Gå til innhold

Bitt av katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På søndag ble jeg bitt av en villkatt som jeg har tatt inn for og passe på for dyrebeskyttelsen, den har bodd ute i nabolaget her og jeg ville gi den et verdig liv.

Mandag dro jeg til legen og måtte ta stivkrampe sprøyte og gå på antibiotika i 4 dager. Eneste som bekymret meg er at selv etter sprøyte og en dag med antibiotika så fortsetter hånda og hovne mer opp og blir bare mer og mer rød. Og er fortsatt veldig vond. Er det fortsatt grunn til bekymring og videre behandling? Kan legge ved bilde av hånda fra igår, og et fra idag.

det som er mest hovent og rødt er selvsagt det nyeste!

16853284-2861-4DF3-A0F4-68162BF76DF1.jpeg

7E6DF2F8-4190-4FD2-B03B-82748A855290.jpeg

Anonymkode: 4d38d...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ser ut som at det kan bli blodforgiftning av, ser veldig rødt og hovent ut, hadde lignende hendelse med en villkatt jeg og og fikk en rød jævel av en strek langt opp etter armen og måtte legges inn på sykehus, følg nøye med på økt hevelse.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt den legen som behandlet deg, ikke oss tullinger her inne som ikke kan dette

Anonymkode: 42ff9...035

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oj, kontakt lege du 😬

Anonymkode: 1a9c0...245

Skrevet

Kontakt lege. Men så bra at du tar til deg en hjemløs katt for sosialisering!

Skrevet (endret)
12 timer siden, Mask skrev:

Dette ser ut som at det kan bli blodforgiftning av, ser veldig rødt og hovent ut, hadde lignende hendelse med en villkatt jeg og og fikk en rød jævel av en strek langt opp etter armen og måtte legges inn på sykehus, følg nøye med på økt hevelse.

Jeg skal følge godt med. Er ikke like rød idag, men hevelsen har ikke gått noe ned. 

Endret av aannaemiilie
Skrevet

Ring legen. Bedre å ringe en gang for mye! God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen! Mulig du må ha en annen type antibiotika. 

Anonymkode: f66ad...5ca

Skrevet

Akkurat slike ting kan utvikle seg til å bli veldig farlig fordi det potensielt kan være så mange bakterier som infiserer slike sår og ikke bare stivkrampe og de vanlige tingene man tenker på. Selv tok jeg bare en tur til legen for sikkerhets skyld med et bitt og endte opp med øyeblikkelig innleggelse og operasjon. Jeg kjenner også folk som hjelper hjemløse dyr som har vært utsatt for det samme og endt opp på sykehus. Det er ikke meningen å skremme deg for det går som regel veldig bra med riktig behandling, men poenget er at det er bedre med en telefon eller et legebesøk for mye enn for lite! 

God bedring! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat kattebitt skal man være litt forsiktige med, katter og mennesker har veldig skitne munner, og katter har så tynne tenner så det "fanges" bakterier nedi de tynne sårene... derfor ville jeg nok heller ringt legen en gang for mye enn for lite om det virker betent, så du ikke får en for kraftig betennelse eller det går i blodet. Håper det snart blir bedre. Og så fint at du tok vare på katten :)

Anonymkode: bf2ac...ed1

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over her er kattebitt ganske alvorlige. Du har allerede fått stivkrampesprøyte og sikkert også en ekstra antibiotikaboost sprøyte, i tillegg til antibiotikakuren. Hevelsen burde ha begynt å gå ned nå, så jeg ville kontaktet lege for en ekstra sjekk, bare sånn i tilfelle, fordi det kan gå sepsis i sårene og det vil du virkelig ikke ha.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange svar. Rødbeten har gått nesten helt bort idag, og hevelsen går sakte men sikkert ned, men jeg følger fortsatt nøye med tilfelle det skulle oppstått noe. Det gjør fortsatt vondt men jeg tror at når han bet meg så røk han en blodåre og kanskje en sene inni der da jeg har vanskeligheter for og bevege tommelen helt som den skal! 

Igjen takk for mange svar av dere 🥰

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for så mange svar. Rødbeten har gått nesten helt bort idag, og hevelsen går sakte men sikkert ned, men jeg følger fortsatt nøye med tilfelle det skulle oppstått noe. Det gjør fortsatt vondt men jeg tror at når han bet meg så røk han en blodåre og kanskje en sene inni der da jeg har vanskeligheter for og bevege tommelen helt som den skal! 

Igjen takk for mange svar av dere 🥰

Et skikkelig kattebitt gjør ordentlig vondt. Det har veldig mye med hvordan tennene tar tak i hud, muskler, sener og punkterer små blodårer, i tillegg til bakteriene det fører med seg. Antibiotikaen fungerer åpenbart, men det vil gjøre ordentlig vondt i noen dager, og fortsatt være ømt til det får grodd en del. At tommelen er vanskelig å bevege er sannsynligvis mer pga stedet du har blitt bitt, og at muskelen er sår og øm, enn at en sene har gått.
HrMinya ble bra bitt av en katt som satt utenfor hos oss en gang, fordi vi så han hadde et alvorlig stygt sår på hodet, så vi tok han med til veterinæren for å få sett på såret. Stakkars pusen var IKKE fornøyd med å bli plukket opp og "trøkket" inn i et kattebur som luktet fremmed katt, så han klorte og beit og var kjemperedd. Han fikk satt tennene ganske godt fast i den tykke delen av hånda rett nedenfor tommelen, det så ganske stygt ut og blødde voldsomt, så vi renset det så godt vi kunne før vi tok pus med til veterinæren.
Etter at vi tok pusen med hjem igjen og slapp ham ut der vi plukket ham opp, dro HrMinya rett på legevakta, hvor han fikk ny rens av såret, stivkrampesprøyte, antibiotika boost-sprøyte og en hestekur med antibiotikatabletter, samt sykemelding til bruk hvis han følte seg uggen dagen etter, noe han brukte fordi hånda pulserte i et par dager og han sleit med å bruke hånda skikkelig.
Han sa det var vondt i halvannen uke, før det avtok og han kunne bruke hånda litt bedre.

(Det viste seg at vi kunne spart oss turen til veterinær, for såret på hodet til pus var pent behandlet, godt renset og vet mente at dette var nylig behandlet av veterinær. Det bare *så* stygt ut fordi det var på størrelse med en femmer og helt åpent, og på en svart, ukastrert, semi-langhåret mons, var det vanskelig å se uten å kunne undersøke nøye med veterinærøyne. Monsen var en nydelig, men uskjønn pelsdott, han hadde monsekjaker fordi han var ukastrert og var litt usymmetrisk i ansiktet, så vi kalte ham for "Styggemonsen" når han kom på besøk i hagen for litt forsiktig kos.)

AnonymBruker
Skrevet

Avliv katten. Og kom deg til lege. Det der ser ikke bra ut .

Anonymkode: 27d39...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...