en har barn eller ikke pga jobb. Men jeg synes jo at man gjerne kan tilby seg litt hjelp/pass, men det skal ikke bare være på foreldrenes premisser. F.eks kunne jeg tilbudt meg å stå opp kl 0830 en dag for å servere mat til tanteungene og leke. Men ikke FØR kl 0830 i ferien. Jeg vil også sove litt ut, spesielt om en har lagt seg litt sent. Ellers blir dagen ødelagt for min del. Da får heller foreldrene være litt våken fra kl 07 til jeg står opp så kan de hvile seg litt etterpå. Ellers tilbyr jeg å ta de med en tur eller på lekeplass midt på dagen. Men det skal være fordi jeg VIL, ikke fordi jeg MÅ. Har også opplevd på sydenturer at det er forventet at single/par uten barn stiller seg til disposisjon en kveld slik at de med barn kan ta seg ut. Da skal liksom alle med barn kose seg, mens vi skal sitte "alene" ved hotellet og passe på ungene. Gjort det en gang. Andre ganger har jeg sagt "i kveld tenkte jeg og typen å ta oss en date på restaurant alene". For vi uten barn trenger også litt egen tid på ferie. Det tar på å feriere med andre, spesielt om det skjer mye hele dagen og det meste skal tilrettelegges rundt barna. Anonymkode: d34c8...447 39
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 8Skjønner deg godt! Det må være lov å si nei. Jeg passer gjerne ungene i løpet av dagen, men morgenøkta får de som har valgt å skaffe barna ta seg av. Å få sove ut på morgenen i ferien er hellig for meg, og derfor har jeg også valgt å ikke få barn (i tillegg til mange andre grunner naturligvis). Jeg kan tilby meg å hjelpe med aktivisering, skifte bleier og koser meg med å være med barn i familien, men foreldre (og evt besteforeldre) kan ikke pålegge meg noenting. Hadde de gjort det hadde jeg etterhvert blitt mindre interessert i å bidra. Barna er viktige, de skal få sine behov dekket og få masse kjærlighet og oppmerksomhet. Men de har også godt av å lære at de ikke alltid kan få det beste og at andre også må tas hensyn til. Det er viktig for å lære å forholde seg til at det er andre mennesker i denne verden. Anonymkode: dae2a...f65 20
Morten1 Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Jeg har ikke opplev det som skrives her da jeg ikke har partner eller barn, samt min familie sin hytte har nok av plass. Men om jeg skulle oppleve dette som står skrevet i HI så tror jeg faktisk jeg ikke ville brukt ferien min med å være med slekt/venner med barn. Ja jeg kan forstå at de med barn kanskje trenger det største rommet sålenge barna også skal sove der, men hvis det ikke er tilfellet så skal ikke de få det best hver gang kun pga barn. Når det kommer til det å sende inn barna til dere kl7 hver morgen, hva tenker slike foreldre med? Skjønner de ikke at de uten barn kan jo være like sliten og ha lite ferie de også? Nei, når man har valgt å få barn må man også stå for underholdning og pliktene dette følger og ikke lempe alt på alle andre. Synes dette er helt galt 35
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Tenker at det er veldig bra at dere ikke har fått barn ihvertfall! Anonymkode: a462b...df9 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er veldig bra at dere ikke har fått barn ihvertfall! Anonymkode: a462b...df9 Hvorfor det? Vi ønsker oss veldig barn. Anonymkode: 1f088...288 60
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 6 minutter siden, Morten1 skrev: Jeg har ikke opplev det som skrives her da jeg ikke har partner eller barn, samt min familie sin hytte har nok av plass. Men om jeg skulle oppleve dette som står skrevet i HI så tror jeg faktisk jeg ikke ville brukt ferien min med å være med slekt/venner med barn. Ja jeg kan forstå at de med barn kanskje trenger det største rommet sålenge barna også skal sove der, men hvis det ikke er tilfellet så skal ikke de få det best hver gang kun pga barn. Når det kommer til det å sende inn barna til dere kl7 hver morgen, hva tenker slike foreldre med? Skjønner de ikke at de uten barn kan jo være like sliten og ha lite ferie de også? Nei, når man har valgt å få barn må man også stå for underholdning og pliktene dette følger og ikke lempe alt på alle andre. Synes dette er helt galt Joo, de sover jo med barna der. Men på hemsen kunne foreksempel de med 2 små barn pluss 9 og 12 åringen ligget. Så kunne vi fått et enerom med dobbeltseng. Men det er liksom ikke et spørsmål en gang, vi tar det som ikke passer de andre. Anonymkode: 1f088...288 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 14. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er veldig bra at dere ikke har fått barn ihvertfall! Anonymkode: a462b...df9 For en idiotisk kommentar 🙈. Hvorfor i alle dager er det bra? hilsen 4 barna mor. Anonymkode: 55f29...87a 63
Tirius Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 Sånn gjøres det ikke i vår familie. Ble ikke behandlet sånn før vi fikk barn og aldri om vi gjør sånn nå som vi har. Til deg over: man er ikke uegnet som forelder bare fordi man ikke vil stå opp med nevøer og nieser kl 7 hver dag eller synes det er kjipt å ofre skikkelig søvn fordi foreldrene til ungene ikke klarer ta med skikkelig liggeunderlag. 37
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først vil jeg skrive at vi har tross dette negative en flott familie og har en grei ferie, med koselige folk. Jeg forventer selvfølgelig at når det er barn med at det blir på deres premisser og jeg liker å leke med tantebarna mine. Men.... Vi er et par som ikke har barn på tur med familie hvor flere par har barn. Og hver gang må vi vike. Rom på feriehytta må vi ligge i den vondeste, jævligste enkeltsenga for de med barn må jo få dobbeltsenga. På det andre stedet endte vi opp på hemsen med 12 åringen og 9 åringen. Og på t er lt tur kunne vel vi gi fra oss underlagene våre til barna for de lå ikke noe godt på sine. Barna sendes inn hos oss når de våkner kl 7 for foreldrene må få sove lenge må vite. Og vi som onkel og tante kan jo ikke akkurat si nei heller? Eller kan vi? Jeg føler at mye av ferien vår går med på å stå opp tidlig, sove vondt og være barnevakt! Og helt ærlig,... En morgen er greit det, men hver jævla morgen.. Nei sååååå koselig er det ikke å være tante at jeg vil vekkes kl 7 hver morgen. Og helt ærlig jeg ønsker meg den dobbeltseng og ikke ligge klistret i 7 dager. Jeg har stiv nakke og er utslitt etter 7 dager på hytte og 5 i Kristiansand. Anonymkode: 1f088...288 Du må begynne å ta plass, Ts. Det med plassen og tidlig morgen løses enkelt: lei deres egen hytte eller eget rom. Nyt ro og fred. På dagtid må du ikke være redd for å legge opp turer som ikke passer for barn, og ha ditt eget løp og din egen agenda utenom felles måltider. Jeg tenker at familie nytes best i små porsjoner. Og fra sin egen bolig. Særlig når familien har barn. Anonymkode: 05a19...306 26
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joo, de sover jo med barna der. Men på hemsen kunne foreksempel de med 2 små barn pluss 9 og 12 åringen ligget. Så kunne vi fått et enerom med dobbeltseng. Men det er liksom ikke et spørsmål en gang, vi tar det som ikke passer de andre. Anonymkode: 1f088...288 Eller det føles som at vi må ta det som ikke passer de andre. Anonymkode: 1f088...288 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 Som barnefar så føler jeg med deg ts. Det er ikke dine barn. Her er bare tante og onkel , samt bestemor med barna våre hvis de selv ber om det. En sjelden gang spør vi Vi vet hvor tungt det er med barn På ferie ville jeg ønsket at tanter og onkler og besteforeldre får den ferien de ønsker. Kunne kanskje hørt med bestemor(min mor) om hun kunne tattt en morgen Anonymkode: 365a0...45f 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #13 Skrevet 15. juli 2020 Frekt. No har ikkje mine søsken fått barn enda. Men mange av mine nærmeste venninner har og er vi på tur kan jeg ofte våkne om morgenen av at ungene roper «kan vi vekke tante nå?!». Der venninne mine hvisker «nei, nå skal tante sove. Er dere flinke å stille så kanskje tanta vil leke med dere når hun våkner.». Når jeg får sove lenge og de tar hensyn er det MYE lettere å være på tilbudssiden og tilby meg å ta kveldene eller enkelte morgener. Tenker du må ta din plass. Si når du legger deg at i morgen vil du sove lenge. For nå har dere vært oppe hver morgen . Og at om det ønsket ikke kan respekteres vil dere ta inn på egen hytte/hotell, lykke til ! ☺️ Anonymkode: 0a251...5ef 23
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #14 Skrevet 15. juli 2020 Slutt å dra på ferie med de, og si "nei" mer. Kun foreldrene sitt ansvar, de som valgte å få disse barna. Når man er barnefri burde man nyte tiden, deres tid og nytelse er like viktig som barnefamiliens Anonymkode: f377c...623 11
Fru Uperfekt Skrevet 15. juli 2020 #15 Skrevet 15. juli 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Først vil jeg skrive at vi har tross dette negative en flott familie og har en grei ferie, med koselige folk. Jeg forventer selvfølgelig at når det er barn med at det blir på deres premisser og jeg liker å leke med tantebarna mine. Men.... Vi er et par som ikke har barn på tur med familie hvor flere par har barn. Og hver gang må vi vike. Rom på feriehytta må vi ligge i den vondeste, jævligste enkeltsenga for de med barn må jo få dobbeltsenga. På det andre stedet endte vi opp på hemsen med 12 åringen og 9 åringen. Og på t er lt tur kunne vel vi gi fra oss underlagene våre til barna for de lå ikke noe godt på sine. Barna sendes inn hos oss når de våkner kl 7 for foreldrene må få sove lenge må vite. Og vi som onkel og tante kan jo ikke akkurat si nei heller? Eller kan vi? Jeg føler at mye av ferien vår går med på å stå opp tidlig, sove vondt og være barnevakt! Og helt ærlig,... En morgen er greit det, men hver jævla morgen.. Nei sååååå koselig er det ikke å være tante at jeg vil vekkes kl 7 hver morgen. Og helt ærlig jeg ønsker meg den dobbeltseng og ikke ligge klistret i 7 dager. Jeg har stiv nakke og er utslitt etter 7 dager på hytte og 5 i Kristiansand. Anonymkode: 1f088...288 Overhode ikke greit, er ikke dere som har valgt å få barn Endret 15. juli 2020 av Fru Uperfekt 3
Fru Uperfekt Skrevet 15. juli 2020 #16 Skrevet 15. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er veldig bra at dere ikke har fått barn ihvertfall! Anonymkode: a462b...df9 Vennligst utdyp 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #17 Skrevet 15. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er veldig bra at dere ikke har fått barn ihvertfall! Anonymkode: a462b...df9 Dagens mest idiotiske kommentar! Jeg har barn som er gamle nok til å sove lenge om morgenen. Søsteren og mannen min har småbarn, og nåde dem om de hadde begynt å sende inn ungene sine til meg kl. 07 om morgenen. Det hadde klikket for meg! Og tanteungene hadde blitt avvist på dørenstokkent, for mine morgener er hellig. Både på helg og ferier. Da står jeg ikke opp før tidligst 09, om det ikke er noe jeg absolutt må. Søsteren min og familien får dobbeltsengen når vi er på hytta samtidig, og jeg får den vonde enkeltsengen. Det er fordi barna sover sammen med dem. Det hadde vært helt uaktuelt for meg at deres barn skulle da sove sammen med meg i tillegg. Uansett hvor store de er. Hadde jeg hatt en madrass til over på mitt rom, skulle de heller fått den og hatt den på gulvet på sitt rom. Så kunne enten en av de voksne eller barna sove på den om natten. Jeg har heller aldri sendt mine barn inn til min søster da de var små. Heller ikke til venninner som har overnattet hos oss. Ærlig talt, det er faktisk foreldrenes ansvar. Jeg har takket ja når noen har tilbudt seg å stå opp med barna da de var små, men jeg har aldri spurt om det selv. Anonymkode: b3c65...344 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #18 Skrevet 15. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Joo, de sover jo med barna der. Men på hemsen kunne foreksempel de med 2 små barn pluss 9 og 12 åringen ligget. Så kunne vi fått et enerom med dobbeltseng. Men det er liksom ikke et spørsmål en gang, vi tar det som ikke passer de andre. Anonymkode: 1f088...288 Så niåring og tolvåring skal vekkes av de små barna? Forventes det at niåring og tolvåring skal klare å unngå å vekke de små når de går og legger seg? Prøv ferie med overtrøtte barn du. Det sagt - foreldre må stå opp med barna sine selv - med mindre noen melder seg til å bidra. Anonymkode: 70687...1f8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #19 Skrevet 15. juli 2020 Til neste gang, hva med å gjøre følgende? For det første, hvordan betales hytten? Er dere f.eks 3 par hvor 2 par har barn, er det slik at alle 3 parene deler kostnadene for leie likt (men dette er kanskje en eid hytte?)? I så fall er det utrolig dårlig gjort å la paret uten barn måtte betale like mye samtidig som de må dele rom med andres barn. Hvis dere skal leie noe igjen så bør dere prate sammen først. F.eks bør dere leie en hytte som er stor nok til alle. Et soverom per par og f.eks 1-2 soverom til barna. Greit med 2 soverom om barna legges på ulike tider. Det bør også snakkes om hva dere gjør om hytten har for få rom. Her mener jeg uansett at barna skal bo med sine foreldre. Og det er heller ikke slik at de har krav på dobbeltseng osv. De kan vel også bo på et soverom med 2 køyesenger? Noen vil nok synes det er "styr og stress", men en løsning kan være å bytte på soverommene. Da tenker jeg f.eks hvis barna sover på en hems og det er 2 soverom med god dobbeltseng, og et soverom med ekstrasenger/sovesofa osv. Man må gi og ta i ferier. Og det bør ikke være slik at noen alltid får godene. Det må deles på! Og det blir bedre stemning om alle har det greit på turen. Et annet alternativ er å leie f.eks 2 hytter. Bare sørg for at ikke foreldrene tenker at barna kan bo hos dere så de får barnefri....høres ut som de kan tenke slik. Eller dere kan finne en plass hvor det er mulig å leie hytte og hotell som ligger nær hverandre? Hvis barna er store nok så synes det kanskje det er gøy å overnatte i telt rett utenfor? Hvis det er slik at hytten er eid av en eller flere av dere, hva med å investere i et ordentlig telt/lavvo? Det høres ut som dere trenger litt mer "rom". Det fungerer fint på sommeren da temperaturen er grei, men bør byttes på. Kan bli litt klamt. Men med gode madrasser/ekstrasenger så fungerer det rimelig greit for et par netter. Et annet alternativ er å leie en liten campingvogn sammen når dere blir mange. Ellers bør du prøve å få foreldrene til å forstå frustrasjonen deres. Hvorfor i all verden skal de få fred på sitt rom uten barna? Du må få de til å forstå at dere synes det samme. Alle vil ha litt fred. Og derfor må dere finne løsninger. Hvis dere har mulighet, så ville jeg reist til hytten 1-2t før dere egentlig planla. Da kan dere "reservere" et rom. Anonymkode: d34c8...447 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #20 Skrevet 15. juli 2020 Si ifra at det ikke er greit så blir ting mye lettere for dere! Anonymkode: 1289e...b6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå