Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som faktisk har opplevd? Er første gangen jeg er gravid og ringte for en uke tilbake til legekontoret for å bestille time. Kvinnen hos legekontoret var veldig vanskelig i starten og mente at jeg måtte bestille time den samme dagen jeg skulle til legen, helt til jeg sa at jeg var gravid.. Plutselig så skiftet hun tonen og oppførte seg som en skikkelig god bestemor! Å forhåndsbestille legetime var ikke lengre et problem. 

Noen andre som har opplevd pregnant privilege? 😂

Anonymkode: 008e7...ac8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt uttrykket, men ja, folk er veldig greie med gravide generelt. Fikk gå foran i køer/ sitte på bussen, hjelp med handleposer osv.. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan forhåndsbestille time, de har vel ferieavvikling og færre timer å ta av, slik at pasienter som skal ha time på kort varsel må benytte hastetimene som er holdt av og tildeles fra dag til dag.

Legekontor skal gi time raskt ved graviditet, for å kunne gi råd om medisiner, levevaner osv tidlig.

Anonymkode: beaad...7a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare opplevd det motsatte. Fått slengt etter meg at «graviditet er ingen sykdom», og blitt forbigått på jobben. Jobbet som ringevikar, og det sekundet de fant ut at jeg var gravid sluttet de å ringe. 

Anonymkode: 964f7...cbc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd det i utlandet. Sto på t-bane i London, litt humpete tur. Etter den andre humpa reiste ei ung mørkhudet jente seg opp og trykte meg ned i setet sitt. 
Elsker engelskmenn...

Anonymkode: d817d...2d1

• Liker 2
Skrevet

Bare på ferie i USA. De har egen parkering for gravide liksom😂 Jeg var 27 uker på vei og løp fortsatt en mil på tredemølla, følte meg ikke komfortabel med å parkere der😂 Fikk også masse komplementer og fine ord over alt hvor jeg gikk. Stor kontrast til i Norge🤭

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle vel bare mangle. Når man er gravid er det ikke snakk om 1 pasient, men 2. 

Og både den gravide, og barnet i magen, er på en av de mest sårbare stadiene i livet. 

Anonymkode: b6865...4fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel vanlig å bli behandlet litt bedre når man har utfordringer osv?

Jeg har knekt begge bena nå og sitter midlertidig i rullestol, aldri har folk vært så behjelpelige og snille 😂

Anonymkode: 7ad93...8d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser gravid ut, men ingen er ekstra hyggelig mot meg😂

Anonymkode: ffe6c...3e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever også at folk er mye «snillere» nå som jeg er gravid. Overrasket over hvor mye hensyn som blir tatt. Når folk på jobb spør hvordan det går så svarer jeg jo ifht jobb, men så ler de og sier de lurer jo på hvordan jeg har det. Og jeg jobber i et mannsdominert miljø. 

Men det evinnelige magefokuset, det kunne jeg vært foruten. 

Anonymkode: 6da9e...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Tullete uttrykk og tullete ting.

Anonymkode: 97b01...446

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

ei ung mørkhudet jente

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk absolutt skal spesifisere hudfargen til andre på den måten. Å få vite at jenta var «mørkhudet» hadde absolutt ingen nytte i den lille historien din. Skal vi begynne å si «ei ung hvithudet jente» når vi forteller historier også eller?.. er jo totalt irrelevant og unødvendig. 

Anonymkode: 4220d...80c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk absolutt skal spesifisere hudfargen til andre på den måten. Å få vite at jenta var «mørkhudet» hadde absolutt ingen nytte i den lille historien din. Skal vi begynne å si «ei ung hvithudet jente» når vi forteller historier også eller?.. er jo totalt irrelevant og unødvendig. 

Anonymkode: 4220d...80c

Nei uff. Må være vanskelig for deg å høre at mørkhudede faktisk ikke er så gæli som de sier på bygda. I disse BLM tider er det vel ingenting galt i å løfte fargede mennesker opp og frem fra møkka slikere som deg har dratt dem ned i. Føler du et ubehag når du ser LGBT individer i disse Pride tider også kanskje? Kjenner du at du blir litt sinna når homofile gifter seg? Kryp tilbake under steinen din..

Anonymkode: ae75a...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg nå spør broren min om han kan gjøre noe for meg, får jeg svaret: du er ikke gravid lenger, så nå kan du gjøre det selv 😛

Anonymkode: 98e8a...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke merket noe til at folk er greiere, tvert i mot når det gjelder jobb, i hvert fall. Venner og familie behandler meg helt likt, bortsett fra at de spør om hvordan det går osv, og det er jo hyggelig. Mine kvinnelige kollegaer er på samme måte, mens mine mannlige kollegaer er mest opptatt av å understreke at graviditet ikke er en sykdom og at det er selvforskyldt. Dette er spøker fra deres side, da sjargongen er litt sånn "klage på alt ved kvinnfolkene uten å egentlig mene det". Greit nok at de ikke har tilbudt seg å løfte ting for meg eller åpne dører etc, men de trenger ikke svare at det er min egen feil når en annen kollega spør hvordan det går nå så nærme termin, og jeg svarer at det går greit, men at jeg selvfølgelig er mer sliten enn normalt. Jeg har forøvrig ikke vært sykemeldt og har gjort alle mine arbeidsoppgaver til rett tid, så graviditeten har ikke på noen måte gått utover kollegaer. 

Anonymkode: d5554...e58

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei uff. Må være vanskelig for deg å høre at mørkhudede faktisk ikke er så gæli som de sier på bygda. I disse BLM tider er det vel ingenting galt i å løfte fargede mennesker opp og frem fra møkka slikere som deg har dratt dem ned i. Føler du et ubehag når du ser LGBT individer i disse Pride tider også kanskje? Kjenner du at du blir litt sinna når homofile gifter seg? Kryp tilbake under steinen din..

Må være fælt for deg å være så fanatisk opptatt av "rase". Ikke alle går rundt og er fanatisk opptatt av fargen på folk en møter. 

Anonymkode: b6865...4fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevd det i utlandet. Sto på t-bane i London, litt humpete tur. Etter den andre humpa reiste ei ung mørkhudet jente seg opp og trykte meg ned i setet sitt. 
Elsker engelskmenn...

Anonymkode: d817d...2d1

Jeg fikk ikke lov i London å stå på tuben, det var alltid en eller annen som reiste seg for meg de ukene jeg var der. Absolutt ikke vant med slike holdninger i Norge. :)

Opplevde aldri 'pregnat privilige' i Norge.

Anonymkode: fae8a...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Var faktisk en ganske ung mann på bussen med krykker som ble bedt om å flytte seg for å gi plass til ei som var høygravid. Det kan man vel kalle et privilegie.

Anonymkode: f1cd0...30d

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke akkurat det som var problemet med kommentaren din. At du føler behov for å løfte frem at det var en mørkhudet jente for å vise at «de er ikke så ille» er gjerne velment, men tjener ingen. Hadde du bare sagt en ung jente, ville du bidratt mer til likebehandling av POC enn denne skryten du tydeligvis mener det er viktig å gi «dem». 

Anonymkode: 16a0c...1aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2020 at 4:53 PM, AnonymBruker said:

Var faktisk en ganske ung mann på bussen med krykker som ble bedt om å flytte seg for å gi plass til ei som var høygravid. Det kan man vel kalle et privilegie.

Anonymkode: f1cd0...30d

Det hadde jeg nektet som høygravid.

Anonymkode: 23d2a...bc1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...